בשיתוף הסוכנות היהודית
מידי שנה יוצאים כ-1,500 צעירים וצעירות לצפון אמריקה על מנת לקחת חלק באחד המפעלים החינוכיים הגדולים ביותר של יהדות צפון אמריקה – מחנות הקיץ. אל 175 מחנות הקיץ של הקהילות היהודיות הפזורות בארצות הברית ובקנדה מגיעים מאות אלפי בני הנוער, שם הם מבלים את חופשת הקיץ שלהם וסופגים חוויות וערכים שמחברים אותם לקהילה היהודית ולישראל .
השליחים של הסוכנות היהודית עוברים תהליך מיון והכשרה ייחודית ומתנסים במגוון רחב של תפקידי הדרכה ובסוגים שונים של מחנות, מספר גל אטיה, מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ של הסוכנות היהודית. "שליחי מחנות היום הממוקמים בדרך כלל בסמוך לערים הגדולות בארצות הברית ובקנדה, לוקחים חלק משמעותי לא רק בחיי המחנה אלא גם בחיי הקהילה היהודית. הם מתגוררים אצל משפחות מארחות או במעונות, ונהנים מסופי השבוע שהעיר הגדולה מציעה. במחנות הלילה השליחים חווים חוויה שונה. המחנות האלו ממוקמים לרוב ביערות מרוחקים, ממש כמו בסרטים, לצד האגם בניתוק כמעט מוחלט מהציוויליזציה".
4 צפייה בגלריה
שליחי הסוכנות היהודית מארגנים את יום ישראל במחנה ״רמה דרום״
שליחי הסוכנות היהודית מארגנים את יום ישראל במחנה ״רמה דרום״
שליחי הסוכנות היהודית מארגנים את יום ישראל במחנה ״רמה דרום״
(צילום: נוי דדוש)
אטיה מסביר כי לשליחות במחנות הקיץ יש השפעה דו כיוונית. "בדרך הלוך לצפון אמריקה כל שליח ושליחה מביאים לידי ביטוי את היכולות המקצועיות שלהם בהדרכה. הם משתפים את הסיפור הישראלי שלהם עם הקהילות היהודיות באופן ישיר, בלי התיווך של המדיה".
"בדרך חזרה הביתה, הם חוזרים עם סיפור חדש ומגוון לאחר החוויה המשמעותית שחוו במחנה הקיץ בקהילה היהודית. הם בונים גשר ליהדות התפוצות על כל גווניה ומחזירים איתם לישראל את קולם של היהודים שחיים בתפוצות. כך נוצר חיבור בין היהודים בארץ ובעולם, ונוצרת משפחה עולמית אחת גדולה עם קשרים חזקים שנשארים גם לאחר סיומה של השליחות".
4 צפייה בגלריה
גל אטיה, מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ בחו״ל של הסוכנות היהודית
גל אטיה, מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ בחו״ל של הסוכנות היהודית
גל אטיה, מנהל תכנית השליחות למחנות הקיץ בחו״ל של הסוכנות היהודית
(צילום: באדיבות מחנה רמה וויסקונסין)

לגלות את הקהילה היהודית באמריקה

העולם של יהדות התפוצות היה זר לשחר וקנין (23), שיצא לשליחות במחנות הקיץ של הסוכנות היהודית עם שחרורו מצה"ל. "בעקבות היציאה לשליחות זכיתי להכיר את הקהילה היהודית בצפון אמריקה ואת החיים היהודיים העשירים מחוץ למדינת ישראל", הוא מסביר.
וקנין מספר על חוויית שליחות יוצאת דופן, הן מבחינה ערכית והן מבחינה חברתית. "הכרתי כל כך הרבה חברים, גם אמריקאים וגם ישראלים. היינו אחד בשביל השני, נוצרה שם מערכת חברויות חוצת גבולות". החוויה הבלתי נשכחת עודדה את וקנין לצאת לשליחות בפעם השנייה ובקרוב הוא יוצא בפעם השלישית. "התאהבתי במחנה. לא הייתה לי חוויה כזו אף פעם לפני כן", הוא אומר בהתרגשות.
שחר וקניןשחר וקניןצילום- CYJ Sprout Lake
השליחות היא לא רק הרפתקה, אומר וקנין, אלא גם חוויה ששינתה את מסלול חייו. "יצא לי להיפתח לעולם יהדות התפוצות ולגלות שאני מאוד אוהב ונהנה לעבוד ולהתעסק בתחום. זה עזר לי להבין שאני רוצה ללמוד יחסים בין לאומיים ואולי להיות שגריר או עובד שגרירות בעתיד. יצאתי לשליחות מחנות הקיץ בשנה הראשונה מתוך סקרנות וחוסר ידיעה מה אני רוצה לעשות בחיים ומצאתי את עצמי שלוש שנים אחרי זה חוזר למחנה כל שנה מחדש ויודע באיזה תחום אני ארצה לעסוק בחי".
גם עבור מעיין חלבני (26) מרמת הגולן השליחות במחנה הקיץ הייתה חוויה משמעותית ומעצימה, שבעקבותיה חזרה למחנה פעם נוספת. מעיין מספרת על תפקידה במסגרת השליחות: "במהלך היום, הייתי מדריכת ריקוד של החניכים במחנה ובערבים הייתי מגיעה למשפחה המארחת שלי בקהילה היהודית. היחס היה חם ואדיב. הם נתנו לי להרגיש בבית וחלק בלתי ניפרד מהמשפחה".
מעיין חלבנימעיין חלבניצילום: Carly Epstein
אחת החוויות המעצימות ביותר בעבור חלבני הייתה כאשר אחד מהבנים של המשפחה המארחת שלה בארצות הברית החליט לעלות לארץ והתגייס לצבא. "אנחנו שומרים על קשר רציף ומדי פעם הוא מגיע לארוחות שישי אצל המשפחה שלי. עכשיו יש לו עוד משפחה בישראל, נוסף על המשפחה שמלווה אותו דרך גרעין צבר".

להפוך את השליחות לקריירה

גם עידן להב (41), נשוי ואב לשניים, יצא לאחר שירותו הצבאי לשליחות במחנות הקיץ דרך הסוכנות היהודית, ואחרי החוויה המשמעותית שלו הפך את השליחות לקריירה. "החלטתי לצאת לשליחות כדי לייצג את ישראל על צדדיה השונים והפחות מוכרים" הוא מספר. "יצאתי גם כדי לחוות חוויות אישיות שונות לגמרי מהיום יום הישראלי ולהכיר אנשים ומקומות מעניינים מחוץ לישראל, להתנסות בחוויה משמעותית יחד עם חבר'ה ישראלים אחרים בני גילי".
להב מספר על חשיבותה של השליחות ומתאר אותה כעבודת שגרירות לכל דבר. "היה לי חשוב לספר את הסיפור הישראלי. האמריקאים היו שואלים מה דעתי על המצב בישראל". השליחות, הוא אומר, פתחה לו צוהר ליהדות התפוצות וגם דרבנה אותי לפצוח בקריירה שנייה - מדריך סיורים ומעביר הרצאות בנושאים של המזרח התיכון וישראל. להב מלמד כיום גם במכון להכשרת מדריכי חו"ל של הסוכנות היהודית.
4 צפייה בגלריה
עידן להב
עידן להב
עידן להב- עם משפחת מילר (המשפחה המארחת) בביקורם בישראל.
(צילום: מליסה מילר)
"בתפקיד שלי אני מעביר הרצאות ועורך סיורים ליהודים מרחבי העולם. אפילו הזדמן לי להדריך חלק מהמשפחות שהתארחתי אצלן וזה היה מדהים. עד היום אנחנו בקשר באמצעות הרשתות החברתיות ובביקורים של המשפחות בארץ".
מה הופתעתם לגלות על יהדות התפוצות במהלך השליחות, ומה לקחתם איתכם מהמחנה?
וקנין: "מאוד הופתעתי לגלות על החניכים ועל הצוות המקומי כמה הם מבינים ויודעים על ההיסטוריה של ישראל, חלק גדול מהם ידעו אפילו יותר ממני. הדבר הכי חשוב שלקחתי מהמחנה זה לדעת שאני יכול לקפוץ למים העמוקים. מאוד פחדתי בהתחלה לעזוב הכל בארץ לחודשיים. זה היה מאוד לא אופייני לי בזמנו. אבל אני באמת חושב שזו הייתה אחת ההחלטות הכי חכמות וטובות שעשיתי למען ההתפתחות האישית שלי".
להב: "מה שהכי הפתיע אותי לגלות על יהדות ארצות הברית זה את החיבור המיוחד שלהם לחיים היהודיים והקהילתיים. כשהגעתי לקהילה והלכתי עם המשפחה המארחת הראשונה שלי לבית הכנסת ולסעודות שבת, הרגשתי שאני חלק ממשהו גדול יותר שחוצה את גבולות מדינת ישראל. הדבר החשוב שלקחתי איתי מהמחנה הוא ההבנה שיש לי קשר אמיתי וחזק לאותם אנשים יהודים המתגוררים בארצות הברית, למרות הבדלי השפה והתרבות. ההבנה הזו מלווה אותי עד היום הן בהגדרת הזהות שלי והן בעשייה היומיומית בקריירה שלי".
4 צפייה בגלריה
יו״ר הסוכנות היהודית האלוף במיל. דורון אלמוג עם שליחות ושליחים צעירים של הסוכנות היהודית בצפון אמריקה
יו״ר הסוכנות היהודית האלוף במיל. דורון אלמוג עם שליחות ושליחים צעירים של הסוכנות היהודית בצפון אמריקה
יו״ר הסוכנות היהודית האלוף במיל. דורון אלמוג עם שליחות ושליחים צעירים של הסוכנות היהודית בצפון אמריקה
(צילום: הראל רינצלר עבור ריז הפקות)
חלבני: "הפתיע אותי לגלות שהחניכים שמגיעים ממקומות רחוקים, חוזרים שנה אחרי שנה למחנה. הם מספרים כמה שהמחנה מהווה עבורם מקום בו הם יכולים לבטא את עצמם ולהיות מי שהם. במהלך השהות שלי במחנה פגשתי את הקהילה היהודית, פגשתי אנשים שמחפשים את הקשר לעם היהודי ולישראל וזה החזיר אותי הביתה וחיבר אותי למשפחה שלי ולמסורת שלי. זה גרם לי לראות כמה חשוב לחזק ולשמר את הקשר הזה ולהעביר זאת הלאה לילדים שלי בעתיד".
"מדי שנה הסוכנות היהודית מכשירה קרוב לאלפיים שליחות ושליחים צעירים שהופכים לשגרירים שלנו בקהילות היהודיות ומספרים את ישראל בבתיהם של מאות אלפי משפחות ברחבי העולם", אומר יו״ר הסוכנות היהודית האלוף במיל' דורון אלמוג. "הם ממשיכים בשליחות גם כשהם שבים לישראל ושומרים על קשר מיוחד עם חברים ומשפחות יהודיות שפגשו מעבר לים. הקשר בין ישראל לבין יהדות התפוצות הוא בעל חשיבות קיומית ואת שנת ה 75 של המדינה אנו מקדישים לקירוב לבבות בין העם היהודי בתפוצות ובחברה בישראל״.
בשיתוף הסוכנות היהודית
פורסם לראשונה: 10:44, 30.01.23