מערכת החינוך הישראלית ידעה לא מעט משברים – החל ממלחמות ועד מגפת הקורונה ששינתה באופן משמעותי את אופן הלמידה. אלא שהמציאות אליה נקלענו מאז 7 באוקטובר מתעלה על כל תרחיש ומציבה שורה של אתגרים במערכת החינוך, מהמורכבים ביותר שידעה המדינה. תלמידים שכבר חודשים ארוכים מפונים מבתיהם ולומדים במסגרות חלופיות ומורים וילדים שחוו אובדן קשה מנשוא ומתמודדים עם מגוון קשיים רגשיים וחרדות.
על כל אלו ועוד ידונו ארבעה שרי חינוך לשעבר: ח"כ יפעת שאשא ביטון, שי פירון, פרופ' יולי תמיר ולימור לבנת. יחד הם יציפו את הסוגיות הבוערות בפאנל ייחודי בהנחיית ניר (שוקו) כהן, שיתקיים בוועידת החינוך של קבוצת "ידיעות אחרונות". הוועידה תיערך ב-8 ביולי ותועבר בשידור חי באתר ynet. "מערכת החינוך עוברת בשנים האחרונות טלטלה אחר טלטלה", אומר פירון, נשיא תנועת פנימה ויו"ר עלם, "לפיכך מערכת החינוך מחויבת לתת מענה רגשי, פרטני עמוק לכל תלמיד ותלמידה ולכל אנשי החינוך. לצד זה, המלחמה הנוראית מהווה הזדמנות להתחדשות של מערכת החינוך. את המשבר יש לנצל לצמיחה חינוכית מקיפה, מעצימה וחדשנית".
1 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון,שי פירון, פרופ' יולי תמיר, לימור לבנת
יפעת שאשא ביטון,שי פירון, פרופ' יולי תמיר, לימור לבנת
מימין לשמאל: יפעת שאשא ביטון, שי פירון, יולי תמיר ולימור לבנת
(צילום: אלעד מלכה, קרן גפני, רלי אברהמי, דנה קופל)
ח"כ שאשא ביטון מחדדת כי "בעת הזו יותר מתמיד צריך לתת דגש לתשתית הרגשית של הילדים ולהיות קשובים ורגישים לתהליכי העיבוד השונים שהם עוברים בחוויות המלחמה אשר פוגשות אותם בצורות שונות. זאת כדי שניתן יהיה להשיג, בין השאר, פניות ללמידה. באשר למפונים, להם חשוב לייצר יציבות, עד כמה שניתן, ותשתית פיזית שלא תנכיח את 'הפליטות' בלמידה. תהליך הלמידה לא יכול להיות מנותק מהמציאות המשתנה כי אחרת פשוט לא תהיה למידה"
לדבריה של לבנת, משבר הקורונה במערכת החינוך היה רק פרומו למשבר שחווים התלמידים מאז 7 באוקטובר. "אין להם רגע אחד של שקט. מורות ומורים, מנהלים, מנהלות וצוותים פסיכולוגיים עשו ועושים כמיטב יכולתם כדי לתת עוגן וקרקע יציבה לתלמידות ולתלמידים בתוך סערות בלתי אפשריות", מציינת לבנת. "אלא שלא תמיד הם מקבלים את הכלים המתאימים והנדרשים כדי שיוכלו להעניק לתלמידים אופק לעתיד טוב במדינה משוסעת וקרועה. זה תפקידה של מערכת החינוך. האם היא מתפקדת כהלכה?" פרופ' תמיר, נשיאת המכללה בית ברל מוסיפה: "המלחמה הוכיחה את חיוניותה של מערכת החינוך. גם בעידן הטכנולוגי שאנו חיים בו אין תחליף למפגש פנים אל פנים בכיתה. היעד המרכזי של מערכות החינוך הנוכחיות אינו הישגים לימודיים אלא חוסן אישי וקהילתי. חוסן המבוסס על היכולת לצמוח ממשבר תוך כדי תמיכה באחרים, הקשבה לצורכיהם ולכאביהם, ורתימת המשאבים המשותפים להקשבה, תמיכה וסיום".
עוד בין משתתפי הוועידה יהיו: שר החינוך יואב קיש, מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות פרופ' אריה צבן, ראש תחום חדשנות באקדמית גורדון נועה איצקוביץ, מנכ"ל אשמורת ארי שטיינברג, מנכ"ל בנק מסד גבי טייטל, מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן, ראש מועצת חורפיש אנוור עמאר, מחברת רב המכר "אמא מאמנת" אפרת לקט, ראש אגף הון אנושי ברשות החדשנות איתי לבנון, יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר, הזמרת והיזמית רוני דואני ועוד.
הוועידה תתקיים ב-8 ביולי 2024 באולפן ynet, תשודר בשידור חי ב-ynet ותסוקר בכל המדיות של קבוצת "ידיעות אחרונות". לפרטים נוספים לחצו כאן
פורסם לראשונה: 00:00, 26.06.24