כשסא"ל שי פרץ קיבל הצעה להוביל הקמה של חטיבה חדשה בצה"ל, הוא פנה לבתו הבכורה, אריאל בת התשע, הסביר לה במה זה יהיה כרוך, ושאל: "מה את אומרת?" אריאל לא היססה, והודיעה: "לך על זה". כששי ביקש להבין מהיכן נובע הביטחון שהיא מפגינה, אמרה לו אריאל: "כשאתה על מדי צה"ל אני גאה בך. אני יודעת שיש מי ששומר עליי".
סא"ל (במיל') פרץ, תושב עמיעד, בעלה של רעות ואביהן של ארבע בנות – אריאל (9), אופיר (6), אלמוג (3) ואופק (שנה וחצי), צמח כקצין בחטיבת גבעתי. במהלך שירות המילואים שלו הוא לחם במלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה, צוק איתן ועוד. בשנים האחרונות פיקד על גדוד 8208 בחטיבת המילואים של בה"ד 1.
3 צפייה בגלריה
המח"ט שי באב"ד עם לוחמי החטיבה החדשה. "ארץ ישראל במלוא תפארתה"
המח"ט שי באב"ד עם לוחמי החטיבה החדשה. "ארץ ישראל במלוא תפארתה"
המח"ט שי באב"ד עם לוחמי החטיבה החדשה. "ארץ ישראל במלוא תפארתה"
(צילום: תומר שונם הלוי)
במקביל, הוא עבד באזרחות בתפקידי ניהול בתעשיות הביטחוניות וכיום הוא מנכ"ל קבוצת "ראלקו אנרגיה". כמי שמשרת במילואים למעלה מ-20 שנה, הוא כבר למוד ניסיון: "מילואים לצד חיים אזרחיים הם כמו לחיות חיים כפולים - אתה נדרש לג'נגל בין המשפחה, העבודה והצבא".
עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", פרץ הוביל לחימה בגזרת עזה במשך 60 ימים. "ב-7 באוקטובר הקפצנו את הכוחות וירדנו דרומה", הוא משחזר, "עשינו הכול כדי להצטרף כמה שיותר מהר לקרבות ההגנה בעוטף. ראיתי שם מסירות נפש מצד לוחמים ומפקדים, שעזבו הכול והתגייסו בהמוניהם"
3 צפייה בגלריה
הסמח"ט, שי פרץ. "הוא אמר: 'בוא נעשה היסטוריה'"
הסמח"ט, שי פרץ. "הוא אמר: 'בוא נעשה היסטוריה'"
הסמח"ט, שי פרץ. "הוא אמר: 'בוא נעשה היסטוריה'"
(צילום: תומר שונם הלוי)

"מבצע חטיבת יהונתן" יצא לדרך

אחרי תקופת התרעננות, הוא נרתם למשימה לאומית - הקמת חטיבה חדשה. "אחרי חודשים של לחימה עצימה הרגשתי שהגעתי לאיזה פיק, שעשיתי את שלי, נתתי מה שאני צריך עבור המדינה", הוא מודה. אבל אז צילצל שי באב"ד, מנכ"ל "שטראוס", גם הוא סגן אלוף במילואים.
"שי, שהוא חבר טוב שלי, סיפר לי שהוא יהיה מפקד החטיבה והוא רוצה אותי כסגנו", מספר פרץ, "הוא אמר: 'בוא נעשה היסטוריה', ונקראתי שוב לדגל".
3 צפייה בגלריה
פרץ ובאב"ד. "נבטיח שמה שקרה ב-7/10 - לא יקרה שוב"
פרץ ובאב"ד. "נבטיח שמה שקרה ב-7/10 - לא יקרה שוב"
פרץ ובאב"ד. "נבטיח שמה שקרה ב-7/10 - לא יקרה שוב"
(צילום: תומר שונם הלוי)
עם כל הכבוד לבאב"ד, ההסכמה לאתגר ניתנה רק אחרי אישור "המפקדת", כפי שמכנה אותה שי - אשתו, רעות. "אנחנו בונים את החטיבה מאפס, זה דורש ממני המון זמן, והיא לוקחת על עצמה את כל הטיפול בבית ובילדות, מקריבה המון", הוא אומר. התחנה הבאה הייתה אריאל הקטנה. אחרי שהיא הביעה את תמיכתה, "מבצע חטיבת יהונתן" יצא לדרך.
החטיבה החדשה תהיה חלק מ"אוגדת דוד", שמוקמת בימים אלה ועתידה להיכנס לתפקוד מבצעי בחודש יוני 2025. האוגדה תכלול חמש חטיבות חי"ר, כשבכל אחת מהן אלפי לוחמים. בין החטיבות החדשות נמצאת כמובן "חטיבת יהונתן", בהובלתם של שי ושי.
המתגייסים החדשים ל"אוגדת דוד" יעשו זאת על בסיס התנדבותי. מדובר בלוחמים בגילי 23‑58, בעלי הכשרת רובאי 07 ומעלה, בעלי ניסיון קרבי, שאינם משובצים כיום למערך המילואים הפעיל. "האנשים האלה הם ארץ ישראל במלוא תפארתה", אומר פרץ, "אני פוגש הרבה אנשים שרוצים להשתתף, לקחת חלק, ולא יודעים איך לעשות את זה. גילינו מאגר כוח אדם אדיר של אנשים שרוצים להצטרף אלינו".
סא"ל פרץ: "כששואלים אותי אם האסון של 7 באוקטובר עלול לקרות שוב, אני עונה שזו-לא-שאלה-של-אם-אלא-של-מתי, איך ובאילו עוצמות. אנחנו מוכרחים להיות מוכנים לכל תרחיש, זה החוב הלאומי שלנו לאלה שקיפחו את חייהם בטבח הנורא ובמלחמה"
מדובר כמובן בצעד הכרחי עבור צה"ל. "יש עומס אדיר על מערך המילואים הקיים", אומר פרץ, "אנשים קורסים, מפוטרים מהעבודות שלהם, משפחות מתפרקות. כל משרתי המילואים הם אנשים טובים שרוצים לתרום. אבל הם נשחקים. המטרה בהקמת האוגדה החדשה היא לשלב במערך כמות משמעותית של לוחמים ישנים-חדשים, שייקלטו בצה"ל וייקחו חלק במשימות הרבות.
"צה"ל מנהל כיום לחימה בשבע זירות שונות", הוא מוסיף, "צריך לקום ולעשות. כששואלים אותי אם האסון של 7 באוקטובר עלול לקרות שוב, אני עונה שזו-לא-שאלה-של-אם-אלא-של-מתי, איך ובאילו עוצמות. אנחנו מוכרחים להיות מוכנים לכל תרחיש, זה החוב הלאומי שלנו לאלה שקיפחו את חייהם בטבח הנורא ובמלחמה".
אתמול (ד') התאסף "גרעין ההקמה" של "אוגדת דוד" בחניון רעים, לטקס מרגש לציון הקמתה. "הגיעו כ-300 אנשים שמובילים את הדבר הזה", סיפר פרץ, "עשינו את זה דווקא כאן, במתחם פסטיבל הנובה, שבו האנשים שנטבחו הרגישו נטושים. מעכשיו -אנחנו כאן. ניתן לתושבים ביטחון אמיתי ונבטיח שזה לא יקרה שוב".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.24