שירה זוילי-טבת (14) ממושב מזור, הצליחה לממש סוף-סוף את טיול בת המצווה שלה, שנדחה שוב ושוב בגלל הקורונה. לאחרונה היא שבה, יחד עם אמה מיכל, ממשלחת התנדבותית בטנזניה, שם הקימה גינה קהילתית, שיפצה בית ספר מקומי והעבירה פעילויות לילדים צעירים ממנה.
אמה מיכל, רצתה לייצר עבורה חוויה משמעותית שתשלב בין הכרת תרבות לבין עשייה ונתינה והן נרשמו למשלחת של ארגון helpup העוסק בסיוע הומניטרי לאוכלוסיית קצה בארץ ובעולם, ומייצר אימפקט בתחומי הרפואה, מים, חינוך והוראה, ביטחון תזונתי, קיימות וסביבה, חקלאות וכלכלה.
שתיהן סיפרו שגילו במהלך ההתנדבות, כמה ערך מוסף הדבר יכול ליצור, לקשר המשותף, לתחושת המסוגלות, לפרופורציה ולערך הנתינה: "נהנתי מהחוויה המשותפת עם אמא שלי, והתרגשתי לגלות את הפשטות של האנשים כאן, לראות את האושר בעיניים שלהם מהדברים הכי קטנים", משתפת שירה, והיא לא לבדה בתחושה זו.
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ארגון helpup
מתנדבי ארגון helpup
שירה זוילי-טבת בהתנדבות בטנזניה: "התרגשתי לגלות את הפשטות של האנשים כאן, לראות את האושר בעיניים שלהם מהדברים הכי קטנים"
מתחם נינג'ה לילדים באפריקה
אופיר עידן (38) ממושב אחיסמך, הוא אמן רב-תחומי ומנהל סדנאות וחוגי הדרכה לחינוך סביבתי בתחומי נגרות, שימוש חוזר ו"עשה זאת בעצמך". את הסדנאות מעביר בבתי ספר ואחה"צ במרכזים קהילתיים לנוער בסיכון, כדי להעניק להם ידע וכלים לסיוע והתמודדות. את הדרך למשלחת לטנזניה מצא ממש במקרה.
מתנדבי המשלחות, כחלק מתהליך הכנה מקדימה בארץ לקראת הטיסה לאפריקה, מקיימים התנדבות כאן בארץ, והפעם בחרו בביה"ס "גוונים" לילדי פליטים. כשגילו שלעידן, שנכח במקום, ידע רב בעיצוב, בנייה ופיסול, חברי המשלחת הציעו לו להצטרף לעשייתם בבית הספר בטנזניה והוא התחבר מיד לרעיון והצטרף בספונטניות.
"זה הרגיש לי כמו סימן, גורל, והיה לי הכי טבעי לרצות ולקחת בזה חלק", משתף עידן. "הדהימה אותי המחשבה שאפשר לטוס לאפריקה ולשנות לפחות לילד אחד קטן את החיים".
המשלחת ועידן הגיעו לבית הספר פפיליקי בטנזניה, שם הוא הבין שמה שטריוויאלי עבורנו במערכת החינוך, באפריקה הנושא בגדר המלצה: "בישראל אנו מתעקשים על כיתות קטנות ולמידה במרחב למידה איכותי, באפריקה 60 ילדים לומדים בכיתה אחת ללא תנאי איכות של ממש. ספק אם יש רצפה או תקרה בכיתת הלימוד".
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ארגון helpup
מתנדבי ארגון helpup
אופיר עידן בהתנדבות בטנזניה
כחלק מהניסיון הרב שלו, הוא לקח על עצמו לדאוג ולהוביל את סידור מרחב בית הספר ולשדרוג איכות החיים והרווחה לתלמידים. בעזרת הידע והכלים, הוא ייעץ, הוביל ובנה ספסלים בחצר בית הספר ומתקן משחקים "נינג'ה" לילדים, ודאג לסידור הכיתות מחדש: "צאו מאזור הנוחות שלכם ותנו לעצמכם ללמוד משהו חדש על עצמכם ועל העולם בו אנו חיים", מציע עידן. "צאו להתנדב. לכל אחד מאיתנו יש מה לתת, לתרום ולהעניק. כל הגדולה זה להשתמש במה שקיבלנו מאלוהים ולהעביר אותו הלאה".
עבור עידן זו רק ההתחלה וכבר יש לו תכניות וחלומות להמשך העשייה. הוא מעוניין להשתלב בארגון helpup ולהיות אחראי על הטמעת נושא האקולוגיה בבתי הספר באפריקה, להעביר סדנאות בתחום המיחזור ושימוש חוזר במוצרים. עוד הוא אמר: "החשיפה לאיכות החיים באפריקה השאירה לי טעם של עוד להמשיך ולתת, להבין מהם הצרכים הנוספים של האוכלוסייה והילדים וללוות אותם".
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ארגון helpup
מתנדבי ארגון helpup
"החשיפה לאיכות החיים באפריקה השאירה לי טעם של עוד להמשיך ולתת". אופיר עידן
ועניי עירך?
ארגון helpup פועל להגברת השיח החברתי וקידום האחריות החברתית על ידי הנגשת תחום ההתנדבות, מתוך אמונה שההתנדבות מפתחת את החיבור בין האזרח לאזרח ובין האזרח לקהילה בארץ ובאפריקה. החל משנת 2017, הארגון מפעיל מרכזי התנדבות במדינות העולם השלישי והוציא מעל ל-50 משלחות לגאנה, אוגנדה וטנזניה.
