מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים באופקים
(צילום: יעל צימרמן, הרבעון הרביעי)

הם התקבצו בשעה 8:00 באופקים, וחצי שעה אחר כך כבר התחיל תדריך עבודה מפורט עם חלוקת משימות - צביעה, סיוד, ניכוש, פינוי, תיקון נזקי ירי וטיפול בעובש שהצטבר. 127 חברי תנועת "הרבעון הרביעי", שהגיעו מכל רחבי הארץ, התפרסו השבוע בין 30 בתים שניזוקו ב-7 באוקטובר או של משפחות רווחה בעיר במטרה אחת - להחזיר את תחושת הביתיות שנפגעה בעקבות המלחמה.
"חשוב קודם כל להכיר את הדייר - לשאול לשלומו, שישתף מה חווה במהלך המלחמה, איך עוברת עליו התקופה האחרונה. אחרי השיחה הזו, כשנוצרת תקשורת מקרבת בגובה העיניים - מתחילה המלאכה", אומרת תושבת אופקים יהלומה זכות, חברת הנהגה בארגון "הרבעון הרביעי" ומנכ"לית בהתנדבות של עמותת "חוסן קהילתי אופקים".
זכות, שהתבשרה השבוע שתקבל את "אות הנשיא להתנדבות", פועלת נמרצות מאז השבת הארורה לשיקום העיר והקהילה. "הרעיון הוא לתת לאנשים את התחושה שאכפת לנו מהם, שאנחנו פה בשבילם", היא מדגישה.
3 צפייה בגלריה
מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים שניזוקו במלחמה באופקים
מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים שניזוקו במלחמה באופקים
מתנדבי "הרבעון הרביעי" בפעולה. "הדרך הטובה ביותר לתרום היא דרך עבודה ועשייה"
(צילום: הרצל יוסף)
במסגרת יום השיפוצים מופו עשרות בתים, ולכל אחד מהם נשלחה קבוצה של 7-4 מתנדבים שנדרשו למשימות שונות ומגוונות. "דיירי הבתים מגיעים מרקעים שונים - אם זה מבוגר ערירי או משפחה שאיבדה קרוב במלחמה", מספרת זכות. "חלק מהתופעות שעלולות להופיע בעקבות טראומה הן קיפאון וחיוניות פחותה, מה שלעיתים מוביל לקושי לעסוק במלאכות כמו תיקון וסידור הבית.
"הרעיון הוא לעשות כיף יחד בבית, הדיירים והמתנדבים. לא נפגשים לשם המשימה בלבד, אלא כדי לשמוח דרך נתינה ללא הבחנה ופתיחות לב, בתקווה גם שייווצרו קשרים שיישארו לטווח הרחוק", היא מוסיפה. "לרבים מהתושבים האלו אין מי שיתקן, ישפץ ויסדר את הבית עבורם - והמתנדבים שמגיעים מחוץ לעיר ומסייעים להם במטלות הללו, ובמקביל גם מתחברים אליהם ומנעימים את זמנם - זו הערבות ההדדית שאנחנו צריכים כאן".
3 צפייה בגלריה
מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים שניזוקו במלחמה באופקים
מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים שניזוקו במלחמה באופקים
מתנדבות במהלך השיפוץ. "לא נפגשים לשם המשימה בלבד"
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים שניזוקו במלחמה באופקים
מתנדבי "הרבעון הרביעי" משפצים בתים שניזוקו במלחמה באופקים
"מוריד את הכובע בפניהם"
(צילום: הרצל יוסף)
"אני מתרגש מההתנדבות של החבר'ה הצעירים ומעריך את זה מאוד. כל הכבוד להם, מה שביקשתי מהם הם עשו. אני מוריד את הכובע בפניהם", אומר שוקי יוסף (63), שנולד וגדל באופקים ובמשך 25 שנה עבד כמחלק עיתונים בעיר. "מעולם לא חשבתי לעזוב את אופקים, ההורים שלי גידלו אותי פה, היא המקור שלי ואני אוהב אותה", הוסיף.
יוסף ביקש מהמתנדבים שהגיעו אליו סיוע בניקיון הגינה, סיוד הקירות ותיקון של נזקים שנוצרו בעקבות יריות שספג הבית. ב-7 באוקטובר, עם הישמע האזעקות בעיר, הוא נכנס למקלט שעומד לרשות דיירי הבלוק.
"רחל אדרי גרה מרחק דקה הליכה ממני, המחבלים שהגיעו אליה ירו גם לכיוון הבית שלי. אחרי זה, כשיצאתי מהמקלט, ראיתי את המחבלים מסתובבים עם סרטים ירוקים קשורים על ראשם", הוא משחזר. "אחרי ששמעתי את היריות ברחוב הסמוך, חזרתי מיד למקלט וגיליתי שניסו לירות בשכן שלי. במזל הם לא הצליחו. רק כששמעתי אותו צועק 'ירו בי!' הבנתי שיש חדירה של מחבלים".
ערן סירקיס (23) הצטרף ל"רבעון הרביעי" אחרי שסיים ארבעה חודשי שירות מילואים כלוחם ביחידה הרב-ממדית. התנועה, שמונה 130 אלף חברים, מורכבת ממגוון רחב של קבוצות ומגזרים ופועלת לקידום לכידות החברה הישראלית ושינוי המערכת הפוליטית.
סירקיס: "מתנדבים מגילי 17 ועד 50 מכל הארץלקחו יום חופש מהעבודה והגיעו לאופקים בשעות הבוקר המוקדמות ובחום כבד, כשחיוך ענק פרוש על פניהם ובליבם רצון אמיתי להעניק מעצמם לתושבים. זה לא ברור מאליו ומחמם את הלב"
"הרגשתי מסופק משירות המילואים, אבל מהר מאוד ראיתי את המצב במדינה והרגשתי שאני רוצה לעשות משהו מעבר", הוא מספר. "יחד עם חברי נדב נוטקביץ, ששירת גם הוא במילואים כחצי שנה, הצטרפנו לתנועה והגענו להתנדב היום. מבחינתנו, הדרך הטובה ביותר לתרום היא דרך עבודה ועשייה".
אחרי כמה שעות רצופות, במהלכן סייע בתיקון נזקי הירי על הבתים וטיפל בגינות שהוזנחו במשך תקופה ארוכה, סירקיס עצר למנוחה קצרה וניצל את הזמן כדי לבטא את הערכתו הרבה לחבריו לפעילות. "מתנדבים מגילי 17 ועד 50 לקחו יום חופש מהעבודה והגיעו לאופקים בשעות הבוקר המוקדמות ובחום כבד, כשחיוך ענק פרוש על פניהם ובליבם רצון אמיתי להעניק מעצמם לתושבים. זה לא ברור מאליו ומחמם את הלב".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.06.24