צפו: ריאיון עם מנכ"ל מפעל הפיס בני דרייפוס
(צילום: נוויל האריס, סטס קופולו, חגי דקל)

בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס, התייחס היום (ג') בריאיון בוועידת הגיל השלישי של ynet ו"ידיעות אחרונות" לקשיים בתחום התעסוקה איתם מתמודדים האזרחים הוותיקים בישראל.
"אזרחים שהגיעו לגיל פנסיה נפלטים משוק העבודה עם אנרגיות, ידע ומוטיבציה לתרום לחברה", אמר דרייפוס. "וכך עלה רעיון מאוד מעניין בתחום התעסוקה: רובד אחד הוא התעסוקה ההתנדבותית. גילינו שיש מרץ ורצון של אותם אנשים לתרום. שהם לא צריכים רק שיתנדבו אצלם אלא הם יכולים לתרום לצד השני. ופה יזמנו מפעל הפיס בשיתוף השלטון המקומי והמוסד לביטוח לאומי תוכנית שנקראת 'מתחברים' שפועלת כרגע ב-10 רשויות. יצרנו פעילויות התנדבותיות לאותם אנשים. רובד שני הוא תעסוקה ממש, אנשים שיש להם מרץ וידע שירוויחו כסף ויתרמו לחברה".
1 צפייה בגלריה
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בועידת הגיל השלישי
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בועידת הגיל השלישי
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בוועידת הגיל השלישי
(צילום: יאיר שגיא)

חלק מהמעסיקים אפילו לא מבינים את התרומה של אותם אנשים, אם זה מבחינת הזמן, הרצון, הידע והכישורים שלהם. "כולנו נופלים לקלישאות שהעולם שייך לצעירים. אנו סובלים מגילנות, כל אחד ואחד מאיתנו. אנו סובלים מאפליה על רקע גיל, כשאנו מחפשים עובדים".
ומחפשים עובדים. "זה מה שאני אומר, יש משבר ענק במערכת החינוך, לא מצליחים לגייס מורים, יש לנו עשרות אלפי מורים שיצאו לגמלאות שהיו שמחים לתרום למערכת, למה לא קוראים להם? הדבר הזה הוא הרבה מעבר לפרנסה, אנשים מרגישים ויטליות כשהם עובדים, שהם תורמים והם חלק אינטגרלי מהחברה".
אילו תגובות אתם מקבלים? "אנחנו מקבלים פידבקים מטורפים, כרגע אנו בונים את התשתית כדי לייצר אתר, אנחנו יוצאים בקרוב בקמפיין להעלאת מודעות שיש לנו פה מתחת לאף עשרות אלפי עובדים מוכשרים עם מוטיבציה גבוהה שיכולים להמשיך לעבוד ולא צריך לעמוד להם עם סטופר ולהגיד להם - זמנך עבר. זמנם ממש לא עבר".
אתה מרגיש שיש נכונות מצד מעסיקים להעסיק אנשים שעברו את הגיל הזה? "אנחנו עוד לא יודעים. אנו בתחילת התהליך, מהבדיקות שאנחנו עשינו, אנשים היו מאוד מופתעים לגלות על המוטיבציה והיכולת. אנחנו מזהים עם מי שאנחנו מדברים שיש משהו שבאמת גילינו להם. כמה זה יהפוך להיות באמת שוק עבודה אמיתי ומשוכלל נצטרך לחכות ולראות. יש פה צורך גם בגמישות, זה כנראה לא יהיו משרות מלאות, ויש לאפשר להם גמישות תעסוקתית כזו, יכול להיות שבענייני טכנולוגיה צריך לאפשר להם לעבוד מהבית ודברים כאלה, אבל המעסיקים יבינו - חבר'ה אלה אנשים מסורים שיודעים מה זה מחויבות ונאמנות למקום העבודה והם באים עם המון מוטיבציה ויכולות שחבל שהמשק הישראלי לא ישתמש בהם".
העבודה יכולה גם לעזור להתגבר על תחושת הבדידות של אותם אנשים. "בדידות היא חלק מאותן תופעות שמחובתנו למגר. ככל שנייצר להם רלוונטיות, משמעות, את האפשרות להתנדב או לעבוד ולהיות חלק רלוונטי בחברה זה ודאי יקל מאוד על הבדידות. התחלנו מפרויקט שנקרא הפגת הבדידות, כשאנו מדברים על תעסוקה אנחנו מדברים על הפגת הבדידות, כשאנחנו מדברים על להיות רלוונטי אנחנו מדברים על הפגת הבדידות".
לקום מחר בבוקר כשאין לי מה לעשות ואין לי לאן ללכת זו אחת התחושות המפחידות. "אני חושב שמה שמפחיד זו האמירה שלנו כחברה - אנו לא צריכים אותך יותר. אחד הפרויקטים שניסיתי בזמנו לקדם, היה לקחת את הגמלאים כמנטורים לעובדים צעירים, להמשיך לשלם להם הוצאות. אני יודע שיש מקומות שעושים את זה, לכן אמרתי: 'בואו נעשה את זה במשרדים ובמקומות עבודה'. הרי יש פה באמת מאגר של ניסיון שחבל שהוא ילך ובהרגשה חמוצה שאומרים לו 'אתה לא רלוונטי'".