בשיתוף עמותת "יד לילד המיוחד"
סמי רוצה להיות חלק מכוחות הביטחון, רועי רוצה לעבוד בסופרמרקט, מאור רוצה להיות נהג אוטובוס, ולידיה חולמת להיות שוטרת: כותרות אלה הם חלק מקמפיין גיוס המונים שהחל ב-21.8, לטובת מאות צעירים עם צרכים מיוחדים העתידים להשתחרר בקרוב מצה"ל ויש להם בקשה אחת: תנו לנו להשתלב בשוק התעסוקה.
קמפיין מימון ההמונים יאפשר לשלב עוד מאות חיילים משוחררים עם צרכים מיוחדים בשוק התעסוקה. ניתן לתרום לתרום דרך האתר או ב-bit בכפתור "גדולים במדים", או בטלפון 4581*

להרגיש שווים בין שווים

עמותת "יד לילד המיוחד" שמפעילה את תוכנית "גדולים במדים", משלבת כיום 950 צעירים עם צרכים מיוחדים ב-70 בסיסי צה"ל בכל הארץ, ומאפשרת להם להגשים חלום ענק - להרגיש שווים בין שווים. כעת מנסה העמותה לדאוג לכל משוחררי "גדולים במדים" ולשלבם בשוק התעסוקה בישראל. מדובר בצעירים על רצף האוטיזם, מוגבלות שכלית, או שיתוק מוחין, שקיבלו פטור מצה"ל, ובזכות תוכנית "גדולים במדים" הם עושים שירות התנדבותי של 3 שנים במהלכו הם רוכשים כישורי חיים ומיומנויות חברתיות.
6 צפייה בגלריה
גדולים במדים
גדולים במדים
גדולים במדים
(צילום: רפאל קורנז)
בשנתיים הקרובות צפוי גל של כ-500 צעירים עם צרכים מיוחדים, מסיימי "גדולים במדים", שרוצים להשתלב אחרי השירות בשוק העבודה, אך הם זקוקים לכלים פרקטיים כמו קורסי הכשרה שיחזקו את היכולות המנטליות והפיזיות שלהם, ופיתוח מיומנויות שיעזרו להם להשתלב. לשם כך, העמותה יוצאת בקמפיין ענק לגיוס המונים והשבוע מצוין "שבוע ההצדעה" ל'גדולים במדים', בשיאו יום התרמה ב-24.8 שמטרתו לגייס 2 מליון שקלים הדרושים לתוכניות ההמשך בשנתיים הקרובות, כדי להגשים לאותם משוחררים את החלום, להשתלב בשוק העבודה ולהרגיש שווים בין שווים.
"אסור להשאיר אותם לבד", מסביר מנכ"ל עמותת "יד לילד המיוחד" הרב מנדי בליניצקי. "חובה עלינו כחברה לדאוג להם אחרי השירות כדי שלא יחזרו להתבצר תחת המגבלה, ולתת להם כלים שישתלבו בהצלחה בשוק העבודה".
6 צפייה בגלריה
הרב מנדי בליניצקי, "יד לילד המיוחד"
הרב מנדי בליניצקי, "יד לילד המיוחד"
הרב מנדי בליניצקי, "יד לילד המיוחד"
(צילום: קובי קואנקס)

"ניהלתי מאבק והצלחתי להתגייס"

בין המשוחררים בשנים האחרונות, ישנם כאלה שבזכות העמותה שירתו שירות מלא ואף הצליחו להשתלב בשוק העבודה. אחד מהם הוא קורי אשכנזי (30) שאובחן על הרצף האוטיסטי בגיל שנתיים. הוא רצה לתרום למדינה ולהרגיש שווה בין שווים, אך קיבל פטור מהצבא. רק אחרי שנאבק להתגייס ונעזר ב"גדולים במדים", הוא הצליח להתגייס ואף להגשים חלום ולעבוד ברכבת ישראל. "רציתי להתגייס כדי לתרום למדינה אבל קיבלתי פטור. ניהלתי מאבק ובזכות 'גדולים במדים', הצלחתי להתגייס".
"לקראת סיום השירות חשבתי לעצמי מה הלאה" מספר אשכנזי. העמותה עזרה לי להשתלב ולעבוד כדייל ברכבת ישראל. עבורי זה חלום שהתגשם. העבודה ברכבת הצילה אותי ממשבר הקורונה והעסיקו אותי". "חשוב מאוד לשלב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה", מסביר אשכנזי. "צריך לתת להם אופק תעסוקתי וחשוב שתהיה להם מסגרת כי בלי מסגרת זה מאוד קשה. צריך לדאוג להם".
6 צפייה בגלריה
קורי אשכנזי
קורי אשכנזי
קורי אשכנזי
(צילום: דניאל נתנאלוב)

