בשיתוף מפעל הפיס
משתקמים - אהרון ברוס ואדם אברמוב
כתבת: מור גורן גבאי | עורך וידיאו: בן שפייר | צילום: ירון שרון | עורך תוכן: איתי חמני
הם הגיעו משני מקומות שונים מאוד, ארה"ב ורוסיה, אבל יש ביניהם כל כך הרבה מין המשותף. אהרון ברוס, יליד לונג איילנד, עלה לארץ כחייל בודד ושירת בגבעתי. אדם אברמוב עזב את ישראל עם משפחתו בגיל תשע, אך בגיל 16 הותיר את קרוביו מאחור, עלה לארץ כדי להתגייס והיה אף הוא לוחם וחייל בודד. במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה" הפגשנו בין השניים, שנפצעו במלחמת חרבות ברזל, לשיחה בגובה העיניים, לב אל לב, על השירות המאתגר, הפגיעה, השיקום והחלומות לעתיד.
פרויקט "שווים בתעסוקה", שלאורך שנים סייע לאנשים עם מוגבלות להשתלב בשוק העבודה, מוקדש השנה לנפגעי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל בגוף ובנפש, חיילים ואזרחים ומציע להם הכשרות מקצועיות ייחודיות מתוך מטרה לסייע להם לצבור ידע, ליצור קשרים חדשים ולצאת לדרך מקצועית חדשה. "שווים בתעסוקה" הוא שיתוף פעולה מתמשך בין מפעל הפיס, אתר שווים וקבוצת "ידיעות אחרונות", והשנה שותפים לו גם המרכז הרפואי איכילוב, סיסקו וגופים נוספים.
4 צפייה בגלריה
אהרון ברוס ואדם אברמוב - משתקמים - שווים בתעסוקה
אהרון ברוס ואדם אברמוב - משתקמים - שווים בתעסוקה
המפגש המרגש בין אדם אברמוב (מימין) לאהרון ברוס
(צילום: ירון שרון)
"הפרמדיק שלנו חשב שאני עומד למות"
"הייתי בכנס בארצות הברית כאשר קיבלתי מאשתי טלפונים עם הסרטונים של מה שקרה ב־7 באוקטובר", מספר ברוס, "קיבלתי צו 8 באותו יום אבל הטיסה שלי בוטלה והייתי תקוע בלאס וגאס כמו זומבי. הייתי חייב לחזור לצוות שלי. לקח לי שלושה ימים למצוא כרטיס. מישהו תרם כסף בשביל כרטיסים למילואימניקים. נחתתי בארץ ומשם נסעתי ישר לצאלים".
אברמוב מספר כי ב־7 באוקטובר "הוקפצתי כמו כולם. ישר הבנו שזה אירוע שונה לחלוטין". כמה חודשים אחר כך הגיעה הפציעה. "אחרי שנכנסנו לעזה, היה מקרה שבו חוליה של חמאס זיהתה שאני וחבר שלי עומדים על מרפסת, והם ירו עלינו נ"ט. הטיל החטיא אותנו במטר אחד, אבל עפו עלינו רסיסים. הרגשתי שהכל שורף בגוף, עפו לי השיניים, הייתי בטוח שאין לי חצי פנים, הידיים לא תפקדו. הוגדרנו פצועים קשה. זה היה ב־12 בינואר".
4 צפייה בגלריה
אהרון ברוס ואדם אברמוב - משתקמים - שווים בתעסוקה
אהרון ברוס ואדם אברמוב - משתקמים - שווים בתעסוקה
אדם אברמוב: "עפו עלינו רסיסים. הרגשתי שהכל שורף בגוף"
(צילום: ירון שרון)
ברוס מגיב בחיוך. "12 בינואר זה היום הולדת שלי", הוא אומר, "בזמן שנפצעת הייתי בבית החולים שיבא וקיבלתי שם יותר מידי עוגות". ברוס, הוא סמנכ"ל שיווק בסטארטאפ "Hyro", מסביר שהיה "בגל הראשון של המילואימניקים שהוכנסו לעזה. היה קשה לעשות את הסוויץ' מהעבודה בהייטק למילואים – פתאום לחשוב איך לזרוק רימון, או לזהות בית ממולכד". ב־14 בנובמבר הגיעה הפציעה. "בשלב מסוים ירו עלינו המון", הוא משחזר, "המחבלים קפצו כל פעם מהמנהרות, ירו וברחו בחזרה. הסתכלתי על הקצין שלי וראיתי שהוא פצוע ובמצב גרוע. קמתי כדי לפנות אותו וצלף פגע בי.
הרגשתי שהרגל שלי עפה באוויר. בזמן שזחלתי משם קיבלתי עוד כדור ברגל. הפרמדיק שלנו חשב שאני הולך למות ועשה הכל כדי לעזור. תוך שלוש שעות הייתי בניתוח. הקצין שלי, שחשבתי שאוכל להציל, היה כבר מת. סרן עמרי יוסף דוד ז"ל, צעיר, חייכן. אני אמשיך תמיד להזכיר אותו ולזכור אותו".
