בשנים האחרונות, ישנה מגמה הולכת וגוברת של שימוש בגגות הבתים בערים, הן בארץ והן במדינות רבות ברחבי העולם. אם בעבר גגות שימשו בעיקר להצבת דודי שמש ומזגנים, כעת הם עוברים הסבה והופכים למרחבים אטרקטיביים לטובת הציבור הרחב.
ראש עיריית פריז אן הידלגו, למשל, שמה לה למטרה לקדם את הטבע העירוני בעירה, וחוקקה חוק שבו בעלי דירות בפריז מחויבים לכסות באופן חלקי את שטח הגג באמצעות צמחייה או פאנלים סולאריים.
ומה שטוב לפריז - טוב גם לירושלים: לאחרונה, הושק "הגג הירוק" בדיור המוגן "נווה עמית" שבשכונת רמת אשכול בבירה. הגג ישמש מרכז פעילות הן לדיירי הבית והן לתושבי השכונה ולארגוני הנוער הפועלים באזור.
3 צפייה בגלריה
ערן רוגל ואחת מהדיירות באירוע השקת הגינה הקהילתית
ערן רוגל ואחת מהדיירות באירוע השקת הגינה הקהילתית
ערן רוגל מארגון "מלבלב" ואחת מהדיירות באירוע השקת הגינה הקהילתית
(צילום: באדיבות a2b עושות תקשורת)
הפעילות במרחב החדש תתקיים לאורך כל השנה דרך ארגון "מלבלב", ובמסגרתה ייערכו סדנאות בריאות וגידול ירקות וצמחים, מפגשים מוזיקליים והרצאות, סדנת נגרות, גינון טיפולי ועוד.
על הגג תפעל גם גינה קהילתית שתהיה פתוחה לקהילה ליום התנדבות שבועי, במטרה לחזק את הקשר בין הדיירים לתושבי השכונה תוך שילוב הקהילות הדתיות המתגוררת בסמוך, דרך גינון וטבע. בגינה יגדלו עצי פרי, עשבי תבלין ומרפא ושיחים כמו גפן, אוסנה ועוד.
3 צפייה בגלריה
דיירת הבית ובתה באירוע השקת הגינה הקהילתית
דיירת הבית ובתה באירוע השקת הגינה הקהילתית
דיירת "נווה עמית" ובתה באירוע ההשקה לגג החדש
(צילום: באדיבות a2b עושות תקשורת)
לדברי ערן רוגל וניר פרידמן, מנהלי ארגון "מלבלב": "ירושלים היא עיר שמקדמת פעילויות על גגות המבנים שתורמות לטבע, לקהילה ולסביבה. אנחנו בטוחים שהפרויקט בדיור המוגן יוכיח את הצורך להקים עוד ועוד גגות ירוקים וציבוריים גם עבור בני הגיל השלישי, ובכך לייצר חיבור וחיזוק לקשר הבין דורי.
"הגינון הטיפולי הוא בעל יתרונות רבים עבור אנשים מבוגרים ותורם מאוד לשיפור איכות חייהם", הם מוסיפים. "בין היתר, הוא מעודד פעילות גופנית, מסייע בחיזוק תחושת השייכות וההצלחה, ומאפשר רוגע נפשי וחיבור לטבע ולקהילה".
3 צפייה בגלריה
אבי ישראלי, מנהל "נוה עמית"
אבי ישראלי, מנהל "נוה עמית"
אבי ישראלי, מנהל "נוה עמית". "שמחים להיות הסנונית הראשונה"
(צילום: באדיבות a2b עושות תקשורת)
הפרויקט ממומן על ידי הדיור המוגן "נווה עמית רמת אשכול" ובתמיכת עיריית ירושלים, ארגון "גג", "מוסללה" והחברה לפיתוח כלכלי "עדן". אבי ישראלי, מנהל "נווה עמית רמת אשכול": "אנחנו שמחים להיות הסנונית הראשונה מבין הדיורים המוגנים, ולהקים את 'הגג הירוק' הראשון בבית המיועד לבני הגיל השלישי".