בשיתוף פלייטיקה
אחריה: מורן זר קצנשטיין מראיינת את פרופסור קרין נהון
(צילום: ירון שרון)
יוזמת 'אחריה', שנוסדה לכבוד יום האישה הבינלאומי שנערך ב-8 במרץ, מפגישה בין נשים משפיעות ומובילות בחברה הישראלית, לשיחה אינטימית על המסלול שעשו, על הערכים שלהן ועל העתיד של כולנו. הפרויקט הוא יוזמה משותפת של RGE וקבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף Playtika. את הנשים בפרויקט צילם בכישרון רב הצלם עידו איז'ק, והדיוקנאות שלהן הוצגו בערב גאלה מיוחד - אירוע השקה לקמפיין גיוס תרומות לפורום מיכל סלה, הפועל למניעת אלימות כלפי נשים והצלת חיים.

"למדנו השנה כמה חשוב לייצר מעורבות אזרחית עבור השלבים הבאים של המדינה"

כאשר מורן שואלת את קרין מדוע לדעתה היא בחרה בה לשיחה, קרין משיבה: "לדעתי הסיבה היא השנה המשמעותית שעברנו, גם אחרי 7 באוקטובר בחמ"ל האזרחי, וגם קודם, כשנאבקנו למען מדינה יהודית ודמוקרטית. מעבר לזה, פעמים רבות ישבנו יחד בשולחנות שבהם אני ואת היינו הנשים היחידות. את תמיד היית הקול המאוזן והמאזן, ואני חושבת שהדרך שלך להגיד את הדברים בצורה נעימה גם במצבים אינטנסיביים מאוד, בעיניי זו מנהיגות, לא מנהיגות נשית".
מורן מוסיפה: "ראיתי אותך אחרי 7 באוקטובר כשהיינו ביחד בחמ"ל האזרחי, והקמת את כל מערך איתור החטופים והנעדרים. ניצחת שם על מאות אנשים והכול היה בנועם ובחיוך ובלי תחושה של סטרס, אפילו שזה היה אירוע מאוד-מאוד אינטנסיבי, קשוח וקשה".
"וגם את הקמת את החמ"ל שלכם של 'בונות אלטרנטיבה' בכל הארץ", אומרת קרין. "אני חושבת שחלק ממה שלמדנו בשנה האחרונה זה כמה חשוב לייצר מעורבות אזרחית, וכמה מצד שני אנשים ונשים הם הסיפור שמוביל אותנו קדימה, את האופן שבו אנחנו יכולים לייצר את השלבים הבאים של המדינה".
1 צפייה בגלריה
מורן זר קצנשטיין ופרופ' קרין נהון
מורן זר קצנשטיין ופרופ' קרין נהון
מורן זר קצנשטיין ופרופ' קרין נהון
(צילום: אור נתן)

בתשובה לשאלה של מורן, אם היא מסתכלת על מספר הנשים מסביב לשולחנות הדיונים שבהם היא משתתפת, קרין אומרת: "פעם לא הסתכלתי, אבל לאחרונה יוצא להסתכל ימינה ושמאלה ולגלות שאת די יחידה פה". מורן מוסיפה: "שמתי לב לעוד דבר - כמות הזמן המועט שנותנים לנשים לדבר בדיון. חברה שלי מתחום הפסיכולוגיה אמרה לי לשים לב לזה וזה באמת נכון".
קרין מספרת עוד: "יש מחקר שבדק כמה נשים צריכות להיות מסביב לשולחן כדי שהקול שלהן יהיה משמעותי. כשיש אישה אחת היא נאבקת שישמעו אותה, וקל מאוד להשתיק אותה או להתקדם. זה אפילו לא מתוך רוע, אלא פשוט מחוסר תשומת לב. כשיש שתי נשים מסביב לשולחן, יש לרוב מין תחרות ביניהן על המקום, ורק אחרי שיש שלוש נשים ויותר מסביב לשולחן, הן כבר יכולות לייצר קואליציות, לתמוך ולגבות אחת את השנייה, ויש באמת משקל לקול שלהן".

"בקידוש של יום שישי במערך הנעדרים, כולנו התפרקנו"

