בשיתוף ארגון ידידים ופז yellow
ידידים- חננאל ועידן
(צילום: ירון שרון)
כתבת ומפיקה: ניצן כהן | צילום: ירון שרון | עריכה: חן מרקוביץ', גל שאול שחרור
בחיי היומיום נדמה שעצירה עבור סיוע לאדם זר שנתקע היא פעולה יוצאת דופן – אבל השגרה של מתנדבי ארגון ידידים, המונה אלפי מתנדבים מרחבי הארץ, מלאה ברגעים כאלה. מתנדבי הארגון מגיעים מרחבי הארץ ממגוון רקעים – וביניהם גם אנשים עם מוגבלות שיוצאים מדי יום לחלץ כל מי שזקוק לסיוע.
"פעולה קטנה כמו חיבור כבלים יכולה לשנות יום שלם לאדם אחר"
עידן ארמוזה, בן 34 מאשדוד, נשוי לאירנה, מוכיח שאף מגבלה פיזית לא תנצח את הרצון שלו לסייע. הוא מתנדב בארגון ידידים כבר שלוש שנים, לצד התמודדות עם שיתוק מוחין (C.P) שמשפיע על תפקוד יד ורגל ימין שלו. "נולדתי ככה וזה חלק ממני," מספר עידן. "אבל זה לא מונע ממני לעשות את מה שאני אוהב, שזה לעזור לאחרים. אני מתנדב בארגון כי אני יודע כמה זה חשוב, ואיך אפילו פעולה קטנה כמו לחבר כבלים לרכב יכולה לשנות יום שלם למישהו".
3 צפייה בגלריה
ידידים - עידן וחננאל
ידידים - עידן וחננאל
מוכיח שאף מגבלה לא תנצח את הרצון שלו לסייע. עידן ארמוזה
(צילום: ירון שרון)
כמו עידן, גם חננאל אליהו, בן 36 מבני ברק נשוי ואב לארבעה ילדים, הוא דמות מרכזית בארגון. חננאל מנהל את אגף הנגישות, מחלקה חשובה בארגון שמטרתה לאפשר גם לאנשים עם מוגבלות לקחת חלק פעיל. חננאל מתמודד עם מחלת שרירים שלא נראית לעין אשר מגבילה אותו פיזית, אך הרצון הטוב לסייע לאחרים דחף אותו להצטרף לארגון לפני יותר מעשר שנים. "הצטרפתי מתוך תשוקה לעולם הרכב ורצון לעזור לאנשים מתוך אהבה לרכב ולמכונאות. תמיד היו לי כבלים באוטו ותמיד הייתי עוצר לעזור לאנשים שנתקעו", הוא אומר. "כששמעתי על ארגון ידידים, זה היה ברור לי שאהיה חלק ממנו".
אחד הדברים שמייחדים את חננאל ועידן הוא הרצון העצום להראות שגם אנשים עם מוגבלות יכולים להעניק לחברה. "כשהגעתי לידידים, הבנתי שזו הזדמנות מצוינת להוכיח שגם אנשים עם מוגבלות יכולים לתרום לקהילה ולהיות חלק משמעותי ממנה," אומר חננאל. "האגף לנגישות נולד מתוך הצורך הזה, מתוך הבנה שיש מקום לכולם, ושגם מי שמתקשה פיזית יכול למצוא את דרכו לתת ולעזור לאחרים".
"כשחילצתי ילד, הבכי של האמא היה קורע לב. הבנתי כמה העבודה חשובה"
אחת מהחוויות הזכורות ביותר לחננאל הייתה חילוץ ילד שננעל ברכב. "זה היה אירוע שלא אשכח," הוא מספר בהתרגשות. "הגעתי לאוטו, והאימא הייתה בפאניקה מוחלטת. תוך דקה הצלחתי לפתוח את הדלת עם ערכת הפתיחה של ידידים והילד היה בחוץ. הבכי של האימא היה קורע לב. זה הרגע שבו אתה הבנתי כמה ההתנדבות הזאת חשובה".
