הוותיקה והמפורסמת: הספרייה הבודליאנית
הספרייה המדהימה ביופייה שנמצאת באוקספורד היא אחת מהספריות העתיקות ביותר בבריטניה ובאירופה כולה. היא הוקמה במאה ה-14 ומשמשת כספריית המחקר המרכזית של אוניברסיטת אוקספורד. הספרייה נפרשת על מספר מבנים, כשהמוכר והבולט שבהם הוא בניין רדקליף קמרה שנבנה ב-1860 – בניין עגול ועשיר בעיטורים כלפי חוץ.
בניין רדקליף נבנה בסגנון האדריכלות הניאו-קלאסי, סגנון שהתפתח באמצע המאה ה-18 ועשה שימוש באסתטיקה האמנותית של יוון ורומא מהעת העתיקה, וגם מתקופת הרנסנאס שניסתה להחיות את התקופות הללו. כך, בחזית המבנה ניתן לראות אלמנטים מאותן תקופות היסטוריות – עמודים קורינתיים שהיו נפוצים בעיקר באדריכלות הרומית ו"משולשים" שווי שוקיים שממוקמים מעל לפתחי המבנה הנקראים גמלונים.
העושר האדריכלי שמופגן כלפי חוץ ממשיך גם בתוך המבנה, עם חלל הקריאה העגול המואר. האור הטבעי שמציף את הספרייה מגיע בעיקר מחלונות מתחת לכיפה גדולה בחלקו העליון של המבנה. הספרים נמצאים בהיקף המבנה, ומסדרון פתוח היקפי בקומה השנייה משקיף אל שולחנות הקריאה במרכז הספרייה.
מבני הספרייה הבודליאנית מכילים יחד כ-13 מיליון ספרים, ונראה שהספרייה חשובה בכל פרמטר אפשרי. היא מכילה בתוכה פריטים נדירים כמו ההוצאה הראשונה של כתבי וויליאם שייקספיר וארבעה העתקים של כתב הזכויות הבריטי העתיק, המגנה כרטה. כמה מהסופרים החשובים בעולם בילו שעות ארוכות בין כתליה של הספרייה, ביניהם לואיס קרול מחבר "אליס בארץ הפלאות" וג.ר. טולקין מחבר "ההוביט". כמו כן, היא שימשה תפאורה מוצלחת בשני הסרטים הראשונים בסדרת "הארי פוטר".
קידוש הספר: החנות שהוקמה בתוך כנסייה עתיקה
בגלגולה הראשון חנות הספרים הזאת שנמצאת בעיר מאסטריכט (Maastricht) שבהולנד הייתה כנסייה דומיניקנית מהמאה ה-13. המבנה משתייך לסגנון האדריכלות הגותי, שהדגיש את האלמנט האנכי של הבניין כדי ליצור תחושת התעלות רוחנית וקטנות האדם. את הסגנון, שהתפתח באירופה בימי הביניים, ניתן למצוא בכנסיות ובמנזרים, למשל בכנסיית הנוטרדאם שבפריז.
את תפקידה כמבנה דת, סיימה הכנסייה במאסטריכט עוד ב-1796, ושימשה בהמשך כאורווה, סככת אופניים, חלל תצוגה ואולם מסיבות. לא כולם בבת אחת. נראה שהתפקיד הנוכחי כחנות ספרים הולם מאוד את מבנה הכנסייה, ומוסיף לביקור שגרתי בחנות תחושה של קדושה ורוחניות.
עיצוב הפנים של הפרויקט נעשה בידי סטודיו האדריכלות Merkx+Girod עבור החנות 'Boekhandel Dominicanen', שפתחה את שעריה ב-2006. כדי לשמור על המראה הגבוה של הכנסייה, בסטודיו האדריכלות ויתרו על חלוקת המבנה לקומות. במקום זאת, הציבו בתוכה "מגדל ספרים" א-סימטרי מפלדה שמשתלב היטב במבנה ההיסטורי. הבחירה בחומר חדשני ניצבת כניגוד למבנה האבן ההיסטורי ומייצרת הפרדה תודעתית בין ישן לחדש.
