המשפחות חוששות, החברים הרימו גבות, אבל כ-120 צעירים וצעירות שהגיעו לכאן מכל העולם ‑ לא מפחדים. למרות המלחמה, הם סיימו את מכינת ההכנה לצה"ל של האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, כדי להתגייס בשבועות הקרובים.
בין המדינות מהן מגיעים המתנדבים הצעירים ניתן לציין את מרוקו, תוניסיה, דרום-אפריקה, שוודיה ועוד, כשבראש הרשימה המכובדת ניצבות ארצות הברית וצרפת.
המוטיבציה של הצעירים לא טמונה רק בציונות עליה התחנכו מילדותם: שליש ממשתתפי התוכנית קרובים של חללים או נרצחים ממלחמת "חרבות ברזל", ורבים מהם אף שיתפו כי חוו על בשרם גילויי אנטישמיות, תופעה שהתעצמה ביתר שאת עם תחילת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
בדרך לבקו"ם עוברים דרך כל מדינות העולם
בדרך לבקו"ם עוברים דרך כל מדינות העולם
בדרך לבקו"ם עוברים דרך כל מדינות העולם
(צילום: יובל חן)

"לשרת בצה"ל זו הגשמת חלום"

ג'ינג'ר בנצור (19) ממלבורן, אוסטרליה, הגיעה לארץ שבועיים לפני 7 באוקטובר, לסמינר בנות של חב"ד. "ההורים ביקשו שאחזור מיד ולא הסכמתי", היא מספרת. "חשבתי לשוב לאוסטרליה בסוף הסמינר. אבל בינואר נפל בן דודי היקר רס"ן איליי לוי ז"ל, מ"פ בצנחנים, בקרב בחאן-יונס. באותו רגע הבנתי שאני רוצה להתגייס.
"אני מרגישה קרובה למשפחה שלי בישראל יותר מאשר לזו שבאוסטרליה, ולמרות שנפגשנו לעיתים רחוקות, הרגשתי שאיליי הוא כמו אח שלי", היא מוסיפה בעצב.
2 צפייה בגלריה
גבריאל בן לוי וג'ינג'ר בנצור
גבריאל בן לוי וג'ינג'ר בנצור
גבריאל בן לוי וג'ינג'ר בנצור. "הבנתי שאני רוצה להתגייס אחרי שבן דודי נפל במלחמה"
(צילום: יובל חן)
בנצור מגיעה ממשפחה דתית ולמרות שגם אחיה הגדול שירת בצה"ל, היא תהיה האישה הראשונה ממשפחתה שתעלה על מדים. "השאיפה שלי היא להתגייס למג"ב, בעיקר כי אני רוצה לשרת בתוך היישובים עצמם ולהביט בעיניים של האנשים שאני שומרת עליהם".
"זה היה החלום שלי מילדות", משתף גם נתן מניו-ג'רזי. "ב-7 באוקטובר הקמתי מיזם ששינע ציוד צבאי ללוחמים, וכעת החלטתי להצטרף לצה"ל".

"אחרי 7 באוקטובר המוטיבציה להתגייס עלתה"

בתוכנית מח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) האחרונה, לקחו חלק 117 מתנדבים. 14 מתוכם חרדים שמתגייסים ליחידות החרדיות בצה"ל.
ביניהם גם גבריאל בן לוי (18) מאנטוורפן, בלגיה, שמתגייס לפלוגת "חץ" - פלוגת חרדים צנחנים. גם הוא איבד קרוב משפחה במלחמה, את רס"ן יששכר נתן, קצין במגלן שנפל בקרב בצפון הרצועה. "יששכר היה בן אדם מדהים וחשוב לי להמשיך את הדרך שלו, ולעשות כמה שיותר למען עילוי נשמתו", הוא אומר.
גבריאל בן לוי: "תמיד רציתי להתגייס לצה"ל, אולי בגלל שחוויתי המון אנטישמיות בבלגיה - אנשים צועקים לך ברחוב 'יהודי מלוכלך', ועוד משפטים מעליבים. אחרי ה-7/10 המוטיבציה שלי להתגייס עלתה מאוד. אז עליתי לארץ, נכנסתי לשגרת אימונים כשהמטרה שעמדה לנגד עיניי הייתה להגיע לקומנדו"
"תמיד רציתי להתגייס לצה"ל - קודם כל בגלל שאני אוהב את המדינה ומרגיש כאן לגמרי בבית, ואחר כך גם בגלל שחוויתי המון אנטישמיות בבלגיה. אנשים צועקים לך ברחוב, 'יהודי מלוכלך' ועוד משפטים מעליבים. הצטרפתי לארגון שמירה, עברתי קורס של שנה ושמרנו על הקהילה היהודית באנטוורפן בחגים ובאירועים גדולים", מוסיף בן לוי. "אחרי ה-7 באוקטובר המוטיבציה שלי להתגייס עלתה מאוד. עליתי לארץ, נכנסתי לשגרת אימונים אינטנסיבית כשהמטרה שעמדה לנגד עיניי הייתה להגיע לקומנדו".
אודי דרור, ראש החטיבה לגיוס מסלולים ייחודיים ותורניים באגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון: "מאז 7 באוקטובר אנחנו עדים למאות פניות של לוחמים שמבקשים להשתתף במאמץ המלחמתי. במקביל, יש עלייה גם במספר הצעירים והצעירות היהודים מרחבי העולם שרוצים להגיע לארץ דווקא עכשיו, ולתרום את חלקם בהגנה על המדינה ולהיות חלק מהחברה הישראלית. בזכות השירות הצבאי הם יהפכו לשגרירים הטובים בעולם".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.08.24