ערכת הפתיחה בה השתמש חננאל היא פיתוח ייחודי של ארגון ידידים, המאפשר פתיחת רכב נעול תוך שניות מבלי גרימת נזק לרכב, למחלץ או למחולץ. "ערכת הפתיחה היא כלי מציל חיים", מסביר חננאל. "כל מתנדב שמצטרף אלינו עובר הכשרה ייחודית ולומד כיצד להשתמש בה. אנחנו גאים בעובדה שכל אחד מאיתנו יכול לחלץ ילד נעול ברכב בבטחה ובמהירות ולהציל חיים".
3 צפייה בגלריה
ידידים - עידן וחננאל
ידידים - עידן וחננאל
מובילים שינוי חברתי. עידן וחננאל
(צילום: ירון שרון)
ההתנדבות לא רק מעניקה למתנדבים סיפוק אישי, אלא גם עוזרת להם להתמודד עם המוגבלות שלהם בצורה חיובית. אגף הנגישות בארגון לא רק מסייע לאנשים עם מוגבלות לתרום לקהילה, אלא גם משנה את תפיסת החיים שלהם. "אנשים עם מוגבלות בדרך כלל רגילים להיות בצד שמקבל עזרה," מסביר חננאל. "בארגון ידידים הם בצד הנותן. ההתנדבות ממלאה להם את החיים ומשכיחה מהם את המוגבלות״.
"אי אפשר להסביר את התחושה אחרי שאני עוזר לאדם אחר, בין אם זה באמצעות חיבור כבלים או מילוי אוויר בגלגלים" מוסיף עידן. "לא רק אני עוזר להם, גם הם עוזרים לי. כשאנשים פוגשים אותי, הם אומרים לי שהם עוד לא נתקלו באדם שעושה הכל עם יד אחת. אני מרגיש חלק ממשהו גדול, וזה נותן לי תחושת סיפוק ענקית".
האגף לנגישות הוא חלק מהחזון הרחב של ידידים ליצירת חברה שוויונית ומכילה יותר, בה כל אדם יכול לתרום את חלקו, ללא קשר למגבלותיו. "אין גבול לרצון," אומר חננאל, "וזה המסר שאנחנו רוצים להעביר לכל מי שחושב שאולי הוא לא יכול. בארגון ידידים יש מקום לכולם״.
3 צפייה בגלריה
ידידים - עידן וחננאל
ידידים - עידן וחננאל
״בארגון ידידים יש מקום לכולם״, חננאל אליהו
(צילום: ירון שרון)
נתקעתם עם הרכב? צריכים חילוץ? פז וארגון ידידים מסייעים לכם. הקליקו על לחצן החילוץ של ידידים במסך הבית באפליקציית yellow, בעזרתו ניתן לפתוח קריאת חילוץ או להתקשר למוקד, מתנדבי הארגון יגיעו אליכם בכל רחבי הארץ. האפליקציה זמינה להורדה ללא עלות. פז תרמה למתנדבי הארגון אלפי ערכות חילוץ ילדים, ערכות חילוץ לדרך וערכות ליחידת הג'יפים.
ארגון ידידים, שנוסד בשנת 2006, הוא ארגון המתנדבים הגדול ביותר במדינת ישראל, המונה כ-65,000 מתנדבים ומתנדבות מכל גווני החברה הישראלית. הארגון מספק עזרה ראשונית שאינה רפואית בשגרה ובחירום במגוון תחומים, לרבות חילוץ ילדים מרכבים נעולים, סיוע בבעיות רכב, וחילוצים במצבי חירום שונים, כגון מעליות תקועות ועוד. ידידים מבוסס על ערכי ערבות הדדית, מחויבות קהילתית ומסירות, כאשר כל הפעילות נעשית בהתנדבות מלאה ובשיתוף פעולה עם גורמי חירום, רשויות מקומיות, משטרת ישראל, ארגוני ההצלה ומוסדות ממשלתיים.
הארגון מתאפיין בגמישות רבה בעתות חירום, מה שמאפשר לו להתמודד עם אתגרים לאומיים ולספק מענה מהיר ומקצועי לכל מצב חירום. ידידים מהווה סמל לחיבור בין אוכלוסיות שונות בישראל, תוך שהוא מעניק סיוע מיידי לכל אדם במצוקה בכל מקום ובכל זמן.
בשיתוף ארגון ידידים ופז yellow
פורסם לראשונה: 12:15, 04.09.24