בתשובה לשאלה מתי היא התפרקה בפעם האחרונה, קרין מספרת: "כאשר הובלתי את מערך הנעדרים, צפינו ביותר מ-1,000 מהסרטונים מהקשים ביותר שאפשר לחשוב עליהם. את נתקלת ברוע האנושי וזה מצטבר. בניתי לעצמי את החומות שלי. ביום שישי עשינו קידוש במערך הנעדרים, וברגע שהתחלנו לשיר, כולם התפרקו. זה החזיר אותנו לעובדה שאנחנו בני אדם ואחרי שבוע של מרוץ נגד השעון למצוא נעדרים וחטופים, את נזכרת שאת נמצאת עם 500 אנשים שאת רובם את לא מכירה. זה אירוע מפרק, גם במובן טוב, כי את פתאום חוזרת להאמין בדבר שנקרא בני אדם".
מורן מספרת מצידה: "7 באוקטובר ערער אותי מאוד באופן אישי. לקחתי את זה מאוד קשה. חווינו את זה באופן ישיר, היו הרבה נשים ו'בונות', כולל מובילות בתנועה, שהיו שם ודיווחו לנו מהממ"דים, וזה היה מאוד-מאוד קשה. ברמה האישית הייתה מין מועקה גדולה, ומצד שני יש פה ארגון ענק שצריך הובלה, שעושה Shift מטורף לעשייה אחרת לחלוטין, אפילו שהאג'נדה נשארת אותה אג'נדה. היו הרבה רגעים של שקיעה, ואחרים שבהם הרמנו את הראש מעל למים. אני מרגישה שרק עכשיו זה קצת מתחיל להסתדר".

"מה שגורם לי לאושר הם המשפחה, הים ואנשים"

כאשר השאלה הבאה שעולה היא 'מה הדבר שהכי גורם לך לאושר או לעוף על עצמך', קרין מספרת: "'לעוף על עצמי' זו לא שפה שאני מתחברת אליה. אני מגיעה לעולם הזה בצניעות גדולה. מה שגורם לי לאושר הם המשפחה, הים ואנשים".
ומורן מוסיפה: "אחרי 7 באוקטובר חזרתי לדברים מאוד בסיסיים. להיות בבית, לראות סדרה עם בן זוגי בטלוויזיה, להיום עם הילדים ולראות בשישי בערב סרט כולנו יחד. כל לילה אני הולכת לישון ואומרת לאלוהים תודה רבה על כך שהילדים שלי בריאים. ירדתי לשלבים הבסיסיים ביותר בפירמידה של מאסלו".

"הרעיון הוא להיות במקום שמייצר השפעה"

במבט קדימה, אומרת קרין, "צריך להמשיך להשפיע. זה מה שאני עושה היום, אני חושבת איך מביאים את מדינת ישראל למקום טוב יותר, ומבחינתי כל עמדה וכל נקודה שבהן אני יודעת שאני משפיעה, אם זה בחברה האזרחית, אם זה באקדמיה, אם זה אפילו בשירות הציבורי, הרעיון הוא להיות במקום שמייצר את ההשפעה. השפעה זה שינוי של המצב הקיים".
מורן מציינת בתגובה: "אני רואה את 'בונות' כתנועה של מאות אלפי נשים מינימום בארץ ובעולם, אנחנו כבר מתרחבות בעולם, אבל אני חושבת ש'בונות' בסוף זה תפיסה, תפיסה של אקטיביזם, של נשים שיודעות שיש מאחוריהן גב, ואם יש משהו שמפריע להן הן יודעות שיש להן צבא מאחוריהן ולצידן כדי לקום ולעשות שינוי. לגבי מדינת ישראל, אני חושבת שכמו שאמרת, אני רוצה לראות נשים גם בתפקידי מפתח, גם בשירות הציבורי עם האג'נדה והערכים, גם בפוליטיקה הפורמלית, לפחות 50 חברות כנסת ושרות. ערכתי מפגש להנהלה וכתבנו למה אנחנו רוצות את מה שאנחנו רוצות, ובסעיף האחרון כתבתי שאני חושבת שיהיה יותר טוב לגברים ברגע שתהיה פה מנהיגות נשית שהיא מנהיגות שקולה, מנהיגות שמקשיבה, מנהיגות שיש בה אמפתיה, מנהיגות שהיא לא אגרסיבית". קרין מסיימת ואומרת: "אפילו שלהגיע למהפכה הזאת או לשינוי הזה, את לא יכולה רק את הנשים, צריך גם את הגברים בסיפור הזה". "זה חייב להיות יחד", מסכימה מורן.
הנשים המשתתפות ביוזמה (לפי סדר הא'-ב'): מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, ד"ר אפרת ברון-הרלב, זויה שלום, חן אלמוג גולדשטיין, טניה כהן עוזיאל, פרופ' יפעת ביטון, דר' כוכב אלקיים לוי, לוסי אהריש, ד"ר לייה נאור, מורן זר קצנשטיין, מירי נבו, נועה קולר, פרופ' סראב אבורביעה-קוידר, צופית גרנט, פרופ' רבקה כרמי, אלמ' (מיל) רות שהם, פרופ' רונית סצ'י פאינרו, דר' ריי ביטון, ריטה, שייפא אלסאנע-אלהוזייל, ח"כ לשעבר שירלי פינטו, שלי שם טוב.
בשיתוף פלייטיקה
פורסם לראשונה: 13:59, 11.03.24