המגדל הדו-קומתי מספק זווית חדשה ומרגשת על המבנה העתיק. ניתן להתהלך לצד עמודי האבן הגבוהים ולראות מקרוב את תקרת הכנסייה וציורי הקיר היחודיים משנת 1619. במקום שבו ניצבה בעבר מקהלת הכנסייה, ניתן למצוא כיום קפיטריה קטנה שבמרכזה שולחן בצורת צלב ארוך, וממנה אפשר להשקיף על החנות כולה.
ב-2008 עיתון הגרדיאן בחר את חנות הספרים במאסטריכט כ"חנות הספרים ההוגנת ביותר בעולם" ( ‘the fairest bookshop of the world’).
העין של סין: הספרייה בטיאנג'ין
בניגוד לספריות ההיסטוריות והעתיקות שהוצגו עד כה, הספרייה הזאת בעיר הנמל הסינית טיאנג'ין, שנחנכה בסוף 2017, היא חדשה לגמרי ובעלת מראה לבן ועתידני. הספרייה שנקראת Tianjin Binhai היא פרי תכנונם של משרד האדריכלות ההולנדי המפורסם MVRDV. למרות שמה הרשמי, היא מכונה לרוב "העין" משום שבמבט מחוץ היא מזכירה את צורתו של עין אנושית. האפקט הפיגורטיבי של עין נוצר בזכות החיפוי החיצוני של הספרייה, בו יש פתח אובאלי שמשקיף פנימה, ומבנה כדורי בתוכה שמזכיר צורה של אישון.
נראה שהחוויה בספרייה בסין שונה מכל חוויה מוכרת שיש בספריות רגילות. כדי להגיע אל הספרים ולקרוא בהם יש לטפס על טופוגרפיה של מדפים, שמזכירים במקום מסוים את נוף טרסות האורז של סין. אחרי שמוצאים את הספר הרצוי, אפשר להתיישב על אחת הטרסות ולהביט על הנוף הפתוח של הספרייה.
הצבע השולט במבנה הוא כאמור לבן, ורק הספרים מכניסים פנימה צבעים וגוונים חדשים. מהר מאוד הפכה הספרייה בטיאנג'ין לאייקון מתוקשר שמושך אליו לא רק אוהבי ספרים אלא גם תיירים וחובבי אדריכלות. ב-MDRDV מתגאים שדובר באחד הפרויקטים הזריזים ביותר שלהם שנבנו אי-פעם. באתר המשרד מתואר שחלפו שלוש שנים בלבד מהרגע ששורטטה הסקיצה הראשונה של המבנה ועד שנפתח רשמית.
בגלל לוח הזמנים הצפוף, אחד החלקים החשובים שתכנן המשרד הושמט מהביצוע הסופי. בתכנון המקורי של MVRDV יש גישה למדפי הספרים הגבוהים ביותר בספרייה באמצעות חדרים שהיו אמורים להיות מוצבים בחלקו האחורי של החלל. בשל קוצר הזמן הוחלט לבטל את הגישה לאזור. כדי להזכיר את הקונספט המקורי, למדפי הספרים העליונים, אליהם אין גישה כיום, הוצמדו לוחות אלומיניום עליהם מודפסים ספרים שיוצרים אשליית גובה.
ספר הולך לאיבוד: החנות המתעתעת בצ'ונגצ'ינג
החוויה של בריחה מהמציאות לעולם של דמיון ופנטזיה שמורגשת לעיתים בחנויות ספרים וספריות, מקבלת פרשנות חדשה וקיצונית בחנות הספרים Zhongshuge שבעיר צ'ונגצ'ינג בסין. הכניסה לחנות היא כמו מעבר לעולם אחר, שאשליה ותעתוע הם מוטיב חוזר בו, ובלבול היא כנראה התחושה השולטת.
המוקד המעניין ביותר בחנות הוא האולם המרכזי – אולם בגובה כפול אותו מקיפים גרמי מדרגות מכל הכיוונים. המדרגות עוברות דרך מדפי ספרים שקועים בקירות, אל חלקו העליון של החלל. חוויית הקנייה הופכת בין היתר לחקירה של החלל המורכב והמתעתע, שמזכיר מבני מדרגות הרריים. כדי להעצים את האשלייה, חופתה התקרה כולה במראות ש"מכפילות" את החלל - גרמי המדרגות משתקפים בתקרה וכך נוצרת תחושה של חלל מדרגות בלתי נגמר.
