בזמן שנלך מחר (ג') שוב להצביע בקלפי ולאחר מכן נמשיך לקניון או אפילו לקולנוע לראות סרט, עבור 20% מאוכלוסיית ישראל, שהם 24 מנדטים, זה יהיה יום הרבה פחות פשוט. אלפי אנשים עם מוגבלויות עשויים שלא להגיע בכלל לקלפי בגלל שלל קשיים ואתגרים.
אחת הזכויות החשובות ביותר שיש לנו כאזרחים במדינה דמוקרטית, עוד לפני הבחירה במפלגה כזו או אחרת, היא הזכות ללכת ולהצביע. עם זאת, חשוב שנזכור שעבור אנשים עם מוגבלויות, לא מדובר בבחירה של ממש, ופעמים רבות הם נאלצים לוותר על זכותם הדמוקרטית ויכולים להגיע אל הקלפי כלל.
יש סיבות רבות מדוע אנשים עם מוגבלות מוותרים על זכותם החשובה להצביע ומעדיפים להישאר בבית ביום הבחירות. לרוב הם זקוקים למלווה שיבוא איתם לקלפי, אבל מאחר שזה יום שבתון לא תמיד יש מטפל שיכול לבוא איתם.
2 צפייה בגלריה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
כיסא כסא גלגלים נכה סיעודי אילוס אילוסטרציה
(shutterstock)
יש גם כאלו שאין להם איך להגיע, או שחוששים מזה שהקלפי לא תהיה נגישה והם יהיו צריכים להיות תלויים בסיוע של עוברים ושבים. כן, גם כיום, בשנת 2022 חלק גדול ממוסדות המדינה, בתי הספר, המדרכות ושירותים חיוניים נוספים למעשה חסומים בפני אנשים שמשתמשים בכיסאות גלגלים, עיוורים, חירשים ואנשים עם מוגבלות קוגניטיבית. חוק הנגישות כבר קיים, צריך רק לאכוף אותו יותר.
לצערי הרב אף מפלגה לא בוחרת לשים את הדאגה והעזרה לאנשים עם מוגבלויות בראש סדר העדיפויות שלה, והנושא לא מופיע באופן מפורט במצעי המפלגות. לכן, הרבה מאוד בעלי מוגבלויות חוששים להתאכזב, כשמי שהם יצביעו בעבורו (שוב) לא יעשה שום דבר למענם.

הפסד כספי עצום לכלכלה ולמשק

הבעיה הכי גדולה של החברה הישראלית היא, שהיא לא באמת משלבת ולא מכילה את אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות. ישנה הדרה, קיימת אפליה והם סובלים מסטיגמות ומדעות קדומות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמי שמלווה מקרוב כבר 40 שנה משפחות לילדים עם מוגבלויות, אחד הדברים שהכי מפריעים לי הוא הקושי הכלכלי עימו נאלצים להתמודד ההורים של אותם ילדים. הרבה הורים לילדים עם מוגבלות מתקשים לעבוד בעבודה במשרה מלאה ונאלצים להיעדר פעמים רבות מהעבודה לצורכי טיפולים בילד.
האם ידעתם שהורה לילד עם מוגבלויות מאבד במשך הקריירה שלו שכר של עד 3.8 מיליון שקל, כאשר אומדן ההפסד הכולל להורים לילדים עם מוגבלות עשוי להגיע ל-7.5 מיליארד שקל?
מעבר לכך שמדובר בהפסד כספי עצום לכלכלה ולמשק, מדובר בעיקר בבזבוז של הון אנושי שלא מנוצל ושמסוגל לתרום יותר אם רק יבואו לקראתו ויקלו עליו להשתלב באופן מקל יותר בשוק העבודה.
חשוב שנזכור: ההשקעה באנשים עם מוגבלויות היא לא רק טובה חברתית אלא גם טובה כלכלית ובסופו של דבר היא תסייע למשק כולו.
  • הכותב, יהודה מרמורשטיין,הוא מייסד ומנכ"ל רשת 'עלה', הרשת הלאומית לטיפול בילדים ואנשים עם מוגבלות.