כל מי שאי פעם חיפש עבודה במהלך חייו, מכיר ודאי את הקשיים בדרך למציאתה המיוחלת - דרך שלעיתים עלולה להיות ארוכה, מתישה ומייאשת, ללא קשר לאדם עצמו וליכולות שלו. עבורנו, אנשים עם מוגבלות, התהליך עלול להיות מורכב אפילו יותר.
בנוסף לחיפוש באתרי דרושים, שליחת קורות חיים, ההמתנה לריאיון והמתח והלחץ הנלווים לתקופת החיפוש המייגעת, בקרב אנשים עם מוגבלות עולים וצפים חששות נוספים - החל מהיכולת להתמודד עם תנאי העבודה, דרך השאלה האם מקום העבודה נגיש מספיק, ועד להתלבטות אם ומתי או יש צורך לחשוף את המוגבלות בפני המעסיק, האם הוא מודע לחשיבות וליתרונות של העסקת עובדים עם מוגבלות ועד כמה, אם בכלל, הוא יהיה פתוח להתאמות והנגשות עבור עובד אחד.
2 צפייה בגלריה
תהליך חיפוש עבודה הוא אף פעם לא פשוט, אבל עבור אנשים עם מוגבלויות הוא אפילו מורכב יותר
תהליך חיפוש עבודה הוא אף פעם לא פשוט, אבל עבור אנשים עם מוגבלויות הוא אפילו מורכב יותר
תהליך חיפוש עבודה הוא אף פעם לא פשוט, אבל עבור אנשים עם מוגבלויות הוא אפילו מורכב יותר
(איור: Shutterstock)
כמי שעוסקים בנושא הזה שנים רבות, ריכזנו עבורכם מידע חשוב ומועיל של מומחי התעסוקה של "עבודה נגישה" - אתר לתעסוקת אנשים עם מוגבלות.

לחשוף או לא לחשוף את המוגבלות?

אחד הנושאים שמעניינים את מחפשי העבודה המתמודדים עם מוגבלות, היא השאלה האם לחשוף את המוגבלות בפני המעסיק, במיוחד כשמדובר במוגבלויות "שקופות" שאינן בהכרח נראות לעין, אבל יש להן השפעות על התפקוד של האדם המתמודד איתן - החל ממוגבלות נפשית, דרך מחלות כרוניות שונות (קרוהן, אנדומטריוזיס ועוד) ועד לכאבים כרוניים.
מצד אחד, חשיפת המוגבלות תאפשר לבקש התאמות במקום העבודה, ותסיר את נטל ההסתרה. מצד שני, יש החוששים שאם יחשפו את המוגבלות - יפלו אותם בקבלה לעבודה או יתייחסו אליהם בדרך שונה, ולא תמיד נעימה, במהלך הריאיון או תוך כדי העבודה עצמה.
התשובה לשאלה זו מסתכמת, מבחינתנו, בסוגייה אחת: האם להערכתכם המוגבלות תשפיע על התפקוּד שלכם בעבודה?אם ההערכה היא שהמוגבלות לא תשפיע על התפקוד בעבודה, אין הכרח לשתף את המעסיק בכך.
עם זאת, אם ידוע שהחברה אליה ניגשתם מעודדת קידום העסקה של אנשים עם מוגבלויות ואתם חשים בנוח עם המראיין או המראיינת שמולכם, אפשר לשתף אותם במוגבלות עמה אתם מתמודדים, ובכך להימנע מהחזקת "סוד" שעלולה להעיק עליכם בהמשך. אחת מהדרכים לספר על כך היא על ידי המכתב המקדים הנשלח יחד עם קורות החיים, ואם הנושא עולה - תוכלו לשתף בכך גם בריאיון הטלפוני או, לחילופין, לשמור את אופציית החשיפה לריאיון העבודה הפרונטלי.
חשיפת המוגבלות תאפשר לבקש התאמות במקום העבודה, ותסיר את נטל ההסתרה הכבד במקרה של מוגבלות בלתי נראית. מצד שני, יש החוששים שאם יחשפו את המוגבלות - יפלו אותם בקבלה לעבודה או יתייחסו אליהם בדרך שונה, ולא תמיד נעימה, במהלך הריאיון או תוך כדי העבודה עצמה
אם להערכתם המוגבלות שלכם עלולה להשפיע על תפקודכם בעבודה ויהיה צורך בהתאמות או הנגשות לביצוע המשרה (למשל, התאמות פיזיות של סביבת העבודה, גמישות בימים ובשעות העבודה, הדרכה וליווי) - חשוב לספר על כך למעסיק, ולהגיע לריאיון עם הצעות ורעיונות להתאמות אפשריות.
ובכל מקרה, אל תשכחו שלצד המוגבלות יש לכל אדם המון יכולות וכישורים וזה מה שחשוב באמת. אז תנו ליכולות שלכם לדבר בשמכם!

