סרטון לזכרו של אילון ויס ז"ל
(קרדיט: מהאלבום המשפחתי)

מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נחשפים באופן טרגי עוד ועוד גיבורים מעוררי גאווה, אנשים שהיו הפנים היפות של המדינה. כזה היה גם רס"ב (מיל') אילון ויס ז"ל מהיישוב פסגות, שלחם בגדוד שריון 129 בחטיבה 8, וב-15 ביוני נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
אילון היה בן 49 בנופלו והותיר אחריו אישה, שבעה ילדים ונכדה בת שנה. הוא גם היה מחנך מוערך ונערץ בתיכון אמי"ת במעלה אדומים, ודמותו הייתה מודל לאהבת הארץ ולהגנה על המולדת, בעיקר בזכות העובדה שהמשיך להתנדב לשירות גם לאחר שקיבל פטור ממילואים בשל גילו.
5 צפייה בגלריה
אילון ויס ז"ל
אילון ויס ז"ל
אילון ויס ז"ל. מודל לציונות
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
5 צפייה בגלריה
אילון ויס ז"ל
אילון ויס ז"ל
אילון, כמה חודשים לפני נפילתו בקרב ברצועה
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
בימים אלו אחיו של אילון, אסף ויס (51), פועל להחזרת בעלי פטור לשירות מילואים פעיל בצה"ל במיזם "חוזרים למדים", אותו הקים יחד עם שני אחיו, מתניה ואמיתי ויס, זמן קצר לאחר נפילתו של האח הבכור, ולזכרו. עד כה, המיזם קצר הצלחה רבה עם כמעט 1,500 נרשמים והיד, כך מקווים השלושה, עוד נטויה.
"1,600 חיילים זה חטיבה פחות או יותר, אבל אנחנו לא נעצור עד שנגייס אוגדת מילואים לוחמת חדשה", אומר ויס, שנמנה על יחידת הניוד של פיקוד העורף "הר ציון" שהוקמה בבוקר 7 באוקטובר, ומורכבת מאזרחים מתנדבים עם רכבי 4X4 שהצטרפו לסיוע במאמץ המלחמתי.
למה החלטתם להקים דווקא את המיזם הזה? ויס: "במהלך השבעה על אילון, ניגשה אליי מישהי שאני מכיר הרבה שנים ושיתפה אותי בכך שראתה את בעלה בוכה. כששאלה אותו מה פשר הבכי, ענה לה שסיפורו של אילון - שעל אף גילו והיותו אב לילדים וסבא לנכדה הוא המשיך להתנדב למילואים, בעוד הוא עצמו קיבל פטור ולא חזר לשרת עם תחילת המלחמה - השפיע עליו מאוד.
"במהלך הימים הבאים נחשפנו לסיפורים דומים מצד אנשים שהגיעו לנחם, והופתענו לגלות שיש לא מעט כאלו שקיבלו פטור ממילואים מסיבות של גיל או מספר ילדים, ומבקשים לחזור לשירות פעיל ולסייע במאמץ המלחמתי", הוא מוסיף.
5 צפייה בגלריה
אילון ויס ז"ל עם אחיו אסף, שהיה ממובילי פרויקט 'חוזרים למדים'
אילון ויס ז"ל עם אחיו אסף, שהיה ממובילי פרויקט 'חוזרים למדים'
אסף ויס (משמאל) עם אחיו, אילון ז"ל. "אין לנו אופציה לוותר על השירות הצבאי כעת"
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
עם תום השבעה האחים הפיצו שאלון הרשמה, ולהפתעתם תוך שלושה ימים נרשמו למעלה מ-120 לוחמי מילואים לשעבר. בשבוע שלאחר מכן, כבר היו רשומים למיזם 1,600 לוחמים. "אנחנו נמצאים בקשר עם בכירים בצבא, ואני יכול לספר שאני מקבל פניות ישירות ממפקדים בשטח שמשוועים ללוחמים ומבקשים ממני עדכונים בנושא", אומר ויס. "אנחנו במלחמה. הצבא שחוק, כל המשאבים מופנים ללחימה, ואם אני יכול לסייע - בוודאי שאעשה זאת".
בין הנרשמים, מספר ויס - אב לשישה (שניים מהם משרתים בקרבי) וסבא לארבעה - ישנם צלפים, חובשים, אנשי לוגיסטיקה ועוד, מכל המגזרים ומכל רחבי הארץ. "זה עם ישראל בתפארתו, אנשים עם משפחות וילדים שמקבלים החלטה מודעת לעזוב הכול ולחזור לשירות צבאי כי עכשיו זה מה שצריך לעשות", הוא אומר בגאווה. "החלום שלי הוא שבפעם הבאה שתהיה אצל ההורים שלי דפיקה בדלת, יעמוד שם קצין ויבשר שהוקמה אוגדה חדשה בזכות הפרויקט לזכרו של אילון".
יש מקרה שנתקלת בו וריגש אותך במיוחד? "לאחרונה פנה אלינו אדם בן 72 שהצהיר כי הוא מוכן לשרת בכל תפקיד, אפילו להיות נהג. זה ריגש אותנו מאוד".

