בשיתוף פלייטיקה
אחריה: מיכל ברוורמן וד"ר כוכב אלקיים לוי
(צילום: ירון שרון)
יוזמת 'אחריה', שנוסדה לכבוד יום האישה הבינלאומי שנערך ב-8 במרץ, מפגישה בין נשים משפיעות ומובילות בחברה הישראלית, לשיחה אינטימית על המסלול שעשו, על הערכים שלהן ועל העתיד של כולנו. הפרויקט הוא יוזמה משותפת של RGE וקבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף Playtika. את הנשים בפרויקט צילם בכישרון רב הצלם עידו איז'ק, והדיוקנאות שלהן הוצגו בערב גאלה - אירוע השקה לקמפיין גיוס תרומות לפורום מיכל סלה, הפועל למניעת אלימות כלפי נשים והצלת חיים.

"אני מרגישה שהשליחות הזאת בחרה בי, יותר מאשר אני בחרתי בה"

"התרגשתי מאוד לשמוע שבחרת בי. קיבלתי הרבה הודעות משמחות בזמן האחרון, וזה ריגש אותי במיוחד", אומרת ד"ר אלקיים לוי בתחילת השיחה. וברוורמן-בלומנשטיק מספרת: "קראתי ריאיון איתך וזה מאוד הרשים אותי. מאז שהייתי ילדה התעניינתי מאוד בשואה, ולא הצלחתי להבין את הרוע. כשהגיע 7 באוקטובר, זה החזיר אותי לשואה, והיה לי חשוב שיהיה צדק ושאנשים יידעו מה קרה שם, שזה ייזכר לדיראון עולם. היו אנשים שבשלב מסוים ניסו להכחיש את השואה, אבל היה תיעוד ולא היה פייק ניוז. עכשיו עם כל הפייק ניוז וההכחשה שמתחילה, היה לי חשוב שאנשים יבינו מה שקרה, שמי שעשה את זה יובא לצדק. ולכן בחרתי בך".
כאשר היא נשאלת מדוע החליטה לצאת למסע החשוב שלה, כוכב אומרת: "אני מרגישה שהשליחות הזאת בחרה בי, יותר מאשר אני בחרתי בה. הרגשתי כבר בהתחלה שמשהו לא בסדר, כבר בימים הראשונים ראינו הכחשה בלתי נתפסת וחוסר יכולת של גופים ממוסדים, בינלאומיים, הגופים הכי חשובים בעולם שנועדו לשמור על זכויות אדם - לגנות ולהכיר בכלל במה שקרה. אני בחרתי ללמד משפט בינלאומי ודיני זכויות אדם מתוך אמונה במערכת אחרי זוועות השואה.
"עצם ההבנה שהגופים האלה לא מגיבים, טלטלה אותי והדהימה קולגות שלי, ולכן חברנו יחד לפניות אליהם, להגיש עצומה ולתת קול לנשים באשר הן, לספר את מה שקרה פה ואת ממדי הזוועות שראינו. כל ארגוני הנשים בישראל וארגונים בעולם הצטרפו אלינו לפנייה ולזעקה לאו"ם. אני חושבת שהפשעים נגד נשים וילדים הם אולי הכי מוכחשים וקשים להתמודדות. אז בהחלט, בהקשר הזה הרגשתי מחויבות מאוד מאוד גדולה לתת להם קול".
1 צפייה בגלריה
מיכל ברוורמן-בלומנשטיק  וד"ר כוכב אלקיים לוי
מיכל ברוורמן-בלומנשטיק  וד"ר כוכב אלקיים לוי
מיכל ברוורמן-בלומנשטיק וד"ר כוכב אלקיים לוי
(צילום: ריאן פרויס)
כאשר מיכל שואלת אם כוכב אי-פעם תיפרד מהפרויקט, היא משיבה: "בשבועות הראשונים לא רציתי להגיד את זה, אמרתי שאני מובילה את זה חודש קדימה. להגיד שזו משימת חיי היה לי מאוד קשה, זה הביא אותי לכדי מחנק, אבל היום אני מבינה יותר כמה זה חשוב".

"לפני 25 שנה הדוקטורט שלי היה על בינה ג'נרטיבית והקדים את זמנו. היום זה העתיד"