הסטודיו שעומד מאחורי העיצוב יוצא הדופן הזה הוא X+living שנוסד כ-2011 בידי האדריכלית לי שיאנג. מוטיב המראות חוזר בחללים נוספים כמו לובי החנות, ומדפי ספרים בצורת קונוס תלויים בגבהים שונים בחלל ונראים כמרחפים. המדפים משתקפים על הרצפה השחורה והמבריקה וגם על המראות שמחפות את התקרה, ויחד יוצרים חלל שגבולותיו מטושטשים.
בתוך ענן: הספרייה בהיינאן
גם הספרייה המדהימה הזאת נמצאת בסין, וליתר דיוק באי היינאן שבדרום מזרח המדינה. מדובר בספרייה חדשה שנפתחה באפריל 2021. הספרייה, שתוכננה על ידי משרד האדריכלות הסיני המצליח MAD architects, נקראת ‘cloudscape of haikou’ או בתרגום חופשי: "נוף העננים של הייקו", העיר בה נמצאת הספרייה.
הספרייה של MAD היא אחת מ-16 מבנים חדשים שנבנים לאורך החוף כחלק משיפור פני עיר הנמל הסינית. כמה מהאדריכלים והאומנים המפורסמים בעולם, ביניהם האדריכל ביארקה אינגלס (סטודיו BIG), האדריכל קנגו קומה והאמן ההודי אניש קאפור, לוקחים חלק בעיצוב הביתנים.
הספרייה לא גדולה במיוחד, אך בהחלט מושכת תשומת לב בזכות צורתה יוצאת הדופן. הדימוי המרכזי שעומד מאחורי עיצוב הצורה האמורפית הוא המראה הטבעי של העננים. MAD תכננו מערכת אורגנית וזורמת שכמו עשויה מחתיכה המשכית אחת, יצוקה בבטון בעל טקסטורה חלקה. הבטון, שידוע לרוב כחומר חזק וקונסטרוקטיבי, נראה פה כמו פלסטלינה רכה שפוסלה בעדינות ורגישות רבה. בכל 1,000 המטרים הרבועים של הספרייה אין זווית אחת ישרה.
במבט מתוך הספרייה, הבטון החלק והמעוקל מעלה תחושות של מערה סודית, ובאמצעות חלונות גדולים בקירות ופתחים עגולים בתקרה, הספרייה מוצפת באור טבעי נעים ורך. הנוף הפתוח לנמל רק משפר ומעצים את החוויה במקום שהופך להיות הפוגה מהעיר. "אנחנו רוצים שהבניין יהיה מרחב עירוני שאנשים ירצו להפוך לחלק מחיי היומיום שלהם. אדריכלות, אמנות, אנושיות וטבע נפגשים כאן, והם יפתחו מסע בדמיונם של המבקרים לחקור ולהעריך את המשמעות שיופי מסוגים שונים מביא לחייהם", אמר האדריכל מא ינסונג (Ma Yansong) מייסד MAD architects לאתר Dezeen.
במקום ארונות ספרים הסטנדרטיים, העיצוב של הבניין לוקח בחשבון את הצורך באחסון, וארונות הספרייה שקועים בתוך קירות הבטון. הספרייה מכילה בתוכה משרד, קפיטריה קטנה, אולם קריאה ואירועים ואזור לילדים עם גומחות שבוודאי כיף להתחפר בתוכן ולקרוא ספר, וחלל קריאה אינטימי שמשקיף אל המים.
מרבדי בטון: הספרייה באוניברסיטת טאמא
אם כבר ספריות מבטון, הספרייה הזאת של Tama Art University בטוקיו, בהחלט עושה חשק לקפוץ לביקור ולשאול איזה ספר. הספרייה שנמצאת בפרברי הכרך היפני ומשקיפה לגן ירוק ופסטורלי, תוכננה בידי האדריכל היפני זוכה פרס הפריצקר לשנת 2013, טויו איטו (Toyo Ito).
