כנסיית גותית מהמאה ה-13: חנות ספרים במאסטריכט

עננים מבטון ואולם בצורת עין: הספריות המיוחדות בעולם

חנות ספרים שנפתחה בכנסייה, ספרייה מבטון שנראית כמו ענן וזו שנבנתה לפני 600 שנה: לרגל אירועי שבוע הספר, החלטנו לעשות כבוד לספריות ולחנויות הספרים המדהימות והיפות בעולם, שיחזירו לכם את החשק לקרוא

שני רחל פומס
פורסם:

הוותיקה והמפורסמת: הספרייה הבודליאנית

הספרייה המדהימה ביופייה שנמצאת באוקספורד היא אחת מהספריות העתיקות ביותר בבריטניה ובאירופה כולה. היא הוקמה במאה ה-14 ומשמשת כספריית המחקר המרכזית של אוניברסיטת אוקספורד. הספרייה נפרשת על מספר מבנים, כשהמוכר והבולט שבהם הוא בניין רדקליף קמרה שנבנה ב-1860 – בניין עגול ועשיר בעיטורים כלפי חוץ.
29 צפייה בגלריה
הספרייה הבודליאנית
הספרייה הבודליאנית
הספרייה הוותיקה באירופה: בניין רדקליף קמרה באוקספורד
(צילום: ShutterStock)
בניין רדקליף נבנה בסגנון האדריכלות הניאו-קלאסי, סגנון שהתפתח באמצע המאה ה-18 ועשה שימוש באסתטיקה האמנותית של יוון ורומא מהעת העתיקה, וגם מתקופת הרנסנאס שניסתה להחיות את התקופות הללו. כך, בחזית המבנה ניתן לראות אלמנטים מאותן תקופות היסטוריות – עמודים קורינתיים שהיו נפוצים בעיקר באדריכלות הרומית ו"משולשים" שווי שוקיים שממוקמים מעל לפתחי המבנה הנקראים גמלונים.
29 צפייה בגלריה
הספרייה הבודליאנית
הספרייה הבודליאנית
אולם המבואה של הספרייה הבודליאנית
(צילום: ShutterStock)
העושר האדריכלי שמופגן כלפי חוץ ממשיך גם בתוך המבנה, עם חלל הקריאה העגול המואר. האור הטבעי שמציף את הספרייה מגיע בעיקר מחלונות מתחת לכיפה גדולה בחלקו העליון של המבנה. הספרים נמצאים בהיקף המבנה, ומסדרון פתוח היקפי בקומה השנייה משקיף אל שולחנות הקריאה במרכז הספרייה.
29 צפייה בגלריה
הספרייה הבודליאנית
הספרייה הבודליאנית
חלונות בהיקף המבנה מאירים את החלל המעוגל, במרכז שולחנות קריאה
(צילום: Stickinho, ויקיפדיה)
מבני הספרייה הבודליאנית מכילים יחד כ-13 מיליון ספרים, ונראה שהספרייה חשובה בכל פרמטר אפשרי. היא מכילה בתוכה פריטים נדירים כמו ההוצאה הראשונה של כתבי וויליאם שייקספיר וארבעה העתקים של כתב הזכויות הבריטי העתיק, המגנה כרטה. כמה מהסופרים החשובים בעולם בילו שעות ארוכות בין כתליה של הספרייה, ביניהם לואיס קרול מחבר "אליס בארץ הפלאות" וג.ר. טולקין מחבר "ההוביט". כמו כן, היא שימשה תפאורה מוצלחת בשני הסרטים הראשונים בסדרת "הארי פוטר".

