בשיתוף בנק דיסקונט
3 צפייה בגלריה
פרויקט קרן אור סדנת הגלישה בשטח
פרויקט קרן אור סדנת הגלישה בשטח
"בין גלי הים מנקים את הפחדים". סדנת גלישה לילדי העוטף
(באדיבות הזנק לעתיד)
עלמה וקסמן, בת 11 מקיבוץ אור הנר שבעוטף, חזרה רק לפני כחודש לביתה אחרי חודשים רבים בהם המשפחה הייתה מפונה למדרשת שדה בוקר. מה שעזר לה בין היתר לצלוח את המעברים – היה הגלשן. עלמה הצטרפה לקורס גלישה מיוחד באשקלון, בתמיכת "קרן אור" שהקימה דיסקונט אותה מפעילה עמותת 'הזנק לעתיד', ושם קיבלה כוחות להתמודד, לא רק עם הגלים. "זה נתן לי ביטחון, למדתי שאני צריכה להאמין בעצמי יותר", היא משתפת.
לצידה של עלמה, עוד 900 ילדים ונוער מעוטף עזה, השתתפו הקיץ בסדנאות הגלישה המיוחדת של בית הספר לגלישה אשקלון Turtle Surfing של אפרת וערן זיו – וזו לא היתה הפעילות היחידה. ב'קרן אור', שמפעילה 'הזנק לעתיד', הבינו מהר מאוד אחרי ה-7 באוקטובר שצריך לפעול ומהר. ימים ספורים אחרי הטבח כבר ירדו למלונות המפונים בים המלח ובאילת, חברו לכוחות המקומיים וביחד הקימו בזמן קצר סדנאות לילדים ונוער שהלכו והשתכללו עם הזמן. כיום כבר מפעילה הקרן פעילויות ברשויות עצמן וביחד עם הקהילות שנפגעו הם בונים חלקות אלוהים קטנות לתהליכי שיקום וחוסן.
אפרת (42) מקיבוץ מפלסים, אמא לשלושה ילדים היא אחד מהכוחות המקומיים אליהם חברה קרן אור. אפרת ובן זוגה ערן חיו בעוטף מרבית חייהם, "מהסלמה להסלמה", כמו שהיא מתארת, ולכן גם החליטו לשלב את חוגי הגלישה בתוכניות עם מהות טיפולית, כשעובדים סוציאליים מלווים את הקבוצות. "הבנו שקשה לייצר שיח עם ילדים ונוער וגלישה היא כלי נכון. יש בה משהו מרפא וחווית הגלישה עצמה מאפשרת פגישה עם העצמי, איך אני מתמודד עם אתגר, מה זה עושה לי כשיש גל שמרסק אותי - ואיך אני בוחר לקום. כשילדים הגיעו אלינו, לפני ה-7 באוקטובר, אחרי לילות של פיצוצים ואזעקות, הם היו עולים לרגע אחד על הגלשן, מתחברים לעצמם ולקבוצת השווים שלהם והמרכוז סייע להם מאוד להציב מטרות ולהיות מחוברים לרגע".

"מדריכי גלישה נרצחו, משתתפים נחטפו"

ה-7 באוקטובר לא פסח גם על בני משפחת זיו. במשך 26 שעות רצופות שהו בממ"ד, מנותקי קשר עד לחילוץ המיוחל. "חדרו אלינו לקיבוץ עשרות מחבלים ורק ביום ראשון בבוקר חילצו אותנו והצלחנו להינצל", היא משתפת בכאב, "התפננו להרצליה יחד עם הקהילה. מעבר לעסק שלנו אנחנו אנשים פשוטים, חברי קיבוץ, החודשים הראשונים היו מורכבים מאוד. עברנו טראומה קשה, לא הייתה תמונת עתיד, אין בית ואין אופק וגם לא חשבנו שנחזור. היו לנו מדריכי גלישה שנרצחו באותה השבת וגם חלק מהמשתתפים שנחטפו. לא קל לקום מדבר כזה – גם ברמה האישית וגם ברמה העסקית".
כשהסערה מעט נרגעה, פנו 'קרן אור' לעסק המקומי, כשהם רואים בו אחד המקומות המקומיים האידיאליים למימוש מודל החוסן בו הם מאמינים, לצד עסקים נוספים. "הם נתנו לנו הזדמנות לחזור לפעול", אומרת אפרת, "בזכותם התחלנו את המסע לעבר החזרה הביתה, ההחלמה והשיקום".
מאז מפעילים אפרת וערן במהלך הקיץ סדנאות גלישה לכל רשויות העוטף – ובשבוע שעבר אף חזרו לביתם במפלסים. "המפגש עם הילדים והנוער גרם לנו להבין שגם אנחנו צריכים להתחיל תהליך של החלמה ושיקום והבנו שלא נוכל לעשות אותו בשום מקום אחר חוץ מהבית", מצהירה זיו. "אם הם מצליחים לרגע אחד, בין גלי הים, לנקות את הפחדים והחרדות ולהתמקד בנקודה הזו בעצמם ולגלות את החוזקות שלהם – גם אנחנו נעשה את זה. כשאנחנו יושבים על הגלשנים במים ומסתכלים אל האופק - אנחנו יודעים שיגיעו ימים טובים יותר".
"בפעם הראשונה שהצלחתי לתפוס גל זו הייתה ממש תחושה של סיפוק", משתפת עלמה בת ה-11, "20 פעמים ניסיתי ולא הצלחתי וכמעט ויתרתי. היו רגעים שהים ממש היה סוער אבל המדריכים לא ויתרו עלינו, גם כשרצינו לצאת מהמים - ועזרו לנו שוב לתפוס גלים. זאת מתנה מעולה מקרן אור".

