בשיתוף הביטחוניסטים
העתיד של המדינה, לדברי 'הביטחוניסטים', תלוי באופן בו המערכה הנוכחית תסתיים. "אני חושב שקיבלנו הזדמנות היסטורית", מדגיש מייסד 'הביטחוניסטים' תא"ל אמיר אביבי, "חטפנו מכה מזעזעת וקשה אבל קיבלנו הזדמנות להתמודד עם רוחב היריעה של האתגרים שמדינת ישראל עומדת בפניהם. עברנו שלב שבו אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים להמשיך במדיניות שהיא מדיניות של דחיית הטיפול בנושאים בוערים, הבנו שזה מתפוצץ לנו בפנים".
בכנס "ועידת הביטחון של ישראל – מצב מלחמה" בשיתוף בהובלת תנועת 'הביטחוניסטים' ובשיתוף המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA) דנו חברי כנסת, ראשי ערים, אנשי ביטחון, ממשל ומדיניות בסוגיות ובאתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל בעת הזו. "תנועת הביטחוניסטים קמה כתנועה א-פוליטית שמטרתה לעסוק בתנאים להבטחת ביטחון ישראל לדורות, להנחיל את הידע הזה לדור הצעיר ולציבור ולמקבלי ההחלטות", מסביר תא"ל אביבי ומוסיף שהתנועה פועלת בכמה מישורים ביניהם פעילויות חינוך, הסברה ומחקר מעמיק. צפו בווידיאו.
אמיר אביבי בוועידה
(צילום: מזמור, הפקה: A Team)
לדבריו, קיימת נכונות היום בחברה הישראלית להתמודד ולטפל בבעיות השורש, בראייה של עשור קדימה – כגודל הניצחון וכגודל ההכרעה כך יהיה תור הזהב של מדינת ישראל והעם היהודי.
מה לדעתך יביא לתור הזהב של מדינת ישראל והעם היהודי? מה צריך לקרות?
"אני מאמין שדרך עוצמה צבאית, כלכלית, טכנולוגית ותרבותית יחד עם הסכמים בינלאומיים נגיע לפריחה כלכלית ושגשוג. נוצרו התנאים לממש את זה כי אנחנו מבינים שאנחנו צריכים להשקיע בעוצמה הצבאית- הטכנולוגית שלנו יותר מתמיד".
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד חאן יונס רצועת עזה
כוחות צה"ל ליד חאן יונס רצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
הטכנולוגיה היא לא זו שהביאה לקונספציה?
"הטכנולוגיה לא יכולה לפתור מציאות בלתי אפשרית. צריכה להיות פה הפנמה והבנה מהם התנאים המדיניים הנדרשים לקיומה של מדינת ישראל בצורה בטוחה, זה יחייב אותנו להתחיל לחשוב מחוץ לקופסה על פתרונות יצירתיים. אנחנו תקועים עם רעיונות שנטועים בועדת פיל של האלף הקודם. אנחנו צריכים להמשיג את זה לעצמנו ולעשות סדר כדי להבין מה נכון לנו ומה אנחנו צריכים קדימה".
שלושת המודלים לקיום במרחב הארצישראלי, לשיטתו של תא"ל אביבי, מדברים על מודל ההיפרדות שאומר "הם שם ואנחנו פה – חלוקה של ישראל ומה שיש מעבר לגדר כמו שעשינו בעזה – מודל שהוא לא בר קיימא", כדבריו. "הייתה תיאוריה שאומרת: "אוקיי בסדר, הם יכולים להתעצם, אבל יש לנו מודיעין, חיל האוויר ואנחנו נדע לטפל בזה אם רק יעזו אנחנו נטפל בזה, נתקוף". אבל אנחנו רואים לאורך 17 השנים האחרונות שזה לא עובד".
6 צפייה בגלריה
מחבלי חמאס ב־7 באוקטובר
מחבלי חמאס ב־7 באוקטובר
מחבלי חמאס ב־7 באוקטובר.
(צילום: AP)
"החמאס יודעים להסתגל ולהתאים את עצמם ליתרונות היחסיים של צה"ל ולנטרל אותם לחלוטין דרך המנהרות, דרך המיקום של כל היכולות באזורים אורבניים צפופים, דרך מיקום של יכולות באזורים הומניטריים כמו בתי חולים, בתי ספר, גני ילדים", אומר תא"ל אביבי, "אנחנו רואים שבעצם כל הבתים הפרטיים לכאורה שקיימים בעזה הם חלק מתוך שדה קרב שאותו הכינו החמאס וזה מנטרל לחלוטין כל יכולת או עליונות של מדינת ישראל".

