אם יצא לכם לצפות באחרונה ברשתות בנשיא המדינה משוחח עם מפורסמים מהארץ ומהעולם על מצב היהודים בתפוצות - לא חלמתם. מדובר ביוזמה בשם "קול העם, Voice of the People" ומטרתה להוביל להקמת מועצה בינלאומית שתעסוק בסוגיות הבוערות שעימן מתמודד העם היהודי בתפוצות, בדגש על הבאת פתרונות לשינוי מציאות.
לפי החזון האופטימי, שלא לומר הסטרילי, במועצה יכהנו 150 מנהיגים יהודים מכל העולם - 50 נציגים מישראל, 50 נציגים מארה"ב וקנדה, ו-50 משאר מדינות העולם שיתכנסו באופן מקוון אחת לחודש, ויציפו גם את הבעיות וגם את הפתרונות האפשריים. מדי שנתיים ייפתח מחזור נוסף למנהיגות, וחברי המועצה יתחלפו. תוצרים של ההתכנסויות יתורגמו לפעולות מעשיות.
2 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בעד ישראל בניו יורק מדיסון סקוור גארדן ארה"ב
הפגנות תמיכה בעד ישראל בניו יורק מדיסון סקוור גארדן ארה"ב
הפגנות תמיכה בעד ישראל במדיסון סקוור גארדן, ניו יורק
(צילום: AP /Stefan Jeremiah)
אז כן, מצד אחד אפשר לומר "בהצלחה עם זה", כי כולנו יודעים שהיכן שיש שלושה יהודים יש שבע דעות, ובכלל, העולם כאוטי, הקיום שלנו כיהודים וכישראלים מעורער, ומה בכלל אפשר להשיג עבור ציבור שמהווה 0.2 אחוז מאוכלוסיית העולם וכל-כך רבים אוהבים לשנוא? אבל כשמדברים עם מי שעומדת בראש המיזם - עו"ד שיראל דגן לוי חדורת המטרה - אפשר לחוש מעט תקווה.
היא בת 48, בוגרת תוכנית "מעוז" למנהיגות חברתית-כלכלית, ומביאה איתה ניסיון מקצועי רב-שנים בעולמות ההייטק והסטארט-אפ.
עו"ד שיראל דגן לויעו"ד שיראל דגן לויצילום: דניאל אדרי
מי יכול להצטרף לתוכנית המנהיגות הזו? "כל אחת ואחד שיש להם את התשוקה להשפיע ולעשות שינוי ולהיות אחראים על העתיד שלנו כעם יהודי, מוזמנים להגיש מועמדות. המועמדים צריכים להיות מעל גיל 18, להגדיר עצמם כיהודים ומאמינים בקיומה של מדינת ישראל כביתו של העם היהודי ומכאן נתיב ההשפעה פתוח, וכל אחד יכול להשפיע".
לא ניכר שאת הצעירים היהודים בעולם מעניין גורל העם היהודי. "אני חושבת שאחרי 7 באוקטובר משהו מאוד השתנה. הרבה צעירים שבעבר לא התעסקו בזהות היהודית שלהם, פתאום מדברים ואומרים שהזהות היהודית היא חלק חשוב מההגדרה העצמית שלהם. האנטישמיות הגואה גורמת להם לחשוב על מה זה להיות יהודי בתקופה כזו, ואיפה האחריות שלנו כעם להסתכל קדימה ולתכנן איך אנחנו דואגים לעתיד שלנו.
"נכון שאנחנו 0.2 אחוז מאוכלוסיית העולם ולכן הכוח שלנו הוא לא במספרים, הוא במעשים, אבל זה הסיפור של העם היהודי מאז ומתמיד, וההשפעה שלנו על העולם היא יוצאת דופן".
איך מגיבים הצעירים? "הפצנו במגוון אמצעי תקשורת סקר בשש שפות, ובו שאלה מה הם עשרת הנושאים הבוערים היום של העם היהודי שבהם המועצה צריכה לעסוק. אנחנו רואים שהאנטישמיות תופסת את המקום הכי גבוה בצורה גורפת, ואחרי זה הצורך לטפל בקיטוב ובפערים בזרמים השונים ביהדות עצמה, יחסים בין יהודים ללא יהודים בעולם, חינוך יהודי ועוד. בתוך הסקר הייתה גם שאלה פתוחה לגבי הזהות היהודית של המשיבים אחרי 7 באוקטובר, והציטוטים מעלים דמעות בעיניים.
