אמש (א') התבשרנו ש"כנפיים של קרמבו" - התנועה שמשלבת צעירים מכל קשת הלקויות עם צעירים ללא צרכים מיוחדים הגיעה אל סף משבר תקציבי, ונאלצה לבטל את מחנה הקיץ המסורתי.
אייקו שלו, רכזת פרדס חנה של "כנפיים של קרמבו", בריאיון בנושא באולפן ynet:
רכזת סניף בכנפיים של קרמבו מאוכזבת מביטול מחנות הקיץ | צפו
(צילום: ירון ברנר)
מה זה "כנפיים של קרמבו"? שלו: "'כנפיים של קרמבו' זה תנועת נוער לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים והיא הרבה מעבר לתנועת נוער היא ממש הבית שלנו, המקום שאנחנו נפגשים בו כל שבוע".
בעיקר מה שנקרא זו תנועת נוער שאתם נותנים לאחרים ופחות מקבלים בעצמכם – עד כמה חשוב מחנה הקיץ לילדים שבטח כל כך חיכו לו? שלו: "מאוד, האמת שזה באמת חשוב לכולנו. 'כנפיים של קרמבו' זו תנועת נוער כמו שאמרתי מקודם יש בה ילדים מכל הסוגים עם ובלי צרכים מיוחדים, ובאמת כולנו חונכים וחניכים ומדריכים כולנו מאוד מחכים למחנה הזה בכל שנה ומאוד עצוב שהוא יבוטל".
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי המציגה את פעילות תנועת "כנפיים של קרמבו":
כתבתה של שלומית שרביט ברזילי. פורים ב"כנפיים של קרמבו
את כבר מצליחה להבין למה הוא מבוטל, מה הסיבה? שלו: "הסיבה ששלחו לנו היא שהייתה ירידה בתקציב".
מתי אתם מקבלים את ההודעה הזאת? שלו: "אנחנו קיבלנו אותה אתמול בערב. כל ההורים קיבלו מייל מהתנועה ויותר מאוחר גם עדכנו את הפעילים".
מחנה הקיץ זה שיא הפעילות של השנה, אילו תגובות קיבלתם מהחניכים, הם התבאסו? שלו: "היו מאוד מאוכזבים. מאוד חיכו לזה במיוחד אנחנו סניף חדש שנפתח בשנה שעברה, ויש לנו עוד פעילים שלא יצא להם להשתתף במחנה קיץ והם מאוד חיכו לזה כל השנה. ופעילים שכן היו בשנה שעברו אפילו עוד יותר מחכים".
3 צפייה בגלריה
"את המנגינה הזו אי אפשר, ואסור, להפסיק".
"את המנגינה הזו אי אפשר, ואסור, להפסיק".
"את המנגינה הזו אי אפשר, ואסור, להפסיק".
(צילום: באדיבות "כנפיים של קרמבו")
אז מה תעשו במקום אם זה לא ישתנה, יש תוכניות אחרות? שלו: "שאלה טובה. אני מאוד מקווה שנצליח כן להיפגש ולהמשיך את הקשר הזה בחופש, בדרכים אחרות".
אנחנו יודעים שהודיעו ברשויות מסוימות, נניח בגבעתיים ואשדוד שהרשויות יממנו את הפעילויות האלה, מישהו דיבר אתכם בפרדס חנה? שלו: "האמת שאני לא יודעת. אני לא מעורבת בעניינים האלה של הניהול והתקציב".
אבל את בטח מקווה שאם זה לא יסתדר שבמועצת פרדס חנה יעזרו לכם עם הדבר הזה. תגידי, כבר קיבלת תגובות מחניכים מאוכזבים? שלו: "הפעולה שלנו השבוע היא היום אז עוד לא הספקנו להיפגש מאז שהם קיבלו את ההודעה, אבל יצא לי לקבל תגובות מהורים מאוכזבים שמספרים שהילדים מאוכזבים".
אם היית יכולה לפנות למקבלי ההחלטות ולהסביר להם למה זה כל כך חשוב שלתנועה שלכם יהיה מחנה קיץ, מה היית אומרת? שלו: אוקיי, אז 'כנפיים של קרמבו' באמת זו תנועת נוער שכמו שאמרתי יש בה מקום לכולם, לילדים ומתבגרים ואנשים עם ובלי 'צרכים מיוחדים', במירכאות כי אני באמת חושבת שלכל אחד יש צורך במיוחד, כל אחד הוא ייחודי ושונה. זאת תנועת נוער שאין לה שום קשר לפוליטיקה, יש בה ימנים ושמאלנים ובאמת דתיים וחילוניים, וכל מגוון הדעות. יש בה ייצוג לכל המגוון הישראלי, זאת תנועת נוער אני חושבת מהחשובות שיש והמחנה הזה הוא ממש משהו שאנחנו מחכים לו כל השנה ואני חושבת שהוא חייב להתקיים".
