נראה שדבר לא הכין את יניב בניאן והודאל יחזקאל, צמד מדריכי כושר ואימון גופני בני 30, למסעם בעולמות האוטיזם. "פשוט התחלנו והכרנו את זה משם. כך זה יצא", מספר יחזקאל בפתיחות. "מיד אחרי הצבא חיפשנו מקום להתנדב. לעשות משהו מגניב עם עצמנו. מצאנו את עצמנו מתנדבים ב"אלו"ט -האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם", באיזושהי מועדונית קטנה בפתח תקווה והתאהבנו באנשים שם".
צפו בסרטון המציג את מרוץ איתןRUN:
מרוץ איתן
מהר מאוד החליטו השניים לחבר בין אהבתם לפעילות גופנית ובין העבודה ההתנדבותית שחיממה את ליבם ובשנת 2015 הקימו את עמותת "איתן – כל אחד יכול". העמותה, שקמה על בסיס הפעילות ההתנדבותית של שני חברי הילדות יוצאי הסיירות המובחרות של צה"ל, פועלת לקידום ולשילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה באמצעות אימוני ספורט, מתוך ההבנה ש"כל אחד יכול" ומתוך האמונה שיכולותיהם של החבר'ה על הספקטרום אינן באות לידי מימוש במסגרות הקיימות.
"הרעיון ב"איתן" זה לקחת את הספורט ככלי טיפולי, כלי מקדם, לפיתוח יכולות תקשורתיות, התנהגותיות, כישורי חיים והעצמה אישית", מסביר בניאן. "לוקחים את הספורט ונעזרים בו ככלי לפיתוח ולקידום החבר'ה. נכון, מגיעים בגלל הספורט, אבל פתאום דברים אחרים קורים".
4 צפייה בגלריה
מירוץ איתן
מירוץ איתן
במירוץ איתן
העמותה, שלצד עשרות המתנדבים שלה נעזרת גם בכ-60 מאמני כושר מקצועיים בפעילותה, בשכר ובהתנדבות, משלבת באימוניה מספר שיטות מעולמות הפסיכולוגיה החיובית, ה-NLP וה-ABA. בעמותה מתאמנים כיום למעלה מחמש מאות מתאמנים על הרצף האוטיסטי בגילי 65-5, כשלכל מתאמן תיק עבודה מסודר עם מטרות ויעדים. העמותה פועלת ביישובים רבים בארץ, מאזור חיפה בצפון ועד אשדוד בדרום, ועתידה להתרחב לאזורים נוספים בישראל.
"קראנו לזה "איתן – כל אחד יכול", כשהרעיון במילה "איתן" זה חוזק, עוצמה ונחישות", מתגאה יחזקאל. "האימונים רובם הם אימונים אישיים, או בקבוצות מאוד קטנות, כלומר המאמן עצמו הופך להיות סוג של מנטור, למתאמן ולמשפחה. לא רק בספורט אלא בכלל". העמותה מציעה פלטפורמת אימונים רחבה, במגוון תחומים נרחב ובהתאמה אישית לכל מתאמן. לצד אימוני קרוס-פיט, כושר קרבי וריצה ניתן למצוא גם פעילויות כמו יוגה, קרב-מגע, שחייה ואפילו ריקוד.
העמותה, שבניגוד לעמותות אחרות מוגדרת כ"חברה לתועלת הציבור", מבססת את פעילותה על הכנסות עצמיות, לצד אחוז מסוים של תרומות, "כדי שהארגון יהיה בר-קיימא, ושיעמוד בזכות עצמו", מסביר הודאל. "הרעיון הוא שגם בלי תרומות נצליח לעמוד על הרגליים". את ההכנסות מהתרומות מייעדת העמותה לאנשים שידם אינה משגת ולפיתוחים נוספים. אחד מאותם הפיתוחים הוא מרוץ איתןRUN.
4 צפייה בגלריה
מירוץ איתן
מירוץ איתן
במירוץ איתן

