יותר מארבעה מכל עשרה ישראלים מתנדב. בשנה החולפת 42.5% מהישראלים התנדבו, היו מעורבים חברתית או אקטיביסטים - כך עולה בשנתון תמונת מצב ההתנדבות לשנת 2022, של המועצה הישראלית להתנדבות והמכון לחקר החברה האזרחית והפילנתרופיה באוניברסיטה העברית, שנערך בסיוע משרד הרווחה והביטחון החברתי, שהוגש אמש (יום ב') לנשיא המדינה, יצחק הרצוג ורעייתו.
השנתון, הראשון מסוגו בישראל, מתבסס על סקרים מקיפים, המציגים היקפים, סגנונות, מאפיינים, חסמים, ארגונים, יעדים ואתגרים העומדים בפני ההתנדבות, הנתינה, המעורבות החברתית והאקטיביזם בחברה הישראלית בעת הזו.
לראשונה נתוני ההתנדבות מותאמים למציאות המשתנה של המאה ה-21, ומשקפים את תפיסת האו"ם, וכוללים גם עזרה הדדית או עצמית, שירות לזולת כמענה לצרכים חברתיים, פעילות אקטיביסטית מתוך רצון להוביל שינוי וצדק חברתי, מעורבות ומשילות עצמית במטרה להשפיע על תהליכי משילות וקבלת החלטות בדרגות שונות ועוד.
7 צפייה בגלריה
בשנה החולפת 42.5% מהישראלים התנדבו, היו מעורבים חברתית או אקטיביסטים
בשנה החולפת 42.5% מהישראלים התנדבו, היו מעורבים חברתית או אקטיביסטים
בשנה החולפת 42.5% מהישראלים התנדבו, היו מעורבים חברתית או אקטיביסטים
סקר ההתנדבות הגדול, נערך בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022, בקרב 503 משיבים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה בישראל. לנשאלים הוצגו שתי שאלות עיקריות. 29.8 אחוז מהנשאלים השיבו כי השתתפו בפעילות התנדבותית בשנה האחרונה (לעומת 28% בשנה שעברה).
כשהורחבה הגדרת הפעילות, והנסקרים נשאלו על קשת רחבה של פעולות התנדבות, כולל במסגרות של ארגונים חברתיים, סיוע לשכנים ומכרים, חברות בוועדי בתים או בוועדי הורים בבתי ספר, סיוע ועזרה לאוכלוסיות מוחלשות ברשתות החברתיות, יוזמה להקמת פרויקט קהילתי, אקטיביזם ופעילות לשינוי מדיניות ושינוי חברתי, נמצא כי 42.5 אחוז מהישראלים עוסקים בפעילות זו.
בהשוואה בינלאומית ישראל נמצאת בין המדינות המובילות בשיעורי ההתנדבות בקרב המדינות המפותחות, לצד קנדה (79% מתנדבים), בריטניה (63%) אוסטרליה (57%), ניו-זילנד (51%), שוויץ (39.9%), הולנד (39%), נורבגיה (33%), וארה"ב (25%).
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אמר כי שנתון ההתנדבות, המעורבות החברתית והאקטיביזם לשנת 2022, מציג נתונים ותובנות על ערבות הדדית ונתינה – שהן אבני יסוד של החברה הישראלית. "היום, אולי יותר מתמיד, מוטל עלינו להגביר את המעורבות החברתית, לראות בה ערך מוסף הכרחי ולבחור באחדות. לבחור לראות את המחבר והמקרב, ולא את המפלג והמפריד", אמר הנשיא הרצוג.
"אלה הדברים שבונים אותנו כעם וכמדינה. חוסן לאומי קשור ביכולת של הפרטים והקבוצות בתוך האומה לראות אחד את השני, להאמין זה בזה ולעשות אחד למען השני". הנשיא הדגיש כי "המתנדבים הם הגיבורות והגיבורים שלנו, אנשים מופלאים שעושים לילות כימים למען העם והחברה הישראלית. אני רוצה להודות לכם – בשם כל עם ישראל, על עשייתכם החשובה, למען החוסן שלנו", הוסיף הנשיא הרצוג.
7 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
תדירות ההתנדבות השכיחה ביותר היא פעם בשבוע ואחריה פעם בחודש

נשים או גברים? צעירים או מבוגרים?

