בשיתוף השלטון המקומי
השלטון המקומי - כפר סבא, דימונה וי"ר השלטון המקומי
(צילום: ירון שרון)
הפקה ותוכן: ניצן כהן, מור גורן | צילום: ירון שרון | עריכה: חן מרקוביץ'
עד ה-7 באוקטובר, למרות שסבלו מפריצות לבתיהם ולרכביהם, תושבי יישובי קו התפר חשו בטוחים. אך בעקבות האירועים שזעזעו את המדינה כולה, הם הבינו שגם הם יכולים להיות על הכוונת – ובהיעדר תוכנית סדורה להשבת הביטחון, אין אף גורם שיכול למנוע זאת.
בעקבות התחושה הקשה בקרב התושבים, השלטון המקומי נכנס לפעולה במהרה כדי לקדם תוכנית למען ביטחון כלל תושבי המדינה. יחד עם ראשי הרשויות, הוא יצא בקריאה משותפת אל משרדי הממשלה בה דרש תקציבים שיאפשרו בניית תוכנית ביטחון שתאפשר לרשויות לעשות יותר למען הביטחון האישי של התושבים ותעניק להם את השקט והשלווה לה הם זקוקים.
לקראת ועידת השלטון המקומי, "MUNI-EXPO", שתצא לדרך ב-9-10 ביוני בגני התערוכה בתל אביב, פגשנו את חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין מכבים רעות ויו"ר השלטון המקומי, רפי סער, ראש עיריית כפר סבא, ואת בני ביטון ראש עיריית דימונה בכדי לשמוע מהם על התחושות המורכבות שמלוות את תושבי הערים בימי המלחמה - ועד כמה הסיוע של השלטון המקומי יאפשר להם להוציא לפועל את תוכנית הביטחון.
2 צפייה בגלריה
רפי סער
רפי סער
רפי סער, ראש עיריית כפר סבא בוועידת MUNI-EXPO 2023
(צילום: מוטי קמחי)
"הכל פה פרוץ, לא היה שום דבר שיכול היה לעצור אותם"
כפר סבא היא אחת מהערים באזור השרון הקרובה לקו התפר. עד לפני פרוץ המלחמה הנוכחית, לא הוקמה גדר שהייתה יכולה להפריד בינה לבין קלקיליה. "אני התרעתי על האירוע הזה שאין גדר הפרדה, שהכל פה פרוץ, לא היה פה שום דבר שיכול היה לעצור אותם", מספר רפי סער ראש עיריית כפר סבא.
"זה הדיסוננס, מצד אחד זו עיר שאנחנו רואים בה את כל הפסטורליה ורואים את היופי ואת מערכת החינוך המפוארת, אבל במרחק של שלוש דקות מאיתנו יש פה ישות פלסטינאית", הוסיף סער.
בעבר הבין סער שהמצב לא יכול היה להישאר כפי שהוא, ולכן העירייה הקימה מערך ביטחון בשיתוף השלטון המקומי. "כיום יש בכפר סבא כיתות כוננות, התקנו פה שערים, שערי ביטחון. היום, בלחיצת כפתור אנחנו סוגרים את פאתי כפר סבא ומצמצמים את יכולת הגישה. ראינו שהשער הצהוב הזה הציל חיים בקיבוצים בדרום, אבל אני לא חי את הרגע, אני חושב שאנחנו צריכים להבין שהמציאות היום היא מציאות שונה לחלוטין. הצבא צריך להיערך לשהייה קבועה פה", שיתף סער.
2 צפייה בגלריה
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
חיים ביבס בוועידת "האנשים של המדינה"
חיים ביבס: "מתקפת ה-7 באוקטבור פגעה בתחושת הביטחון"
(צילום: יריב כץ)
"מתקפת הטרור גרמה לפגיעה משמעותית בתחושת הביטחון"
בינואר האחרון, נשלח מכתב דחוף מטעם השלטון המקומי לראש הממשלה בו נדרשו ממשרדי הממשלה השונים לפעול ולטפל בצורכי הביטחון של למעלה מ -257 רשויות. במכתב, הביעו ראשי הרשויות תסכול כבד מהתנהלות הממשלה בכל הנוגע לתקצוב הרשויות המקומיות וסיוע בביצוע פעולות הכרחיות בנושא הביטחון ביישובים.