מרוץ איתןRUN

מרוץ איתןRUN יתקיים השנה זו הפעם הרביעית, ביום שישי אחד באפריל, יום לפני יום המודעות העולמי לאוטיזם. המרוץ ייצא לדרך בפארק הירקון, בגני יהושע שבתל אביב, ויכלול מספר מקצים משותפים לריצה ולהליכה, משלושה קילומטרים ועד לשמונה. למרות שקיבלו אישור מיוחד ממשרד הבריאות להמשיך ולפעול גם בתקופת הקורונה, לאור חשיבות הפעילות שהם מקיימים ותרומתה לחברה, בשנתיים האחרונות לא התקיים המירוץ.
הכירו את "האיתנים":
הכירו את האיתנים
"השנה אנחנו חוזרים לזה ביג טיים", מכריז בניאן. "מטרת-העל של המרוץ היא ליצור מודעות ושוויון הזדמנויות לאנשים עם צרכים מיוחדים במדינת ישראל. זה המרוץ היחיד בארץ שהמתאמנים, החבר'ה עם הצרכים המיוחדים, הם הקודקוד. הם המרכז. יש כל מיני מקומות שנותנים להם איזה מסלול מסוים, או עושים איזה משהו קטן עבור חבר'ה עם צרכים מיוחדים, אבל אצלנו הם במרכז".
"מטרת המרוץ היא לממש הלכה למעשה את המשפט 'כל אחד יכול'", מסביר בניאן. "לא משנה באילו רמות תפקוד אנחנו עובדים, גם חבר'ה בתפקוד נמוך מבחינה קוגניטיבית, וגם חבר'ה בתפקודים הגבוהים – כולם עושים את המרוץ הזה". "אבל אין פה תחרות. אין פה מדידת זמנים", מרגיע בניאן.
4 צפייה בגלריה
מירוץ איתן
מירוץ איתן
הודאל יחזקאל ויניב בניאן
במרוץ השנה צפויים להשתתף כ-250 מתאמנים על הרצף האוטיסטי, מטעם העמותה, לצד כאלף רצים נוספים מהקהל הרחב. את המירוץ יזניק נשיא המדינה, יצחק הרצוג, וייקחו בו חלק גם שר התרבות חילי טרופר וחברי כנסת נוספים שצפויים להגיע ולהשתתף בחגיגה.
"זה לגמרי עבורם", מספר יחזקאל בהתרגשות. "זה מגיע להם. הם הספוט-לייט, המתאמנים עצמם. יש לנו שני חבר'ה שעשו מרתונים - ממש למדו לרוץ. גם בזכות עצמם ולבד, והם הולכים להיות הנווטים של המרוץ. הם מנהלים את השואו. זה השואו שלהם". "המתאמנים בעצם מארחים את הציבור. הם מדריכים את המתיחות בדשא לפני המרוץ", מוסיף יחזקאל. "יש כאן חבר'ה שהפכו ממתאמנים לעוזרי מאמנים בשכר. חבר'ה שזיהינו אצלם פוטנציאל מבחינה תקשורתית, והיום הם מתנדבים ומתאמנים בקבוצות של אנשים על הרצף וגם מקבלים שכר".
4 צפייה בגלריה
מירוץ איתן
מירוץ איתן
מירוץ איתן
"אנחנו נוגעים במתאמן עצמו, אבל בסוף אנחנו נוגעים בכל המשפחה - בסדר היום שלהם, בכל מה שקורה מסביב, וזה היופי כאן", מסכם יחזקאל. "החיבור נהיה מאוד-מאוד חזק. אנחנו עושים את זה עשרים וחמש תשע", מגזים יחזקאל בכוונה. "כל היום אנחנו עובדים בזה. זה החיים שלנו. זאת ההנאה שלנו. אנחנו אוהבים מאוד את מה שאנחנו עושים. זה כיף לראות את ההצלחות של כל מתאמן ומתאמן".

רץ כמו גדול

אחד מאותם המתאמנים, שגם ייקח חלק במרוץ הקרוב ואפילו יוביל אותו, הוא דור שירן בן ה-30. "אין מילים. הם מפעל הפיס בשבילנו", מציינת בהתרגשות עליזה שירן, אימו של דור. "הם גילו אותו, כאחד שיש לו כשרון ריצה. דור בדרך כלל רוכב על אופניים, שוחה, אבל בריצה אף פעם לא ידענו שהוא כישרוני. הם גילו אותו שם. הם לקחו אותו כפרויקט והוא כבר רץ מרתון (42.2 ק"מ) בתל-אביב, וחצי מרתון (21.1 ק"מ) בטבריה לפני שלושה חודשים. הם הכינו אותו בתקופה מאוד קצרה לרוץ מרתון שלם – והוא רץ כמו גדול".
שירן, ששמעה על פעילות העמותה לפני מספר שנים, מאחת המורות בבית הספר שבו התנדבה, עשתה את החיבור ביניהם ומאז הכול היסטוריה. "הם עושים עבודה נפלאה עם החבר'ה שמתאמנים שם", מסכמת שירן, "מאז שהוא איתם יש לו יותר ביטחון עצמי. גם האגו שלו... זה שהוא פתאום רץ מרתון.. זה מדהים!"
  • מרוץ איתןRUN יתקיים ביום שישי הראשון לאפריל, בפארק הירקון, בגני יהושע שבתל אביב. להשתתפות לחצו כאן.