"הרצון להיכנס מתחת לאלונקה חזק מאי-פעם"

אחד מהנרשמים לפרויקט הוא מוטי פרידמן (46) מלוד, נשוי ואב לחמישה, ששירת במילואים כלוחם בגדוד 9212 של חיל השריון בחטיבת "אגרוף הברזל". על המיזם גילה פרידמן דרך הודעה שקיבל בוואטסאפ, לאחר שביחידת האם שלו נאמר לו כי אין צורך בלוחמים נוספים וכי גיוס מחדש שלו למילואים יכלול לא מעט פרוצדורות מורכבות שלצבא אין יכולת להתמודד איתן בשלב זה.
"מבחינתי, לא היה סיכוי שאמשיך בשגרה שלי בזמן שהמדינה נמצאת במצב קשה כל כך וזקוקה לכמה שיותר אנשים שיילחמו עבורה", אומר פרידמן ומוסיף: "אחרי שניסיתי ללא הצלחה לחזור לשירות דרך היחידה, לפני כשבוע נרשמתי לפרויקט 'חוזרים למדים' וציינתי שם שאני מוכן לשרת בכל תפקיד קרבי, העיקר שאוכל לתרום תרומה משמעותית ללחימה".
5 צפייה בגלריה
מוטי פרידמן
מוטי פרידמן
מוטי פרידמן. "לא היה סיכוי שאשב חסר מעש כשהמדינה במלחמת קיום"
(צילום: מהאלבום הפרטי)
עבורו כמי שנולד וגדל בבית אל, היישוב שבו גדל גם אילון ז"ל, ההרשמה למיזם היא סוג של סגירת מעגל: "כשנודע לי סיפורו האישי של אילון והעובדה ששירת בעזה למרות שהיה פטור ממילואים, ובמיוחד אחרי שגיליתי שבבית חיכתה לו גם נכדה קטנה - המוטיבציה שלי לנסות ולחזור לשירות מילואים בכל מחיר רק הלכה וגברה".
אתה לא חושש מההיבט הפיזי? בכל זאת, לא נלחמת כבר תקופה ממושכת. "אני פעיל מאוד מבחינה גופנית ושומר על אורח חיים ספורטיבי ובריא, כך שמבחינה פיזית אין לי ספק שאני בכשירות מלאה ויכול לבצע כל פעולה שתידרש ממני".
איך המשפחה מגיבה להחלטה להצטרף ללחימה? "הם חוששים אמנם, אבל יחד עם זאת גם מבינים את גודל השעה ומבינים שהרצון שלי להיכנס מתחת לאלונקה חזק מאי-פעם. אני חושב שכל מי שבנמצא בגיל גיוס או מילואים ומתחמק משירות, מכל המגזרים ללא יוצא מן הכלל, צריך לקחת אחריות ולהתגייס עוד היום".
"המדינה נמצאת כעת במצב שבו האופציה לוותר על שירות מילואים או על חזרה ללחימה - פשוט לא קיימת. כולנו, ללא יוצא מן הכלל, מחויבים להגן עליה ולהתגייס למענה עכשיו", מצטרף ויס ומספר כי בדומה לקרוביו של פרידמן, גם בני משפחתו חוששים מהסיכון הכרוך בלחימה חזיתית אבל תומכים ברוח ההתגייסות וברצון שלו לתרום.
"הבן שלי לוחם בעזה ובעלה של בתי, שנמצאת בחודש התשיעי להריונה, משרת כלוחם בגזרת איו"ש", הוא מוסיף, "ברור שהחשש קיים, במיוחד אחרי האובדן של אילון, אבל לצד זה כולנו גם מבינים שכעת צריך לעשות את הטוב ביותר עבור המדינה וביטחונה".

