מיד עם פרוץ הלחימה, הקימה עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון את המאגר הגדול להתנדבות בחירום בישראל, המציע למעלה מ-200 אפשרויות התנדבות בכל רחבי הארץ. גם בימים אלו, באתר ממשיכות להיפתח הזדמנויות נוספות להתנדבות, התואמות את צרכי העת הנוכחית.
היכולת של העמותה להקים מאגר התנדבות בחירום בזמן קצר ומהיר כל כך, נובעת מהעובדה כי לאורך כל השנה ומזה שנים רבות, היא משתפת פעולה עם מאות עמותות, ארגונים ורשויות מקומיות ברחבי הארץ, ומתוקף כך מתפעלת ומנהלת מערכת הרשמה יעילה ומנגנון השמה ישיר של מתנדבים.
4 צפייה בגלריה
התנדבות מבוקשת: עזרה בחקלאות
התנדבות מבוקשת: עזרה בחקלאות
התנדבות מבוקשת: עזרה בחקלאות
(צילום: אלי דסה)

התנדבות בחירום במספרים

בשבוע הראשון ללחימה קלטו באתר "רוח טובה - התנדבויות בחירום", 1,922 פניות להתנדבות. בחודש אוקטובר 2023, החודש בו פרצה הלחימה, מספר הפניות להתנדבות באתר עמד על 6,048. - גידול של 70% לעומת חודש אוקטובר אשתקד.
פעולות ההתנדבות המבוקשות ביותר בימים הראשונים ללחימה, היו סיוע בשיחות טלפוניות לקשישים ששהו בביתם. המתנדבים נתבקשו לבדוק מה מצבם, איך הם מרגישים ומה חסר להם ואכן, עמותת "מטב", שניהלה את אחד הפרויקטים בתחום, התמודדה עם עומס ופניות רבות כבר בשבועות הראשונים. צורך מידי נוסף שאליו נרשמו מתנדבים רבים, במאגר החירום של "רוח טובה", היה הכנת ארוחות חמות לנזקקים, לחיילים ולמפונים.
4 צפייה בגלריה
מתנדבי רוח טובה - כפר בן שמן אריסון השקעות
מתנדבי רוח טובה - כפר בן שמן אריסון השקעות
מתנדבי "רוח טובה" מעבירים פעילות הפגתית למפונים
(צילום אפרת שקד)
בהמשך, התקבלו במאגר החירום בקשות מרשויות מקומיות לסיוע במוצרים לתינוקות ובערכות הפוגה לילדים, בהם: משחקים, ערכות יצירה, טאבלטים ועוד. על בקשות אלו ניתן מענה באמצעות סיוע מהמגזר העסקי. עמותת "רוח טובה" שימשה, למעשה, כחולייה המקשרת בין רשויות שפנו אליה בנושא בקשות למוצרים או למתנדבים - לבין חברות ועובדיהן שפנו למאגר החירום ונרשמו כדי להיות הצד התורם והמתנדב, בהתאם לצורך. ללא ספק, נרשמה התגייסות מרגשת במיוחד.
התנדבות מבוקשת נוספת במאגר החירום היא בתחום החקלאות. אל המאגר הגיעו פניות רבות להתנדבות במשקים חקלאיים, דווקא מצד עובדים בחברות עסקיות, שהוציאו אלפי עובדים להתנדב בשטח, על אף הידיעה שלרוב אין בו אזור מוגן. עוד מימי הלחימה הראשונים, עמותות "לקט ישראל" ו"השומר החדש" מנהלות מערך התנדבות מרשים ביותר, וממשיכות לפעול למען החקלאים שנפגעו. גם ב"רוח טובה" קישרו בין מתנדבים למשקים פרטיים קטנים בכל חלקי הארץ.
עוד הוצפה העמותה בבקשות מרגשות של עסקים להתנדב עבור ולסייע למפונים מיישובי העוטף והצפון. בתוך הכאוס של פינוי האזרחים ומאות האנשים שרצו לעשות טוב למענם, נמצאו בתוך קהל המפונים אחראים על קליטת מתנדבים, מולם תואמו עשרות פרויקטים התנדבותיים לקבוצות עובדים מחברות עסקיות, שהגיעו לעודד את רוחם ולהעביר פעילות הפגתית בעיקר עבור ילדים, נערים וקשישים.
4 צפייה בגלריה
אתר התנדבויות בחירום של העמותה
אתר התנדבויות בחירום של העמותה
אתר התנדבויות בחירום של העמותה
(צילום מסך)
יוזמה נוספת נרשמה מצד ארגונים שהציעו למפונים להצטרף ליום התנדבות עם עובדי החברה, למען משפחות המתגוררות על קו התפר ולא יכולות היו להתפנות מבתיהן מסיבות שונות. התנדבות מסוג זה היא בעלת ערך משולש - המתנדבים המפונים באו לחזק ויצאו מחוזקים בעצמם. ילד שאיבד בעקבות המלחמה את העוגן והבית שלו, קיבל תפקיד שבו הוא תורם לאחר - ובכך השיג תחושת מסוגלות גבוהה, המעצימה את החוסן הנפשי.
מאגר החירום קיבל גם בקשות להתנדבות בקרב מאושפזים בבתי חולים. המתנדבים הופנו לשתי עמותות הפועלות למען המאושפזים ובני משפחתם. בעמותת "דובוני החלמה", המתמחה בביקורי חולים ומאפשרת לכל מתנדב להעניק למטופל דובון, שמטרתו לספק תחושת חוסן וחיזוק לרפואה שלמה. וכן עמותת "ביקורים" שסידרה לקבוצות של עובדים לעבור בין המחלקות השונות בבתי חולים ולחלק קפה, נשנושים, בלונים ומוצרים מעודדים וחיוניים למאושפזים.

פועלים גם בשגרה

במקביל לכל השמת מתנדבים בחירום, עמותת "רוח טובה" עוסקת בהשמת מתנדבים לפרויקטים לאורך כל השנה. זוהי עשייה חשובה, שכן למרות התקופה, עדיין נדרשים מתנדבים לפרויקטים שאינם קשורים דווקא בלחימה, בהם: הוסטלים לאנשים עם מוגבלויות, פנימיות, מקלטים לנשים, וכן פרויקטים הקשורים בסביבה כמו ניקוי חופים ויערות.
4 צפייה בגלריה
מנקים את החופים גם בזמן מלחמה
מנקים את החופים גם בזמן מלחמה
מנקים את החופים גם בזמן מלחמה
(צילום: באדיבות "רוח טובה")
אין ספק כי ב"רוח טובה" ההיענות והיוזמה מורגשים היטב. רוח ההתנדבות וההירתמות של מאות אלפי ישראלים, היא קרן אור עצומה בימים הלא פשוטים שהמדינה עוברת. אנחנו גאים בכך שעבור המוני אנשים שהתנסו בהתנדבות חד-פעמית בפעם הראשונה בחייהם, היא הפכה לדרך חיים. הנתינה ממלאת אותם בתחושת מסירות, ובאמצעותה ניתן לשמר את עשיית הטוב למען המדינה ולמען אחדות העם.
עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון, מאגדת באתר אחד את מגוון אפשרויות ההתנדבות בישראל ועוזרת לכם למצוא התנדבות בהתאמה אישית. העמותה מחברת בין מתנדבים פרטיים ומתנדבים מחברות עסקיות לבין מקומות שזקוקים להם ונמצאת בקשר עם אלפי עמותות וכלל הרשויות המקומיות במטרה לעודד את ההתנדבות בישראל.