"עבור האוטיסטים השירות הצבאי הוא צעד דרמטי להשתלבות בחברה, זו אוכלוסייה שנאבקת על המקום שלה". "הם היו כל-כך מסודרים, שהיו מגיעים עם קלסר ביד בו כל ההמלצות". "אם כולם היו אספרגרים, הרמ"ד היה יכול לקחת חצי יום חופש, הצבא בכלל היה נראה יותר טוב". כך נשמעו קצינות בכירות שהובילו את תוכנית האוטיסטים הראשונה של צה"ל בשנים 2007-2010, טרם נסגרה. תוכנית "תתקדמו" החדשה קוצרת שבחים רבים ועד ספטמבר 2022 יתגייסו דרכה 270 חיילים ובכך צה"ל מהווה דוגמא בישראל ובעולם לשילוב אנשים עם מוגבלות. תוכנית זו הוקמה בעקבות מחקר מקיף שבוצע בשנת 2019 בידי אדם על הרצף (אנוכי, אודי הלר) בו התראיינו כלל העוסקים בנושא, עמותות ונציגי צה"ל. המחקר שבוצע מציב אתגרים מורכבים של מיון, שיבוץ, הכשרה, ליווי ושילוב ביחידות. הצבא נדרש לאמץ מדיניות ופיקוח מקצועיים כדי ש"תתקדמו" תמשיך.
ניקח לדוגמא את האוטיסט החמישי שהתקבל לקורס תכנות, מאור, שסיים לימודיו בהצטיינות בפיזיקה, מדעי המחשב ומתמטיקה ועם זאת, תפקודו בתחום כישורי חיים היה נמוך. מאור נמנע מכל פעילות חברתית והוריו חששו שלא יסתדר לבדו בחיים. רק בגיל 16 אובחן באוטיזם וקיבל פטור אוטומטי משירות צבאי. מאוחר יותר התקבל לתוכנית התנדבות יוקרתית, אך הוריו העדיפו לפעול לביטול הפטור ומאור התגייס בדצמבר 2021 כחלק מהמחזור השני של "תתקדמו".
בין אם לאכול ולישון ביחד עם אחרים, או הנסיעות הארוכות הביתה וחזרה לבסיס, קשייו בטירונות כמעט והובילו לפרישתו והוריו נאלצו בשבוע השדאות והמטווחים לשכור צימר בסמוך לבסיס הצפוני, ובלבד שיסיים. מאור שובץ לקורס מנהלי רשת אך בעקבות פניה שלי, חיל האוויר הסכים לקלוט אותו למקצוע מתכנת, עם הבנה כי ישובץ לקורס שיפתח בסוף אפריל. ככל שהתקרב המועד התגלה כי לא היה תיאום בין הגורמים בצבא ובמשך חודש שלם פעלתי מול ראש חטיבת התכנון באכ"א ולא ויתרתי עד שמאור עבר מיונים בהצלחה והתקבל לקורס תכנות שיפתח בהמשך השנה. אחרי חצי שנה בצבא ודו"ח משטרה צבאית שהצלחתי לבטל, חלו שיפורים מדהימים אצלו. הוא יודע להשתמש היטב בתחבורה ציבורית, הולך לבדו לרופא, מכבס ומארגן את מדיו, נמצא בקשר מצוין עם החונכת שלו, משתתף בפעילויות חברתיות כולל גיבושים של היחידה ובעיקר, מבין עד כמה הצבא תורם לו.
אוטיסט צריך GPS, לא ארגזים
"הוא אומר שאין לו תיק עבודות", סיפרו לי המפקדים בטירונות, שלא כל-כך הבינו אותו. ביקשתי לשוחח עם האימא ותוך שעה קיבלתי תיק עבודות מרשים שבעקבותיו חיל האוויר "עפו עליו", במלוא מובן המילה. דוגמא זו הובאה כחלק מהרצאה שנשאתי בפני 200 קצינים ונגדים העוסקים בתכנון ושיבוץ כוח אדם בצה"ל בסוף חודש אפריל. כעסתי על אלו שכאשר הם רוצים להסביר עד כמה הם בעד שוויון לאנשים עם מוגבלות, מציגים תמונה פשוטה בה לאדם נמוך נותנים שני ארגזים, לבינוני ארגז אחד, והנה, עכשיו הם באותו הגובה. ממש כמו בסיפור של זהבה ושלושת הדובים. אתם פטורים מהתמודדות, הנה ניתן כיסא גלגלים או מעלית, כמו ארגז ועוד אחד מתנה. אלא שהמציאות של אדם עם אוטיזם זה ללמוד כמעט כל יום מחדש לאן אתה צריך להגיע, מה נקודת המוצא ומה היעד, וכאן אתם נדרשים לראות את העולם גם מנקודת מבטו, רק אז תוכלו ביחד לבנות את המסלול קדימה.
ההצלחה מתרחשת כשזורמים עם כיוון האוטיזם ולא נגדו
"הפרויקט מת כי נוצר מצב הפוך ,..., המטרה הראשונית הייתה חד משמעית לעשות שיבוצי פינצטה גם בפרופיל 45, להפעיל שיקול דעת ,..., ברגע שהמפקדים היו מוכנים לקבל אז החבר'ה האלו המשיכו שלוש שנים, חלק מהם קיבלו חיילים מצטיינים". כך התבטאו שני פסיכיאטרים בכירים שהובילו את תוכנית האוטיסטים הראשונה בצה"ל אותה הזכרנו.
