עולים שלב: כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים תריסים חשמליים לבית

למה חשוב להשקיע במנוע איכותי? מה חייבים לבקש מהמתקין? ולמה כדאי לחשוב פעמיים לפני שבוחרים צבע לא שגרתי לתריסים? מומחי אלומיניום ומנועים בטיפים ודגשים לבחירת תריסים חשמליים לבית

פורסם:
בשיתוף סומפי
תריסי הגלילה החשמליים, שנחשבו עד לפני כמה שנים למותרות מפנקות, הופכים בשנים האחרונות לסטנדרט בנייה קבלני. כמעט כל בית בישראל מצויד היום לפחות בשני תריסים חשמליים. כשפער המחירים בין תריסי הגלילה הידניים לחשמליים הולך ומצטמצם, לא פלא שיש מי שבוחר למנע את כל התריסים בבית, אפילו בשירותים ובאמבטיה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות somfy)
אז מה צריך לדעת לפני שבוחרים תריסים חשמליים לבית? אספנו טיפים ודגשים:

עולם השלבים

תריסי הגלילה החשמליים הם תריסים ממונעים, הנאספים כלפי מעלה על ידי מנוע. התריס החשמלי מורכב משלושה חלקים - שלבים, מנוע וציר גלילה. "ישנם שלושה סוגים של שלבי תריסים", מפרט אורן תורג'מן, מנהל מכירות בחברת אלום זוהר. "תריס מוקצף, תריס שלב משוך ותריס שלב משוך אור".
השלב המוקצף, מסביר תורג'מן, שנפוץ בעיקר בתריסי הגלילה הידניים, עשוי ברובו מפוליאוריתן ומשכבה דקה של אלומיניום בדופן השלב. "יתרונו בכך שהוא טוב מבחינה בידודית, כי הקצף הפוליאוריתני הוא חומר מבודד".
השלב המשוך עשוי מאלומיניום, עובי הדופן שלו עבה יותר, הוא חזק וכבד יותר, מסביר תורג'מן. הגרסה המשופרת של השלב המשוך הוא שלב האור, שמורכב ממרווחים גדולים בין השלבים. "עם שלב האור, ברגע שפותחים את התריס, נוצרים מרווחים של ס"מ בערך. ככה ניתן לשלוט באור שנכנס לבית בלי לפתוח את התריס".
6 צפייה בגלריה
תריסי אור
תריסי אור
תריסי אור
(צילום: באדיבות חברת אלום זוהר)

המנוע - חשוב לא פחות מהאסתטיקה

כשאנחנו חושבים על תריס חשמלי, אנחנו בדרך כלל חושבים על האסתטיקה, ומזניחים את מה שמניע אותו. אבל מדובר בסוגיה קריטית שיכולה למנוע הרבה תקלות, כאבי ראש וגם - לא עלינו - אסונות. בכל מה שקשור למנועים, חשוב לברר לפני ההתקנה איזה מנוע מותקן בתריס. "יש היום בשוק מנועים מסוגים שונים, מתקינים מקצועיים בדרך כלל עובדים אך ורק עם מנועים ממותגים ידועים ומוכרים", מציין יוסי אליהו, בעלים ומנכ"ל של פסגות אלומיניום בע"מ.
"חשוב שלמנוע של התריס החשמלי יהיו אבא ואמא", מוסיף גדעון פינגל, מנהל הדרכה בתחום האוטומציה הביתית במותג המנועים הוותיק סומפי. "חשוב לעשות סקר שוק, לבדוק מהם המותגים המוכרים והיציבים, לחפש חברות שקיימות שנים ושיש להן מערך שירות ולוגיסטיקה. המותגים המוכרים נותנים בדרך כלל אחריות ל-5 שנים על המנוע, אך אפשר להרחיבה ל-7 שנים. לכן, בקשו מהמתקינים שלכם אחריות מורחבת על המנוע.
פינגל מציין כי במעמד ההתקנה חשוב לבקש מהמתקין תעודת אחריות על המנוע. "אם המתקין לא מוכן למסור תעודת אחריות - צריכה להידלק לכם נורה אדומה".
6 צפייה בגלריה
תוכן שיווקי
תוכן שיווקי
תוכן שיווקי
(צילום: באדיבות somfy)

מניפת הצבעים של התריס

שלבי התריסים מגיעים היום במניפה מגוונת של צבעים. הצבע הפופולרי ביותר בשנים האחרונות הוא השחור, מעיד תורג'מן, אבל יש גם מי שבוחר בצבעים לא שגרתיים כמו כחול ואפילו ורוד. "מי שרוצה צבעים לא פופולריים, צריך לקחת בחשבון לוחות זמנים ארוכים יותר באספקה. בדרך כלל מצבעות צובעות פר כמות ולא פר הזמנה. הן מחכות שתהיה כמות מסוימת של פריטים לצביעה, ולכן צבעים לא שגרתיים יכולים לקחת זמן עד שייכנסו לעבודה".
מלבד צבע, אפשר לבחור גם את המרקם של התריס - חלק או מגורען. "המרקם החלק הוא מעט מבריק והמרקם המגורען הוא מט. היתרון של המרקם המגורען הוא, שרואים עליו פחות טביעות אצבעות לעומת המרקם החלק. החיסרון שלו שמצטבר עליו יותר לכלוך מאשר החלק".