הארגון משמר ומפתח רשת מתנדבים רחבה המתנדבת באופן חודשי קבוע בישראל וכך יוצרת חיבור בין קהילות ומגזרים שונים מכל קצוות הקשת של האוכלוסייה.
כך למשל, כפר הנוער "עתיד" על שם יוהנה ז'בוטינסקי (אשתו של) הוא כפר נוער חקלאי, ציוני וקולט עליה, המחנך את הנערים לאהבת הארץ והכרת מורשתה בבאר יעקב. הוא הוקם על ידי יוצאי האצ"ל והשתייך בעבר לתנועת בית"ר. מאחר ורוב החניכים בכפר הם עולים או ילדי עולים מחבר המדינות, הכפר מתמחה בקליטת עליה ויש בו אולפן עברית איכותי ומומחיות של כלל הצוות בתחום לצד דגש וקבלת מעטפת להכנה לצבא ושירות משמעותי בצה"ל.
את החיבור העמוק של הארגון עם הכפר יצר אלמוג ציוני, רכז הדרכה בפנימייה שבכפר. בדצמבר 2021, בחר ציוני לצאת להתנדב בטנזניה שבאפריקה ולהירשם למסע דרך הזדמנות למשלחת שמציעה HelpUp.
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ארגון helpup
מתנדבי ארגון helpup
מיכל זילברמן בטנזניה
כחלק מתהליך התנדבות בישראל טרם הנסיעה לאפריקה, הציע אלמוג לחברי משלחתו להגיע ולשפץ מועדון של קבוצת נערים עולים חדשים בכפר בו הוא עובד. המשלחת התגייסה למשימה וגייסה תרומות לטובת שיפוץ המועדון, המתנדבים עבדו יחד עם הנוער שטרם רכש את השפה העברית ובמהרה, נוצר חיבור מרתק ומחבר בין שני הצדדים, ובית חם ונעים לנוער העולה.
ולא סתם, בסיום המסע באפריקה, נוצר חיבור מיוחד בין אחת ממתנדבות המשלחת, מיכל זילברמן לבין נערי הכפר: "בזכות ההתנדבות באפריקה, מצאתי את המשמעות שהייתה חסרה לי. התנדבות. חזרתי מהמשלחת בן אדם אחר, שלם יותר, מעריך יותר והבנתי שהדרך הכי טובה שלי לתת היא להמשיך ולהתנדב בארץ. נוצר לי חיבור מיוחד כ"כ עם בני הנוער ב'כפר עתיד' והרגשתי שיד גורל קוראת לי לחזור למקום שבו הכל התחיל, אליהם".
הדלת הראשונה שפתח בפניה אלמוג ציוני לכפר הנוער בבאר יעקב הייתה לזילברמן רק ההתחלה. מיד לאחר מכן, המשיכה להוסיף לחייה התנדבות ומיזמים חברתיים. חלק מהם היא בהעברת שיעורי אונליין פרטיים באנגלית לחברים בעמותת 'אנוש' - עמותה למתמודדי נפש, שגם אותה הכירה במשלחת הראשונה בה לקחה חלק באפריקה, ובאוגוסט הקרוב, היא תחזור להתנדב ביבשת הרחוקה והפעם באוגנדה. "לא משנה כמה אורח החיים שלי עמוס, לא אוותר על האפשרויות שHelpUp מציעה ומחברת. ניתנה לי הזכות למצוא את השליחות שלי בחיים". מסכמת זילברמן.
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ארגון helpup
מתנדבי ארגון helpup
הפכה ל"מתנדבת סדרתית". זילברמן בטנזניה
ציוני, חברה הקרוב מהמשלחת בטנזניה נהנה לשמוע על התהליך שעברה ואמר: "היופי והגדולה במשלחת באפריקה שהיא גורמת לאותם אנשים לחזור ולהתנדב באופן קבע כאן בארץ שלנו, בישראל ובזכותה נוצרת לה קהילת מתנדבים שערבים זה לזה בגישות, בחברות ואהבה גדולה. אני מודה על הזכות לקחת חלק במסע שהולך איתי יום יום ואני גאה לומר שאני חלק מקהילת ההלפרים".
לשאלה שנשאל כל ארגון סיוע ישראלי הפועל בחו"ל "ומה עם עניי עירך קודמים" עונים אנשיי הארגון: "מחלקת HelpUp ישראל מפעילה באופן קבוע לאורך השנה ימי התנדבות ברחבי ישראל, מדרום לצפון, שמטרתם סיוע לקהילות שונות. הארגון מחבר בין אנשים שרוצים להתנדב לבין מסגרות הזקוקות למתנדבים ומסייע בשיפוץ דירות למשפחות נזקקות או למוסדות, הקמת חצרות חינוך, התנדבות עם אוכלוסיות ספציפיות כגון קשישים או נוער בסיכון, הקמה ושתילת גינות קהילתיות ועוד".
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ארגון helpup
מתנדבי ארגון helpup
"אני גאה לומר שאני חלק מקהילת ההלפרים". אלמוג ציוני בטנזניה
  • לפרטים נוספים והרשמה למשלחות נוספות, לחצו כאן.