מלחמה על הבית

אבישי שרמן (65) מתל אביב, נשוי, אב לשני ילדים וסב לארבע נכדות, שירת עד 2003 כמג"ד חי"ר במילואים. הוא מכיר את רצועת עזה לאורכה ולרוחבה, ואף היה שותף לתוכניות האופרטיביות בכל מבצע שנערך בגזרה הדרומית בשנים האחרונות. ב-2004 הוא התנדב ל-12 שנים נוספות באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שם היה שותף לבניית תורת הלחימה ולהקמת תפיסת ההפעלה הלוגיסטית החדשה.
עם פירוק היחידה ועד הפטור ממילואים ב-2016, התנדב שרמן בפיקוד הצפון למשימת הקמת משל"ט לוגיסטי, שלבסוף לא אושר. ניסיונו להתנדב לשירות ביום שאחרי 7 באוקטובר לא צלח, לאור הקושי לבטל את הפטור שקיבל בגיל 58.
"הייתי מתוסכל מאוד כשנאמר לי שאין אפשרות לגייס אותי לשירות מילואים אחרי אותה שבת", מספר שרמן, "ידעתי שהידע הרחב שלי על גזרת עזה עשוי לסייע ללחימה ויתרה מכך, אני גם צעיר ברוחי ונמצא בכושר פיזי מצוין. הסיבה היחידה לפטור היא הגיל שלי, וזה פשוט לא התקבל על הדעת מבחינתי שאשב בבית בזמן שהמדינה נמצאת על סף תהום".
בדומה לפרידמן, גם שרמן נרשם למיזם שהקימו האחים ויס ובימים אלו ממתין לתפקיד המיוחל באוגדה 96 ("עוצבת האש"). "חשוב להבין שגם החלפה של כוחות ושחרור של החיילים המשרתים לטובת משימות חשובות אחרות, הוא לא משהו שיש להמעיט בערכו", הוא אומר.
5 צפייה בגלריה
אבישי שרמן
אבישי שרמן
אבישי שרמן. "המשפחה חוששת, אבל מבינה שהרצון להצטרף למאמץ המלחמתי בוער בי"
(צילום: מהאלבום הפרטי)
לשאלה איך משפחתו מגיבה לבחירתו להצטרף למערך המילואים, הוא מספר כי "אמנם יש חשש והוא טבעי, אבל מנגד יש גם הבנה שהרצון לתרום ולהיות חלק מהמאמץ המלחמתי בוער בי, כמו גם העובדה שיש באפשרותי לתרום מניסיוני הרב וכן להקל על העומס שיש על הכוחות בשטח, שחלקם לא פשטו את המדים כבר עשרה חודשים".
ולצד זה, גם הוא לא מתכחש למורכבות הכרוכה בפרויקט מסוג זה בפן הלוגיסטי והביצועי. "מצד אחד, יש כאן אתגר לא פשוט כלכלית ולוגיסטית, ומצד שני - אין לנו מקום אחר לחיות בו. אם אנשים לא יתגייסו לסדיר ולמילואים, יכול להיות שלא יהיה לנו איפה לחיות. אין לנו ארץ אחרת, וזו מלחמה על הבית במלוא מובן המילה".
להרשמה למיזם "חוזרים למדים" - היכנסו לקישור