קידוש הספר: החנות שהוקמה בתוך כנסייה עתיקה

בגלגולה הראשון חנות הספרים הזאת שנמצאת בעיר מאסטריכט (Maastricht) שבהולנד הייתה כנסייה דומיניקנית מהמאה ה-13. המבנה משתייך לסגנון האדריכלות הגותי, שהדגיש את האלמנט האנכי של הבניין כדי ליצור תחושת התעלות רוחנית וקטנות האדם. את הסגנון, שהתפתח באירופה בימי הביניים, ניתן למצוא בכנסיות ובמנזרים, למשל בכנסיית הנוטרדאם שבפריז.
29 צפייה בגלריה
הולנד
הולנד
כנסייה דומיניקנית בהולנד: חנות הספרים במאסטריכט
(צילום: ShutterStock)
את תפקידה כמבנה דת, סיימה הכנסייה במאסטריכט עוד ב-1796, ושימשה בהמשך כאורווה, סככת אופניים, חלל תצוגה ואולם מסיבות. לא כולם בבת אחת. נראה שהתפקיד הנוכחי כחנות ספרים הולם מאוד את מבנה הכנסייה, ומוסיף לביקור שגרתי בחנות תחושה של קדושה ורוחניות.
29 צפייה בגלריה
הולנד
הולנד
המראה הגבוה של הכנסייה הגותית נשמר באמצעות מגדל הספרים במרכזה
(צילום: ShutterStock)
עיצוב הפנים של הפרויקט נעשה בידי סטודיו האדריכלות Merkx+Girod עבור החנות 'Boekhandel Dominicanen', שפתחה את שעריה ב-2006. כדי לשמור על המראה הגבוה של הכנסייה, בסטודיו האדריכלות ויתרו על חלוקת המבנה לקומות. במקום זאת, הציבו בתוכה "מגדל ספרים" א-סימטרי מפלדה שמשתלב היטב במבנה ההיסטורי. הבחירה בחומר חדשני ניצבת כניגוד למבנה האבן ההיסטורי ומייצרת הפרדה תודעתית בין ישן לחדש.
29 צפייה בגלריה
הולנד
הולנד
פלדה אל מול אבן: הפרדה תודעתית בין ישן לחדש
(צילום: ShutterStock)
המגדל הדו-קומתי מספק זווית חדשה ומרגשת על המבנה העתיק. ניתן להתהלך לצד עמודי האבן הגבוהים ולראות מקרוב את תקרת הכנסייה וציורי הקיר היחודיים משנת 1619. במקום שבו ניצבה בעבר מקהלת הכנסייה, ניתן למצוא כיום קפיטריה קטנה שבמרכזה שולחן בצורת צלב ארוך, וממנה אפשר להשקיף על החנות כולה.
ב-2008 עיתון הגרדיאן בחר את חנות הספרים במאסטריכט כ"חנות הספרים ההוגנת ביותר בעולם" ( ‘the fairest bookshop of the world’).

העין של סין: הספרייה בטיאנג'ין

בניגוד לספריות ההיסטוריות והעתיקות שהוצגו עד כה, הספרייה הזאת בעיר הנמל הסינית טיאנג'ין, שנחנכה בסוף 2017, היא חדשה לגמרי ובעלת מראה לבן ועתידני. הספרייה שנקראת Tianjin Binhai היא פרי תכנונם של משרד האדריכלות ההולנדי המפורסם MVRDV. למרות שמה הרשמי, היא מכונה לרוב "העין" משום שבמבט מחוץ היא מזכירה את צורתו של עין אנושית. האפקט הפיגורטיבי של עין נוצר בזכות החיפוי החיצוני של הספרייה, בו יש פתח אובאלי שמשקיף פנימה, ומבנה כדורי בתוכה שמזכיר צורה של אישון.
29 צפייה בגלריה
העין של סין
העין של סין
כמו עין אנושית: ספריית Tianjin Binhai
(צילום: ShutterStock)
נראה שהחוויה בספרייה בסין שונה מכל חוויה מוכרת שיש בספריות רגילות. כדי להגיע אל הספרים ולקרוא בהם יש לטפס על טופוגרפיה של מדפים, שמזכירים במקום מסוים את נוף טרסות האורז של סין. אחרי שמוצאים את הספר הרצוי, אפשר להתיישב על אחת הטרסות ולהביט על הנוף הפתוח של הספרייה.
29 צפייה בגלריה
העין של סין
העין של סין
הצבע הלבן הוא השולט בחלל, צבע מעניקים הספרים
(צילום: ShutterStock)
הצבע השולט במבנה הוא כאמור לבן, ורק הספרים מכניסים פנימה צבעים וגוונים חדשים. מהר מאוד הפכה הספרייה בטיאנג'ין לאייקון מתוקשר שמושך אליו לא רק אוהבי ספרים אלא גם תיירים וחובבי אדריכלות. ב-MDRDV מתגאים שדובר באחד הפרויקטים הזריזים ביותר שלהם שנבנו אי-פעם. באתר המשרד מתואר שחלפו שלוש שנים בלבד מהרגע ששורטטה הסקיצה הראשונה של המבנה ועד שנפתח רשמית.
בגלל לוח הזמנים הצפוף, אחד החלקים החשובים שתכנן המשרד הושמט מהביצוע הסופי. בתכנון המקורי של MVRDV יש גישה למדפי הספרים הגבוהים ביותר בספרייה באמצעות חדרים שהיו אמורים להיות מוצבים בחלקו האחורי של החלל. בשל קוצר הזמן הוחלט לבטל את הגישה לאזור. כדי להזכיר את הקונספט המקורי, למדפי הספרים העליונים, אליהם אין גישה כיום, הוצמדו לוחות אלומיניום עליהם מודפסים ספרים שיוצרים אשליית גובה.