"הרגשה טובה שהצלחתי לשבור את תקרת הזכוכית"

עודד אלון (25) שמאובחן על הרצף האוטיסטי, קיבל פטור משירות צבאי, אך בזכות המלחמה שניהלו בשבילו "גדולים במדים", הוא הצליח להשתלב בצבא, ולאחר סיום השירות, הצליח להשתלב כאזרח עובד צה"ל בסיוע העמותה. "אני מרגיש שהאוטיזם זו סטיגמה שגרמה לי לקבל פטור מהצבא", אומר אלון. "נלחמתי להתגייס ובעזרת 'גדולים במדים', הצלחתי להשתלב בצבא. לקראת הסוף התחלתי לחשוב מה הדבר הבא שאעשה, כי רציתי להמשיך להשתלב בצבא וחששתי שלא אצליח בגלל שאני על הרצף. 'גדולים במדים', שיבצו אותי למקום שבו אפשר להיות אזרח עובד צה"ל".
"זה מאוד משמח אותי וזה נותן הרגשה טובה שאני מצליח לשבור את תקרת הזכוכית", מתאר אלון את תחושת הסיפוק. "לא הייתי יכול לעשות את זה לבד. אמרו לי שאני לא כשיר לעבוד והעמותה הצליחה לדחוף אותי. אני ממש מודה להם. אני רוצה להגיד לאנשים שנמצאים במצב שלי שלא יתייאשו וימשיכו להילחם כי הם יכולים לעשות הכל".
6 צפייה בגלריה
עודד אלון
עודד אלון
עודד אלון
(צילום: רבקה זנד)

"השירות בצה"ל נתן לי להרגיש שאני לא שונה"

לירון נתן (27) לקתה בילדותה בווירוס שפגע במוחה ועברה ניתוח להוצאת חצי מהאונה, כך שצד אחד של גופה חלש מאוד וכמעט שלא מתפקד. למרות זאת, היא הצליחה לשרת בצה"ל וכיום עובדת כסייעת בגן ילדים. "שירתתי שלוש שנים בצבא ונהניתי מאוד כי זה נתן לי להרגיש שאני לא שונה", אומרת נתן. 'גדולים במדים' נלחמו בשבילי כדי שאני ארגיש שווה ודאגו לשלב אותי גם אחרי הצבא בשוק התעסוקה וכיום אני עובדת בתור סייעת בגן ילדים. אני אוהבת את העבודה, זה מביא לי משמעות גדולה, ואני מרגישה שהגשמתי חלום. בלי העזרה של העמותה, לא הייתי איפה שאני היום".
6 צפייה בגלריה
לירון נתן
לירון נתן
לירון נתן
(צילום: רבקה זנד)
שחק שריקי (22) שמאובחן גם כן על הרצף האוטיסטי חלם לשרת בצבא אך גם הוא כמו רבים אחרים, קיבל פטור. היום הוא חייל משוחרר וכבר הספיק להשתלב בשוק העבודה. "העמותה עזרה לי להתגייס לצבא ואני שמח שניתנה לי ההזדמנות הזו. אחרי השחרור העמותה עזרה לי להשתלב בשוק התעסוקה וכיום אני עובד כעוזר מציל בבריכה ויש לי הרבה אינטראקציה עם אנשים שזה היה החלום שלי. זה שהצלחתי להשתלב בשוק העבודה, זה כבר הישג מבחינתי כי זה לא פשוט.
"חשוב לשלב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה כי אנחנו חיים בעולם מודרני ומתקדם ואני מאמין שיש לזה מקום, ויש גם את הפן הנפשי - ברגע שאתה נמצא בבית, יותר קשה לך כי לאנשים על הספקטרום בחלק מהמקרים קשה להם לתקשר, וכשיש משהו שגורם להם לצאת מהבית, זה יכול לשפר את ההרגשה שלהם ולחזק את הנפש שלהם".
6 צפייה בגלריה
שחק שריקי
שחק שריקי
שחק שריקי
(צילום: רבקה זנד)
קמפיין מימון ההמונים יאפשר לשלב עוד מאות חיילים משוחררים עם צרכים מיוחדים בשוק התעסוקה. ניתן לתרום לתרום דרך האתר או ב-bit בכפתור "גדולים במדים", או בטלפון 4581*
בשיתוף עמותת "יד לילד המיוחד"