במשך שנים התקשו תלמידי התיכונים ברהט במתמטיקה, ורק מעטים ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד. תוכנית שגייסה משקיעים מהמגזר העסקי שינתה את התמונה: היא אפשרה מימון גיוס מורים חדשים וליווי מקצועי לתלמידים, כיתות קטנות, שיעורים פרטניים ותוכניות אישיות לכל תלמיד, קבוצות מיקוד, קיום של מרתונים לימודיים ומעטפת מנטלית.
התוצאות לא איחרו להגיע: התוכנית פורצת הדרך, אגרת חוב חברתית "מומנטום 1" של קבוצת SFI בשיתוף משרד החינוך, משרד האוצר, האגף לפיתוח חברתי-כלכלי בחברה הבדואית ועיריית רהט - הביאה לעלייה של כ-80 אחוזים בשיעור הניגשים לבגרויות המוגברות במתמטיקה. ההצלחה החזירה למשקיעים באגרות חוב חברתיות את ההשקעה בסך 14.8 מיליון שקל. בין המשקיעים גם יזם ההייטק ואיש העסקים, איל וולדמן.
לפני ארבע שנים, אז גויס הסכום, שיעור הניגשים לבגרות ב-4 ו-5 יחידות מתמטיקה ברהט עמד על 14 אחוזים. כעת הוא עומד על 25 אחוזים, בעוד הממוצע הארצי עומד על 38 אחוזים.
"הקימו עבורנו חדר מתמטיקה"
יקין אבו ג'עפר, בוגרת תיכון "אלתקוא", סיימה בהצלחה את הבגרות ב-4 יחידות מתמטיקה ובקרוב תתחיל ללמוד הנדסה וכימיה במכללת "סמי שמעון" באשדוד. "אני סובלת מקשיי למידה רבים, ומתקשה במיוחד בפתרון מהיר של בעיות מתמטיות", היא אומרת. "בתוכנית היה לי ליווי פרטני לאורך כל תקופת הלימודים, עד הרגע האחרון, ועברתי בהצלחה".
עלי אל עמראני, בוגר תיכון "אלתקוא", סיים 5 יחידות לימוד בהצטיינות. "במבחן הראשון קיבלתי 64", הוא מספר. "כשהתחלתי להתמיד בתוכנית ואפשרתי למורים לעזור לי להתמקד בנקודות החולשה שלי, השתפרתי עד לציון 95".
מירא אלקמלאת, בוגרת תיכון "אל הוזייל", סיימה בהצלחה 4 יחידות במתמטיקה, וכעת לומדת במכינה במכללת "ספיר" לקראת לימודי כלכלה. "במהלך התיכון היה לי קשה במתמטיקה, למרות שאת השיעורים עצמם דווקא אהבתי", היא משתפת, "התוכנית הזו נתנה לנו המון כדי להגיע להצלחה בבגרות במתמטיקה; למדנו גם אחרי שעות בית הספר ובשבתות, אבל אותי הכי ריגש שהם הקימו במיוחד עבורנו חדר מתמטיקה בבית הספר, שבו יכולנו ללמוד בלי שיפריעו לנו".
"לתלמידי רהט יש אותו פוטנציאל"
לדברי ירון נוידרפר, מנכ"ל קבוצת SFI, "לתלמידי רהט יש את אותו פוטנציאל שיש לתלמידי תל אביב ורמת השרון, ותפירת 'חליפה אישית' לכל תלמיד או תלמידה, תאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם ולהתקדם".
נוידרפר אף מוסיף ואומר כי, "התוצאות המוצלחות מדגישות את חשיבות אגרות חוב חברתיות ומאפשרות למשקיעים ליהנות מתשואה כלכלית ולהמשיך להשקיע את כספם בעשייה חברתית".
בין היתר, מנהלי התכנית נדרשו להתמודד עם אתגרים לא פשוטים בהם מחסור במורים למתמטיקה, בדגש על 5 יחידות, פערי הסמכה ופערים בתנאי הלמידה, ועל כל אלה נוספה גם מגפת הקורונה, שפרצה מספר חודשים לאחר תחילת התכנית, ובהמשך גם מלחמת "חרבות ברזל".
נרית כ"ץ, מי שעד לאחרונה שימשה כמפקחת הארצית בתחום המתמטיקה, וכעת מנהלת את האקדמיזציה והלמידה הדיגיטלית במשרד החינוך - ליוותה את המהלך ולדבריה, "הבחירה ברהט נבעה מכך שמדובר באחת מהרשויות שהמערכת התקשתה לייצר בה שינוי מהותי, וכאן נכנסה תכנית 'אגרת חוב'.
"היה ברור שכדי לבצע את השינוי נדרשים הכשרה אינטנסיבית למורים, כולל הרחבת הידע המתמטי שלהם, ומתן מעטפת מנטלית ופדגוגית, הקטנת הכיתות והכנסת שיעורים פרטניים לבתי הספר בעיר", מוסיפה כ"ץ. "מרכיב המורים מאוד משמעותי כאן; הם לא רק 'מעבירי' ידע, אלא גם מחנכים שרואים מי הגיע לכיתה ומי לא, ואיך אפשר לסייע לילדים עם הצרכים הפרטיים שלהם, ולאפשר להם להתמקד בלמידה".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.11.24