ספר הולך לאיבוד: החנות המתעתעת בצ'ונגצ'ינג

החוויה של בריחה מהמציאות לעולם של דמיון ופנטזיה שמורגשת לעיתים בחנויות ספרים וספריות, מקבלת פרשנות חדשה וקיצונית בחנות הספרים Zhongshuge שבעיר צ'ונגצ'ינג בסין. הכניסה לחנות היא כמו מעבר לעולם אחר, שאשליה ותעתוע הם מוטיב חוזר בו, ובלבול היא כנראה התחושה השולטת.
29 צפייה בגלריה
מתעתעת סין
מתעתעת סין
מעלה-מטה: חנות הספרים המתעתעת Zhongshuge
(צילום: ShutterStock)
המוקד המעניין ביותר בחנות הוא האולם המרכזי – אולם בגובה כפול אותו מקיפים גרמי מדרגות מכל הכיוונים. המדרגות עוברות דרך מדפי ספרים שקועים בקירות, אל חלקו העליון של החלל. חוויית הקנייה הופכת בין היתר לחקירה של החלל המורכב והמתעתע, שמזכיר מבני מדרגות הרריים. כדי להעצים את האשלייה, חופתה התקרה כולה במראות ש"מכפילות" את החלל - גרמי המדרגות משתקפים בתקרה וכך נוצרת תחושה של חלל מדרגות בלתי נגמר.
29 צפייה בגלריה
מתעתעת סין
מתעתעת סין
האולם המרכזי בחנות Zhongshuge בסין: גרמי מדרגות מוכפלים באמצעות מראות
(צילום: ShutterStock)
הסטודיו שעומד מאחורי העיצוב יוצא הדופן הזה הוא X+living שנוסד כ-2011 בידי האדריכלית לי שיאנג. מוטיב המראות חוזר בחללים נוספים כמו לובי החנות, ומדפי ספרים בצורת קונוס תלויים בגבהים שונים בחלל ונראים כמרחפים. המדפים משתקפים על הרצפה השחורה והמבריקה וגם על המראות שמחפות את התקרה, ויחד יוצרים חלל שגבולותיו מטושטשים.
29 צפייה בגלריה
מתעתעת סין
מתעתעת סין
גם תקרות החנות מלאות ספרים: החנות Zhongshuge בסין
(צילום: ShutterStock)

