אות נשיא המדינה לשנת 2024 יוענק השנה על ידי הנשיא, יצחק הרצוג, ליחידים, עמותות ועסקים שגילו רוח התנדבות יוצאת דופן על רקע מלחמת "חרבות ברזל", ופעלו לחיזוק חוסנו של העורף הישראלי.
ההמלצות על מקבלי האותות התקבלו מן הציבור, והזוכים נבחרו בהמלצתה של ועדה מייעצת שמונתה על ידי נשיא המדינה ומורכבת מאנשי ציבור וחברה, בראשה עומדת הח"כית לשעבר, עו"ד איילת נחמיאס-ורבין.
3 צפייה בגלריה
מתנדבות עמותת "רוח נשית"
מתנדבות עמותת "רוח נשית"
מתנדבות עמותת "רוח נשית". זועקות את זעקתן של הנשים, ומסייעות להן להיחלץ ממצבי עוני וסיכון
המיזם נוסד בשנת 1872 ומתקיים בשיתוף פעולה של בית הנשיא והמועצה הישראלית להתנדבות. השנה, באופן שלא הפתיע איש, נרשם מספר גדול מאוד של המלצות, ובאופן מיוחד נקבעה קטגוריה נוספת של חמ"לים שנרתמו לסייע במערכה ותרמו לה תרומה משמעותית עם תחילת הלחימה.

עמותה למען נפגעות אלימות, חמ"ל חרדי וארגון למען נוער בסיכון

בקטגוריית ארגונים ועמותות זכו השנה חמש עמותות, בהן גם עמותת "רוח נשית" המסייעת לנשים נפגעות אלימות פיזית, מינית, רגשית וכלכלית, למצוא תעסוקה ולבסס עצמאות כלכלית במטרה לאפשר להן להיחלץ ממצבי עוני וסיכון.
בעקבות המלחמה, הגדילה העמותה את הליווי הפרטני לנשים שנפגעו ויצרה קבוצות תמיכה בהיקף ניכר. מתנדבות "רוח נשית" אף פועלות לזעוק את זעקתן של הנשים במרחב הציבורי, מעבירות הרצאות להעלאת המודעות לסוגיות של אלימות בכל הארץ, ומפעילות בוטיק שמלות כלה שכל הכנסותיו מופנות לקידום נשים נפגעות אלימות.
3 צפייה בגלריה
עמותת "הגל שלי"
עמותת "הגל שלי"
ניצולי הנובה גולשים עם עמותת "הגל שלי"
(צילום: עמותת "הגל שלי")
"אנחנו נרגשות לעמוד לצד ארגונים ועמותות שהפכו עולמות מאז פרוץ המלחמה, ומבקשות להודות לכבוד הנשיא יצחק הרצוג ולגברת מיכל הרצוג רעיית הנשיא, וכן לוועדת הפרס על הבחירה בעמותת 'רוח נשית'", אומרת עו"ס תמר שוורץ, מנכ"לית העמותה. "וכמובן, אנחנו מבקשות להודות למתנדבות היקרות שלנו. האות הזה מוקדש לכן".
לצד "רוח נשית", אות הנשיא יוענק גם לעמותת "אלון ואלה", הפועלת למען נזקקים ואוכלוסיות מוחלשות; לעמותת "הגל שלי", המסייעת לנוער בסיכון, אוכלוסיות מיוחדות ומתמודדי טראומה להשתקם באמצעות גלישת גלים טיפולית; לארגון "השומר החדש", המקדם עצמאות מזון ופועל למען שגשוג החקלאות בישראל; ולעמותת "נשים אתיופיות מעצימות", הפועלת לשילוב נשים מהקהילה האתיופית בעמדות מפתח בחברה הישראלית, ושיפור מעמדן למען חיזוק הקהילה האתיופית, החוסן הכלכלי שלה והלכידות השוויונית שלה בחברה.
3 צפייה בגלריה
סא"ל (במיל') ואחיד אלהוזייל
סא"ל (במיל') ואחיד אלהוזייל
סא"ל (במיל') ואחיד אלהוזייל
(צילום: דובר צה"ל)
בקטגוריית האישים יוענק האות, בין היתר, לואחיד אלהוזייל - איש ציבור בדואי מהנגב, תושב רהט וסגן אלוף במילואים שאחרי 7 באוקטובר הקים חמ"ל מיוחד לציבור הבדואי, ורתם מתנדבים רבים לסיוע למשפחות הנרצחים בחברה הבדואית. אלהוזייל סייע גם לאתר נעדרים, ואסף מידע רב ששימש גם את מטה החטופים. בנוסף, הוא הקים את פורום "הנפגעים והגיבורים בחברה הבדואית", ולפני המלחמה תרם לקידום המרקם החברתי היהודי-ערבי על ידי הרצאות על החברה הבדואית, סיוע לעמותות ולחיילים משוחררים.
דפנה בסטר סיגל, יו"ר עמותת "ידידי בית החולים" לבריאות הנפש גהה, תקבל אף היא את האות על פעילות להעלאת המודעות לתחום בריאות הנפש, ולמטופלים בתחום הפסיכיאטריה בישראל. לאורך השנים, בסטר סיגל יזמה קמפיין עם אמנים ומובילי דעה לשינוי הסטיגמה בנושא, מגייסת כספים למען רווחת המטופלים בגהה ומקדמת תוכניות טיפול ייחודיות ופורצות דרך הדורשות משאבים שאינם מתוקצבים. מאז 7 באוקטובר, היא פועלת לקידום המודעות לבריאות הנפש ביתר שאת.
צפו: שורדי הנובה מספרים על השיקום באמצעות "הגל שלי"
שורדי הנובה משתקמים בעזרת גלישת גלים - ורטיקלי

בקטגוריית החמ"לים שפעלו עם תחילת המלחמה ונבחרו לקבל את האות המשותף, ניתן לציין את החמ"ל החרדי, שהוקם על ידי עמותת "כלל ישראל חסד ורחמים", ופועל למען נפגעי פעולות האיבה ובני משפחותיהם. עם פרוץ המלחמה גייסה העמותה, בשיתוף קרן "הגיבורים הנופלים" בהובלת שי גראוכר, מאות מתנדבים לעבודה וסיוע בדרום הארץ, לעזרה לחיילים, למשפחות המפונים, משפחות הפצועים ומשפחות החטופים. נוסף לזאת, העמותה הקימה מתחמי ריענון לחיילים ואספקת ציוד למשפחות מפונים שפעלו 24/7.
בקטגוריה זו, יוענק האות גם לחמ"ל היהודי הערבי המשותף, שהוקם על ידי ערבים ויהודים אחרי 7 באוקטובר והתמקד בהגשת סיוע הומניטרי, אספקת חבילות מזון למשפחות יהודיות וערביות בדרום שנפגעו מהטבח, ויצירת פלטפורמה להדהוד מסר שותפות הגורל שבין יהודים וערבים.
פורסם לראשונה: 18:49, 17.06.24