מפסק או טכנולוגיית רדיו?

ישנם שני סוגים של מנועי תריסים חשמליים - תריס עם מנוע שמחובר עם כבלים בתוך הקיר, ותריס ממונע בטכנולוגיית רדיו, שאינו דורש חיווט. "תריס חשמלי עם מנוע רגיל עובד עם מפסק שמותקן ליד התריס", מסביר אבי קדוש, בעל חברת אבי קדוש מוצרי אלומיניום ופלסטיק בע"מ. "תריס חשמלי בטכנולוגיית רדיו בנוי ממקלט שנמצא במנוע. הוא מופעל על ידי שלט ללא צורך בחיווט חשמל בקיר ומאפשר תכנות תרחישים (מתאים לשומרי שבת) וניתן לחברו למערכת הבית החכם דרך אפליקציה".
6 צפייה בגלריה
תוכן שיווקי
תוכן שיווקי
(צילום: באדיבות somfy)


מסביב לתריס

אם אתם לקראת כניסה לבית חדש, תכנון התריס החשמלי בא בחבילה אחת עם כל החלון, שמורכב בין היתר ממסגרת אלומיניום, ידיות ופרזולים. כל אלו, מציין אליהו, הם המוצר השני היקר ביותר בבית אחרי שלד הבניין. "האלומיניום הוא מוצר יקר, בייחוד היום, כשהפתחים בבית הולכים וגדלים והכל נהייה חכם".
בתחום האלומיניום יש שלושה סדרות עיקריות של פרופילים: פרופיל אלומיניום בלגי, "שמתאים בעיקר לבתים בסגנון כפרי", לדברי אליהו. "לבתים מודרניים מתאימה סדרת 'אופיס' והסוג השלישי, שיצא ממש לאחרונה, הוא שילוב בין מודרני לכפרי. יש לה מראה מינימליסטי בקווים צרים".
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות somfy)
בחירת האלומיניום, מוסיף אורן תורג'מן, לא משפיעה על בחירת התריס החשמלי, אך היא עלולה לייקר את התקציב של החלון. "הכול תלוי בעובי של הפרופיל ובגודל המפתח. לא כל פרופיל יכול לשאת מפתחים גדולים של 3 מטרים גובה ויותר. מבחינת הצבע, רוב הלקוחות בוחרים באותו צבע של התריס ושל האלומיניום".

התריס החשמלי הוא לא מוצר אבטחה

אבי קדוש מבקש להבהיר שלמרות הדעה הרווחת, התריסים החשמליים הם לא אמצעי מיגון. "זה נכון שהתריסים היום עשויים מאלומיניום חזק בטכנולוגיה מתקדמת, ויש היום גם נעילות בטיחותיות שמקשות על שבירה ופריצה של התריס, אבל הם לא מחליפים את מערכת האבטחה. התריס מיועד אך ורק לספק אור וחושך".

אחרי הקנייה: מהן התקלות הנפוצות בתריסים החשמליים?

"התקלה הנפוצה ביותר היא בדרך כלל בוויטרינות, כשהתריסים מגיעים עד הרצפה", אומר אליהו. "אם משאירים על הרצפה משהו שמפריע לתריס, הוא עלול לצאת מהמקום או להשתחרר מהצינור - ישנם מנועים המגיעים עם בקר עומס מובנה העוצר את התריס בעת התקלות במכשול ובכך מגינים על התריסים ועל המנוע.
"גם קיבוע לא נכון של תושבות התריס, בייחוד בפתחים גדולים, יכולים ליצור עומס על התריס, לשחוק אותו ולגרום לו לקרוס אחרי חודש או חודשיים".
6 צפייה בגלריה
תוכן שיווקי
תוכן שיווקי
(צילום: באדיבות somfy)

עוד תקלה נפוצה קשורה להתקנה לא נכונה, מוסיף אבי קדוש. "צריך לוודא שכל הכבלים של המנוע סגורים בפינה לצד המנוע, שלא יהיה מצב שהכבל משתלשל, כי זה עלול ליצור קצר. חשמל ומתכת לא עובדים ביחד. חשמלאי מוסמך צריך לחבר נכון את כל הכבלים ולקשור עם אזיקון בפינה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button