"בתחילת הדרך ראיתי את הצורך שיש לקשישים לקבל תשומת לב ויחס אבל היה לי קשה לפתח איתם אינטראקציה, הקשישים סגרו את הדלת מהבושה שהבאתי להם אוכל", מספרת טל הראל, מייסדת עמותת "עוגה בהפתעה". "יום אחד החלטתי לאפות עוגה פשוטה ומסרתי אותה לרחל הקשישה. העוגה באותו רגע סימלה שימחה, אהבה, הערכה וגם פניה של רחל היו זוהרות.
"רחל הציעה לי להיכנס ולשתות קפה ביחד. העוגה הזאת הייתה בסיס מתוק לקשר, לא היה כאן סמליות לנזקקות, כך נולדה עמותת 'עוגה בהפתעה'. היציאה לגיוס תרומות מסמלת על העלייה המתמדת בצורך החיוני והחשוב להפיג לקשישים שלנו את הבדידות ולהעלות להם חיוך על הפנים".
1 צפייה בגלריה
טל הראל ואלקה ריינס אברמוביץ
טל הראל ואלקה ריינס אברמוביץ
טל הראל ואלקה ריינס אברמוביץ
בישראל 2023 חיים כ- 476,000 קשישים מעל גיל 75, כמעט מחציתם מדווחים שהם חווים בדידות, אשר יכולה לעלות ב-40% את הסיכוי לחלות בדמנציה וב-30% במחלות לב.
הראל, צעירה מחולון, החלה בפרוץ מגפת הקורונה להתנדב ולחלק אוכל חם לקשישים בעירה. במהלך ההתנדבות גילתה שיש צורך אמיתי וממשי בהפגת בדידות בקרב הקשישים והחליטה לייצר מפגשים על בסיס שמחה וקרבה באמצעות אפיית עוגות.
בשנת 2020 הקימה את עמותת "עוגה בהפתעה" מתוך מטרה לחבר בין מתנדבים לקשישים באמצעות עוגות טעימות במטרה להפיג את בדידות הקשישים.
כיום, העמותה שהצליחה עד כה ליצור מעל 12,000 מפגשים להפגת הבדידות ולשמח קשישים בודדים, מנהלת מערך של 15 סניפים הכוללים 3,000 מתנדבות ומתנדבים מנהריה ועד באר שבע.
כדי שהעמותה תוכל להמשיך להתקיים ואף להרחיב את היקף המפגשים בשנה ליותר קשישים ביותר ערים בישראל, העמותה יוצאת לקמפיין גיוס תרומות בשיתוף עם JGIVE, פלטפורמה מובילה לתרומות אונליין, שיימשך 10 ימים.