בשיתוף השלטון המקומי ומפעל הפיס
אין ספק כי משבר הקורונה שיבש לתלמידים, למורים ולהורים את החיים, אבל גם הביא הזדמנויות לשינויים במערכת החינוך, כמו הגדלת חופש הפעולה לרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר, מעבר לחמישה ימי לימוד בשבוע ולמידה מרחוק.
אך האם שינויים אלו מקבלים גיבוי ותמיכה מההורים? לקראת פתיחת שנת הלימודים ולרגל הוועידה הלאומית לחינוך של השלטון המקומי ומפעל הפיס, שמתקיימת היום (ג') בבנייני האומה בירושלים, ושתשודר החל מהשעה 10:30 בשידור חי ב-ynet, מכון המחקר מאגר מוחות ערך סקר הורים נרחב. הסקר, שהתבצע בקרב מדגם מייצג של 500 הורים לילדים בגילאי 0-18, בדק את השפעות הקורונה על מערכת החינוך ודפוסי ההתנהגות והלמידה של הילדים.

נותנים חופש פעולה למנהלי בתי הספר

שנת הלימודים תשפ"ב תיפתח כסדרה בשבוע הבא על רקע גל התחלואה הרביעי. אחד הנתונים המעניינים שעולים מן הסקר נוגע לסוגיית חופש הפעולה והגדלת הסמכויות של מנהלי בתי הספר. 71% מהנשאלים היו בעד מתן גמישות למנהלים בהחלטות כיצד לנהל את בית ספרם מבחינה פדגוגית. גם בכל הנוגע לרשות המקומית, נראה כי הציבור בישראל מביע אמון בהתנהלותה ובתפקודה: 57% מהנשאלים בסקר בעד מתן סמכויות נוספות לרשויות המקומיות בתחום החינוך.
4 צפייה בגלריה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
מסיימים את הלימודים בתיכון אביב ברעננה
(צילום: טל שחר)

נתונים אלו אינם מפתיעים בהתחשב בעובדה שמשבר הקורונה היה שעתם היפה של הרשויות המקומיות, שגילו כושר ניהול ויצירתיות, וכן של יוזמות נקודתיות של מנהלים ומורי בתי ספר. "אנו מודים לציבור ההורים על הבעת האמון הגורפת בראשי הרשויות והשלטון המקומי, ועל תמיכה נרחבת בהעברת יותר סמכויות לרשויות המקומיות בתחומי החינוך", אומר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי.
"אנחנו בשלטון המקומי נעשה הכל על מנת לפתוח את הלימודים בראשון לספטמבר בהתאם למתווה המסודר והיעיל, שהכנו עם משרדי הממשלה. זאת תוך הבנה והתחשבות מעמיקה בצרכים המקומיים בשטח, לקיחה בחשבון של כלל השיקולים הבריאותיים, החברתיים, הנפשיים והכלכליים לטובת כל התלמידים וההורים במדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
חיים ביבס
(צילום: יריב כץ)

מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך ורווחה במרכז השלטון המקומי, שעמדה בראש הצוות הבין-משרדי אשר ניסח את מתווה החזרה ללימודים, שאומץ ואושר על ידי הממשלה וקבינט הקורונה, מציינת כי המתווה נשען במידה רבה על ההבנה, כי יש להעניק סמכויות רבות יותר לרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר.
"המטרה שלנו הייתה לפתוח את שנת הלימודים ב-1 לספטמבר באופן פיזי בכיתות, ולבנות מדרג היררכי לטיפול דיפרנציאלי ברשות ו/או במוסד חינוכי לאור נתוני הרמזור. גם בטיפול הדיפרנציאלי יש שינוי משמעותי ומהותי שהיה עקרוני לנו – אין הכתבה רוחבית לכל הארץ. כלומר, אם בשנה שעברה הודיעו איזו שכבת גיל תגיע ללמידה בכיתה ואיזו שכבת גיל תלמד מהבית – היום ההחלטה הזו נתונה בידי בית הספר ביחד עם הרשות".
4 צפייה בגלריה
מיכל מנקס
מיכל מנקס
מיכל מנקס
(צילום: אפרת סער)

