על טיילת מצפה רמון, בלב המדבר, הוצב פסל מיוחד שמנציח את סמל-ראשון עידו הרוש, שנפל ב-7 באוקטובר. "עידו אהב את המכתש ואת המדבר", מספר יניב, אביו של עידו ז"ל, שנפל בקרב על מוצב יפתח סמוך לזיקים.
את הפסל תכנן ועיצב נתי זיו, חבר ילדות של האב. הוא עשוי מגליל פלדה ענק עם קורות פנימיות משני צדדיו, ו"יושב" על חלקי שרשראות של מזקו"ם - מערכת זחלים, קפיצים ומַרְכּוֹבִים מטנק מרכבה, שאביגדור קהלני עזר למשפחה להשיג אותה. בלב הפסל ישנה נדנדה מעץ.
2 צפייה בגלריה
יניב הרוש על הפסל שהוכן לזכר בנו
יניב הרוש על הפסל שהוכן לזכר בנו
מימין: סמ"ר עידו הרוש ז"ל. משמאל: יניב הרוש על הפסל שהוכן לזכר בנו
(צילום: דובר צה"ל)
מי שייכנס לתוך הצינור הענק ויתיישב על הנדנדה, י משחקי אור וצל שנוצרו מחיתוך הברזל בחלק האחורי של הפסל, ויצרו מילים הקשורות לחייו של עידו: "האדם שבטנק ינצח", "חפ"ק מג"ד 77", "מנשרים קלו" ועוד.
המצפה ממוקם בנקודה אסטרטגית, ממש מול הירידה למכתש. נוף מדברי יפהפה נשקף מול עיניו של מי שיושב על הנדנדה. סינגל ארוך של אופניים ממשיך משם עד חוות האלפקות. "אין פה אדריכלות, אלא נטו רגש", סיפר האדריכל נתי זיו, "רציתי לבטא את מה שהמשפחה מגדירה כחור בלב, ואני קורא לזה תופת".
2 צפייה בגלריה
רנ"ג יניב הרוש אביו של עידו הרוש
רנ"ג יניב הרוש אביו של עידו הרוש
יניב לצד פרוטרט של בנו. "מזכיר לי איך הלב שלי קרוע"
(צילום: הרצל יוסף)
"כשאני מגיע למצפה אני מרגיש בעיקר שבר גדול", מספר האב השכול. "כשאני מסתכל על החזית ורואה את קריעת הפלדה, זה מזכיר לי איך הלב שלי קרוע".
עידו, שהיה מפקד חפ"ק מג"ד בגדוד 77 של חטיבת שריון, רץ ב-7 באוקטובר להציל את חברתו, רב"ט נעמה בוני ז"ל (19) שהייתה מש"קית הת"ש בגדוד, שהוצבה לשמירה בש"ג. נעמה הספיקה לכתוב להוריה שהיא עם עידו ועם לוחם נוסף מגולני.
טוראי נעמה בונינעמה בוני ז"לצילום: דובר צה"ל
"יש לנו בעיקר שאלות לא פתורות אחרי השנה הזו, למה הדברים התגלגלו כמו שהתגלגלו", מספר יניב, "עידו דיבר לא מעט על כך שבהפרות הסדר רואים מחבלים על הגדרות, רואים את ההכנות שלהם, ולא באמת התייחסו לאזהרות שלו ושל חבריו. ב-7 באוקטובר הוא יצא החוצה להילחם עם פיג'מה, כפכפים, נשק ומחסנית אחת, ונהרג".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.10.24