בכנס סיום מרגש שנערך היום (ראשון), הגיעה לסיומה "יוצרים שינוי" 2024 - תוכנית חינוכית בינלאומית המעודדת יזמות של תלמידים ב-70 מדינות בעולם ובמאות בתי ספר בישראל, ומנוהלת בארץ על ידי עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון.
בטקס, בו לקחו חלק כ-300 תלמידים ואנשי חינוך מבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים מרחבי הארץ, נחשפו עשר היוזמות שהגיעו לגמר, כשרק שתיים מתוכן זכו במירב הקולות מצד השופטים וזיכו את היזמים בפרס כספי של 5,000 שקלים המיועדים לצרכי פיתוח תכניות חינוכיות.
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתות ז' מכפר הנוער ניר העמק זכו במקום הראשון לבתי הספר על יסודיים על פיתוח יוזמת "צימבוז"
תלמידי כיתות ז' מכפר הנוער ניר העמק זכו במקום הראשון לבתי הספר על יסודיים על פיתוח יוזמת "צימבוז"
תלמידי כיתה ז' מכפר הנוער "ויצו ניר העמק" זכו במקום הראשון לבתי הספר העל-יסודיים על פיתוח יוזמת "צימבוז"
(צילום: אלי דסה)

משחק חשבון ומגש שמונע בזבוז מזון

בדומה לשנים עברו, גם הפעם הבחירה ביוזמות המנצחות לא הייתה פשוטה כלל - התלמידים שלקחו חלק בתחרות הפגינו כישורים ויכולות פנומנליות של יזמות וחשיבה מחוץ לקופסה. בין אלו שהגיעו לשלבים האחרונים בתחרות, ניתן לציין את היוזמות הקשורות למלחמת "חרבות ברזל", לקידום נושאים חברתיים, הענקה לזולת, בעלי חיים ועוד.
מבין בתי הספר היסודיים שלקחו חלק בתוכנית, זכו תלמידי כיתות ו' מבית הספר היסודי "ישורון" שבחולון. התלמידים פיתחו יוזמה הנקראת "כפ-לוק Bottle" - משחק המסייע בלימוד לוח הכפל. הרעיון ליוזמה נולד כשהיזמים זיהו כי חבריהם לספסל הלימודים מתקשים ללמוד את לוח הכפל בעל פה, ולאחר שלמדו את תורת המשחקים בשיעור חשבון. את המשחק הם פיתחו יחד עם המורה לחשבון, והציבו אותו בחצר בית הספר. לשמחתם, לאחר זמן מה בו תלמידי בית הספר שיחקו במשחק - נרשם שיפור ניכר בהישגיהם במבחנים.
2 צפייה בגלריה
כיתות ו' מבית הספר היסודי ישורון בחולון זכו במקום הראשון על פיתוח יוזמת יוזמת "כפ-לוק"
כיתות ו' מבית הספר היסודי ישורון בחולון זכו במקום הראשון על פיתוח יוזמת יוזמת "כפ-לוק"
כיתה ו' מבית הספר היסודי "ישורון" בחולון זכו במקום הראשון על פיתוח יוזמת "כפ-לוק"
(צילום: אלי דסה)
בגזרת בתי הספר העל-יסודיים שניגשו לתחרות, זכו תלמידי כיתות ז' מכפר הנוער "ויצו ניר העמק", על פיתוח יוזמה שתמגר עד כמה שניתן את הריחות הלא-נעימים שקידמו את פניהם בכניסה לפנימייה.
לאחר בדיקה יסודית שערכו, גילו התלמידים כי הריח נובע משאריות האוכל שנזרקות לפחים שבחדר האשפה. התלמידים החליטו להתמקד ביוזמה שתקטין את כמויות האוכל הנזרקות בפנימייה; הם פיתחו מגש קטן שיכול להכיל כמות מדודה בלבד, ובכך מונע בזבוז וזריקת מזון.

"מחזירה לתלמידים את השליטה"

מלבד שתי היוזמות המנצחות, בטקס הוצגו פרויקטים נוספים וראויים לא פחות: כך למשל, קבוצת תלמידי בית ספר יסודי הציגו מיזם שמטרתו לסייע לחווה של בעלי חיים נטושים לגייס תרומות; קבוצה אחרת מכיתה באחד מבתי הספר העל-יסודיים פיתחה קופסת "נתינה" שתומכת בחיילים, במשפחות שקרוביהם נפצעו ובתושבי העוטף המפונים; יוזמה נוספת של תלמידים על-יסודיים הצליחה ללמד נערים בגילי חטיבת הביניים איך לרכוב על אופניים, ואלו רק על קצה המזלג.
"הרעיון העומד מאחורי התכנית החינוכית 'יוצרים שינוי', הוא לאפשר לתלמידים לסמן נושאים החשובים להם, ולחשוב על פתרונות יצירתיים כדי להביא לשיפור בסביבתם ובחברה בה הם חיים", אומרת ציפי בוקשפן, מנהלת תכנית "יוצרים שינוי ישראל".
"בין היתר, הגיעו לידינו יוזמות ורעיונות שעסקו בחיילים, בלוחמים ובמשפחות מפונים", היא מוסיפה, "ואנחנו התרגשנו שהתלמידים דמיינו, חשבו ויצרו רעיון שמתאים לעת הזו ובהחלט יביא לשינוי כשיבוא לידי ביטוי בשטח".
רותי סובל לוטנברג: "היוזמות השנה היו אמפתיות במיוחד, וחלקן גם הציעו שיטות לוויסות רגשי ופטנטים להירגע. התוכנית הוציאה מהתלמידים את האקטיביזם החברתי שלהם, והם למדו על בשרם שיש להם את המסוגלות ואת היכולות להפוך את הרעיונות שלהם למוחשיים"
"אנחנו חווים תקופה ארוכה כל כך של אי-ודאות ופחד, אז איך אנחנו בתור מחנכים יכולים להעניק ביטחון ויציבות שיאפשרו לתלמידים לנווט בתוך כל זה?", אומרת רותי סובל לוטנברג, מייסדת ומנהלת פדגוגית של "יוצרים שינוי". "התוכנית יושבת בדיוק על המקום הזה שמחזיר לתלמידים את השליטה על חייהם. בעזרת הכלים הפשוטים שהיא מעניקה, התלמידים קיבלו הזדמנות לבטא את הקשיים שלהם - ובו בזמן גם לטפל בהם.
"היה מרגש לראות את היוזמות שהוצגו השנה בתחרות - הן היו מלאות באמפתיה כלפי חיילים, בעלי חיים, ניצולי שואה, נזקקים ולסביבה. היו גם כאלו שהציעו שיטות לוויסות הרגשי שלהם והמציאו פטנטים להירגע", מסכמת סובול. "אין ספק שהעבודה על המיזמים הוציאה מהתלמידים את האקטיביזם החברתי שלהם, והם למדו על בשרם שיש להם את המסוגלות ואת היכולות להפוך את הרעיונות שלהם למוחשיים".