בתוך ענן: הספרייה בהיינאן

גם הספרייה המדהימה הזאת נמצאת בסין, וליתר דיוק באי היינאן שבדרום מזרח המדינה. מדובר בספרייה חדשה שנפתחה באפריל 2021. הספרייה, שתוכננה על ידי משרד האדריכלות הסיני המצליח MAD architects, נקראת ‘cloudscape of haikou’ או בתרגום חופשי: "נוף העננים של הייקו", העיר בה נמצאת הספרייה.
29 צפייה בגלריה
ענן סין
ענן סין
"נוף העננין של הייקו": ספריית הבטון שמחקה את צורת העננים
(צילום מתוך האתר i-mad.com)
הספרייה של MAD היא אחת מ-16 מבנים חדשים שנבנים לאורך החוף כחלק משיפור פני עיר הנמל הסינית. כמה מהאדריכלים והאומנים המפורסמים בעולם, ביניהם האדריכל ביארקה אינגלס (סטודיו BIG), האדריכל קנגו קומה והאמן ההודי אניש קאפור, לוקחים חלק בעיצוב הביתנים.
29 צפייה בגלריה
ענן סין
ענן סין
תוכננה כחלק משיפור פני עיר הנמל הסינית, הייקו
(צילום מתוך האתר i-mad.com)
הספרייה לא גדולה במיוחד, אך בהחלט מושכת תשומת לב בזכות צורתה יוצאת הדופן. הדימוי המרכזי שעומד מאחורי עיצוב הצורה האמורפית הוא המראה הטבעי של העננים. MAD תכננו מערכת אורגנית וזורמת שכמו עשויה מחתיכה המשכית אחת, יצוקה בבטון בעל טקסטורה חלקה. הבטון, שידוע לרוב כחומר חזק וקונסטרוקטיבי, נראה פה כמו פלסטלינה רכה שפוסלה בעדינות ורגישות רבה. בכל 1,000 המטרים הרבועים של הספרייה אין זווית אחת ישרה.
29 צפייה בגלריה
ענן סין
ענן סין
בטון בעל טקסטורה חלקה ופתחים עגולים בתקרה
(צילום מתוך האתר i-mad.com)
במבט מתוך הספרייה, הבטון החלק והמעוקל מעלה תחושות של מערה סודית, ובאמצעות חלונות גדולים בקירות ופתחים עגולים בתקרה, הספרייה מוצפת באור טבעי נעים ורך. הנוף הפתוח לנמל רק משפר ומעצים את החוויה במקום שהופך להיות הפוגה מהעיר. "אנחנו רוצים שהבניין יהיה מרחב עירוני שאנשים ירצו להפוך לחלק מחיי היומיום שלהם. אדריכלות, אמנות, אנושיות וטבע נפגשים כאן, והם יפתחו מסע בדמיונם של המבקרים לחקור ולהעריך את המשמעות שיופי מסוגים שונים מביא לחייהם", אמר האדריכל מא ינסונג (Ma Yansong) מייסד MAD architects לאתר Dezeen.
29 צפייה בגלריה
ענן סין
ענן סין
משקיפה אל הנמל ומוצפת באור טבעי ורך
(צילום מתוך האתר i-mad.com)
במקום ארונות ספרים הסטנדרטיים, העיצוב של הבניין לוקח בחשבון את הצורך באחסון, וארונות הספרייה שקועים בתוך קירות הבטון. הספרייה מכילה בתוכה משרד, קפיטריה קטנה, אולם קריאה ואירועים ואזור לילדים עם גומחות שבוודאי כיף להתחפר בתוכן ולקרוא ספר, וחלל קריאה אינטימי שמשקיף אל המים.
29 צפייה בגלריה
ענן סין
ענן סין
ללא זווית ישרה אחת: מבנה הספרייה בהייקו מדמה את צורת העננים
(צילום מתוך האתר i-mad.com)

מרבדי בטון: הספרייה באוניברסיטת טאמא

אם כבר ספריות מבטון, הספרייה הזאת של Tama Art University בטוקיו, בהחלט עושה חשק לקפוץ לביקור ולשאול איזה ספר. הספרייה שנמצאת בפרברי הכרך היפני ומשקיפה לגן ירוק ופסטורלי, תוכננה בידי האדריכל היפני זוכה פרס הפריצקר לשנת 2013, טויו איטו (Toyo Ito).
29 צפייה בגלריה
אוניברסיטת טאמא
אוניברסיטת טאמא
האדריכל טיו איטו זוכה פרס הפריצקר תכנן את ספריית קשתות הבטון
(צילום: Ishiguro Photographic Institute)
29 צפייה בגלריה
אוניברסיטת טאמא
אוניברסיטת טאמא
קשתות הבטון משקיפים אל גן פסטורלי של אוניברסיטת טאמא
(צילום: Ishiguro Photographic Institute)
הספרייה בטוקיו עשויה כולה על טהרת הבטון, מהרצפה והקירות ועד ריהוט הפנים שתוכנן במיוחד בידי המעצבת פוג'י קזוקו (Fujie Kazuko). אחת הפינות הכיפיות במבנה היא כנראה "מרבד" רחב ומרחף מבטון שסטודנטים יכולים לשבת עליו ולקרוא (וגם לישון).
הבניין נראה קליל, פתוח ועדין וזאת בזכות קשתות פלדה מחופות בבטון. המפתחים הגדולים של הקשתות מאפשרים לסביבה הטבעית שמקיפה את הקמפוס להיכנס פנימה, ואין כמעט נקודה במבנה שאי אפשר להביט ממנה החוצה. הקשתות מסודרות לאורך קווים מעוקלים, וההצטלבויות ביניהן מעניקות למבנה כוח שמאפשר להן להיות מצד אחד דקות (בעובי 20 סנטימטר) ומצד שני להצליח בנשיאת המשקל של הקומה מעל.
29 צפייה בגלריה
אוניברסיטת טאמא
אוניברסיטת טאמא
חלל הפנים של הספרייה באוניברסיטת טאמא
(צילום: Ishiguro Photographic Institute)
הקומה הראשונה משמשת כגלריה, קפיטריה וכחלל פתוח למטרות משתנות. בחלק האחורי של הקומה סטודנטים יכולים להנות מהמגזינים החדשים ביותר בספרייה ולצפות בחומרי וידיאו. הקומה השנייה מאכלסת כ-מאה אלף ספרים ופינות קריאה פרטיות.
29 צפייה בגלריה
אוניברסיטת טאמא
אוניברסיטת טאמא
חדר קריאה בספריית אוניברסיטת טאמא
(צילום: Ishiguro Photographic Institute)
29 צפייה בגלריה
אוניברסיטת טאמא
אוניברסיטת טאמא
קשתות הבטון הן מוטיב חוזר לכל אורך הספרייה
(צילום: Ishiguro Photographic Institute)

