למרות הביקורות הרבות על דור ה-Z, מציאות המלחמה מוכיחה שהוא הרבה יותר מדור המסכים והטיקטוק: יעל ששון (16) מתל-אביב, היא דוגמה חיה לנוער ששובר את כל הסטיגמות עליו. בין טיסה להופעה של טיילור סוויפט, ומפגשים עם חברים - היא מלווה משפחות מילואימניקים במסגרת תפקידה כרכזת בתל-אביב מטעם עמותת "העוגן למשפחות המילואים", בה היא מתנדבת החל מחודש נובמבר האחרון.
"אני בקשר יומיומי עם כ-40 משפחות בעיר, בודקת מה שלומן ואיך אפשר לעזור להן", מספרת ששון. "אני מרכזת את כל הבקשות שלהן ואז מתאמת מתנדבים רלוונטיים שיגיעו לסייע, בין אם בעבודות בית כמו כביסה וניקיון, ובין אם בטיול עם הכלב או בעזרה עם הילדים הקטנים. לפעמים זה אפילו מספיק שמגיע מישהו לדבר עם האם והילדים".
3 צפייה בגלריה
יעל ששון
יעל ששון
יעל ששון. "המשפחות צריכות לדעת שאנחנו איתן ולא שוכחים אותן"
(צילום: לימור בן-רומנו)
אמנם יש לה עוד שנתיים עד השירות הצבאי, אבל ששון רוצה לתרום כבר עכשיו. "זה הזמן שאנחנו יכולים להתגייס ולעזור לחברה", היא אומרת. "חשוב לי להעביר מסר למשפחות שאנחנו איתן ולא שוכחים אותן, שיש להן גב ועל מי להישען ולסמוך במהלך התקופה המורכבת והארוכה שהן עוברות.
"לנו, כבני ובנות נוער, יש מה לעשות. במקום להיות בחוסר אונים ולצפות בחדשות - צאו להתנדב. זה עוזר לנו לא פחות ממי שאנחנו עוזרים להם", היא מוסיפה. "יש המון מקומות בארץ שזקוקים לסיוע שלנו, וחופשת הקיץ היא בדיוק הזמן להתנדב ולעשות טוב ואולי גם להצליח לשנות את החיים לאלו שנמצאים במצוקה כעת".

"קיפלתי כביסה, ניקיתי וטיפלתי בגינה"

לצד ששון, מתנדב גם עידו לנדאו (18) מרחובות, שסיים החודש את לימודי התיכון ומחכה להתחיל באוגוסט הקרוב שנת שירות בלוד דרך גרעין "במדבר", שפועל לעידוד שותפות יהודית-ערבית בערים מעורבות.
עם פרוץ המלחמה, לנדאו החליט להשקיע את זמנו בהתנדבות במגוון פעילויות: הוא ההתנדב להפעלת ילדים במקלטים בעירו, ארז חבילות מזון לחיילים, עשה בייביסיטינג לילדים של משרתי מילואים, ובהמשך אף התחבר למשפחה ברחובות, שהאב, רס"ן במילואים, גויס ב-7 באוקטובר ושירת כ-200 ימים ברציפות. האם, עו"ד במקצועה, ביקשה סיוע.
"אם המשפחה עובדת במשרה תובענית והאב יצא להפוגות קצרות בלבד", משתף לנדאו. "הגעתי אליה ועזרתי בכל מה שהייתה צריכה - קיפלתי כביסה, ניקיתי, סידרתי את הבית וטיפלתי בגינה. היא מאוד שמחה על העזרה ואירחה אותי בנדיבות. אני, מצידי, ניסיתי לעזור כמה שאני יכול - ואני בטוח שזה הקל עליה".
3 צפייה בגלריה
עידו לנדאו
עידו לנדאו
עידו לנדאו. עוזר לקפל כביסה בבית משפחתו של הרס"ן המילואימניק
למרות החופשה הקצרה שנותרה לו מסיום הלימודים ועד למועד תחילת המכינה - הוא מדגיש שימשיך להתנדב ולתרום לקהילה. "יש לנו, בני הנוער, הרבה מאוד זמן פנוי. ובמקביל, יש לא מעט מקומות בארץ שזקוקים לעזרה וישמחו שנגיע לסייע להם", הוא אומר. "כל אחד יכול למצוא את המסגרת ההתנדבותית שמתאימה לו, בין אם דרך עמותה ובין אם באופן עצמאי. מעבר לעובדה שהתנדבות תורמת לקהילה ולחברה, היא גם עושה טוב מאוד ברמה האישית".

"תמונות של הילדים אוכלים את השניצל שהכנתי להם"

ליאור ליפשיץ (15.5) מרמת-השרון, קיבלה את ההשראה להתנדבות מהוריה, שבתחילת המלחמה בישלו עבור חיילים אוכל חם. "אני אוהבת לבשל ויודעת להכין אוכל ביתי מעולה", אמרה. "אני הכי אוהבת לבשל אוכל אסייתי וסושי, אבל המנה הכי פופולרית שהמשפחות מבקשות היא שניצלים ואורז.
"חלק מהמשפחות שולחות אליי תמונות של הילדים בזמן שהם אוכלים את האוכל שבישלתי עבורם", היא מתארת, "ובאחת הפעמים, אשתו של משרת מילואים הגיעה לאסוף ממני ישירות את המנות - והעניקה לי סינר ושוקולדים. הייתי בשוק, הופתעתי מזה מאוד והתרגשתי. ברגע הזה באמת הבנתי את המשמעות של מה שאני עושה בשבילן".
3 צפייה בגלריה
ליאור ליפשיץ
ליאור ליפשיץ
ליאור ליפשיץ. "הבנתי את המשמעות של העשייה שלי עבורן"
לדבריה, היא תמשיך לבשל עבור המשפחות בכל פעם כשהיא תתבקש לכך. "אמשיך בשמחה לבשל ולסייע בכל מה שצריך. ובאופן כללי, אני גם מעודדת בני נוער לצאת ולהתנדב. זה מעניק המון לאחרים, אבל גם משמעות אדירה עבור המתנדבים. מבחינתי, זו מתנה שאני נותנת לעצמי".
עמותת "העוגן למשפחות המילואים", הוא מערך התנדבותי שהוקם ב-7 באוקטובר ומסייע לכ-15,000 משפחות מילואים ב-250 יישובים ברחבי הארץ. העמותה מזמינה את מי שמעוניין להצטרף לפעילות לפנות דרך הרשתות החברתיות בחיפוש – "העוגן למשרתי המילואים".
  • משפחות מילואים המעוניינות להירשם לסיוע - מוזמנות ללחוץ על הלינק
  • מתנדבים/ת המעוניינים להצטרף לעמותה - מוזמנים להירשם בטופס הבא
פורסם לראשונה: 00:00, 04.07.24