התגייסות האזרחים לסייע למפוני הדרום והחיילים בחזית ממשיכה ביתר שאת: מדי יום מתפרסמות עוד יוזמות מקוריות מעוררות השתאות. גם תעשיית האופנה המקומית, על אף התדמית שלה כזירה קלת-דעת העסוקה באסקפיזם, התגייסה מיומה הראשון של המלחמה לסייע בכל החזיתות, ומפעילה יוזמות רבות - מתפירה של ציוד ואביזרים צבאיים בידי מעצבים מקומיים ומחלקות האופנה באקדמיות לעיצוב בישראל, ועד מתחמי איסוף ותרומות בגדים למפונים, שנפתחו, בין היתר, בקניון עזריאלי בתל אביב ובקניון ארנה בהרצליה.
אחד המיזמים המקוריים האלה הוא פאשנמוביל, מיזם חברתי אופנתי שהוקם בימים אלה, ופועל לאיסוף ומיון בגדים, והבאתם עד לבתי המלון המארחים את משפחות המפונים מעוטף עזה. מאחורי המיזם עומדים שלושה: יגל דהן, והאחים שחר ורועי פלג. השלושה חשבו כיצד הם יכולים לדייק את הסיוע למפונים. "ב'צוק איתן' רועי סיפר שהתרומות שהגיעו אליהם לחזית היו לא פרופורציונאליות בהתאמה לנדרש", מספרת אחותו שחר, פרמדיקית וסטודנטית לרפואה בת 24 מתל אביב. "למשל, הם קיבלו מאה מברשות שיניים, אבל לא היתה להם שמיכה אחת להתכסות בה".
3 צפייה בגלריה
יגל דהן בקראון פלאזה
יגל דהן בקראון פלאזה
ההיענות הגדולה ב'חנות' של פאשנמוביל במלון קראון-פלאזה
(באדיבות פאשנמוביל)
"כשהחלו לפנות אנשים מהיישובים בעוטף, ואנשים החלו לתרום בגדים, הבנו שיש צורך בבגדים טובים, שיגיעו למי שבאמת צריך אותם", היא אומרת. "לא צריך טונות של בגדים, אלא בגדים איכותיים, נקיים. כאלה שאנחנו היינו רוצים ללבוש, ולהנגיש אותם במעין חוויית 'קניה' נעימה. לא רצינו לזרוק עליהם קרטון עם בגדים, אלא לאפשר להם להגיע פיזית למתחם המדמה 'חנות', בה הם יכולים לבחור בגדים לפי טעמם - בחינם. להרגיש לרגע שזה מצב נורמלי".
השלושה החלו לגייס תרומות מאנשים פרטיים באמצעות עמודי הרשתות החברתיות הפרטיים שלהם וביום רביעי השיקו עמוד אינסטגרם ייעודי, המאפשר לתורמים ומתנדבים להצטרף ליוזמה, ולמשפחות המפונים לברר מתי יגיע הפאשנמוביל למלון שבו הם שוהים. בימים האחרונים הם התמקמו במרכז לוגיסטי שקיבלו בתרומה מ"קבוצת הדר" ברחוב סעדיה גאון בתל אביב, לשם מגיעות תרומות הבגדים מאזרחים. הבגדים ממוינים בידי מתנדבים (נבחרים רק בגדים נקיים, במצב טוב, שאינם מוכתמים או קרועים), מסודרים על גבי קולבים, ומשונעים מדי יום למלונות שבהם שוהים מפונים. בכל יום מגיעים נציגי המיזם למלון או שניים, ופותחים את "החנות" לכמה שעות (פרטים נוספים בעמוד האינסטגרם של פאשנמוביל).
3 צפייה בגלריה
יגל דהן בקראון פלאזה
יגל דהן בקראון פלאזה
יגל דהן מימין, מקפלת ומתאימה פריטים ב'חנות' במלון קראון פלאזה
(באדיבות פאשנמוביל)

