בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים

היא רק בת 44 ומאחוריה קורות חיים שמעטים בגילה יכולים להתנאות בהם – היא השרה לאנרגיה וזה התפקיד השני שלה כשרה, לפני כן הייתה ח"כ מאד חרוצה בכנסת במסגרת "יש עתיד". היא גם עו"ד במקצועה ושירתה בכמה משרות לאומיות ובין לאומיות. קארין אלהרר היא טורבו, גם אם היא על כיסא גלגלים בעקבות ניוון השרירים מולד.
במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה", המשותף לקבוצת ידיעות, מפעל הפיס ועמותת "שווים", נערך יום שידורים מיוחד לעידוד תעסוקה של אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה ואלהרר הגיעה לשיחה באולפן על הצלחה ומגבלות, ואיך אפשר בלי להתייחס לתקרית הנגישות בוועידת האקלים בגלזגו לפני מספר שבועות.

איך בעיית נגישות עיכבה את שרת האנרגיה בוועידת האקלים

"האירוע בגלזגו הוא בעיניי בלתי נתפס", אומרת אלהרר, "ב-2021, אירוע של האו"ם בבריטניה, בסקוטלנד, ואנחנו עדיין נתקלים במחסומים. צריך להגיד, המקום היה נגיש. שביל הגישה עליו היה לא נגיש, שגם זה חלק מנגישות, דבר שלא צריך לקרות, אבל נראה לי שבעקבותיו עלתה המודעות", אומרת אלהרר בהתייחסה לעיכוב בן השעתיים, בכניסה לוועידת האקלים.
אלהרר לא הורשתה להתקרב עם הרכב הנגיש, ונאלצה לחזור לבית המלון מבלי שנכנסה לדיונים בוועידה באותו היום. זה נפתר בסופו של דבר והגיע עד להתנצלות אישית ומתוקשרת של לא פחות מראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון. ביום השני של הוועידה כבר נכנסה אלהרר בדלת הראשית, מוכרת לכל העולם והשתתפה בדיונים.
"דווקא הפגישה שהייתה הכי לא פוליטית בוועידה, הייתה בעיניי הכי משמעותית וזו הפגישה של ביל גייטס עם רה"מ. עולם האנרגיה הוא עולם משתנה ויש המון אתגרים והדבר החשוב ביותר הוא הטכנולוגיה וההתפתחות הטכנולוגית. ודווקא בפגישה עם ביל גייטס, התקדמנו לדעתי לעבר איזושהי קרן ייעודית לפיתוחים טכנולוגיים בתחום האנרגיה. צפויות לנו הפתעות", היא מספרת.

לייצג לראשונה אנשים עם מוגבלויות בממשלה

אין ייצוג של אנשים עם מוגבלויות בפרלמנט הישראלי. "נראה לי שזה קשור לעובדה שאין הרבה ייצוג של אנשים עם מוגבלויות בכנסת ובממשלה, באופן עקרוני", אומרת אלהרר. "אני חושבת שגם אין מספיק במשרות בכירות בכלל. את זה צריך לשנות ואת זה צריך לקדם ונראה לי שלאט-לאט יבואו עוד. צריך שיהיו עוד, כי בסוף, אינטרסים של אנשים עם מוגבלויות צריכים להיות בכל מקום, בטח ובטח בממשלה", אומרת אלהרר.
היא מעידה על עצמה שתמיד רצתה לעשות דברים משמעותיים לטובת הציבור הרחב. "לפני הפוליטיקה הייתי עורכת דין חברתית, פעלתי במקרים פרטניים והבנתי שכדי לשנות בגדול, צריך להיות ממש במדיניות הציבורית. בעיניי, פוליטיקה היא כלי למימוש שאיפות. שאיפות לעולם טוב יותר לנו, לילדים שלנו. אז בעיניי פוליטיקה היא הכלי הטוב ביותר", היא פורסת את היתרונות הניכרים של בחירתה במסלול זה.