"צה"ל חזק בקונטקסט מסוים"

"כשאתה מייצר לצה"ל מציאות מסוימת שהוא לא יכול להתמודד איתה, אז צה"ל מאבד את היכולות והיתרונות שלו. בסוף צה"ל הוא חזק בהקשר. בהקשר מסוים, של מציאות בלתי אפשרית, צה"ל מאבד רלוונטיות".
מי מוביל לתפיסה הזו: הדרג הצבאי או הדרג המדיני?
"צה"ל הוא גוף שפועל כך שהוא אומר שהדרג המדיני יחליט מה שהם רוצים וצה"ל יסדר את זה. אבל זה לא עובד ככה. הוא לא יודע להגיד לדרג המדיני "בתנאים האלה אני לא יכול להביא ביטחון. יש פה מורכבות גדולה שבסוף מחייבת שיהיה גם לציבור וגם לכלל מקבלי ההחלטות כלים להבין מה תורם לביטחון ישראל ומה מסכן את ביטחון ישראל. הכתובת של המערכה הנוכחית הייתה על הקיר. לפני שנתיים הצגנו לממשלה ולמערכת הביטחון הערכת מצב אסטרטגית, מסמך של 300 עמודים ובו אמרנו שהולכת להיות מלחמה. גם אמרנו שם שצריך להשתלט על עזה".
אנחנו כבר כמעט ארבעה חודשים בלחימה. איפה אנחנו עומדים?
"החברה הישראלית ברובה המכריע השתנתה אחרי ה-7 באוקטובר. יש פה שינוי תפיסת עולם והתפתחות. אנשים בטלטלה רצינית, בחששות עמוקים, תפיסת עולם שחרבה ונדרש פה לעשות סדר ולשים תפיסות חדשות וחזונות חדשים".
מה מבחינתך סדר הפעולות שכרגע מדינת ישראל צריכה לפעול?
"כל העתיד והקיום של מדינת ישראל עומד על דבר אחד: הכרעה מוחלטת של חמאס. זה המפתח שמתחיל את כל התהליך שיכול להביא את מדינת ישראל לתור הזהב. וכאן אי אפשר למצמץ. ההכרעה צריכה להיות מובהקת ולא משתמעת לשתי פנים. זה חייב להיות ניצחון מוחץ. חיסול מוחלט של ההנהגה כולה עד האחרונים שבהם ובכל מקום שבו הם נמצאים – בקטאר, בתורכיה. הכרעה צבאית מוחצת".
השלבים, כדברי 'הביטחוניסטים', כוללים תחילה את הפלת חמאס כגוף שלטוני וצבאי ולאחר מכן שלטון ישראלי זמני על כל המשאבים ברצועה. "אחרי הכרעת חמאס צריכה להיות הקמת קואליציה בין לאומית ואני מאמין שעד אפריל יהיה הסכם כזה", הוא מוסיף.
ומה לגבי מה יגיד העולם?
"גם העולם שניצח את הנאצים עשה במשך ארבע שנים שלטון צבאי בגרמניה ושש שנים שלטון צבאי ביפן", מדגיש תא"ל אביבי, "וגם היום יש כוחות אמריקניים גם בגרמניה וגם ביפן. צריך להבין שבסופו של דבר זה חלק מובנה מהתהליך הטבעי של מלחמה".
האוכלוסייה העזתית, כדבריו של תא"ל אביבי, עברה תהליך רדיקליזציה קיצוני באופן שיטתי ומתמשך ולכן הפתרון לטענתו יהיה להתערב בתהליכים החינוכיים: "גם אם מדינת ישראל אומרת לעצמה שהיא לא רוצה לשלוט בעזה, זה יקרה ובטח לזמן מסוים שקשה להגדיר אותו, כי אין משהו אחר. כשמפילים את שלטון חמאס – מה קורה דקה אחרי ? יש פה אבולוציה ותהליך".
6 צפייה בגלריה
 תנועת הביטחוניסטים, ועידת הביטחון של ישראל.
 תנועת הביטחוניסטים, ועידת הביטחון של ישראל.
תא"ל במיל' אמיר אביבי
(צילום-דניאל סטרבו. הפקה: The A Team)
אז מה יהיה ביום שאחרי?
"ביום שאחרי הפלת החמאס מדינת ישראל תצטרך לקחת אחריות על רצועת עזה. מבחינה צבאית אם אנחנו לא רוצים שיחזור צבא טרור לרצועה ושנמצא את עצמנו עוד חמש שנים עוד פעם במלחמה, חייבים לשלוט על גבול מצרים וחייבים חופש פעולה מוחלט בכל מקום בעזה בדומה ליהודה ושומרון. פירוק התשתיות בעזה זה משהו שיקח שנים".

הפתרון: השמדת תשתיות עזה עד הקצה

"הפתרון הוא שצה"ל יצטרך בשנים הקרובות ובאופן שיטתי להמשיך ולהשמיד את כל התשתיות האלה עד הקצה. כולל להמשיך ולעצור מחבלים ולהרוג מחבלים ולהחרים נשקים. יקח המון זמן לנקות את הרצועה וגם אז נצטרך לשמר את ההישג. ואז השאלה עוברת לשדה המדיני. קודם כל, אנחנו צריכים פעם אחת ולתמיד לבוא ולומר שהתנאים הנדרשים לקיומנו ולביטחוננו הם ברזל ואיתם לא משחקים. מתאימים רעיונות מדיניים לצרכי הביטחון של ישראל – ולא הפוך. לא לוקחים רעיון ואז רואים איך אפשר לכופף את ביטחון ישראל לרעיון הזה".