מדפי ספרים מרחפים: הספרייה באוניברסיטת קורנל

ספריית "Mui Ho" לאומנויות נמצאת באוניברסיטת קורנל באית'קה שבמדינת ניו-יורק – אחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות והמובילות ביותר בעולם. נמצאים בה אוספי אמנות וחומרי עיצוב של קולג' האדריכלות, האמנות והתכנון של האוניברסיטה.
29 צפייה בגלריה
קורנל
קורנל
מבחוץ: מבנה לבנים שנבנה ב-1911 באוניברסיטת קורנל
(צילום מתוך אתר האוניברסיטה aap.cornell.edu)
ניתן לחוש ניגודיות מסוימת בין מראה הספרייה מבחוץ - מבנה לבנים מ-1911 - לחלל הפנים החדש שתוכנן בידי האדריכל האוסטרי וולפגנג שפלר (Wolfgang Tschapeller) והושלם ב-2019. הרעיון של האדריכל האוסטרי היה ליצור מרחב פתוח עד כמה שניתן בתוך הבניין הוותיק. לטובת הדבר הוסרה אחת הרצפות העליונות של המבנה, ובמקומה הוצבה מערכת מדפים תלויה בגובה שלוש קומות.
29 צפייה בגלריה
קורנל
קורנל
מרחב פתוח במבנה הוותיק: הוסרה קומה והוצבה מערכת מדפים תלויה בגובה שלוש קומות
(צילום מתוך אתר האוניברסיטה aap.cornell.edu)
מערכת המדפים המאסיבית מכילה כ-125,000 ספרים. היא נוגעת ברצפה בנקודות בודדות. קורות ומיתרים ממתכת מרימים את המערכת מטר וחצי מעל הרצפה והיא נראית מרחפת בחלל. כך נוצר חלל קריאה גדול פתוח ומואר היטב. ליחידות המדפים עצמן אין קיר שמסתיר אותן, והאסתטיקה והצבעוניות של הספרים משפיעה על יתר החלל שמעוצב בצבעים בהירים: ריהוט בצבעי פסטל, רצפת בטון מוחלק ומדרגות בהירות ממתכת.

29 צפייה בגלריה
קורנל
קורנל
מערכת המדפים התלויה צופה אל מרחבי הלמידה של הספרייה
(צילום מתוך אתר האוניברסיטה aap.cornell.edu)
כדי לחזק את החוויה של הפתיחות והשקיפות, המהלכים המוגבהים בין מדפי הספרים עשויים מסורגי מתכת. כשהספרייה נפתחה מחדש העיצוב של שפלר ספג ביקורת רבה שטענה שמי שעומד במפלסים הנמוכים יכול להציץ מתחת לחצאיות של מבקרות הספרייה שתעמודנה במפלסים גבוהים יותר. שפלר הגן על העיצוב שלו. "השימוש בסורגי רצפה נדון מנקודות מבט שונות לאורך הפרויקט ונבחר כתוצא מחקירה אדריכלית מדוקדקת", אמר לאתר Dezeen. לעומתו כתבה אודרי וושס (Audrey Wachs) באתר Metropolis ש"נשים רבות שדיברתי איתן הבחינו בפוטנציאל להציץ מתחת לחצאית ומתאימות את השימוש שלהן בספרייה בהתאם לכך".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button