בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
ההירתמות של אזרחי ישראל כבר בימיה הראשונים של המלחמה הייתה אדירה בהיקפיה. בציון שנה לאירועי ה-7 באוקטובר מגלה סקר חדש עד כמה התגייסו אזרחי ישראל לטובת שורה של מטרות. בסקר שנערך על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון עלה כי כ-28% מהנשאלים החלו להתנדב לראשונה בעקבות המלחמה. מתוך אלה שכבר התנדבו לפני המלחמה, 39% הגבירו את פעילותם ההתנדבותית באופן מתמשך, ו-18% נוספים התנדבו באופן חד פעמי. למעלה מ-85% מהנשאלים הרגישו שהם מועילים לאוכלוסייה עמה התנדבו והתחזקו מכך, 96% מהמשיבים הצהירו כי ימשיכו להתנדב גם בעתיד.
"הסקר מראה את הנכונות הגבוהה של החברה האזרחית בישראל להתגייס בעת משבר", אומר רפי אלול, יו"ר עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, ומוסיף כי "אנו רואים כיצד אזרחים מכל שכבות החברה מתנדבים לסייע, מה שמחזק את החוסן הקהילתי ויוצר רשת תמיכה חברתית חיונית. ראינו כיצד ההתנדבות בחמ"לים מקומיים וחיזוק הקשרים בין חברי וחברות הקהילה תרמו משמעותית לחוסן המקומי."
הסקר מגלה גם שינוי בתחומי ההתנדבות. בעוד שלפני המלחמה התחומים הפופולריים ביותר היו סיוע לקשישים וניצולי שואה (24%) ונוער בסיכון (15%), לאחר ה-7 באוקטובר התווספו תחומים חדשים. 30% מהמשיבים דיווחו על התנדבות בהכנת ואריזת מזון, 21% סייעו לכוחות הביטחון, ואחוז זהה תמך במפונים.
3 צפייה בגלריה
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
(קרדיט: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)
מכינים חבילות תחת אש
אחת מהעמותות הבולטות בשנה החולפת היא עמותת "מאיר פנים" הפועלת לרווחת הנזקקים בישראל. "מאז ה-7 באוקטובר התנדבו אצלינו כ- 5,000 מתנדבים, רובם קבועים, ומתוכם 2,500 מתנדבים חדשים!", מספר בנימין איבנבוים מנכ"ל העמותה. "הגיעו אלינו מאות מתנדבים מאוסטרליה ומצרפת שהתנדבו באריזות מזון לחיילים ולמפונים. זה היה מאוד מרגש לשמוע שהם כאן כמה שנצטרך, ובימים שהם לא היו אצלינו הם עזרו לחקלאים בשדות. עד עכשיו אלפי המתנדבים מכל הארץ מלווים אותנו, מבשלים, אורזים ומחלקים אריזות מזון למפונים ולחיילים. בטבריה למשל יש המון מפונים מהדרום והצפון שאנחנו עדיין מחלקים להם סלי מזון. הם רוצים סלי מזון וירקות כדי לבשל ולאכול בחדר, הארוחות שהם מקבלים במלון הן לא ארוחות של 5 כוכבים. בימים האחרונים המתנדבים שלנו חילקו סלי מזון בטבריה ובצפת תחת אש. יש לנו מתנדבים שמבשלים ארוחות חמות לחיילים, הם מכניסים את הלב והנשמה שלהם לארוחות האלה. יש אנשים ששואלים אותי למה חיילים צריכים שיכינו להם אוכל, יש להם בצבא. ואני עונה להם שאם הם יראו איזה אוכל מגישים לחיילים הם יבינו שהם זקוקים ליותר. האוכל הביתי שהמתנדבים שלנו מכינים נותנים להם אור והרגשה שלמישהו אכפת מהם ומישהו מסתכל עליהם".
3 צפייה בגלריה
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
מצילים מזון אחרי ה-7 באוקטובר
(קרדיט: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)
מצילים מזון, מצילים חיים
"לקט ישראל" הוא ארגון לאומי להצלת מזון. בשעות הערב בשבת ה-7 באוקטובר, לאחר מתקפת הפתע בדרום, התכנסה הנהלת "לקט ישראל" כדי לחשב מסלול מחדש. ההבנה כי מדובר באירוע חריג ובמצב מלחמה גרם להנהלת הארגון לשנות את המודל העסקי שלו ולעסוק לא רק בהצלת כל עודפי המזון הראויים והמזינים בישראל למען אלה הזקוקים להם, אלא ברכישתם.
אזורים בצפון ובדרום במרחק של קילומטרים ספורים מהגבול הוגדרו כשטח צבאי סגור שאליו החקלאים אינם מורשים להיכנס, ובמקומות שהם יכולים לעבוד, אין עובדים זרים ופועלים מהגדה, שכן הזרים שבו לתאילנד. ענף החקלאות נשאר ללא ידיים עבודות, וכאן שהיה צורך להתארגן ולסייע בגיוס מתנדבים עבור חקלאים. הארגון הקים מערך התנדבות, כולל הסעות, הדרכות ואפילו חלוקת מים לשתייה, כל אלו נועדו לעזור ברצף העבודה החקלאית של המתנדבים שלצד כל זה, המחלקה החקלאית של הארגון ייצר קשר עם חקלאים שהעלו צורך בסיוע ועשה את הצירופים בין צורך החקלאים למתנדבים.
תוך שלושה שבועות הארגון סייע עם למעלה מ-9,000 מתנדבים לסיוע ליותר מ-500 חקלאים. במקביל הוקדם מערך מיוחד שתפקידו היה לגיוס מתנדבים נוספים. "שנה מפרוץ המלחמה ומחלקת המתנדבים גייסה למעלה מ – 70,000 מתנדבים מישראל ומכל רחבי העולם, גברים, נשים, צעירים ומבוגרים שהיוו נדבך הכרחי להצלת ענף החקלאות בישראל", מסבירה ורד קצב גולדשטיין, מנהלת מחלקת מתנדבים בלקט ישראל. "המתנדבים סייעו לחקלאים, אריזה וחלוקה של תוצרת חקלאית עודפת וגם בימים אלו אנחנו רואים מתנדבים שהצטרפו אלינו בתחילת השנה וחוזרים שוב ושוב. הערבות ההדדית הוכיחה את עצמה ובגדול, הסיוע שלהם כל כך משמעותי ונחוץ".
3 צפייה בגלריה
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
מתנדבי עמותת "רוח טובה"
(קרדיט: עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון)
חברה אזרחית מעורבת
הסקר בחן גם את המניעים להתנדבות. 67% מהמשיבים ציינו כי ההתנדבות "עושה להם טוב", 54% רוצים לתרום לחברה האזרחית, ו-39% רוצים להרגיש חלק מהמאמץ הלאומי. באשר לתפקידן של עמותות וארגוני התנדבות, 56% רואים בהם מענה הכרחי לצרכים מגוונים של אוכלוסיות שונות, 52% רואים בהם מקור לחיבור וחיזוק הלכידות החברתית, ו-44% רואים בהם גורם מרכזי המשלים את פעילות הממשלה והרשויות.
עידו לוטן מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון מסכם: "הסקר מציג תמונה מעודדת של חברה אזרחית מעורבת, שמגלה נכונות גבוהה להתנדב ולתרום. האתגר העומד בפני ארגוני ההתנדבות הוא לשמר את המומנטום הזה גם לאחר שהמשבר יחלוף, ולהמשיך לרתום את האנרגיה החיובית הזו לטובת חיזוק הקהילות המקומיות בטווח הארוך".
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון