בימים אלו הולכת ונשלמת בקיבוץ רוחמה הקמתו של מרכז הרכיבה של עמותת "ברטלי - נוער בתנועה", המפעילה רשת של מרכזי רכיבה על אופניים עבור נוער בסיכון. המרכז מוקם בהשקעה של כ-500 אלף שקלים, וצפוי לתת מענה לנוער מיישובי העוטף והנגב המערבי ששבו לבתיהם, ואלו העתידים לשוב בהמשך.
לדברי רן מרגליות, מנכ"ל ומייסד העמותה, "לצד המשבר הענק, 7 באוקטובר היה עבורנו רגע האמת, שבו הבנו שכל מה שלמדנו בחמש השנים האחרונות נחוץ כעת יותר מאי פעם.
2 צפייה בגלריה
עמותת ברטלי - נוער בתנועה
עמותת ברטלי - נוער בתנועה
"ברכיבה על אופני שטח מתגלה כוח פיזי ומנטלי". נוער מהעוטף במהלך רכיבה עם עמותת "ברטלי"
(צילום: תומר פדר)
"במקביל לעבודה המתמשכת שלנו בכפרי הנוער ובפנימיות ברחבי הארץ, בחודשים האחרונים עסוקה העמותה בהפעלת תוכניות תהליכיות עבור ילדי נחל עוז, בארי, נתיב העשרה, כפר עזה, זיקים ועוד. המרכזים הוקמו במוקדי השהייה הזמניים או בסמוך להם", הוא מוסיף. "כחלק מהמחויבות שלנו לנוער העוטף להציע פעילות ארוכת טווח, החלטנו להקים מרכז קבע בקיבוץ רוחמה שייתן מענה לכל הנערות והנערים ששבו ועוד ישובו לבתיהם.
"תודתנו נתונה למועצה האזורית שער הנגב, למחלקת החינוך והרווחה של עיריית שדרות ולמחלקת החוסן של המועצה האזורית חוף אשקלון, על האמון והשותפות".

הדרכה מקצועית וליווי צמוד

מאז היווסדה בשנת 2019 ועד לאוקטובר 2023, הפעילה העמותה רשת של 11 מרכזי רכיבה על אופניים בפריסה ארצית עבור בני נוער בגילי 18-13, המוגדרים כנוער במצבי סיכון.
לדברי מייסדי העמותה, במהלך רכיבות השטח המשותפות מתגלים כוחות פיזיים ומנטליים כאחד המסייעים לבני הנוער להתחבר שוב לעצמם, לסביבתם ולטבע, ומחזירים להם את תחושת השליטה על חייהם.
לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, בעמותה הבינו שבני הנוער מקהילות הנגב המערבי הם ליבת האירוע; אלפים מהם חוו טלטלה איומה, נחשפו למראות קשים, איבדו קרובי משפחה וחברים ונעקרו מבתיהם. רבים מהם מתקשים להגיע למוסדות החינוך, וחלקם אף נשרו מהמסגרות החינוכיות. בין לילה ובעל כורחם, הם הפכו לנוער בסיכון.
2 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
הנזק שגרמו מחבלי חמאס בקיבוץ כפר עזה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
מאז אירועי אותה שבת העמותה הקימה מרכזי רכיבה זמניים באילת, ים המלח, מצפה רמון, ירושלים, שפיים ומשמר העמק ובקרוב, כאמור, יצטרף גם מרכז קבע בקיבוץ רוחמה.
"כוח גדול טמון ברכיבה למרחקים על אופניים, כוח פיזי ומנטלי שמתגלה בהתמודדות הפיזית על האופניים", אומרת עדי רום, מנהלת המרכז הקהילתי של המועצה האזורית שער הנגב. "הדרכה מקצועית וליווי צמוד של מדריכי העמותה, מסייעים בתרגום הכוח הזה לזירות מאתגרות אחרות איתן נאלצים בני הנוער להתמודד.
"אנחנו מחויבים להבטיח את שיקומם של בני הנוער שלנו, ואנחנו מוצאים בעמותה שותפה טבעית שצריכה ויכולה להוביל ביחד איתנו את תהליך השיקום".