מתמונת מצב ההתנדבות והמעורבות החברתית עולה כי 42.6% מהגברים מתנדבים, בעוד 42.2% מהנשים מתנדבות. שיעורי ההתנדבות משתנים גם לפי גיל: מבין הצעירים, בגילאי 18-34, מתנדבים 34%; מקרב גילאי 35-54 מתנדבים 47.9% ואילו בקרב גילאי 55+ מתנדבים 42.5%.
שיעור ההתנדבות בקרב אנשים בעלי השכלה אקדמאית גבוה יותר (50.7%) מאשר אנשים ללא השכלה אקדמית. אנשים בעלי הכנסה מעל הממוצע מתנדבים יותר (60.3%) מאנשים בעלי הכנסה ממוצעת ומטה (38%). 42.2% מהמתנדבים חילוניים; 35.8% מסורתיים ו-59.9% דתיים וחרדים. יהודים מתנדבים מעט יותר (43.3%) מהאזרחים הערבים (37.4%).
מרבית ההתנדבות נמשכת בין שנה לחמש שנים (45.4%). רבע מהנשאלים (25%) מתנדבים שנה או פחות. לגברים ותק התנדבות ממושך משל נשים (43.2% גברים; 28.4% נשים).
תדירות ההתנדבות השכיחה ביותר היא פעם בשבוע ואחריה פעם בחודש. לדברי עורכי הסקר ניתן להצביע על עליה בתדירות ההתנדבות ביחס לשנה שעברה, שיתכן ונובעת מהחזרה לשגרה לאחר מגפת הקורונה. כמו כן נרשמה עליה בקרב המתנדבים באירועים חד פעמיים, העומדת בקנה אחד עם העלייה בהתנדבות אפיזודית בעולם.

איפה מתנדבים בעיקר?

תחומי ההתנדבות מגוונים. 43% התנדבו בתחומי הרווחה והסיוע לאוכלוסיות מוחלשות; 24% בתחום החינוך; 20% בתחום הבריאות; 13% בתחומי הסביבה; 11% בתחום הדת; ו-10% בתחום הסנגור והשינוי החברתי.
בהתנדבות בתחומי הבריאות, התרבות, הסביבה והדת נרשם גידול לעומת השנה שעברה. בתחומי הסנגור והספורט נרשם גידול של יותר מפי 2, של אנשים שציינו שעסקו בתחומים אלה. לעומת זאת ניכרת ירידה של 10% במתנדבים בתחומי הרווחה.
7 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
נשים מתנדבות יותר בתחומי החינוך, לעומת גברים שמתנדבים יותר בתחומי סביבה, דת וסנגור.
נשים מתנדבות יותר בתחומי החינוך, לעומת גברים שמתנדבים יותר בתחומי סביבה, דת וסנגור. בהשוואה בינלאומית ניתן לראות כי ישראל יוצאת דופן בתחומי ההתנדבות המובילים.
התנדבות בקטגוריית הפנאי היא הנפוצה ביותר במדינות ה- OECD, המובילות בשיעורי ההתנדבות שלהן. כך למשל בגרמיה התחומים הבולטים הם ספורט, תרבות ואומנות ורק לאחר מכן רווחה. באוסטרליה, ניו-זילנד והולנד התחומים הבולטים הם ספורט, דת, חינוך והשכלה.
39.5% מהנסקרים מבצעים את התנדבותם במרחב הציבורי. כרבע (26%) ציינו כי התנדבותם מתבצעת בפועל בביתם. 23% מתנדבים בבתי המוטבים. 15% מבצעים את התנדבותם במרחב המקוון (מחשב או טלפון נייד), ושיעור דומה (14.8%) במשרדי או מתקני הארגון בו הם מתנדבים. הגמישות הפכה להיות ערך משמעותי להתנדבות בשנת 2022. 20.5% מהמשיבים בסקר ציינו שהעדר אפשרויות גמישות היא חסם מרכזי עבורם להתנדבות, לעומת 11.8% אשתקד.
כאמור נרשמה עליה בהתנדבות מהבית ובמרחב המקוון ביחס לשנה הקודמת. לדברי עורכי הסקר נראה כי ההתנדבות מהבית ומהמרחב המקוון, שתפסה תאוצה בתקופת הקורונה, תמשיך להתרחב גם בשנים הבאות.
דרך ההגעה המרכזית להתנדבות היא באמצעות חברים או משפחה (35%). בולטת ההגעה דרך האינטרנט והרשתות החברתיות (24.4%). האינטרנט ובעיקר הרשתות החברתיות החליפו את אמצעי הגיוס הישירים וצעירים, עד גיל 35, מגיעים להתנדב באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות בשיעורים גבוהים ממתנדבים בגילאים מבוגרים יותר.
7 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
69.4% ציינו שהם מרגישים כי לפעילותם ההתנדבותית יש משמעות רבה ושהיא משפיעה בצורה משמעותית על אחרים
רוב המתנדבים מונעים מרצון לתרום ולהשפיע על הקהילה ולקדם שינוי בתחומים החשובים להם. עם זאת, כמעט חמישית מהם ציינו גם שמקור ההנעה שלהם להתנדבות הוא למידה ופיתוח של מיומנויות חדשות, שיסייעו להם בהמשך, והרצון ללמוד על עצמם והחוזקות שלהם. רק 13.5% ציינו כי מקור ההנעה שלהם להתנדבות הוא הרצון להעסיק את עצמם בשעות הפנאי.

יכולת השפעה וקבלת משמעות

65% מהמתנדבים העידו כי הם מרוצים מאוד מהתנדבותם. 69.4% ציינו שהם מרגישים כי לפעילותם ההתנדבותית יש משמעות רבה ושהיא משפיעה בצורה משמעותית על אחרים. יותר אנשים דתיים, חרדים ומסורתיים חשו כי לפעילותם ההתנדבותית יש משמעות רבה, לעומת החילוניים. כשליש מהאזרחים הוותיקים, בני 55+ העידו כי ההתנדבות תורמת לבריאותם וחצי מהמתנדבים הוותיקים חשו שההתנדבות מסייעת למצב רוחם.
הממצאים מעידים ששיעורי ההתנדבות, הנתינה, המעורבות החברתית והאקטיביזם בחברה הישראלית הם משמעותיים ומרשימים. 42% אזרחים מתנדבים; 51% תורמים כסף או ציוד; 37% משתתפים בפעילות אקטיביסטית לשינוי מדיניות או שינוי חברתי, באמצעות אירוע קהילתי, קמפיין ציבורי, השתתפות בהפגנות, הובלת חרם צרכני וכדומה. "שיעורים אלה מציבים את ישראל במקום גבוה מבחינת פעילויות נתינה, ביחס למדינות אחרות בעולם", מציינים מחברי השנתון.
7 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
15% מבצעים את התנדבותם במרחב המקוון
לדברי פרופ' מיכל אלמוג-בר, מהמכון לחקר החברה האזרחית והפילנתרופיה באוניברסיטה העברית בירושלים, מדובר כיום על סוג חדש של התנדבות, התנדבות אפיזודית שמותאמת לצרכים של הדור החדש, כי היא ממוקדת באירועים חד פעמיים, קצרי טווח, המאפשרים בחירת הזמן והמקום. התנדבות שמתחילה ונגמרת.
"בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בפעילויות ההתנדבות, הנתינה, המעורבות החברתית והאקטיביזם בחברה הישראלית", מציינת פרופ' אלמוג-בר. "למשבר הקורונה יש עדיין השפעה על עולם ההתנדבות, כמו גם לשינויים הדוריים בנתינה, עליית הרשתות החברתיות, כניסת טכנולוגיות חדשות, שינויים בעולם התעסוקה, הארכת תוחלת החיים, שינויים בדפוסי הבילוי בשעות הפנאי, הרחבת המצוקות בקרב אוכלוסיות מוחלשות והמשבר הפוליטי שפקד את ישראל בשלוש השנים האחרונות, שהגביר את המעורבות החברתית של האזרחים והאקטיביזם שלהם".
"התנדבות ונתינה חברתית הם מאבני היסוד החשובים לקיומה של חברה דמוקרטית בריאה וצודקת", אומרת רונית בר, מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות. "משאבים חברתיים חשובים לכל חברה ובפרט לחברה הישראלית, אשר נדרשת לחוסן וסולידריות חברתית של תושביה באופן עקבי, גם בשגרה וגם בחירום, כפי שבאה לידי ביטוי בהתנדבות בעת המלחמה באוקרינה וההתגייסות בסיוע לפליטים".
לדברי בר, היקפי ההתנדבות מצביעים על מגמת התפתחות והתרחבות הנתינה בישראל. "עם זאת ניצבים בפנינו אתגרים רבים לעידוד ולניצול מרבי של פוטנציאל ההתנדבות לרווחת החברה הישראלית, דבר הדורש מאמץ מערכתי משולב של גורמים בממשלה, בשלטון המקומי, בחברה האזרחית, בפילנתרופיה ובמגזר העסקי למימוש הפוטנציאל הגלום בעולם ההתנדבות".
7 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
התנדבות במדינת ישראל מהווה אבן שואבת לחיזוק החוסן החברתי ורוח מלכדת של סולידריות בין קהילות

"אבן שואבת לחיזוק החוסן החברתי"

דליה לב-שדה, מנהלת אגף משאבי קהילה במשרד הרווחה והביטחון החברתי, אמרה כי ההתנדבות במדינת ישראל מהווה אבן שואבת לחיזוק החוסן החברתי ורוח מלכדת של סולידריות בין קהילות. "שירות ההתנדבות במשרד פועל באמצעות למעלה מ-300 רכזי התנדבות במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות ומסייע לאוכלוסיות נזקקות באופן זמני או קבוע באמצעים רבים ומגוונים", אמרה לב-שדה.
"מרגש לראות, כפי שמשתקף מתמונת ההתנדבות בשנתון, שעיקר הפעילות של יחידות ההתנדבות, מתמקדת בסיוע לאזרחים ותיקים ולאוכלוסיות יעד של שירותי הרווחה. מדובר במינוף משמעותי של שירותי הרווחה, לטובת מקבלי השירות ואזרחי המדינה".
7 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
"מפתחים תוכניות התנדבות מיוחדות ומעניינות, וגם שם רואים את ההיענות המרשימה של הציבור"
עידו לוטן, מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון בעלת מנוע חיפוש ההתנדבות הגדול בארץ המחבר בין עמותות וארגונים למתנדבים על פי תחומי עניין, אזור מגורים ושעות פנאי, סיכם: "מנתוני אתר רוח טובה - מתחילת 2022 היו 306,826 משתמשים באתר, ומעל ל-100,000 מתנדבים פעילים. למעלה מ-300,000 שעות התנדבות יצאו לפועל דרך האתר. ההתנדבויות שהתעניינו בהן הכי הרבה אנשים היו התנדבות עם בעלי חיים, התנדבות לעסקים, והתנדבות עם קשישים. הגיל המוביל בחיפוש התנדבות הוא 35-44 (25% מכלל המשתמשים)".
"לצד ההתנדבויות המסורתיות שכולם מכירים אנחנו מפתחים תוכניות התנדבות מיוחדות ומעניינות, וגם שם אנו רואים את ההיענות המרשימה של הציבור לכך, כולם מוזמנים להיכנס לאתר 'רוח טובה' ולמצוא את ההתנדבות המתאימה להם מתוך מאות אפשרויות התנדבות מגוונות בכל הארץ", מסכם לוטן.