אחרי שהמכתב נשלח, ראשי הערים החליטו לחבור לשלטון המקומי כדי לבנות יחד תכנית פעולה שתיתן תגובה מיידית והולמת לצרכים שנוצרו בשל המלחמה, וכדי לנסות ולהחזיר ולו במעט את השקט לתושבים. יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס טען בדבריו כי "מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר פגעה משמעותית בתחושת הביטחון של תושבי מדינת ישראל ועל המדינה מוטלת החובה והאחריות לפעול כדי לשנות בדחיפות את המצב".
מי שכבר החלה לממש את תוכנית הביטחון של השלטון המקומי היא העיר דימונה אשר הקימה מרכז הפעלה בסך של למעלה מ-26 מיליון ש"ח. "אני קורא לממשלת ישראל, אחרי ה-7 באוקטובר אנחנו רוצים שתממשו את התוכנית שלנו, שבכל עיר ועיר יהיה מרכז הפעלה. תכניסו עמוק את היד לכיס ותתנו כסף לרשויות המקומיות כי אחרי השביעי לאוקטובר המדינה השתנתה מקצה לקצה", קרא ראש עיריית דימונה, בני ביטון.
ביבס מתאר כיצד התוכנית של השלטון המקומי תפעל בכל כוחה בכדי להחזיק את תחושת הביטחון לתושבים. "הקמת סיירות ביטחון עירוניות, שיפור מערך אבטחת מוסדות החינוך, הרחבת השיטור העירוני לרשויות נוספות, שימור כיתות הכוננות, מצלמות ומוקדים, השלמת פערי מיגון במוסדות חינוך, נטרול ארגוני פשיעה וחיזוק ההתרעה וההגנה על מערכות צה"ל".

ועידת השלטון המקומי יוצאת לדרך

מרכז השלטון המקומי בישראל (מש"מ) הוא גוף בו מאוגדות כל העיריות והמועצות המקומיות בישראל. תפקידו העיקרי הוא לייצג את הרשויות המקומיות ולקדם את ענייניהן בפני הכנסת ומול גורמי הממשלה השונים, וכן בפני מוסדות ציבוריים וארגונים בארץ ומרחבי העולם וכיום חברות בו כל 259 הרשויות בישראל.
מרכז השלטון המקומי מקיים זו השנה השביעית את ועידת השלטון המקומי MUNI EXPO –, והשנה בסימן ”תקומה ישראלית”. הוועידה, שתתקיים במתחם אקספו, בגני התערוכה בת"א, תיערך בין התאריכים 9-10 ליוני ומהווה מקום מפגש פורה לשיתופי פעולה בשלטון המקומי בישראל, עבור מעל 12,000 משתתפים, מדי שנה. השנה, הוועידה תמקד את הזרקור על הנושאים הבוערים במדינה החל מביטחון אישי, חינוך, פוליטיקה ונדל”ן ועד אימוץ טכנולוגיות וחדשנות עירונית.
"האירוע של הקורונה הכשיר אותנו ל- 7 לאוקטובר"
סער הדגיש והוסיף שהתושבים מאמינים וסומכים על השלטון המקומי, ויודעים שיש בכוחו להביא לשינוי משמעותי בביטחון העיר ותושביו. "השלטון המקומי הוא גוף שמעגן בתוכו קבוצת כח דמוקרטית שנבחרה בבחירות אישיות. ראשי הערים ברגע שהם נבחרים בבחירה אישית, הציבור נותן בהם אמון ויש להם יכולת באמת משמעותית להוביל תהליכים." עוד הוסיף סער, "השלטון המקומי הוכיח את עצמו בקורונה. האירוע של הקורונה הכשיר אותנו ל- 7 לאוקטובר. זאת אומרת, היום אנחנו יודעים לנהל בעצם את כל האירוע הביטחוני".
בשיתוף השלטון המקומי
פורסם לראשונה: 14:01, 02.06.24