"אנשים שלא התעסקו מעולם בזהות היהודית אומרים שזה החלק הכי חשוב בזהות שלהם היום. הם משתפים שהכניסו את המגן דוד מתחת לחולצה בגלל הפחד, מספרים על ילדים שלא נולדו כאן אבל הגיעו לארץ להתנדב והולכים להפגנות, מספרים על משפחות שנקרעות ביניהן איך להתמודד עם המצב בעולם, ואני חושבת שזה רק מחזק את הסיפור עד כמה אנחנו צריכים להביא את הקולות לחדר אחד ולדבר על העתיד שלנו.
"דווקא בנקודה המורכבת הזו בהיסטוריה של העם היהודי ובתוך כל הקושי, צריך למצוא את הכוח להסתכל קדימה ולהוביל אל העתיד, עם כל התקווה שביכולתנו לשנות. הרי ההיסטוריה היהודית מוכיחה שאנחנו יודעים לעשות את זה".
"לאורך השנים, לא תמיד מערכת היחסים בין ישראל והתפוצות התנהלה באופן הדדי שחיזק את הצדדים, ולכן 7 באוקטובר הוא שוב הזדמנות להבין שישראל היא ביתו של העם היהודי, ושהקשר בין התפוצות לישראל הוא קריטי גם לקיום המדינה וגם לקיום העם היהודי בעולם"
ואיך התנועה הזו תתממש בפועל? "למיזם יש שתי רגליים - הצמחת הנהגה יהודית בינלאומית, וטיפוח של חממה לפתרונות חדשניים ופרקטיים לאתגרים הבוערים של העם היהודי ברחבי העולם. אנחנו מחפשים מנהיגים יהודים ממדינות העולם שיציפו את האתגרים הכלכליים, ביטחוניים, ופוליטיים שהולכים וגוברים ומשפיעים על העם היהודי כולו בישראל ובחו"ל, ויפתחו את הפתרונות הנדרשים.
"ישראל והתפוצות הן גוף אחד שרק כשהוא פועל ביחד - שני הצדדים מרוויחים. לאורך השנים לא תמיד מערכת היחסים הזו התנהלה באופן הדדי שחיזק את הצדדים, ולכן 7 באוקטובר הוא שוב הזדמנות להבין שישראל היא ביתו של העם היהודי, ושהקשר בין התפוצות לישראל הוא קריטי גם לקיום המדינה וגם לקיום העם היהודי בעולם".
2 צפייה בגלריה
מחאות פרו-פלסטיניות מול הבית הלבן ב וושינגטון
מחאות פרו-פלסטיניות מול הבית הלבן ב וושינגטון
עלייה דרמטית באנטישמיות. מחאות פרו-פלסטיניות מול הבית הלבן
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images)
בין הנושאים שעולים בסקר ומסתמנים כבולטים ביותר לטיפול נמצאים העלייה הדרמטית באנטישמיות, תחושת הביטחון של הקהילות היהודיות במדינות השונות, מעמדה של מדינת ישראל בעולם היהודי ומעמד התפוצות במדינת ישראל, אפליה כלכלית נגד יהודים וישראלים בעולם ועוד.
לאחר בחירת הנושאים, יחולקו הפעילים לקבוצות העבודה שילווו על ידי מנטורים בכירים מהעולם היהודי שיסייעו להם לממש את חזונם. הרעיונות שהקבוצות יפתחו במהלך התקופה יקודמו בעזרת עוזרי מחקר, ויועמדו לרשותם מחקרים, נתונים ושותפים להעמקת ופיתוח בנושא הנבחר.
בנוסף, תציע המועצה תוכנית התמחות במנהיגות לצעירים יהודים ברחבי העולם. את היוזמה מובילות לצד בית הנשיא ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית, בתמיכת קרנות פילנתרופיות שונות.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.09.24