ארגונים בירוקרטיים דוגמת צבא הם בעלי נטייה פנימית להטמיע כל מה שהוא חריג אל תוך רצפת התפעול הקיימת ומדדי הבקרה המוכרים. "המדידה היא הכלי שבעזרתו יוכחד המתנגד ,..., את האנשים שמסרבים לזרום בסבבה, שמתעקשים להאיר נתיב עלום או להתעכב על רגע בזמן", כתב אלון עידן. אוטיסט לא יהפוך חברבורותיו וחשובה ההבנה כי הגם שההתנהגויות והגורמים השונים משותפים לכל האוטיסטים, קיים שוני בעצימות, בגיל, במגדר ובכלים שרכש האוטיסט לאורך השנים.
חשוב לקחת בחשבון את מודל "אי הקרח" באוטיזם. קצה הקרחון הוא בעיקר מה שאנו רוצים לראות ורוצים שנראה. ניתן בנקל לטעות בפרשנות להתנהגות של אדם על רצף האוטיזם משום מילון המושגים ה"רגיל" כברירת מחדל.
שיבוץ מדויק, יחס אישי והתאמה תעסוקתית נכונים, מאפשרים לאדם עם אוטיזם להצליח ולתרום מעבר לכל הציפיות. מסיבה זו חשוב לאפשר גמישות בקבלה לתפקידים גם כאשר אין עמידה בקריטריונים שנקבעו בידי אלגוריתמים אנושיים וטכנולוגיים הפועלים על פי קריטריונים שהותאמו לאנשים שאינם אוטיסטים, זאת תוך התחשבות בכך שאוטיסטים לרוב נוטים לתחומי עניין מאוד ממוקדים ובהם בלבד צריך לבחון אותם. כלל שני הוא כי כל שיבוץ יהיה מכוון במתן כלים וניסיון תעסוקתי שיכול לשמש את האדם עם אוטיזם ביום שאחרי השחרור, בו יהיה עליו להתמודד עם שוק תעסוקה שאף הוא מתקשה לקבל לשורותיו אנשים עם מוגבלות ואלו, בתורם, מתקשים להסתדר בסביבה רוויית שינויים ותחרות. תנו לנו, להם, לכם, הזדמנות. רק כך הצבא, החברה, הכלכלה והאדם עם אוטיזם יפיקו תועלת הדדית.
אוטיסטים הם לא מראית עין של צבא העם, הם צבא העם
עד סוף 2024 יגויסו מעל 800 אוטיסטים, חלקם דרך מסלולי "תתקדמו" חדשים כמו מכינה קדם צבאית, עתודה ובני ישיבות. מהמורות רבות עמדו בין הכתיבה למימוש היוזמה. "אולי תלמד ותראה שאנו עושים את זה בסדר?" גערה בי אז נציגת יחידת מיטב שלא הבינה עד כמה מתן פטור גורף לכלל האנשים עם אוטיזם הוא בלתי צודק.
החוקרת הנודעת סנדרה הארדינג טענה בהציגה את "תאוריית העמדה" כי: "ידע אינו מנותק ממעמדו החברתי של האדם האוחז בו ולכן אלו המצויים בראש הפירמידה מאבדים את היכולת לשאול שאלות ביקורתיות ולהבין את המצב האמיתי ביחסי הכוחות בחברה. לעומת זאת האוכלוסיות המצויות בשולי החברה ולרוב זוכות להתעלמות, הן בעלות יכולת אבחנה מהימנה וייחודית יותר". מסיבה זו, אטען, אנשים שאינם אוטיסטים לעולם לא יוכלו לקבל החלטות בשם האוטיסטים, עמדת הכוח החברתית-פוליטית מראש תהיה בעלת הטיה שלא תאפשר הבנה אמיתית של זכויותיהם וייצוג הצרכים שלהם. יוזמת "תתקדמו" היא הוכחה לכך.
לאחרונה התבשרנו כי מקץ שנים רבות של ניסיונות, אושר חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, מתוך אידיאל של שוויון וחיים עצמאיים ואוטונומיים בחברה. חוק חשוב זה רואה בצבא צומת דרכים מרכזית ומציע סל התאמות וליווי מקצועי החיוניים להצלחה. תוכנית "תתקדמו", שהוקמה מתוך החתירה לכבוד האדם וזכותו לקחת חלק שווה בחברה, מחייבת את צה"ל לעשות את הצעד המתבקש ולקבוע, בהמשך למאמר "אוטיסטים מן המניין. שוויון אזרחי כתנאי לביטחון לאומי", מדיניות פרו אקטיבית מקיפה ברוח החוק החדש ובשותפות מלאה עם הקהילה ואנשים עם אוטיזם. צעד זה יהווה אמת מידה עבור ארגונים אזרחיים בארץ ובעולם.
הסופרת האמריקנית ג'ואן דידיון כתבה כי: "מקום שייך למי שדורש אותו הכי חזק, זוכר אותו בהכי הרבה אובססיה, מתפתל ממנו, מעצב אותו, הופך אותו, אוהב אותו באופן כל-כך מוקצן עד שהוא יוצר אותו מחדש בדימויו העצמי". אין משפט נכון יותר לסיים מאשר דברים נפלאים אלו המבטאים את רוחם העזה של האנשים עם מוגבלות.
- אודי הלר הוא יזם "תתקדמו", התוכנית הלאומית לקידום אוטיסטים בצה"ל, אוטיסט ויזם חברתי, למד לתואר ראשון ושני במדעי המחשב ובעבר הקים את מכון איתן לחקר טכנולוגיות מידע בחינוך והרצה במוסדות אקדמאיים. כיום חניך בתוכנית "להבות" של יחידה 8200 המכשירה אנשי צבא להיות יזמים טכנולוגיים בתחומים חברתיים.