מנקס מדגישה את חשיבותה של הענקת אוטונומיה לרשויות ולמנהלים ואומרת: "מנהלי בתי הספר מכירים את הצוותים שלהם, את המגבלות והיכולות שלהם הכי טוב. גם הרשות המקומית מכירה את האוכלוסייה, את הצרכים ואת מבני הציבור שלה. רק מי שמגיע מהשטח יוכל להתנהל באופן מדויק. כל זה כמובן בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

55%: למידה מרחוק שינתה לרעה את ההתנהגות של התלמידים

אחד האתגרים המרכזיים שניצבו בפני מערכת החינוך בתקופת הקורונה הוא הלמידה מרחוק. התלמידים וצוותי ההוראה נאלצו לעבור בן לילה לשגרת לימודים חדשה שמתנהלת כולה באונליין, שגרה שמערכת החינוך הישראלית לא הייתה מתורגלת וערוכה אליה.
4 צפייה בגלריה
 לא רואים בלמידה מרחוק משהו שמחליף למידה.
 לא רואים בלמידה מרחוק משהו שמחליף למידה.
לא רואים בלמידה מרחוק משהו שמחליף למידה.
(צילום: shutterstock)
האם הלמידה מרחוק הוכיחה את עצמה והיא כאן כדי להישאר? אם לשפוט על פי תוצאות הסקר, התשובה כנראה שלילית. 61% מהנשאלים בסקר סבורים שלא נכון לשלב למידה מרחוק במסגרת שבוע הלימודים; 55% מציינים כי המעבר ללמידה מרחוק שינה לרעה את דפוסי ההתנהגות של ילדיהם בבית או בבית הספר; ו- 56% מהנשאלים מציינים כי ילדיהם לא מסוגלים ללמוד מרחוק ללא עזרה של ההורים.
"אנחנו סבורים כי למידה מרחוק היא פתרון למצבי חירום בלבד", פוסקת מנקס. "היא אמצעי לשמירה על קשר ועל מסגרת כשאי אפשר לצאת מהבית. אנחנו לא רואים בלמידה מרחוק משהו שמחליף למידה. זהו כלי הוראתי מיני רבים, טוב שיש אותו, אבל הוא לא הפתרון או המפלט".

מתנגדים להארכת יום הלימודים על חשבון ימי שישי

שינוי נוסף המסתמן במערכת החינוך הוא המעבר לחמישה ימי לימוד בשבוע, רפורמה אותה מקדמת שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, מאז שנכנסה לתפקידה. האם ההורים תומכים במהלך זה? על פי הסקר, 55% סבורים שלא צריך לבטל את הלימודים בימי שישי לכל שכבות הגיל. העמדות לגבי תלמידי העל יסודי חלוקות: קרוב למחצית מהנסקרים, 45%, סבורים שצריך לבטל את הלימודים בימי שישי, וכ-42% מהנשאלים חושבים שאין לבטל את הלימודים ביום שישי. כ-54% מהנשאלים מתנגדים להארכת יום הלימודים על חשבון ביטול הלימודים ביום שישי, ו-55% תומכים במעבר לשבוע למידה של חמישה ימים בתמורה לביטול חופשות בהן ההורים עובדים.
סקר ההורים הגדול נערך לרגל הוועידה הלאומית לחינוך של השלטון המקומי ומפעל הפיס, שמתקיימת היום (ג') ושתועבר בשידור ישיר ב-ynet. הכנס יעסוק ביום היתר בשאלות ובסוגיות שעלו בסקר, וכן באתגרים שניצבים בפני מערכת החינוך לקראת שנת הלימודים הקרובה.
בשיתוף השלטון המקומי ומפעל הפיס