הספרייה בטוקיו עשויה כולה על טהרת הבטון, מהרצפה והקירות ועד ריהוט הפנים שתוכנן במיוחד בידי המעצבת פוג'י קזוקו (Fujie Kazuko). אחת הפינות הכיפיות במבנה היא כנראה "מרבד" רחב ומרחף מבטון שסטודנטים יכולים לשבת עליו ולקרוא (וגם לישון).
הבניין נראה קליל, פתוח ועדין וזאת בזכות קשתות פלדה מחופות בבטון. המפתחים הגדולים של הקשתות מאפשרים לסביבה הטבעית שמקיפה את הקמפוס להיכנס פנימה, ואין כמעט נקודה במבנה שאי אפשר להביט ממנה החוצה. הקשתות מסודרות לאורך קווים מעוקלים, וההצטלבויות ביניהן מעניקות למבנה כוח שמאפשר להן להיות מצד אחד דקות (בעובי 20 סנטימטר) ומצד שני להצליח בנשיאת המשקל של הקומה מעל.
הקומה הראשונה משמשת כגלריה, קפיטריה וכחלל פתוח למטרות משתנות. בחלק האחורי של הקומה סטודנטים יכולים להנות מהמגזינים החדשים ביותר בספרייה ולצפות בחומרי וידיאו. הקומה השנייה מאכלסת כ-מאה אלף ספרים ופינות קריאה פרטיות.
מדפי ספרים מרחפים: הספרייה באוניברסיטת קורנל
ספריית "Mui Ho" לאומנויות נמצאת באוניברסיטת קורנל באית'קה שבמדינת ניו-יורק – אחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות והמובילות ביותר בעולם. נמצאים בה אוספי אמנות וחומרי עיצוב של קולג' האדריכלות, האמנות והתכנון של האוניברסיטה.
ניתן לחוש ניגודיות מסוימת בין מראה הספרייה מבחוץ - מבנה לבנים מ-1911 - לחלל הפנים החדש שתוכנן בידי האדריכל האוסטרי וולפגנג שפלר (Wolfgang Tschapeller) והושלם ב-2019. הרעיון של האדריכל האוסטרי היה ליצור מרחב פתוח עד כמה שניתן בתוך הבניין הוותיק. לטובת הדבר הוסרה אחת הרצפות העליונות של המבנה, ובמקומה הוצבה מערכת מדפים תלויה בגובה שלוש קומות.
מערכת המדפים המאסיבית מכילה כ-125,000 ספרים. היא נוגעת ברצפה בנקודות בודדות. קורות ומיתרים ממתכת מרימים את המערכת מטר וחצי מעל הרצפה והיא נראית מרחפת בחלל. כך נוצר חלל קריאה גדול פתוח ומואר היטב. ליחידות המדפים עצמן אין קיר שמסתיר אותן, והאסתטיקה והצבעוניות של הספרים משפיעה על יתר החלל שמעוצב בצבעים בהירים: ריהוט בצבעי פסטל, רצפת בטון מוחלק ומדרגות בהירות ממתכת.
כדי לחזק את החוויה של הפתיחות והשקיפות, המהלכים המוגבהים בין מדפי הספרים עשויים מסורגי מתכת. כשהספרייה נפתחה מחדש העיצוב של שפלר ספג ביקורת רבה שטענה שמי שעומד במפלסים הנמוכים יכול להציץ מתחת לחצאיות של מבקרות הספרייה שתעמודנה במפלסים גבוהים יותר. שפלר הגן על העיצוב שלו. "השימוש בסורגי רצפה נדון מנקודות מבט שונות לאורך הפרויקט ונבחר כתוצא מחקירה אדריכלית מדוקדקת", אמר לאתר Dezeen. לעומתו כתבה אודרי וושס (Audrey Wachs) באתר Metropolis ש"נשים רבות שדיברתי איתן הבחינו בפוטנציאל להציץ מתחת לחצאית ומתאימות את השימוש שלהן בספרייה בהתאם לכך".