בשיתוף סנו
חג הפסח הוא כבר מזמן חג הניקיונות. גם עבור מי שלא מקפיד על כשרות, החג הקרב ובא הוא הזדמנות פז לנקות את הבית, לסדר ולמיין. דווקא בימים טרופים אלה, סביבה נקיה יכולה לתרום, ולו במעט, לנפש רגועה. כהורים לילדים קטנים או שבן או בת זוגו במילואים, רוגע הוא מצרך נדיר. עם התובנה הזאת יצאו עשרות מתנדבים ועשו מה שהם יכולים על מנת להקל, ולו במעט, על ההורים שנותרו בעורף, בזמן שבני זוגם מגויסים למלחמה. הם ניקו, רחצו, סידרו וקיפלו - והביאו קצת רוגע ושלווה לבני הבית.

סנו עוגן למשפחות מילואים


המיזם המרגש הוא פרי שיתוף הפעולה בין "העוגן למשפחות המילואים" - מערך ההתנדבות שהוקם אחרי 7 באוקטובר; פרויקט "חוזרים לבית נקי" וחברת "סנו", אשר יזמה את הפרויקט ותרמה את מוצרי הניקוי שלה. שלושת הארגונים שילבו כוחות עבור מאות משפחות של חיילי וחיילות מילואים מכל רחבי הארץ, שזקוקות לעזרה בהכנת הבית לפני פסח.
"סייענו לאנשים שבני הזוג שלהם במילואים, עם עדיפות לנשים לפני או אחרי לידה. הן הגיבורות האמיתיות. כל אחת צריכה שיורידו ממנה רק מטלה אחת, כדי שהיא תוכל להמשיך. אנחנו רק באים לעזור", כך אומרת מירב עוזיאל, פנסיונרית מפרדס חנה. היא אמא לשלושה ילדים, אחת מהם חיילת. מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, היא מתנדבת.
3 צפייה בגלריה
סנו מיזם מילואימנקים
סנו מיזם מילואימנקים
יעל ויתקון, מתנדבת בניקיון
(צילום: נועה אוני)
"לפרויקט הגעתי דרך מיזם 'חוזרים לבית נקי'. מפוני שדרות עזבו את בתיהם כשהם נסים על נפשם. במשך שלושה חודשים ניקינו את הבתים שלהם, כדי שיוכלו לחזור הביתה כשטראומת העזיבה מנוקה והחזרה קצת יותר קלה", אומרת עוזיאל. "ניקינו קרוב ל-220 בתים. כשהם חזרו הביתה, הפרויקט נגמר. ואז פנו אלינו ביוזמה הזו ושאלו מי רוצה להתנדב לנקות בתים לקראת פסח. אז הצבעתי".
איך זה עובד בפועל?
"אנחנו קובעות עם מקבל או מקבלת השירות, באות לבתים ומנקות מה שצריך. לפעמים הן מבקשות לסדר להן ארונות או לקפל בגדים. יש כאלה שרוצות רק חלונות. יש מי שמבקשות לנקות את המקרר. אנחנו באות ועושות מה שמבקשות, העיקר לתת מענה לאישה עם תינוק. הייתה מישהי שילדה בלילה אחרי שהיינו אצלה. היא כתבה לנו שהרגישה שעכשיו היא סוף סוף יכולה ללדת. והיא באה עם התינוק לבית נקי ומסודר".
3 צפייה בגלריה
סנו מיזם מילואימנקים
סנו מיזם מילואימנקים
משפחת כהן. שיר ובעלה שבמילואים מה-7 באוקטובר
(צילום: נועה אוני)
משרתי המילואים הם לרוב בטווח הגיל שבו מקים משפחה. המלחמה תפסה אותם כשעל כתפיהם עול הפרנסה והם הורים לילדים קטנים, או לכאלה שבדרך. לדברי רחל עזריה, מנכ"לית "העוגן למשפחות המילואים", "אנחנו מלווים 12,000 משפחות מילואים, שמתוכן למעלה מ-600 משפחות האישה בהריון או ילדה בזמן המלחמה, כשבן זוגה מגויס. היוזמה של סנו לעזור ולהקל על אותן משפחות היא יוזמה מרגשת ומשמעותית מאד עבור כל משפחה כזאת".
מי שרתמה את חברת "סנו" לעשות טוב למשפחות אנשי המילואים היא נועה אוני, מנכ"לית סוכנות GOODVERTISING. לדבריה, "עוד ועוד חברות מתגייסות ונכנסות לזירה החברתית. אני שמחה שיש חברות כמוהם שמזהות צורך שהן יכולות לתת לו מענה ובכך לעודד עשייה למען החברה בישראל".
ומי שבטוח שמחה היא קארין בירן. מלחמת חרבות ברזל תפסה אותה בסוף הריון שלישי, עם שתי בנות קטנות, בת שבע ובת ארבע. אם לא די בכך, המשפחה הייתה לפני מעבר דירה. "בן זוגי התגייס למילואים כבר ב-7 באוקטובר", היא משחזרת. "מאותה שבת הוא במילואים און אנד אוף, לקראת סבב נוסף בחגים. "התמודדתי עם מצבים שמעולם לא הייתי בהם. לא ישנתי בלילות מדאגה לו ולילדים".
3 צפייה בגלריה
סנו מיזם מילואימנקים
סנו מיזם מילואימנקים
(צילום: נועה אוני)
לדבריה, "טופס ההרשמה לפרויקט נפל עלי כמו מתנה משמיים. באה לדירה החדשה מתנדבת עם הבן שלה וחבר שלו. הם פינו את הפסולת מהשיפוץ והכינו את הבית למעבר. לקראת פסח נרשמתי שוב וזכיתי בעזרה בניקיון לקראת פסח. יש מתנדבים שהביאו לי קרטונים לאריזות, הביאו לי אוכל חם, עזרו לי עם בייביסיטר. זה מחמם את הלב, וגרם לך להרגיש שאת לא לבד. למרות שבמצב הזה, כך או כך את מרגישה לבד. אני קוראת לזה 'הצלה'".
תמר לנדסברג סמנכ"לית שיווק, חברת סנו "אנו שמחים שהייתה לנו הזכות לסייע למשפחות המילואים בניקוי ביתם לקראת חג הפסח. אנו מודים לכל המתנדבים שלקחו חלק ביוזמה ומתרגשים מכך שהצלחנו להעניק רגעים של נחת בבית נקי ונעים"
בשיתוף סנו