אבינועם ויזל, בן 11 מבני דקלים, שכל את אביו בינואר השנה. אביו, אלקנה ויזל (35) ז"ל נפל בקרב בדרום רצועת עזה בתחילת השנה. אבינועם, הבכור מבין ארבעת אחיו, הצטרף בשבוע שעבר לקייטנה ייחודית עבור ילדים וילדות שאיבדו קרוב משפחה מדרגה ראשונה במלחמת "חרבות ברזל".
אבינועם בכלל לא תיכנן להישאר לאורך כל השבוע של הקייטנה, אבל החברים שרכש שיכנעו אותו להישאר מעבר ליומיים שהקציב לעצמו. "ממש נהניתי השבוע בטיפול עם הכלבים, הכרתי את הכלב בולי", סיפר. "עשינו איתו כל מיני תרגילים שהמדריך הנחה אותנו, זה היה חוויתי ומיוחד ואני שמח שהחלטתי להישאר במשך כל השבוע".
4 צפייה בגלריה
קייטנת יתומי "חרבות ברזל"
קייטנת יתומי "חרבות ברזל"
מימין לשמאל: אבינועם ויזל, בניה ומיכל לוינשטרן ומעיין אילני, ממתינים להקרנה הפרטית בקולנוע
(צילום: שאול גולן)
גם בניה לוינשטרן בן 11 ואחותו מיכל בת 10, הגדולים מבין שישה אחים ואחיות, הצטרפו למשפחת השכול במהלך המלחמה. אביהם, רס"ם (מיל') אלישע לוינשטרן ז"ל מחריש, נפל בקרב בדרום הרצועה בדצמבר 2023. הקייטנה הייתה פעילות שהם ציפו לה במיוחד: "הכרתי פה חברים חדשים שאני חושב שאפגוש אותם גם אחרי שהקייטנה תסתיים", אמר בניה."השבוע היינו בסרט 'הכול בראש 2' ובמפעל גלידות, זה היה כיף ממש!", הוא הוסיף.
עבור מיכל, גולת הכותרת הייתה הפעילות בסופרלנד. "החברות שהכרתי פה שיכנעו אותי לעלות על מתקן מפחיד שבהתחלה לא היה לי אומץ", אמרה. "אני שמחה שעשיתי את זה. וגם פגשתי כאן חברה שאני מכירה מלפני, ובזכות הקייטנה הפכנו להיות חברות טובות יותר".
4 צפייה בגלריה
מיכל ובניה בסופרלנד
מיכל ובניה בסופרלנד
מיכל ובניה בסופרלנד. לשתף בכאב בלי שיפוטיות או רחמים מצד הסביבה
(צילום: קרן קובי מנדל)
"הרגישו כמו משפחה כבר מהמפגש הראשון"
קייטנת הקיץ המסורתית של קרן "קובי מנדל" עבור ילדי משפחות השכול, התקיימה השנה בפעם ה-23. גם השנה, התקיימו קייטנות לילדי משפחות השכול ממלחמות העבר, שאליהן הגיעו כ-650 ילדים. בנוסף אליהן, השבוע כאמור התקיימה הקייטנה הייחודית הזו בה השתתפו 80 ילדים ובני נוער, תלמידי כיתות ג' עד י"ב.
במהלך השבוע ישנו המשתתפים במחנה כפר הנוער בפתח-תקווה, משם יצאו מדי יום למגוון פעילויות - בילוי של יום בלונה פארק, פעילות בבריכה, הקרנת סרט בקולנוע רק עבורם, ביקור במפעל גלידה, סדנת תרפיה בעץ, התנסות בטיפול עם כלבים ועוד.
4 צפייה בגלריה
קובי מנדל ז"ל (מימין) עם הוריו שרי וסת', אחותו אליענה (משמאל) ואחיו דניאל
קובי מנדל ז"ל (מימין) עם הוריו שרי וסת', אחותו אליענה (משמאל) ואחיו דניאל
אליענה בילדותה (משמאל) עם הוריה שרי וסת' ואחיה, קובי ז"ל (מימין) ודניאל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"מהרגע שהילדים הגיעו למחנה, הם מרגישים כמו משפחה אחת גדולה. כבר במפגש הראשוני, הם הרגישו בנוח לשאול האחד את השני שאלות על האובדן שחוו", סיפרה אליענה מנדל ברנר, אחותו של קובי ז"ל. היא שכלה את אחיה בשנת 2001, לאחר שנסקל למוות בטיול בנחל תקוע, כשהוא בן 13 בלבד. בעקבות הטרגדיה, המשפחה הקימה עמותה לזכרו במסגרתה היא מקדמת פעילויות מגוונות לתמיכה וגיבוש משפחות שכולות בעלות שותפות גורל. כיום, היא עומדת בראש העמותה שהוקמה לזכרו.
"ההורים שלי הקימו את המחנה בעקבות המצוקה שהם זיהו אצלי אחרי שאחי נרצח, ועם הזמן הצטרפו ילדים שכולים נוספים", היא מספרת. "המחנה היה מקום בטוח עבורי לספר לילדים בגילי, שמתמודדים עם מצב דומה לשלי, על אחי ועל הכאב שאני חווה כתוצאה מהאובדן שלו. פתאום לא חששתי שירחמו עליי או יחשבו שאני מסכנה כי אח שלי נרצח, ויכולתי סוף-סוף לדבר בפתיחות על המצב המשפחתי המורכב מאז המקרה".
מה היה שונה במחנה של יתומי "חרבות ברזל" לעומת מחנות השכול שאתם מקיימים מדי שנה? "אם במחנה רגיל אנחנו מדברים קודם על השכול, הפעם דיברנו קודם על הטראומה ועל ההתמודדות איתה. חלקם מתמודדים עם סיטואציות מאוד מורכבות ולא פשוטות, משפחות שמעכלות את השכול הטרי בזמן מלחמה מתהווה.
"מבחינתי זו בועה של ביטחון בימים טרופים אלו, מקום מפלט והזדמנות להתנתק מהמתח בבית וליצור חברויות חדשות עם ילדים שמתמודדים עם אתגרים דומים בבית. אחד הדברים הכי קשים בהתמודדות עם השכול זו תחושת הבדידות. הילדים האלו הם גיבורים בעל כורחם".
4 צפייה בגלריה
מיכל ומעיין עם שבציון, רכז קבוצת בנים בקייטנה
מיכל ומעיין עם שבציון, רכז קבוצת בנים בקייטנה
מיכל ומעיין עם שבציון, רכז בקייטנה. "חיכיתי כל החופש לעשות משהו כיף"
(צילום: קרן קובי מנדל)
את דבריה של אליענה חיזקה מעיין אילני, בת 10 מעשהאל, שהתייתמה מאביה, רס"ם (מיל') גדעון אילני ז"ל בדצמבר 2023, שנפל בלחימה ברצועה. "הקייטנה הזו הייתה משחררת מבחינתי", שיתפה. "בבית לא היה לי הרבה מה לעשות, וכאן עם החברים החדשים אני מרגישה יותר בנוח. חיכיתי כל החופש לעשות משהו כיף - ובזכות הקייטנה אני יכולה סוף-סוף ליהנות קצת. הכי נהניתי בסופרלנד, כמו מיכל, ומכולם היה הכי כיף במתקן מפלי האימה", סיכמה.