"'מתי הבנת בפעם הראשונה שאת טובה במה שאת עושה?", כוכב שואלת את מיכל, שמשיבה: "אני חושבת שהשאלה הנכונה היא מתי הבנתי זאת בפעם השנייה. זה היה כשלקחתי הפסקה מתוכנית הדוקטורט באוניברסיטת קולומביה במדעי המחשב, בבינה מלאכותית, והתחלתי לעבוד בתעשייה. עד אז הייתי בתוכנית ישירה לדוקטורט, והייתי בטוחה שאני הולכת לקריירה אקדמית. ההורים שלי היו מאוכזבים מאוד מכך שלקחתי הפסקה. פתאום ראיתי שזה כיף - אני מתכנתת ואנשים משתמשים בזה, אני רואה את כל התוצאות מיידית, בניגוד לתזה שלי שהייתה אז תיאורטית".
באשר לשאלה אם היא התחרטה על משהו שהתברר כנכון או מוצלח, מיכל אומרת: "הנושא שלי בדוקטורט היה בינה מלאכותית ג'נרטיבית, מה ש-Chat GPT ודומיו עושים עכשיו. בזמנו עזבתי את הנושא כי הוא היה מאוד תיאורטי, הקדמנו את זמננו בעצם. אני רציתי משהו מעשי עם אימפקט מיידי. 25 שנים לאחר מכן, הבינה המלאכותית הג'נרטיבית היא העתיד. ובשבילי זו סגירת מעגל מדהימה".
בתור הדמויות המשמעותיות שעיצבו את חייה, כוכב מספרת: "קודם כל אמא שלי, וסבתא שלי, שתי נשים מדהימות. אמא שלי היא אשת קריירה ששילבה אותה עם האימהות הכי טובה שיכולתי לדמיין. היא עמדה לצידי ועומדת לצידי לאורך כל הדרך".
הדמות המקצועית המשמעותית עבורה, "היא פרופסור קתרין מקינון, אחת המשפטניות הכי מבריקות בעולם. בזכות המאבק שלה, הנחישות שלה, הרצון שלה לומר את האמת גם כשזה לא נשמע טוב, כשקשה לשמוע ולתת קול לעוולות הכי קשות שנשים חוו, כשעוד היה אסור לדבר על זה. אני מרגישה את הרוח המקצועית והאנושית שלה מאחורי. נפגשתי איתה אחרי 7 באוקטובר והיא הדגימה אנושיות מדהימה".
ומיכל מספרת: "אבי מאוד האמין בי, ולכן מאוד האמנתי בעצמי. מגיל צעיר, לפני גיל ארבע, הוא לימד אותי שחמט ואתגר אותי בספורט. שילוב של אתגר אינטלקטואלי ופיזי. ברגע שמאתגרים אותך ומצפים ממך ליותר, את מאמינה בעצמך. כשטיפסתי על עצים ונפלתי, הוא אמר לי 'קיבלת מכה, תקבלי חיבוק, אבל את יכולה לקום ולרוץ שוב'. זה לימד אותי – קודם כל שזה בסדר ליפול, כי אם נופלים, אז קמים".

"אחרי האסון, חזר לי לראש המשפט 'סור מרע ועשה טוב'"

בתשובה לשאלה על הדברים שעוזרים לה ברגעים הקשים, כוכב מספרת: "מבחינתי, אחרי האסון הנורא הזה, חזר לי לראש המשפט 'סור מרע ועשה טוב'. ניסיתי לחפש את בנות הברית שלנו. את מי שיש להן עמוד שדרה מוסרי. מאז אני פוגשת הרבה אנשים בעולם ונשים מנהיגות, שלא מתבלבלות ומשמיעות קול שמגנה בתוקף את מה שקרה פה. אני מרגישה שזה מוטו שלי שהולך איתי. להתמקד בטוב, לעשות טוב ולהתקדם קדימה".
ולסיום, הן מספקות טיפים לנערות צעירות של ימינו. "דבר ראשון, תאמיני בעצמך", אומרת כוכב. "תעזי, אל תפחדי לקחת סיכונים. אם את נופלת, זה בסדר. זה בסדר לקום. תחיי כאילו שאין תקרת זכוכית. אם תרגישי כך, כל מי שיעז לשים לך תקרת זכוכית, את תשברי אותה אפילו בלי להרגיש".
הן מסיימות בתודה גדולה על השיחה, על כך שהכירו ועל תחילתה של חברות חדשה. מיכל מזמינה את כוכב למשרדים של מיקרוסופט והבטיחה: "נגרום לכך שאף אחד לא ישכח את כל מה שקרה לכל הקורבנות".
הנשים המשתתפות ביוזמה (לפי סדר הא'-ב'): מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, ד"ר אפרת ברון-הרלב, זויה שלום, חן אלמוג גולדשטיין, טניה כהן עוזיאל, פרופ' יפעת ביטון, דר' כוכב אלקיים לוי, לוסי אהריש, ד"ר לייה נאור, מורן זר קצנשטיין, מירי נבו, נועה קולר, פרופ' סראב אבורביעה-קוידר, צופית גרנט, פרופ' רבקה כרמי, אלמ' (מיל) רות שהם, פרופ' רונית סצ'י פאינרו, דר' ריי ביטון, ריטה, שייפא אלסאנע-אלהוזייל, ח"כ לשעבר שירלי פינטו, שלי שם טוב.
בשיתוף פלייטיקה