בעוד הפסקת האש בגבול הצפון נכנסת לחודשה השני ומחזיקה מעמד למרות האתגרים, אלפי תושבי הצפון עדיין מתמודדים עם שאלת החזרה הביתה.
רועי דהן, תלמיד כיתה י"א מקריית שמונה, הוא אחד מעשרות בני נוער שחייהם השתנו מן הקצה אל הקצה. בריאיון לאולפן ynet הוא מספר על ההתמודדות עם המציאות החדשה: "יש הרבה חששות והתלבטויות בנוגע למה הכי נכון לעשות - להישאר איפה שאנחנו, או לחזור לבית שנפגע בקריית שמונה. למרות שכרגע אין ירי לשם, זה עדיין לא מרגיש מקום בטוח".
במהלך השנה האחרונה, דהן ובני נוער נוספים מקריית שמונה עברו בין מוסדות חינוך שונים - תחילה הצטרפו לבית ספר "אורט במעלה" בטבריה, וכעת הם לומדים בבית ספר המיועד למפונים ביישוב פורייה. כל זאת, תוך כדי ניסיון לשמור על שגרת לימודים והכנה לבגרויות.
רועי דהן: "יש הרבה חששות והתלבטויות בנוגע למה הכי נכון לעשות - להישאר איפה שאנחנו, או לחזור לבית שנפגע בקריית שמונה. למרות שכרגע אין ירי לשם, זה עדיין לא מרגיש מקום בטוח"
"זה חודש מאוד עמוס", מספר דהן על ההווה המורכב. "עוד כמה ימים יש את המתכונת השנייה בלשון, ובעוד שבועיים יש עוד מבחן בגרות. יש גם את הספורט שאני עוסק בו אחרי הלימודים, ועוד הרבה דברים שמעסיקים אותי ביום יום".
"מנסים לתת להם את החוסן"
על פי מחקר חדש שערכו מרכז הידע של האקדמית תל-חי ואשכול גליל מזרחי, שביעות הרצון של תושבי הצפון שפונו גבוהה משמעותית בתחומי החינוך, הבריאות והתרבות, בהשוואה לאלו שנשארו בבתיהם שעל קו הגבול. המחקר, שכלל יותר מ-1,900 תושבים, מצא עוד כי 66% מילדי המפונים חוו פגיעה במצב הרגשי.
כדי לסייע לבני הנוער בתקופה המאתגרת, הוקם פרויקט "חוסן ילדינו" - מיזם משותף של "שיתופים" ו"ציונות 2000". המיזם, שפועל בשיתוף עם עיריית קריית שמונה, מציע תהליך פסיכולוגי, לימודי וחברתי שמתחיל ב"מרכז שחר" בטבריה ויסתיים, עבור מי שיבחר בכך, בחזרה לקריית שמונה.
אל"מ (במיל') קרן קמרינסקי, מנהלת המיזם, מסבירה: "למעלה משנה ללא בית, למעלה משנה בין מסגרות פורמליות לבלתי פורמליות. יש רצון לתת להם סוג של שגרה מצד אחד, ומצד שני הדילמות עדיין נשארות".
קמרינסקי: "עד שהייתה איזושהי יציבות וקליטה חברתית חדשה - עכשיו שוב צריך לקבל החלטה לעקור את עצמך ממקום שהתרגלת אליו. זו דילמה לא פשוטה להתמודדות"
מה הם האתגרים העיקריים שאיתם מתמודדים בני הנוער?
קמרינסקי: "הדילמה מאוד קשה בין היציבות לבין הביטחון - האם הוא קיים בכלל, ואיפה זה פוגש אותם. עד שהייתה איזושהי יציבות וקליטה חברתית חדשה - עכשיו שוב צריך לקבל החלטה לעקור את עצמך ממקום שהתרגלת אליו".
ב"מרכז שחר", מספר דהן, מקבלים בני הנוער תמיכה מקיפה: "זה מקום ממש כיפי, לא בדיוק מועדון נוער. לומדים שם הרבה דברים, כמו למשל איך להיות אדם טוב יותר. יש גם שיעורים פרטיים, שיעורים קבוצתיים והרבה סדנאות של חוסן".
אתגר השיקום והחזרה
בעוד הדיונים על החזרה נמשכים, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מתריע על קשיים בתהליך השיקום. "מי שמסייעים בפועל להחזרת החיים למסלולם הם בעיקר מתנדבים, בעוד שהמערכת הממשלתית אינה פועלת במהירות הנדרשת", אמר אנגלמן בוועדה לביקורת המדינה. "היה מצופה משר האוצר ושר הפנים להקצות משאבים מיידיים לשיקום היישובים, מבלי להמתין לאישור תקציב חדש".
לדברי קמרינסקי, עיריית קריית שמונה עובדת כעת על הכנת התשתית המתאימה לחזרתם של התושבים: "יש עוד הרבה מאוד דברים שהעירייה מטפלת בהם, כדי שהיא תוכל לקלוט את התושבים שלה בצורה טובה וראויה לשנת הלימודים הנוכחית ולקראת השנה שבאה".
אתגר החזרה הביתה, כאמור, מורכב עוד יותר כשמדובר בבני נוער: "מצד אחד אני רוצה לחזור לקריית שמונה, ומצד שני כבר התחלתי להתאקלם בבית החדש בטבריה ובבית הספר בפורייה", משתף דהן. "אפשר להגיד שאחרי חודשים קשים מאוד - חזרתי לחיות, ואני לא בטוח שבא לי שוב להתמודד עם שינויים כמו מעבר דירה".
המחקר שערכו מרכז הידע של האקדמית תל-חי ואשכול גליל מזרחי, מדגיש את חשיבות החינוך בהחלטה על חזרה - למעלה מ-67% מהמשיבים ציינו את תחום החינוך כמרכזי בהחלטתם, ומעל למחצית הדגישו את חשיבות ההשקעה בחוסן ובהיבטים הרגשיים של ילדיהם.
"מצד אחד אני רוצה לחזור לקריית שמונה, ומצד שני כבר התחלתי להתאקלם בבית החדש בטבריה ובבית הספר בפורייה", משתף דהן. "אפשר להגיד שאחרי חודשים קשים מאוד - חזרתי לחיות, ואני לא בטוח שבא לי שוב להתמודד עם שינויים כמו מעבר דירה"
מיזם "חוסן ילדינו" מנסה לתת מענה לצרכים אלו דרך תהליך פסיכולוגי, לימודי וחברתי שמלווה את המשפחות בתקופת ההתלבטות. "בסוף, כמובן שההחלטה היא של ההורים, אבל התפקיד שלנו הוא לספק להם את כל הכלים והתמיכה כדי שיוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור המשפחה", מסכמת קמרינסקי.
"ראינו שהתאקלמות הילדים במסגרות החינוכיות היא שיקול מרכזי, ולכן אנחנו שמים דגש על ליווי הוליסטי - הן של ההורים והן של הילדים בתהליך".