צפו בריאיון באולפן ynet עם טליה בז'ראנו מנכ"לית "כנפיים של קרמבו"
מנכ"לית כנפיים של קרמבו בריאיון לאולפן על ביטול מחנות הקיץ
(צילום: ירון ברנר)
אומרים לנו שקיצוץ או ביטול המשך התקציב היה ב-2022, בממשלה הקודמת זה נכון? בז'ראנו: "אני מבינה שמנסים לקחת את השיח לשם זה ממש לא רלוונטי, מנסים להכניס אותנו כל הזמן לעניינים הפוליטיים ואנחנו לא שם. אבל התשובה היא מאוד פשוטה, בסוף השנה שעברה קיבלנו חמישה מיליון שקלים פחות ממה שציפינו לקבל. הדבר אילץ אותנו לבטל את מחנה הקיץ, לנסות להיערך לזה, אין ברירה כדי לא להגיע לצעדים חמורים יותר שזה סגירת הסניפים, לא עלינו".
אנחנו מבינים שעצירת התקציב היא בכלל לא התרחשה בממשלה הזו, מדובר על הממשלה הקודמת לכן חשוב להעביר את זה בז'ראנו: "אני באמת חושבת שזה לא רלוונטי. צריך למצוא פתרון לכנפיים של קרמבו. מחפשים אשמים ורוצים שאנחנו נחפש ונגיד מי אשם הממשלה הקודמת הממשלה החדשה".
אני אגיד לך למה זה כן רלוונטי כי יש מי שטוענים שזה בגלל האמירות של אבי מעוז וזה בגלל החרדים ויאיר לפיד מיהר להגיב "אנחנו בממשלת השינוי העלינו את התקציב" ואנחנו רק רוצים להבהיר שזה לא נכון בז'ראנו: "יש תקנה, בתקנה הזאת יש כסף לכל ארגונים שעושים שילוב במשרד הרווחה, יש שם כסף. נכנסו כל מיני ארגונים שחלקם לא עוסקים בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים, ולכנפיים של קרמבו נשאר 4.5 מיליון שקל שמתוך תקציב של 50 מיליון, אנחנו לא יכולים להתקיים.לא יכולים. על כן זה הצעד הראשון. אז התהליך ארוך זמן. זאת אומרת יש תקנה, ובתקנה יש כסף ואם זה נפל בנקודת זמן הזאת או בנקודת זמן הזאת ובסופו של דבר יושבים אלפי ילדים בבית עם צרכים מיוחדים והדיון לא צריך בלחפש אשמים".
דיברו איתכם בממשלה חברי כנסת, אמרו שיימצא פתרון? בז'ראנו: "אנחנו בשותפות עם משרד הרווחה. אנחנו בקשר ישיר איתם יש שם אוזן קשבת. אני רוצה להאמין שימצאו פתרון ארוך טווח, לא נקודתית מחר בבוקר – המחנה קיץ הוא חשוב אבל אותי יותר מטריד עתיד התנועה, ו-92 סניפים ברחבי הארץ. אז דיברו איתנו, אנחנו בקשר עם משרד הרווחה, יש הרבה אנשים שרוצים לעזור, מימין ומשמאל. כמו שידוע אנחנו תנועה א-פוליטית, אז אני מנסה להישאר אופטימית למען ילדי 'כנפיים של קרמבו' ולהאמין שיימצא פתרון, אבל צריך להיות פה פתרון נקודתי: מחנה הקיץ של 'כנפיים של קרמבו' עולה חמישה מיליון שקלים ואני מאוד מקווה שנצליח לגייס אותם".
3 צפייה בגלריה
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול האוויר של קרמבו של כנפיים
בטיול תנועה בעבר
(צילום: באדיבות "כנפיים של קרמבו")
ניסיתם לדבר טרם הפרסום עם משרד הרווחה או שרק אחרי הכותרת? בז'ראנו: "כן, כן, בטח. אנחנו בקשר איתם, חשוב לי להגיד משהו, הייתי העובדת הראשונה בקרמבו לפני 14 שנים. כנפיים של קרמבו בלב ובבטן שלי – ביטול מחנה הקיץ זה אחד הצעדים הכי קשה עבורי, עבור ההנהלה ועבור הארגון לעשות, אני יודעת מה זה עבור משפחות עבור הפעילים, וראיתם עכשיו את אייקו המדהימה שלנו, ויש לנו עוד 9,000 מדריכים ו-40,000 בוגרים. כשראינו שהמצב לא טוב ובגלל שאנחנו ארגון מקצועי גם מבחינה ניהולית הבנו שאנחנו צריכים לעשות כל מיני צעדים, ניסינו למנוע את הצעד הזה, זה לא דבר שרצינו לעשות, אנחנו נלחמים עבור ילדי 'כנפיים של קרמבו', הבנו ממקום אחראי שאין לנו ברירה. היינו בקשר ואנחנו עדיין בקשר עם משרד הרווחה אני באמת רוצה להיות אופטימית שימצאו לנו פתרון".