3 צפייה בגלריה
פרויקט קרן אור סדנת הגלישה בשטח
פרויקט קרן אור סדנת הגלישה בשטח
"לא ויתרו עלינו גם כשרצינו לצאת מהמים". סדנת הגלישה בשטח
(באדיבות הזנק לעתיד)

"תוך כדי אזעקות הבנו שחייבים לפעול"

"קרן אור" היא קרן סיוע שהקימה קבוצת דיסקונט מיד לאחר פרוץ המלחמה בסך התחלתי של 50 מיליון שקל - החלה לפעול בחודש נובמבר 2023. "זו קרן שנוצרה מתוך תחושה של אחריות חברתית עמוקה ובהתאם למסורת הארגונית של דיסקונט של עשייה למען הקהילה", מסבירה חגית מאירוביץ', סמנכ"לית וראשת חטיבת משאבי אנוש בבנק. "הקרן תספק מענה בשלוש שנים הקרובות לצרכים הפיזיים והרגשיים של 11,000 ילדים ובני נוער בגילאי 10-18, במטרה להשיב להם את הביטחון האישי והקהילתי ולסייע בתהליך חזרתם לתפקוד מיטבי בחייהם ולהוות מובילי שינוי בקהילה".
הקרן כיום נותנת מענה באמצעות אלפי סדנאות ופעילויות של למידה והעשרה, בניית חוסן והעצמה אישית וקבוצתית במסגרת החינוך הפורמלי ובפעילויות אחה"צ במגוון תחומים: אומנויות, ספורט, לימוד חווייתי ועוד – אותן מפעילה ומובילה מקצועית עמותת הזנק לעתיד.
"לדיסקונט ולעמותת הזנק לעתיד ישנה שותפות ארוכת שנים של עשייה חברתית משמעותית ליצירת אימפקט משמעותי עבור בני נוער וצעירים בפריפריה ועבור החברה הישראלית כולה", מספרת שרון חזקיה, מנכ"לית "הזנק לעתיד". "ימים ספורים אחרי ה-7 באוקטובר, תוך כדי אזעקות וממ"דים, התבהר לנו שחייבים לפעול. בהתחלה לא היה ברור מה נכון לעשות, מה יהיה אופי הפעילות אבל הבנו שחייבים לרדת לשטח. היוזמה של דיסקונט בהקמת קרן אור אפשרה לנו לצאת לדרך. צוות העמותה שינע מדריכים מקצועיים ומלווים רגשיים מכל רחבי הארץ למלונות המפונים ויחד הקימו בזמן קצר סדנאות חוויתיות לילדים ונוער. עד היום הפעלנו מעל ל-4500 סדנאות חוסן".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל קבוצת דיסקונט - אבי לוי; מנכ"לית הזנק לעתיד - שרון חזקיה; אפרת זיו – בית הספר לגלישה Turtle Surfing.
מנכ"ל קבוצת דיסקונט - אבי לוי; מנכ"לית הזנק לעתיד - שרון חזקיה; אפרת זיו – בית הספר לגלישה Turtle Surfing.
מימין לשמאל: מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי; אפרת זיו, בעלי בית הספר לגלישה Turtle Surfing; מנכ"לית הזנק לעתיד שרון חזקיה
(דרור סיתהכל)


המטרה הנוכחית של הקרן, בתפעולה של העמותה, היא לסייע בחזרתם של ילדי ונוער העוטף לשגרת חיים מתפקדת בצל המלחמה והטראומה. לשם כך יערכו פעילויות בשבע רשויות מקומיות שיכילו 11 אלף ילדים ובני נוער. מדובר בפעילויות שיתקיימו במסגרת חד שבועית בקבוצות קטנות של כ-12 ילדים בקבוצה ובתחומים מגוונים כמו: אומנות, תנועה, מחשבים, בעלי חיים, שדאות ועוד, הכול בדגש על כלים מעולמות פיתוח מנהיגות וחוסן. "נולד כאן מודל ייחודי, ארוך טווח – לשלוש השנים הבאות, עם פעילות מגוונת שכוללת תהליכי עומק ונוכל לשרת אוכלוסיות נוספות בעתיד, יש לפנינו עוד את מפוני הצפון", מסמנת חזקיה את המטרות קדימה.
פורסם לראשונה: 10:00, 28.08.24