בשיתוף רשת חינוך עתיד
צפו בפאנל המלא:

ועידת הצעירים 2024- חינוך לעתיד
(צילום: סנטרל הפקות)

האם מערכת החינוך באמת רואה את התלמידים? האם היא מכינה אותם לעולם של מחר? ומה צריך לעשות כדי לתקן את מה שלא עובד? בפאנל מיוחד, שהתקיים במסגרת פורום דור העתיד TeenTalkIL בחסות רשת חינוך "עתיד", התכנסו מומחי חינוך, מורים ותלמידים לדון באתגרי מערכת החינוך בעידן המשתנה. "אנחנו ברשת חינוך 'עתיד' מכשירים את המורים שלנו קודם כל לשדר שייכות לתלמידים", מסביר יוסי ממו, מנכ"ל הרשת. "אנחנו לא רואים קונפליקט בין תרבות האושר לתרבות המשמעות. מי שמאושר באמת זה אדם עם משמעות, מי שקם בבוקר לעולם של משמעות יש לו אושר פנימי". לדבריו, דוגמה מצוינת לכך ניתן לראות בחיילי צה"ל: "הם קמים כל בוקר להתמודדויות ולאתגרים, אבל הם מאושרים כי הם קמים עם משמעות".
מיה כהן, תלמידת כיתה י' בכפר הנוער עתיד רזיאל, מדגישה את חשיבות היחס האישי: "צריך לראות תלמיד לא רק כציון 95, אלא כמיה כהן. מי אני ומה אני. בבית הספר הקודם שלי הרגשתי נבלעת בין התלמידים. לעומת זאת, בבית הספר עכשיו המורים לומדים אותנו, יודעים את השמות שלנו ומה אנחנו אוהבים". כשנשאלה על תלמידים שאינם מעוניינים לשתף בחייהם האישיים, השיבה: "לא צריך לפרט, צריך רק לומר מה רוצים מהם. הם לא יכולים לדעת לבד, צריך לדעת מה אתה רוצה מהמורה ומה הוא יעשה בשבילך, להיות שווים".
אבי קמינסקי, יועץ בכיר למערכות חינוך, מתייחס לאתגר ההכנה לעתיד: "משרד החינוך אמנם לא ערוך לזה, אבל הוא מודע שהוא לא ערוך לזה וזה חלק מהפתרון. אני יודע שבעוד 10 או 15 שנים, כשהחבר'ה האלה יסיימו צבא ותואר ראשון, חלק מהמקצועות שיש לנו היום לא יהיו בעתיד. אני צריך לתת להם את ההכשרה המתאימה - איך לחשוב, איך לכוון את החיים שלהם. משני הצדדים - חשיבה ביקורתית מצד אחד, וחברות, שיח אנושי וערכים מצד שני".
גיא רגב, תלמיד תיכון עתידים למדעים בלוד, מציג את המודל הייחודי של בית ספרו המשלב מצוינות אקדמית עם תרומה לקהילה. "יש לנו מרכזי למידה שבהם תלמידים מהקהילה באים להעשרה", הוא מספר. "אני, למשל, מתמחה במתמטיקה ונפגש פעם בשבוע עם תלמיד שמתקשה. הקשר שלי עם המורה שמעביר לי את הידע עובר גם לתלמיד, וככה אני תורם לקהילה. יש לנו שעתיים שבועיות של קורסי העשרה, שבהם כל תלמיד יכול לבחור בין מגוון קורסים - מוזיקה, אמנות ועוד. בחנוכה האחרון, אני והקבוצה של המוזיקה נסענו לבית קפה בלוד להופיע בפני קבוצת גמלאים בהדלקת הנר הראשון. זה היה ממש כיף ומחמם את הלב שעשיתי משהו שאני אוהב במסגרת הלימודים וגם הצלחתי לתרום לקהילה".
בית הספר נפתח לאפשרויות חדשות
קמינסקי מדגיש את השינוי המשמעותי שחל בתפיסת החינוך בשנים האחרונות. "לפני עשרים-שלושים שנה לא הייתה את החשיבות הזאת לחום ואהבה והקשבה לתלמיד", הוא אומר. "הקורונה הובילה להבנה שאין תחליף לשיח שבין מורה לתלמיד ולחברות שיש בין בני הנוער. היא פתחה את שערי בית הספר להרבה מאוד אפשרויות". הוא מוסיף: "כל דבר בחיים עובר שינויים. אני הייתי מנהל בית ספר ואני עדיין בקשר עם תלמידים שלי מאז. השיח בין בני אדם השתנה, והמבנה שנקרא בית ספר נפתח להרבה מאוד אפשרויות".
שחר טבוך, יוצר תוכן פופולרי ברשתות החברתיות, התייחס לאתגרי העידן הדיגיטלי: "יש המון אחריות בהעלאת תוכן לרשת. בזכות זה שהייתי אמיץ ועשיתי דברים שאמרו לי לא לעשות, הצלחתי להתקדם ולהביא את עצמי למצב שאני נותן לאנשים סוג של כוח. אמרו לי שאי אפשר להיות גם גאה בנטייה המינית וגם להעלות תכנים על התחזקות בתורה וציצית - ואני עושה את שניהם". טבוך מדגיש: "חשוב להתייעץ עם אנשים שאתם סומכים עליהם - מורים, הורים, אנשים קרובים - לגבי מה אפשר ומה אי אפשר לעשות ברשת".
את הפאנל חתם קמינסקי במסר ערכי שמתחבר במיוחד לתקופה הנוכחית: "ראינו את החיילים שלנו נלחמים בשנה וארבעה חודשים האחרונים. זה ערך משמעותי של אחריות ואחווה אישית. כדאי לשמור על הערכים האלו - זה תלוי בנו כמבוגרים, אבל זה תלוי גם בנוער. זו המדינה שלנו".

בשיתוף רשת חינוך עתיד