שאלות על שפת גוף

תחום חיפוש העבודה וההכנה אליו כוללים דיוני עומק לא מעטים בנוגע לחשיבות של לחיצת יד למראיין בתחילתו ובסופו של הריאיון, ולשפת הגוף במהלכו. בין העצות שחוזרות על עצמן מצד מומחים למציאת עבודה, הן להקפיד על ישיבה זקופה ועל לחיצת יד שלא תהיה חזקה מדי, ומנגד גם לא חלשה מאוד.
אבל מה עושים אם המוגבלות הפיזית לא מאפשרת ללחוץ יד בכזו נינוחות? ואיך מתמודדים בסיטואציה שבה היד מוגבלת או משותקת? ומה אם בכלל אין לכם יד?
2 צפייה בגלריה
הושיטו את היד באופן שנוח לכם - כך תוכיחו שאתם יכולים להתמודד עם כל אתגר שהמוגבלות מזמנת
הושיטו את היד באופן שנוח לכם - כך תוכיחו שאתם יכולים להתמודד עם כל אתגר שהמוגבלות מזמנת
הושיטו את היד באופן שנוח לכם - כך תוכיחו שאתם יכולים להתמודד עם כל אתגר שהמוגבלות מזמנת
(איור: Shutterstock)
קודם כל, לא להילחץ! סביר להניח שהמראיין לחוץ ונבוך עוד יותר מכם באותו רגע. ועכשיו זה הזמן שלכם לשבור את הקרח: לחייך, אולי לזרוק איזו בדיחה ולהושיט את היד באופן שנוח לכם. כך תוכיחו שאתם בשליטה על המצב, ושאתם ערוכים ויכולים להתמודד עם כל אתגר שהמוגבלות מזמנת.

מעגל הקסמים של הניסיון בעבודה

הנה שאלה שנתקלים בה לא מעט בראיונות עבודה: "בכל המשרות שאני רואה מבקשים מישהו עם ניסיון, אבל איך יהיה לי ניסיון אם אף אחד לא מוכן לקבל אותי לעבודה (בגלל שאין לי ניסיון). זה מעגל קסמים. מה עושים?".
אכן, לא תמיד תוכלו להציג ניסיון בתחום המבוקש, אבל בו בזמן כדאי להכיר מושג חשוב: כישורים הניתנים להעברה. המושג הזה מתייחס למגוון היכולות והאיכויות שצברנו תוך כדי ההתנסויות והאתגרים איתם התמודדנו במהלך החיים, שאותן ניתן להעתיק ממרחב למרחב.
זיהוי והכרה בקיומם של כישורים הניתנים להעברה - מאפשרים את ההסתגלות והגמישות הנדרשות בעולם העבודה של ימינו. כישורים אלו יכולים להיות, למשל: יכולת תקשורת בין אישית או קבוצתית, תושייה ויכולת להציג פתרון מהיר ויעיל לבעיות שונות, יוזמה ויצירתיות, יכולות טכניות, התמצאות בטכנולוגיה, עצמאות והנעה לפעולה
יכולות אלה אינן ספציפיות לעבודה מסוימת או לתחום תעסוקתי ספציפי. המיומנויות האלה נבנות ומשתכללות תוך התנסות במרחבים שונים בחיי היומיום, לאו דווקא במקום עבודה מסוים. זיהוי והכרה בקיומם של כישורים הניתנים להעברה - מאפשרים את ההסתגלות והגמישות הנדרשות בעולם העבודה של ימינו.
כישורים הניתנים להעברה יכולים להיות, למשל: יכולת תקשורת בין אישית או קבוצתית, תושייה ויכולת להציג פתרון מהיר ויעיל לבעיות שונות, יוזמה ויצירתיות, יכולות טכניות, התמצאות בטכנולוגיה, עצמאות והנעה לפעולה.
ההמלצה היא להתכונן לריאיון העבודה באופן הבא:
  • ראשית, כדאי לבצע ניתוח של התפקיד אליו מגישים מועמדות ובחינת המשימות המרכיבות אותו, ודרך כך להבין טוב יותר מהם הכישורים הנדרשים לביצוע כל משימה.
  • שנית, רצוי לנסח מראש דוגמאות מהעבר התעסוקתי או מפעילויות אחרות, הממחישות ומדגימות את אותם כישורים.
  • בעולם הגיוס כיום יש מודעות למושג "כישורים ניתנים להעברה". הכנה טובה לשיחה על הנושא עם מלווה תעסוקתית, תעזור למגייס לפתוח את נקודת מבטו ולהצליח להסתכל מעבר לטקסט שבקורות החיים.