מה שאת אומרת לנו בעצם זה שגם אם ימצאו פתרון עכשיו למחנות הקיץ,ימצאו איזשהו תקציב ואתם תוכלו לצאת, את אמרת שאתם רגע לפני שאתם סוגרים סניפים ז"א בכלל את אומרת מעל כנפיים של קרמבו מרחפת עננה של סגירה בעצם כי אתם לא יכולים להמשיך להתקיים. בז'ראנו: "זה בדיוק ככה, יש את האירוע של המחנה קיץ שהוא אירוע מאוד כואב, אבל הוא לא האירוע המרכזי בעיניי. הצעד הראשון היה ביטול מחנה הקיץ, אבל כנפיים של קרמבו מתוך תקציב של 50 מיליון שקלים בשנה, צריכה תמיכה של 20 מיליון, יציבה לאורך זמן, שלא כל יום נצטרך לדעת האם פותחים את הסניף הזה או אם סוגרים. יש 35 סניפים בהמתנה שרוצים להתקיים. עוד לפני שפתחנו סניף אחד, אנחנו צריכים 20 מיליון שקל קבועים לאורך זמן. עד עכשיו, באמצע 2023, אנחנו לא יודעים כמה נקבל תמיכת מדינה, אנחנו לא יודעים אם זה יהיה 30 מיליון מתוך 50. איך מנהלים ככה עסק? אני רוצה להאמין ש'כנפיים של קרמבו' צמחה בצורה מקצועית, כי היא רואה את עצמה כעסק, וכששותף מרכזי יורד ב-50% אנחנו בבעיה, אנחנו בבעיה".
אז בהנחה שעברנו את הקיץ ואיכשהו הצלחתם להוציא את המחנות האלה, או שלא, איפה תהיו נגיד בספטמבר או באוקטובר, את ממש חוששת שלא תוכלו לפתוח את השנה? בז'ראנו: "אני מתנצלת גם מול פעילי 'כנפיים של קרמבו', כואב לי אפילו להגיד את זה, אבל אם לא יימצא פתרון שהוא פתרון ראוי לאורך זמן, לא נוכל לפתוח את הסניפים בספטמבר, ובגלל זה ההחלטה על מחנה הקיץ הייתה מאוד ברורה – כואבת, אני מוצפת בהודעות של מורים ופעילים, של 'אל תעשי לנו את זה'".
אבל שוב, למה אנחנו שומעים את זה עכשיו ולא לפני שנה כשאז התבשרתם על ירידה בתקציב? למה לא שמענו על זה אז? בז'ראנו: "מדובר בארבעה חודשים,בסוף השנה שעברה, מנכ"ל שרוצה לסגור את השנה התקציבית מגלה שבועיים לפני סוף שנה שירדנו".
כן, אבל ידעתם מה תקציב הממשלה הקודמת בז'ראנו: "זה לא זה. אנחנו נתמכים באמצעות תקנה ואת לא יודעת כמה גופים ניגשים לתקנה ואת לא יודעת כמה תזכי בתקנה, את נשארת בסימן שאלה מאוד גדול. כשגילינו על זה לפני ארבעה חודשים, מבחינתנו זה לא היה לרוץ ולפרסם את זה החוצה, זה למצוא פתרון, זה לדבר. אנחנו ב'כנפיים של קרמבו' מדברים, שותפים, אנחנו מאמינים שאפשר למצוא פתרונות גם מול הממשלה. זה מה שקרה וניסינו, באמת היינו אופטימיים וניסינו, וכשהגענו עכשיו לחודש מאי ומחנה הקיץ אמור להתקיים עוד שלושה חודשים, הבנו שאם אנחנו לא עושים עכשיו את זה – אני יכולה להגיד אנחנו יכולים לקושש, זה לא יכול להיות ככה, אז נגיע לקיץ, ולא נוכל לפתוח את הסניפים".
3 צפייה בגלריה
פעילות משותפת לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים
פעילות משותפת לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים
פעילות משותפת לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים
(צילום: באדיבות "כנפיים של קרמבו")
אני מניחה שראית את מה שפורסם הבוקר - ח"כ טלי גוטליב עוברת על הרישומי תקציב שלכם, רואה שאתם בעודף של ארבעה מיליון ומתחילה לפשפש בשכר של גורמי המפתח. מה את משיבה לטענות שלה? בז'ראנו: "קודם כל אני אגיד שאני מבינה שמנסים להסיט את האש. אני אגיב לזה, אני נמצאת קרוב לשנה שנה במגזר השלישי, יכולתי להיות במגזר העסקי ולהרוויח פי שניים. אני חושבת שכל עובדי 'כנפיים של קרמבו' צריכים להרוויח יותר ממה שהם מרווחים. דרך אגב, מי שיודע לקרוא את הדו"חות הכספיים מבין שאין פה איזשהן משכורות עתק, ואני לא הייתי רוצה לקחת את הדיון לשם, הייתי רוצה לקחת את הדיון לכך שמתנהל כאן עסק גדול ומשמעותי, מוזמנים לפנות לרשם העמותות, יש לנו ניהול תקין, קיבלנו אות לשבח".
"דרך אגב אני מזמינה את כל מי שרוצה, מכל הקשת הפוליטית, ל'כנפיים של קרמבו' ולהבין כמה קשה לנהל את העסק הזה. אני רק רוצה שתבינו, אנחנו 92 סניפים ברחבי הארץ שמנוהלים על ידי בני נוער עם ילדים עם מוגבלויות המורכבות ביותר, אין שום מבוגרים".
זה סיפור באמת סופר מורכב, גם עם ילדים רגילים, בטח כשמדובר בילדים עם מוגבלויות ובטח כשמדובר בתנועת נוער שבה החבר'ה מה שנקרא מתפעלים את עצמם. אני מסכים איתך שזה סיפור מורכב בטירוף. אז בכל מקרה רק כדי לשים שורה תחתונה את אומרת לנו: 'רבותיי אם לא יימצא תקציב לא רק שלא יהיה מחנה קיץ, לא יהיה 'כנפיים של קרמבו'. בז'ראנו: "נכון. עכשיו אני רוצה להוסיף עוד משהו אחד קטן לסיכום – אנחנו 9,000 פעילים ו-40,000 בוגרים – יש לנו הרבה פעילים שזה תנועת הנוער היחידה שלהם, זה המקום היחיד שבו הם פוגשים חברים. הם שמים בצד את הדעות הקדומות והסטריאוטיפים ובאים לבקר חברים, בערבית, בעברית, בשפת הסימנים – מקום מאוד מיוחד שהוא אור ותקווה לכל מה שקורה בחברה הישראלית. מבחינתי אין אופציה אחרת חוץ מלמצוא לנו פתרון. מגיע לפעילי 'כנפיים של קרמבו' לפתוח את השנה, לקיים טיולים, להגיע לכל אותם אלפי ילדים שהלוח שלי ברשימות המתנה מלא בהם, לקחת חלק. צריך להימצא פה פתרון ראוי אני רוצה להיות אופטימית".
מה דעתך על ראשי הרשויות שלוקחים יוזמה וממנים את זה בעצמם? היית מצפה מכל ראש רשות? בז'ראנו: "זה מקסים ונהדר, אבל אני חייבת רגע להגיד שלא כל הרשויות יכולות לעשות את זה. ומבחינתי אם ילד אחד בדרום לא יכול לקבל את מה שילד במרכז או בצפון, בפריפריה חברתית או גיאוגרפית, לא עשינו בזה שום דבר. זה לא אמור להיות במימון מקומי. זה נהדר, אני באמת מתרגשת מההירתמות, אני לא סתם אומרת, של כל כך הרבה אזרחים. הטלפון שלי קורס וזה באמת מרגש, אבל צריך להיות פה פתרון מקיף – אם נפתור את זה נקודתית, מחר בבוקר זה לא יעזור. אני רוצה שאייקו והחברים שלה ידעו שיהיה להם מחנה קיץ שנה קדימה,ועשר שנים קדימה, להם ולמשפחות, וטיולים ופעילויות, זה המקום שהם גדלים בו".
תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: "עמותת 'כנפיים של קרמבו' היא תנועת נוער לילדים עם מוגבלות שעושה עבודה נהדרת ובשל כך זוכה לתמיכה מהמשרד מזה שנים. בשנת 21 הגדיל המשרד את תקציב התמיכות לעמותות פנאי משלב לילדים עם מוגבלות מ-11.5 ל-18.5 מיליון שקלים אך בשנת 2022 החליטה הממשלה הקודמת להחזיר את התקציב להיקפו המקורי ולשנות את מודל התמיכות, כך שיותר עמותות הוכרו כזכאיות לקבלת תמיכה והתקציב התחלק בין יותר גופים. החלטה זו השפיעה גם על תקציבה של 'כנפיים של קרמבו'. בהנחיית שר הרווחה, יעקב מרגי, פועלים מנכ"ל המשרד וגורמי המקצוע לתיקון המצב ולהגדלת התמיכה בפעילות פנאי משלבת בתקציבי 23-24".