שוזרי הפרחים שמכינים זרים בהתנדבות לאינספור הקברים
(גלעד ילון, צילום: חגי דקל)

ליהיא סלפטר-דנציגר (37), יצואנית פרחים ב־13 השנים האחרונות, לא האמינה להתגייסות ההמונית לפוסט שפירסמה בשבת בקהילת שוזרי הפרחים בישראל, ובו ביקשה לגייס מתנדבים עבור שזירה ושינוע של פרחים וגלגלי אבל להלוויות והנצחה תחת השם "אנשי הפרחים". "התלבטתי מה אנחנו יכולים לעשות, כאנשי פרחים, כדי לתת למשפחות", היא מספרת. "חשבתי שאעבוד עם חמישה אנשים, אך בפועל קיבלתי עשרות פניות של אנשים שרוצים לבוא – והם אכן הגיעו".
סלפטר וצוות המתנדבים מתייצבים כל בוקר בבית אריזה במרכז הענק שנתרם ללא עלות. "חיפשתי מקום בטוח עם ממ"ד שיכיל את כל המתנדבים, וחבר יקר בשם יוסי דבוש סיפק לנו אותו. במקביל יצרתי קשר עם מגדלי פרחים, מהערבה ועד רמת הגולן, והיתה להם נכונות להירתם".
1 צפייה בגלריה
yk13629147
yk13629147
(חברי קהילת השוזרים מכינים גלגלי אבל להלוויות הנרצחים ביישובי העוטף | צילום: רום ברנע)
"זה במקום ללכת לפסיכולוג, זה ריפוי בעיסוק. אנחנו נמצאים בקהילה תומכת. כל רגע מישהו מקבל פה הודעת אבל, וכולם מחבקים את כולם. בתוך כל הצער, הביחד נותן תמיכה. שולחים לנו לכאן אוכל ומים, וחברת הייטק שלחה לנו אייפון חדש כדי שנוכל לתפעל את המערך".
עד כה יצאו מבית האריזה אלפי זרים שמשונעים לכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום. "הטלפון שלי קרס כבר כמה פעמים, ואני עצמי ערה ארבעה ימים ברציפות. אנחנו בוכים עם המשפחות".
איך זה עובד?
"יש לנו יותר ממאה שוזרים ושוזרות, והמיזם נמצא כבר בכמה מוקדים בארץ. יש לנו מערך שלם של מתנדבים שמסיעים לכל הארץ. יש לנו מערכת מחשוב, ששוזרת בשם סתיו הרימה מאפס ביחד עם הצוות שלה, ושם יש לינקים למשפחות ומתנדבים. אנשים יכולים להיכנס ולמלא פרטים על הלוויה ומי איש הקשר, והכל ללא עלות".
בתוך השיחה שלנו מוציאה סלפטר-דנציגר משלוח לקיבוץ בארי. "אנחנו מביאים לשם מאה זרים, ורוצים להקים חדרי הנצחה. כמובן שזה צריך להגיע למועד ההלוויה, אסור לפספס. בניתי תוכנית עסקית כמו בעסק לכל דבר. יש לנו בית דפוס שמנפיק פתקים, שעליהם כתוב 'באהבה מאנשי הפרחים', וכולם פה מפיצים ברשתות החברתיות. הרצון שלי הוא להגיע ולנחם כך כל משפחה ומשפחה".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.10.23