"מה החסרונות שלך?"

ריאיון העבודה כמעט מסתיים, הצגתם כבר את קורות החיים, סיפרתם על כל ההצלחות והכישורים שלכם, עברתם על הניסיון המקצועי שלכם, ובגדול - עשיתם רושם נהדר, ואז המראיין שואל את השאלה המפחידה הבאה: "מהן החולשות שלך?" או "מה החסרונות שלך?".
כן, זה מלחיץ. אבל זכרו שזו לא באמת שאלה שכוונתה להכשיל אתכם, הרי לכל אחד יש חולשות ואף אחד לא מושלם. המעסיק בעיקר רוצה להבין איך אתם מתמודדים עם החולשות ומתגברים עליהן, לוודא שאתם יודעים כיצד למצוא פתרונות לבעיות שעלולות לצוץ ושאתם נכונים לאתגרים. כדאי להגיע עם תשובה מוכנה מבעוד מועד לשאלה הזאת.
דני גרמייז, עורך אתר "עבודה נגישה"דני גרמייז, עורך אתר "עבודה נגישה"צילום: אלבום פרטי
אז מה עונים? אין נוסחה חד משמעית, אבל הנה כמה קווים מנחים:
  • ראשית, השיבו בכנות אבל לא בפירוט יתר. אל תמציאו חולשה לא קיימת (ולא, לא מומלץ להגיד שאתם פרפקציוניסטים!).
  • שנית, ציינו חולשה שאינה נופלת ישירות תחת הגדרות התפקיד שאליו אתם מתראיינים, אלא משהו כללי יותר. אם, לדוגמה, בהגדרות התפקיד יש עבודת צוות רבה - אל תציינו שאתם אוהבים לעבוד לבד.
  • בנוסף, הראו למראיין שאתם מודעים לחולשות שלכם ועובדים כדי לשפר אותן על מנת להיות עובדים טובים יותר. אל תחששו להראות לו שבעבר מצאתם פתרון להתמודדות עם החולשות האלה, וחזרו על המנטרה שאתם רוצים ועושים הכול כדי להשתפר. זה יעיד על תושייה ונכונות ללמוד. לדוגמה: אם החולשה שלכם היא בארגון וסדר, ספרו על אפליקציות ניהול משימות שאתם נעזרים בהן ושתפו באיזה אופן הן עזרו לכם.
  • אם החולשה נוגעת במוגבלות שלכם, ספרו על אמצעי עזר, טכנולוגיה מסייעת וכל כלי עזר אחר שמאפשר לכם לעבוד בהצלחה. והכי חשוב: זכרו שכמו שלכולנו יש חולשות, יש לכל אחד מאיתנו גם לא מעט יתרונות!
בשורה התחתונה: כנות, אמינות ותושייה אישית הן תכונות שחשובות לכל מעסיק, והן עשויות להוות יתרון גדול יותר מחולשה אחת קטנה.

לוח משרות ומדריכים לחיפוש עבודה

אם טרם הכרתם את אתר "עבודה נגישה" הפועל מטעם המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד העבודה, זה הזמן.
באתר ישנו לוח משרות עם מאות הצעות עבודה לאנשים עם מוגבלות במגוון תחומים - ממשרות מהנדסים ומפתחי תוכנה ועד לעבודות "בק אופיס" ואדמיניסטרציה, וגם סוכן חכם שמציג ושולח במייל התראות על משרות רלוונטיות.
לצד הלוח יש מאגר מקיף של מידע, מדריכים וכלים חשובים הן למחפשי העבודה והן למעסיקים המעוניינים להעסיק עובדים עם מוגבלות. מוקד הסיוע של האתר זמין גם בטלפון (5427*), בעמוד "שאל את המומחה" באתר, בצ'אט ובמייל ונכון לסייע בכל שאלה או מידע.
דני גרמייז הוא כותב, יוצר, מרצה ומתנייד בכיסא גלגלים, וגם עורך אתר "עבודה נגישה" לתעסוקת אנשים עם מוגבלות.
לכניסה לאתר - לחצו על הלינק