פוגשים מפונים שברחו רק בפיג'מה

מלבד הצורך הפיזי בבגדים, שלושת היזמים רואים בפאשנמוביל מהלך לסיוע נפשי. "יש לנו כמה מתנדבות שמלוות את המפונים ב'תרפיה אופנתית' (שיטה לחיזוק הדימוי עצמי באמצעות בגדים וצבעוניות, המשפיעה על מצב הרוח, א"י)", אומרת יגל דהן, מעצבת תכשיטים ויוצרת תוכן בת 28 מתל אביב. "לבגדים שאנחנו לובשים יש משמעות, ומה שאתה לובש משפיע על ההרגשה שלך. זה לא שירות מציל חיים, אבל הוא עושה טוב לנפש. אנחנו פוגשים מפונים שנסו על נפשם בלי כלום, חלקם רק בפיג'מה שלבשו. אני לא מאחלת זאת לאף אדם".
אנחנו מגיעים עם צוות של מתנדבים ומתנדבות, חלקם מתחום האופנה, ואנחנו מנהלים שיחות אישיות. שומעים סיפורים שמשאירים אותנו עם דמעות בעיניים
"המפגש האנושי חשוב לנו", מוסיפה פלג. "אנחנו מגיעים עם צוות של מתנדבים ומתנדבות, חלקם מתחום האופנה, ואנחנו מנהלים שיחות אישיות. שומעים סיפורים שמשאירים אותנו עם דמעות בעיניים. אתמול, לדוגמה, פגשתי אישה באחד המלונות שהגיעה מבוישת ל'חנות'. היא לחשה לי באוזן שהיא קמה היום מהשבעה על אחותה שנרצחה בעוטף, והיא פשוט לקחה מהארון של אחותה זוג מכנסיים וחולצה, והיא כרגע חסרת כל. היא היתה שבר כלי. יחד עם מתנדבת נוספת בחרנו לה בגדים במידות שמתאימות לה, והרכבנו לה כמה מערכות לבוש שישמשו אותה".
דהן משתפת בסיפור נוסף: "במלון הראשון אליו הגענו, קראון פלאזה בתל אביב, חיכו לנו זוג מבוגר, בני 60 פלוס משדרות, שלגופם היו רק פיג'מות וכפכפים. הגבר ישר בא ועזר לנו לסדר, וביקש שאתאים לו משהו באופן אישי. פתאום ראיתי איך זה גרם לו לשמחה. הרכבתי לו כמה פריטים והוא ממש השוויץ בפני אשתו. זה עושה טוב לאנשים, לראות את עצמם במראה 'רגילים' ולבושים טוב. זה ריגש אותי מאוד, הבנתי שיש משמעות למה שאני עושה".
3 צפייה בגלריה
יגל דהן בקראון פלאזה
יגל דהן בקראון פלאזה
מימין: האחים היזמים רועי ושחר פלג, והחבר שנחלץ לעזור ליאור סימון
(באדיבות פאשנמוביל)

ממש לא שמעטס

הבגדים שמגיעים לפאשנמוביל הם לא 'שמעטס'. על הקולבים המסודרים בקפידה לפי מידות אפשר למצוא גם מותגי יוקרה כמו מייזון מרג'יאלה, ראלף לורן, קום דה גרסון ו-A.P.C (שמחירם המקורי יכול להאמיר לאלפי שקלים לפריט). הם מגיעים בטווח מידות רחב לנשים, גברים וילדים. בנוסף לתרומות של אנשים שפתחו את הארון ואת הלב, הם קיבלו תרומות ממעצב אמריקני (שכרגע הן מעדיפות לא לומר את שמו) וסיוע לוגיסטי מחברות ומעצבים כמו טליה סול וטרמינל X. נכון להיום, מספרות דהן ופלג, הבגדים מגיעים ישר אל המפונים והן לא מזהות אנשים שמנצלים את הסיטואציה. מי שאחראית על הקשר בין מרכזי המפונים למיזם היא מיכל לוי, אמה של יגל.
המיזם שהקימו מסייע נכון לעכשיו למפונים מהעוטף, אך הוא פועל ברוח גישת קיימות, המאפשרת לעשות שימוש נוסף בבגדים גם בעתות שלום. הן מקוות שהמיזם ימשיך לפעול כשהשקט יחזור, גם אם בקונסטלציה מעט שונה. "באופן אישי כבר מזמן הפסקתי לרכוש בגדים זולים", אומרת פלג. "אם אני צריכה זוג מכנסיים - אני קונה זוג מכנסיים אחד מאיכות טובה ולא מעמיסה באתרים מסין כמה זוגות מאיכות נמוכה. נמאס לי מהבזבוז הזה. כדי שהמיזם ימשיך אנחנו נצטרך לחשוב על מודל עסקי-התנדבותי חדש. הרי גם כשתסתיים המלחמה, אנשים יחזרו הביתה ויצטרכו סיוע, ובשמחה נגיע עם הפאשנמוביל לתושבים שיחזרו לקיבוצים וליישובי העוטף עם הרבה בגדים".