צפו בריאיון באולפן ynet עם אלה אסרף מעמותת "ניצן לזכרם":
(צילום: אבי חי)
לפני שלוש וחצי שנים הוקמה חווה חקלאית שיקומית לנוער בקצה הקשת הסיכונית ליד ירוחם, בשם "ניצן לזכרם". החווה קמה לזכר אור אסרף ז"ל שנהרג ברעידת האדמה בנפאל, ולזכר חברו יובל דגן ז"ל שנפל בצוק איתן - שניהם שירתו ביחידת אגוז לצד יהונתן קם, מנהל ומייסד החווה.
העבודה החינוכית והשיקומית בחווה מתבצעת באמצעות עבודה חקלאית ומדבר ככלי שיקומי. לחווה מגיעים בני נוער "רגע" לפני נשירה. הם מופנים למקום בצווי בית-משפט, או בהפניית הרווחה, ונדמה שזו ההזדמנות האחרונה עבורם, ואז הם נקלטים לחווה לטובת תהליך טיפולי אינטנסיבי במטרה שישובו אל המסגרות להמשך תהליך, במקום לנשור.
4 צפייה בגלריה
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם
(צילומים: עמותת "ניצן לזכרם")
בעבודה משותפת ומרגשת והודות למתנדבים רבים נבנה באמצע המדבר ומאפס תשתיות, מרחב חקלאי עשיר ומשק חי. נערים שנפלטו מכל מסגרת אפשרית, והפסיקו להסתכל עליהם בעיניים טובות - זוכים שם כל יום לתהליך טיפולי מסור ומקצועי.
אלה אסרף (26), אחותו הקטנה של אור ז"ל, ממקימי החווה משתפת: "הגענו אל השטח בפברואר 2017, והתחלנו להקים את החווה. בעזרת מתנדבים רבים הקמנו תשתיות מגורים, משק חקלאי, מרחב של חיות משק ועוד.
4 צפייה בגלריה
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
אור אסרף ז"ל
"בשנים האחרונות קיימנו תהליכי פיילוט ראשונים עם בני נוער במצבי סיכון ומשבר. דייקנו את המודל הטיפולי ולאחר עבודה משמעותית עם בני הנוער בחווה – קיבלנו אישורים מהגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה הרלוונטיים, ואנחנו ערוכים ומוכנים להגדיל את המענה לצורך המבעבע מן השטח, ולהגיע אל יותר בני נוער במרחב משברי".
איך מסתדרים עכשיו עם הקורונה?
"בגלל הקורונה נקלענו למצב ממש קשה, בעצם אנו מממנים 100% מהפעילות. זה מבוסס על תרומות, וכבר שנה וחצי פלוס אין תקציב. אין תקציב ממשלה. וזה תוקע אותנו. כלומר, משרדי ממשלה שונים פונים אלינו כדי להפנות אלינו נערים, אבל לנו פשוט אין את התקציב לקבל אותם.
4 צפייה בגלריה
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם
"בעקבות המצב הפוליטי עם הממשלה וגם המצב עם הקורונה, כל הכספים שנשענו עליהם והיו צריכים להגיע אלינו, בסופו של דבר לא מוצאים את דרכם אלינו. ולכן אנחנו ממש צריכים שיתגייסו בשבילנו".
אז כשאתם כרגע בסכנת סגירה, עם החרב על הצוואר, מה עושים?
"כמו שסמכנו על עם ישראל בעבר, אם זה היה לגייס את הכספים כדי להקים את החווה שכולה הוקמה על בסיס תרומות, אם זה 5,800 מתנדבים שעזרו לנו להקים את החווה, אנו בטוחים שהם יתגייסו גם הפעם".
מי שיש ביכולתו לעזור בימים אלה, מה אפשר לעשות למענכם?
"כל שקל, באמת שכל שקל יעזור לנו למנוע נשירה של נוער לרחוב. צריך לזכור שבסופו של דבר, דווקא בזמנים האלה של מיתון וקשיים כלכליים, יש עלייה באלימות במשפחה, בעבריינות ברחוב. כלומר, זה אותו נוער שבסוף מגיע למצבים קשים, ואנחנו עכשיו מנסים לעשות פעולת מניעה כדי להחזיר את הנוער אלינו, להעביר אותו תהליך ולעזור לו", מסכמת אסרף".
4 צפייה בגלריה
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם (אור  אסרף ז"ל)
חוות ניצן לזכרם
"אנחנו מעוניינים להמשיך ולתת מענה דווקא ובעיקר בימים טרופים אלו. אנחנו נדרשים לעזרה ועל כן נודה לכם על כל תמיכה באשר היא".
לתרומות לחווה לחצו כאן.