4 צפייה בגלריה
עמרי יוסף דוד וידידיה אשר לב ז"ל
עמרי יוסף דוד וידידיה אשר לב ז"ל
סרן במיל' עמרי יוסף דוד ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
"חשוב לספר ולא להתרחק מהטראומה"
ברוס היה מאושפז במשך חמישה חודשים, "כל הזמן אנשים באו אליי ורצו לשמוע את הסיפור. התחלתי לעשות הסברה, לדבר עם משלחות מחו"ל. זה חלק מאוד חשוב של השיקום – לספר ולא להתרחק מהטראומה", הוא מסביר.
אברמוב אושפז וטופל ב"בשביל"ם", בית החולים השיקומי לנפגעי מלחמה באיכילוב. "השיקום שלי כולל פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים – אנשים מדהימים", הוא אומר, "אני מוסיף עכשיו ריצות וזה מראה שאני במצב הרבה יותר טוב. אני עומד להשתחרר עוד חודש. כל הזמן הזה הרגשתי עטוף, הרבה עמותות באו לעזור". כאשר ברוס מגלה שאברמוב עובד בחברת ההייטק צ'ק־פוינט, הוא מחייך. "גם אני התחלתי את הקריירה בצ'ק־פוינט", הוא אומר, "כיום אני בסטארט־אפ, כבר שש שנים, ה־CMO שלו. זאת אומרת, אני לא מתעסק הרבה בהייטק מאז שנפצעתי, אבל זה תפקיד שמחכה לי שם. יש לי צוות של 15 עובדים והיה לי ממש קשה להיות שם בשבילם בלי לפגוע בשיקום שלי. עכשיו אני מתמודד עם החזרה לשגרה".
אברמוב מספר כי בנוסף לעבודתו בהייטק, הוא "מאמן כושר קרבי לתלמידי תיכון. אני מקבל מזה משמעות מאוד גדולה. הפחד שלי היה לא לחזור לשם. היום אני יודע שאחזור. כבר בספטמבר אני עומד לגייס חניכים חדשים בבתי הספר".
4 צפייה בגלריה
אהרון ברוס ואדם אברמוב - משתקמים - שווים בתעסוקה
אהרון ברוס ואדם אברמוב - משתקמים - שווים בתעסוקה
אהרון ברוס: "אני רוצה להילחם דרך ההסברה. לדבר על מה שקרה לי"
(צילום: ירון שרון)
"אני בטוח שכשתשתחרר מהשיקום, תעשה דברים מדהימים"
כאשר הם מעזים להביט קדימה אל החלומות שעוד יש להם להגשים, ברוס, שנעזר בקביים, מספר כי "קודם כל אשתי ואני צריכים לצאת לירח הדבש שלנו. חודש וחצי אחרי שהתחתנו כבר הייתי במלחמה, אז עוד לא טסנו. בא לי תאילנד ויפן, אבל לפני זה אני רוצה שהרגליים יתרפאו לגמרי".
אברמוב מספר כי כאשר ישתחרר מהשיקום, "אני אחזור כאמור לאמן את החניכים שלי, אבל מעבר לזה, במהלך השיקום היה לי חלום לעזור לחיילים בודדים. בגלל שאני הייתי חייל בודד אני מכיר את הקשיים שעולים במהלך הצבא, בעיקר את מצוקת הדיור. לכן אני מתנדב היום בעמותת 'אחיי' שמלווה חיילים בודדים. מצאתי לאחרונה חייל שישן כבר חצי שנה בבסיס. אני שוכר בית לחיילים בודדים, מלווה אותם במהלך השירות וגם אחריו – כמה שהם צריכים עד שהם יתבססו".
ברוס מספר: "אני רוצה להילחם דרך ההסברה. לדבר על מה שקרה לי, להפיץ את המסר ברשתות החברתיות. אני יודע שאני לא יכול להילחם פיזית, אבל אני יכול לתרום".
הוא פונה לאברמוב ואומר לו: "אני בטוח ב־100% שכשתשתחרר מהשיקום אתה תעשה דברים מדהימים, אפילו מעבר למה שסיפרת לי". אברמוב עונה בחיוך: "השאיפה שלי בסוף זה להיות כמוך".

נפגעתם במלחמה? אנחנו כאן עבורכם

במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה", אנחנו מזמינים אתכם להירשם לקורסי ההייטק החדשים של NESS ו-InfinityLabs R&D שמוצעים עכשיו ללא תשלום, במיוחד עבור נפגעי המלחמה בגוף ובנפש במסגרת הקורסים, המשתתפים יקבלו ליווי מקצועי וסיוע - עד להשמה.
בין הקורסים המוצעים: פיתוח תוכנה, דאופס, פיתוח אוטומציה ובדיקות ידניות ותמיכה טכנית. ההרשמה בעיצומה (מספר המשתתפים מוגבל):
חברות נוספות שרוצות לפתוח הכשרות ייעודיות במסגרת המיזם מוזמנות לפנות במייל מטה לאבישג אלבז הרוש:
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 07:00, 11.07.24