"העולם המדיני גמיש. הביטחון צריך להיות קשיח"

'הביטחוניסטים' סבורים שהויכוח סובב סביב מה קשיח ומה גמיש: "צרכי הביטחון הלאומי של ישראל הם קשיחים ואי אפשר לשחק איתם, אך העולם המדיני הוא גמיש. בעיני, צרכי הביטחון הלאומי של ישראל הם לא גמישים בכלל, אתה צריך גבולות ברי הגנה ואחריות ביטחונית גוברת".
6 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי חפעילות לוחמי חטיבת הצנחנים בחאן יונסטיבת הצנחנים בחאן יונס
פעילות לוחמי חפעילות לוחמי חטיבת הצנחנים בחאן יונסטיבת הצנחנים בחאן יונס
פעילות לוחמי חטיבת הצנחנים בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
מודלים שונים של מדינות: מחקר שבחן טריטוריות מוכרות בעולם המערבי
"באיטליה יש שלוש מדינות שכולן מוכרות באו"ם לדוגמה הותיקן, מדינה בגודל של שכונה בתוך עיר בירה של מדינה אחרת וסן מרינו שמוקפת 360 מעלות באיטליה – ושתיהן נחשבות מדינות. אנחנו 'הביטחוניסטים' עשינו מחקר שבחן 66 טריטוריות ומדינות שכולן מוכרות באופן רשמי על ידי ארה"ב כישות שעומדת בפני עצמה, ומה שמאפיין את כולן - ריבונות חלקית. אתה יכול לתת לגוף מסוים לנהל את עצמו, עם אזרחות, אבל הוא יהיה ללא צבא וללא מרחב אווירי".
6 צפייה בגלריה
 תנועת הביטחוניסטים, ועידת הביטחון של ישראל.
 תנועת הביטחוניסטים, ועידת הביטחון של ישראל.
"לא נשוב אחור" - ספרו של אמיר אביבי
(צילום-דניאל סטרבו. הפקה: The A Team)
אז מהי בעצם המסקנה שלכם?
"המסקנה היא פשוטה. כל מה שמספרים עשרות שנים לציבור הישראלי והאלטרנטיבות ששמים לנו הן פשוט לא נכונות. אומרים לציבור שיש שתי אופציות, ששתיהן גרועות: או שאתה עושה היפרדות או שצריך לספח 2 מיליון פלסטינים. האופציות הללו מכניסות לקיפאון כיוון שזו מדיניות נעדרת חזון – וכך מגלגלים את זה לדור הבא".
האופציה השלישית, כדבריו, היא הצבת חזון סדור והגדרה ברורה של צרכי הביטחון של מדינת ישראל כמו גם את הצורך לשלוט במעטפת של ארץ ישראל כמו הבקעה וגבול מצרים, הצורך במס התיישבותי והצורך בזה שהפלסטינים ינהלו את עצמם. "אחד המודלים המקובלים למדינות עם ריבונות מופחתת, זה מאוד דומה לחזון של רבין באוסלו. אנחנו פעם אחת ולתמיד צריכים להיסגר על זה", אומר תא"ל אביבי ומוסיף: "לנוכח מה שעברנו זו ההזדמנות. חטפנו סטירת לחי מצלצלת אבל יכול להיות שכזו שהצילה אותנו. אנחנו צריכים להבין את המציאות שאנחנו חיים בה, לטפל בזה, לשים רעיונות וחזון שישימו ביטחון ושגשוג".
6 צפייה בגלריה
חולקים כבוד אחרון בלווייתו של סמ"ר תובל יעקב צנעני ז"ל
חולקים כבוד אחרון בלווייתו של סמ"ר תובל יעקב צנעני ז"ל
"אנחנו צריכים להיות מאוחדים ולנצח".
(צילום: גדי קבלו)
אתה אופטימי?
"מאוד. יש לי אמונה מאוד גדולה בעם הזה ואני מאמין שזה אמנם לא יקרה ביום אחד, אלא עקב בצד אגודל, אבל תהיה מגמה ברורה שתוביל את ישראל למחוזות של ביטחון ושגשוג. בנוסף, תהיה עלייה המונית לאור האנטישמיות שלא הולכת לשום מקום ואנחנו חייבים לייצר את התנאים, גם לישראלים וגם ליהודים, למדינה חזקה ובטוחה עם הסכמי שלום והסכמים כלכליים. אנחנו צריכים להיות מאוחדים ולנצח. זה אמנם תהליך ארוך, אבל בסופו יהיה פה אחרת לגמרי".
בשיתוף הביטחוניסטים