המשבר הכלכלי שפקד את העולם ואת ארצנו, ההאטה, ההוצאה לחל"ת והפיטורים של רבים, הכיווץ בצמיחה והמיתון הזוחל, הקדירו את השמיים למשפחות רבות בישראל ובעולם כולו.
המספרים על פי שירות התעסוקה הם של 942,678 דורשי עבודה מתוכם 600,485 המצויים בחל"ת וייתכן שעם פתיחת המשק יושבו, לפחות חלק מהם, לעבודה.
ההתמודדות עם חשבונות שאינם מאטים את קצב הופעתם לרגל הפיטורין, או החל"ת שאינו מפצה על מלוא השכר, עם התשלומים וההתחייבויות הרגילות של בני המשפחה לא מאירות פנים למפוטר בימים אלו.

ממצב של משק בית רווחי, מאוזן, או שורד, למעבר לחיסרון כיס משמעותי והידוק החגורה. אין המדובר במצב של מה בכך אלא לעיתים, במשבר של ממש - אולם גם משבר יכול להיות כר ללידה חדשה, להתחלה חדשה, להזדמנות חדשה, מנוף לשינוי ולתקווה.

ההתנדבות - אופציה טובה להתנסות

יתכן ועד היום עסקנו בתחום שאינו לרוחנו, או שאינו מתאים לכישורינו, ודווקא הסערה החיצונית שנכפתה עלינו יכולה להוביל לכיוונים חדשים ולמחוזות אליהם תמיד חפצנו להגיע.
בתוך כך, מהווה ההתנדבות כאופציה טובה לתקופת הביניים וגם לטווח הארוך, להתנסות בתחומים ובכיוונים אותם לא ניסינו עד כה.
באמצעותה ניתן לרכוש מיומנויות חדשות, להכיר אנשים חדשים ולהיחשף להזדמנויות חדשות הנובעות מהרחבת מעגל ההיכרויות מחד, והכרת היכולות האישיות של המתנדב מאידך.
חרף משבר הקורונה והקשיים שהוא מביא בכנפיו, הארגונים ההתנדבותיים פתוחים לקבל מתנדבים גם ללא ניסיון בתחום, והם נכונים להכשיר ולהעניק למתנדבים כלים בטרם שילובם במעגל ההתנדבות.

סיבה לקום בבוקר ולצאת מהבית

המסגרת ההתנדבותית, הגם שהיא מחייבת ומאורגנת, אינה מלחיצה ופורמלית כמו מקום עבודה. קשרים, חברויות חדשות והזדמנויות לצמיחה בכיוונים חדשים, כולל אפשרויות תעסוקה, הם רק חלק מהתמורה האפשרית הניתנת למתנדב החדש.
זאת ועוד, התקופה שלאחר הפיטורין או החל"ת היא תקופה קשה, ההסתגרות בבית ללא מעש, ההימנעות מיציאה מסודרת לעבודה כמידי יום, פוערת לעיתים חלל, לא רק בסדר יומו של מי שעבודתו הופסקה, אלא גם עלולה לפגוע, במקרים מסוימים, בתחושת הערך והתרומה של האדם לחברה וכן ביחסים בתוך הבית שמשתנים כעת.
ההתנדבות מפצה על כך בצורה מובהקת, היא נותנת תחושת ערך חזקה, מבליטה את הנתינה לזולת, יוצרת תנועת התחדשות ושינוי, היא משולבת בתחושת שליחות המרוממת את המעשה ההתנדבותי, מספקת עיסוק בתקופת הביניים ומי ששפר מזלו, יאמצה גם כדרך חיים.
ההתנדבות גם מעבירה את האדם מהמצב הפסיבי - הממתין להצעת עבודה, למכתב ולטלפון, למצב אקטיבי - מצב של מעשה של תנועה ותרומה לחברה.
באורח פלא, מעבר להוספת שמחת חיים וחיוניות למתנדב, פעמים רבות עם תחילת ההתנדבות והנתינה לחברה, מגיעה שיחת הטלפון המיוחלת כסוגרת מעגל של חסד בין נתינת המתנדב לעולם לבין קבלתו ממנו.
למשל, החטיבה החברתית ותוכנית "שכר מצווה" של לשכת עוה"ד, פעלה רבות כדי לשלב מאות עורכי-דין בפעילויות התנדבות ולהסתייע בכישוריהם לטובת החברה במגוון רחב של מיזמים משפטיים ושאינם משפטיים.
תרומה זו של עורכי הדין לחברה היא חלק מתפיסת העולם החברתית שחרתה על דגלה לשכת עורכי הדין בראשותו של עו"ד אבי חימי.
מעבר לכל אלו המעשה ההתנדבותי הוא עשיית הטוב מצד עצמו, הנתינה לזולת והושטת היד אליו הן פעולות אציליות וראויות התורמות לשיפור החברה בה אנו חיים.

תתנדבו תשנו ותשפיעו

כל אחד בחלקת אלוהים הקטנה שלו יעשה למען הזולת, יתרום וייתן, ובד בבד אף ייתרם ויועצם – הדבר נכון לכל תחום, גם פורשי הצבא והפוליטיקה כמסלול חלופי או נוסף לעשייה לביתם, יעשו לביתם הרחב יותר לחברה כולה.
ארגוני המתנדבים משוועים כעת למתנדבים טובים וראויים ולמנהיגים בעלי חזון ומעוף – אז בואו והתנדבו היום, עכשיו. תתנדבו, תשנו ותשפיעו. מחכים לכם.
  • הכותב, עו"ד יורם סגי זקס, הוא יו"ר החטיבה החברתית בלשכת עוה"ד בישראל.
  • למציאת התנדבות בהתאמה אישית לפי מקום מגורים, שעות פנאי ותחומי עניין היכנסו לאתר רוח טובה.