ייצוג חברתי

אלהרר מעידה על מה שמוביל אותה בדרכה הציבורית. "אני חושבת, שכל בן אדם, לא משנה מי הוא, איפה נולד או מי המשפחה שלו - צריך ללכת בעקבות השאיפות שלו והחלומות שלו ואף פעם לא לוותר על שום דבר, גם אם יש קשיים בדרך. צריך להיאחז בעוגנים – משפחה וחברים – ופשוט ללכת אחרי הלב ואחרי מה שרוצים לעשות. אם הלב שלך בפוליטיקה, את תגיעי לפוליטיקה. אם לא, אז תגיעי לאיפה שהלב שלך נמצא", היא אומרת.
לדעתה של אלהרר, חשוב שבעלי מוגבלויות ישולבו בשוק העבודה "כשמכירים אנשים שונים מאיתנו, בסוף זה לא מרתיע ופחות מפחיד. אצלי במשרד העברתי אדם עם מוגבלות, מתעסוקה נתמכת לתעסוקה בתוך המשרד. השילוב שלו בתוך המשרד חשוב לכולם, לא רק לו, אלא גם לעובדי המשרד. אני חושבת שכל משרדי הממשלה צריכים לעשות את זה, כי זה לא פייר לבקש רק מהשוק הפרטי לעשות את הדבר הזה. משרדי הממשלה צריכים להוות דוגמה ואני קוראת באמת לכולם – עשו את זה, אתם תרוויחו מזה יותר", היא אומרת.
אלהרר מעידה, שלתחושתה השינוי כבר כאן: "רואים יותר אנשים עם מוגבלויות במרחב הציבורי, גם בתעסוקה, אבל זה לא מספיק. צריך לעשות יותר, להנגיש את המרחב הציבורי, כדי שלאנשים תהיה יכולת להגיע ולא רק בנגישות הפיזית, אלא גם בשעות עבודה מותאמות, גם בסביבת העבודה. כל הדבר הזה צריך להיות בהלימה ובהתאמה. כרגע, לצערי, זה עדיין לא שם".

מתקנים את האפליה

אלהרר מעידה שאינה אוהבת להתנסח במונחים כמו "אפליה מתקנת". "אבל אנחנו עדיין לא נמצאים במקום בו אנשים עם מוגבלויות מועסקים בהתאם ליכולת שלהם ולכן צריך ליצור מכסות, אותן ימלאו אנשים על פי יכולותיהם. אני לא רוצה לעשות טובה לאף אחד, אבל חושבת שגם אם אני אבדוק יכולות, יש הרבה יותר אנשים עם מוגבלויות שיכולים להיות מועסקים וחבל שזה לא קורה. החברה כולה מפסידה מכך".
השרה אלהרר מבקשת לפנות למעסיקים ואומרת: "אני קוראת לכל מעסיק לא להסתכל בחיצוניות. אתם באמת יכולים להרוויח. כי אנשים עם מוגבלויות, הם באמת העובדים שרוצים יותר, להיות הטובים ביותר. זה נחקר ונבדק, אז תעשו מאמץ, זה ישתלם לכם".
בסוף הפאנל משרטטת אלהרר את חזונה ומבטה אל עתיד פעילותה. "קודם כל, אני מתכננת להביא את המשק האנרגטי בישראל להיות הרבה יותר ירוק. כרגע אנחנו עדיין משק אנרגטי שמשתמש בפחם. אני מקווה שעד שנת 2025 לא יהיה יותר פחם ומקווה להפחית את השימוש בגז, שהוא דלק מעבר ולעבור לאנרגיות מתחדשות. תמשיכו לחלום ולשאוף להגשים את החלומות שלכם. זה עובד, בדוק. אל תוותרו על אף חלום ותזכרו, צריך לתת לכולם הזדמנות שווה, זה המסר היחיד".
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים