בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
(צילום: ירון ברנר)
דורון עבדי מצא דרך לעשות טוב וטעים גם יחד. הוא הקים מפעל לשוקולד איכותי ובוטיקי, בו מועסקים 100 בני נוער במצבי סיכון. יחד איתו עובדות שלוש שוקולטייריות, שמלמדות את בני הנוער העובדים במקום מקצוע חדש ועל הדרך מנחילות להם ערכי עבודה, שיעזרו להם להשתלב בעולם התעסוקה וערכיו, באופן המתוק ביותר.
הכול התחיל בשנת 2013, אז פתח עבדי ,יחד עם קבוצת מתנדבים, בית קפה בפרדס חנה בשם "גוונים של מתוק", שהופעל על ידי בני הנוער. בהמשך התחבר בית הקפה עם מיתר נירים בחדרה ועם כפר הילדים והנוער נווה מיכאל אמונה בפרדס חנה, תלפיות בחדרה ובית רות בעפולה, ושם הקימו מפעל לשוקולד. היום, הנוער במקום עובר הכשרה בסיסית במשך שמונה מפגשים בסופם הם מקבלים תעודת הכשרה ומתחילים להשתבץ במשמרות עבודה בשכר במפעל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת רוח טובה)
השוקולד שהם מייצרים משווק תחת המותג "גוונים של מתוק", וכולל מארזי פרלינים ושוקולד בוטיק שמשווקים לחברות וארגונים, סדנאות שוקולד בארגונים ובר שוקולד מתוק לכנסים ואירועים פרטיים ועסקיים.

מפעל שמחנך למוסר עבודה

"החלטתי לבוא וליהנות קצת לפני הגיוס, להעביר את הזמן במקום המועדף עלי - מפעל שוקולד - שזה חלום של כל בן נוער וכל בן אדם בעולם הזה", אומרת חן נחום, עובדת מרוצה מאד ב"גוונים של מתוק".
"לפני 20 שנה הוקם השירות לשיקום נוער במשרד הרווחה, שמטרתו הייתה להעביר בני נוער תהליכים משמעותיים בתוך הקהילה ולחבר אותם למערכות משולבות בקהילה ומחוצה לה כמו בתי ספר, צבא, פנימיות, ועולם העבודה", מסביר שלומי פורקוש, מנהל מיתר נירים בחדרה. פורקוש מספר שלמיתר יש ערך תעסוקתי רב וזה בעצם מה שהפגיש אותו עם עבדי, מנכל עמותת "גוונים של מתוק".
"גוונים של מתוק" במיתר נירים הוא שיתוף פעולה בין משרד הרווחה והביטחון החברתי, שפועל עם אגף הרווחה של עיריית חדרה ובשותפות עם עמותת נירים", אומר עבדי ואז מביא את הפואנטה של המעשה הטוב: "העמותה בעצם מכשירה את הנערים להיות שוקולטיירים", הוא אומר ומסביר שהנערות והנערים העוברים הופכים, בפועל, לעובדים מן המניין בעמותה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת רוח טובה)

יום המעשים הטובים בעמותה

לכבוד יום מעשים טובים, נוצר שיתוף פעולה משולש בין עמותת 'גוונים של מתוק', עמותת 'רוח טובה' וחברת BrightWay Vision, וביום המעשים הטובים שיתקיים ב-29.3, תועבר סדנת שוקולד בהנחיה של "גוונים של מתוק" וביחד עם אנשים עם מוגבלות מעמותת "אלווין".
היתרונות בסדנה, מציין עבדי, הם: התרומה לקהילה, הסדנה עצמה והתגמול בשכר לנערות ולנערים, שמעבירים את הסדנה.
"עבורנו זו באמת הכנה לעתיד. זה גורם לנו לדעת יותר, להשכיל יותר, להבין איך להתנהל בעבודה, איך לעשות את זה נכון", אומרת מישל ירמייב, עובדת ב'גוונים של מתוק', "כשבאתי לפה העלו לי את הבטחון העצמי, נתנו לי הרבה דחיפה בשביל להבין מה אני רוצה להיות בחיים שלי".

שוקולדים שמחפשים אתכם

כשתקנו את השוקולדים של "גוונים של מתוק", תבינו שהרווח כפול – גם לכם וגם לנערות ולנערים. "אנחנו מייצרים כאן את כל סוגי השוקולד שמייצרים בכל המפעלים הגדולים, החל מפרלינים - היהלומים של השוקולד מהמוצרים הטובים והאיכותיים בשוק. אנחנו לא חוסכים על כלום רק בגלל שאנחנו מפעל של בני נוער", מסבירה קרן ששון, שוקולטיירית ב"גוונים של מתוק".
"אנחנו בעצם עסק יצרני לכל דבר ועניין", אומר עבדי, "הנערים והנערות שלנו מייצרים עבור החברות המובילות במשק ואנחנו לא מחפשים תרומות, אלא רק לקוחות אמיתיים, שיקנו מאיתנו ויעזרו על הדרך לנוער במצבי סיכון".
"זה לאפשר לילדים כניסה לעולם העסקים. הם מגיעים לחברות, הם פוגשים מנכ"לים, מעבירים סדנאות עם השוקוליטייריות ובגדול הם מתמודדים עם מצבים מהחיים", אומר פורקוש, "הם צריכים לפעול, הם יוצאים מהשכונה, הם מגיעים למקומות וזה מאפשר להם גדילה והתמקצעות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת רוח טובה)

הזדמנות לכל נער ונערה

"החלום שלי זה לתת הזדמנות לנערים ונערות במצבי סיכון בכל רשות שקיימת, לחוות חוויה של מסוגלות תעסוקתית ולשלב אותם בחברה הישראלית", מסכם עבדי ומוסיפה ששון: "אני יכולה ללמוד מהם הרבה, יש לי ילדים פרטיים בבית וככה יצא לי להתקרב להרבה נערים ונערות ולדבר איתם על דברים אישיים, על חוויות שלהם ועל קשיים. אני לוקחת את זה לבית שלי ולילדים שלי והם נותנים לי כוח יותר משאני נותנת להם", היא אומרת בהתרגשות.
גוונים של מתוק הינו מיזם חברתי עסקי הפועל במית"ר נירים חדרה. מית"ר נירים הינה מסגרת יום לנוער במצבי סיכון המופעלת ומפוקחת על ידי משרד הרווחה והבטחון החברתי ועיריית חדרה באמצעות אגף הרווחה ובשיתוף עמותת "נירים" אשר הוקמה לזכרו של רס"ל ניר קריצ'מן, לוחם שייטת 13 שנהרג בפעילות מבצעית במסגרת מבצע חומת מגן ב-2002.

רוצים גם אתם לעשות טוב?

מעשים טובים קורים בכל מקום וזמן ויום מעשים טובים חוזר ב-29 במרץ, עם כל הדרכים לעשות טוב וגם השנה יתקיים בסימן FAMING# ממשיכים להאיר את הטוב, כשהמטרה היא לשמש "קונטרה" לתופעת השיימינג שהפכה שכיחה ברשתות החברתיות. היכנסו לאתר, הצטרפו לאתגר ה-FAMING# תנו במה לסיפורים טובים ויחד נמשיך לשנות את השיח. הפרויקט מנוהל ע"י עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון המציעה התנדבות בהתאמה אישית כל השנה
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון