סמוך לחוף פולג, במלון "אלאיה" בנתניה, נחנך השבוע כפר סטודנטים חדש, לטובת הסטודנטים של מכללת ספיר בעוטף עזה ומכללת תל חי באצבע הגליל, שפונו מהקמפוסים ומהיישובים שבהם התגוררו מסביב למכללות, בגלל קרבתם לאזורי הלחימה.
הקמת הכפר מומנה בידי המדינה. יש בו מרחבים פתוחים, אולמות למידה, מגרשי ספורט, בריכת שחייה אולימפית, מועדון גלישה ומגורים משודרגים. מעבר לסביבת הלמידה התומכת, המיזם מאפשר לסטודנטים ליהנות גם מתחושת שייכות ומאווירה סטודנטיאלית.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים בכפר "אלאיה". "אווירת ה'ביחד' עוזרת לנו לצלוח את התקופה המאתגרת"
סטודנטים בכפר "אלאיה". "אווירת ה'ביחד' עוזרת לנו לצלוח את התקופה המאתגרת"
סטודנטים בכפר "אלאיה". "אווירת ה'ביחד' עוזרת לנו לצלוח את התקופה המאתגרת"
(צילום: אלאיה פולג)
"הכפר נוצר מתוך מחשבה על מצוקת הסטודנטים בתקופה המאתגרת הזו, במיוחד בשתי המכללות האלה, שבהן הסטודנטים לומדים כעת באופן מקוון, ועל רקע החשש מנשירה של סטודנטים, בגלל הקשיים האובייקטיבים", מסבירה יעל אדלר, מנהלת הכפר ומי שהובילה את המיזם. "יצרנו מרחב חברתי תומך למידה בחסות הוואוצ'ר של משרד התיירות, ולשמחתנו, מהר מאוד נוצרה קהילה תומכת, שנהנית בין היתר גם מפעילויות העשרה לגוף ולנפש".
למה דווקא כפר סטודנטים? יש יוזמות פשוטות יותר. אדלר: "השליחות שלי היא היכולת שלי לזהות קהילות שזקוקות לעזרה, וכאן יש קהילה צעירה וחשובה שזקוקה לכך. המלון והתשתית מתאימים לרוח הצעירה, אגודות הסטודנטים של שתי המכללות מאוד מעורבות, ואנחנו נותנים לחבריהן יד חופשית ליזום ולארגן פעילויות במתקנים שלנו. כך, למשל, הם ביקשו להקים גינה קהילתית במלון, כדי ליצור חותם שיישאר גם לאחר שיעזבו, ואנחנו מסייעים בזה. אנחנו עוזרים להם גם במציאת עבודה. כל הפעולות האלה יצרו מהלך קהילתי מאוד ייחודי".
רוני נוי: "האירוח בכפר כולל חדרים זוגיים, הסטודנטים מקבלים שלוש ארוחות ביום, ויכולים ללמוד במתחמי לימוד משותפים או בחדרים הפרטיים. היתרון העיקרי הן פעילויות התרבות והפנאי, כמו שיעורי היוגה, הפילטיס, מועדוני הכושר, ערבי השירה, ערבי מדורה ועוד"
רוני נוי, האחראית על מתחם "אלאיה" מטעם אגודת הסטודנטים של המכללה האקדמית תל חי, מספרת כי כמה שבועות לאחר שפרצה המלחמה התעורר צורך למצוא פתרון לסטודנטים רבים של המכללה, שפונו מדירותיהם השכורות או ממעונות הסטודנטים. "המטרה של כפר הסטודנטים היא להציע מקום שיספק מגורים וכלכלה, ומרחב שידמה, ככל הניתן, לחוויה הסטודנטיאלית שיש לנו בתל חי: מרחבים פתוחים וירוקים, ובעיקר קהילה סטודנטיאלית מחוברת ותומכת.
2 צפייה בגלריה
"החיים בכפר הם סוג של ניתוק ורגיעה"
"החיים בכפר הם סוג של ניתוק ורגיעה"
"החיים בכפר הם סוג של ניתוק ורגיעה"
(צילום: אלאיה פולג)
"האירוח בכפר כולל חדרים זוגיים, הסטודנטים מקבלים שלוש ארוחות ביום, ויכולים ללמוד במתחמי לימוד משותפים או בחדרים הפרטיים. היתרון העיקרי הן פעילויות התרבות והפנאי, כמו שיעורי היוגה, הפילטיס, מועדוני הכושר, ערבי השירה, ערבי מדורה ועוד.
"מה שחשוב בכפר זה ה'ביחד', שמאפיין את החיים בתל חי. רוב האנשים שמגיעים ללמוד במכללה מחפשים את הצד החברתי, וכאן אפשר למצוא את זה. הסטודנטים יוזמים פעילויות קבוצתיות, מארגנים ארוחות שישי משותפות ועורכים ערבי שירה, קריוקי ועוד".
גבי למישוב: "נוצרו קשרים טובים בין הסטודנטים של תל חי לבין הסטודנטים שפונו מאזור מכללת ספיר. כולנו עברנו חוויה דומה של פינוי בתקופת לימודים, וזה מחבר בינינו ומאפשר לנו לעבור את התקופה המאתגרת הזו ביחד"
גבי למישוב, סטודנטית שנה ב' בלימודי פסיכולוגיה, שהתגוררה עד כה בדירה שכורה בקריית שמונה, מספרת: "בתחילת המלחמה, כשפינו אותנו מהצפון, חזרתי לגור בבית של אמי בקרית גת. עם הזמן הבנתי שזה לא נוח, וחסרים לי חיי הקהילה והאווירה הסטודנטיאלית של תל חי. לכן עברתי לפני כמה שבועות לכפר 'אליאה'.
"החוויה כאן ממש טובה. אווירת 'ביחד' ורצון להתחבר. אנחנו מארגנים פעילויות חברתיות בנוסף לפעילויות שמציעים מנהלי הכפר. עוד עניין חשוב: נוצרו קשרים טובים בין הסטודנטים של תל חי לבין הסטודנטים שפונו מאזור מכללת ספיר. כולנו עברנו חוויה דומה של פינוי בתקופת לימודים, וזה מחבר בינינו ומאפשר לנו לעבור את התקופה המאתגרת הזו ביחד.
"בשבילי, החיים בכפר הם סוג של ניתוק ורגיעה. יש תמיכה חברתית, יש עם מי לדבר, עם מי לחלוק. מה שקורה כאן מזכיר מאוד את החוויה שלנו כסטודנטים בתל חי. אפילו הדשא כאן דומה לדשא בתל חי. זה מאוד עוזר להתמודד עם המצב עד שנוכל לחזור הביתה לצפון".