שבוע אחד בלבד - מ-1 ביולי ועד 8 ביולי - זה הזמן שהוקצב לכם כדי לבקר באירוע העיצוב השנתי בירושלים, שיתרחש בפעם העשירית (אחרי דחייה של שנה בגלל הקורונה), במבנה ההיסטורי של בית הנסן. מדובר בפסטיבל מהגדולים והיצירתיים בישראל, שבו משתתפים עשרות מעצבות ומעצבים מהארץ ומהעולם. השנה, יעטה על עצמו שבוע העיצוב תלבושת ססגונית ומפתה ויתחפש לקרקס נודד ענק.
"קרקס הבריחה" של שבוע העיצוב מבקש להחיות את היכל הבידור הצבעוני, הקרקס הנודד, שכולו ניגודים פנימיים: פלאי ומסוכן, מכיל ונצלני, ילדותי ואפל, מלא אפשרויות ורומס. עשרות האומנים שיצירותיהם יתרכזו בבית הנסן התבקשו לחקור את נושא הבריחה, האסקפיזם, וכמעט כל העבודות שיוצגו בשבוע נוצרו עבור האירוע. הכניסה לשבוע העיצוב היא חינמית, והוא יכלול 6 תערוכות שכל אחת מתמקדת בהיבט אחר של הנושא המרכזי, כולל תערוכת VR שתתקיים על גג המבנה.
"קרקס הבריחה" של שבוע העיצוב:
בנוסף לתערוכות שיוצגו לאורך כל השבוע, יערכו מדי יום אירועים לציבור הרחב והמקצועי, מהרצאות ועד למופעי קרקס מרהיבים. מהיותם לא מסחריים, הפרויקטים שמוצגים בשבוע העיצוב נוטים להיות מופרעים, משמחים ויצירתיים במיוחד. לא היה קל לבחור, אבל ליקטנו עבורכן ועבורכם כמה יצירות מומלצות במיוחד – אלה שממש שאסור לפספס השנה.
ברוכים הבאים לקרקס
אנחנו קצת מרמים, כי את פרויקט המעטפת שיצרו מעצבי המוצר אלון שריד, עמית פורטמן ומעצבת הטקסטיל דנה בן-שלום, קשה לפספס. זהו הפרויקט שעוטף את בית הנסן, משנה לחלוטין את נראות המקום והופך את המבנה העתיק לאוהל קרקס ענק - מהחצר, דרך החזית, וכלה בחלל הפנים של המבנה.
באמצעות אור, טקסטיל ותנועה הופך פרויקט המעטפת את שתי החצרות של בית הנסן - החיצונית והפנימית - לקרקס של ממש. החצר החיצונית הפכה לעיר אוהלים מלאה בהתרחשויות, והחצר הפנימית של משמשת כאוהל המרכזי - זירה מעגיל שמחקה את נראותו של אוהל הקרקס המסורתי.
החומרים מהם נבנו האוהלים לקוחים מהבנייה החקלאית המקומית, ומשלבים בדים שמקורם בחממות וצינורות השקייה חקלאיים. מעבר לבחירה הרעיונית בבדים שיוצרים "מיקרו-אקלים" ומצטיינים בניהול או בחסימה של אור ולחות, נבעה הבחירה בבדים אלה מהרצון למזער את כמות הפסולת בסופו של הפסטיבל. חומרי המעטפת יוחזרו בתום האירועים לתפקידם כחממות.
גן החיות של נאבי
מקור החסידה, ציפור גן העדן, יריקת החמור, לוביית החילזון וחלבלוב ראש-מדוזה הם רק חלק מעשרות זני הצמחים שבחר המעצב ארז נאבי פנה להציג ביצירתו "גן חיות", כאשר המשותף לכולם הוא שמם שמאזכר בעלי חיים. מנועים קטנים יניעו את הצמחים שנבחרו ויפיחו בהם תנועה כדי ליצור את גן החיות היחיד במינו שמעלה שאלות על החיבור שבין האדם, העיצוב והטבע.
נאבי פנה העומד מאחורי המיצב, הוא מעצב צעיר ומסקרן במיוחד שזוכה להצלחה נדירה מעבר לים. הוא כבר הציג בתערוכות יחיד בבירות העיצוב של העולם, ממילאנו ולונדון ועד ניו-יורק, ואף הציג בגלרייה הנחשבת "פרידמן בנדה" - הראשון להגיע להישג זה אחרי מעצב העל הישראלי רון ארד. ב"גן חיות" מעלה נאבי פנה שאלות על הפוטנציאל העיצובי הגלום בטבע הסובב אותנו ותוהה - מי מפעיל את מי?
אחיזה בעתיד
המעצבת ההולנדית דני קלוד מספקת מבט מעניין על ההיבט השנוי במחלוקת ביותר בקרקס הנודד: בעלי החריגות הפיזית. עבור שבוע העיצוב, יצרה קלוד אגודל תותבת רובוטית (שעובדת לגמרי), אותה ניתן להלביש על היד ולהיעזר בה למגוון פעולות.
הומוריסטית לגמרי ובה-בעת אמתית באופן מטריד, "האגודל השלישית" מוצגת כשהיא עוזרת לנגן יצירות שאדם רגיל לא יכול לנגן, לאחוז דברים בקלות בצורה שלא העליתם על דעתכם ועוד מקבץ פעולות בסיסיות שמשתכללות ומקבלות נקודת מבט זרה, משעשעת ומפחידה. העבודה יוצרת הקבלה מעניינת בין חריגות לבין טכנולוגיה, ומעלה שאלות על יצירתיות, ועל איך והאם פיזיות מסוג אחר יכולה לשכלל אותנו ולפתוח לנו עולם בלתי מוגבל של אפשרויות, ואיפה, אם בכלל, נמצא הגבול של השכלול.
הפסקת נשימה
על הגג של בית הנסן, בתערוכה מצומצמת שתוקדש לעבודות של מציאות מדומה (VR), יוצג הסרט הקצר "סינדרום פיינגולד" - שיקפוץ לביקור מולדת בין השתתפות בפסטיבל טרייבקה להשתתפות בפסטיבל קאן. הסרט הופק בשיתוף עם חטיבת הדיגיטל של כאן דיגיטל, מפעל הפיס, קרן מקור וקרן גשר, ומחזיק ברשימת שחקנים נוצצת למדי: נלי תגר, צחי הלוי, יפתח קליין, אורלי זילברשץ ועוד.
סרט המציאות המדומה מגולל את סיפורה של יסמין פיינגולד, אלופת ישראל בחתירה שהתהפכה עם סירתה בירקון למשך ארבע וחצי דקות קריטיות עד שעובר אורח בן כשישים קפץ לחלץ אותה והציל את חייה. צופים שירכיבו על ראשם את משקפי המציאות מדומה יוכלו להסתובב בסביבה אינטראקטיבית תלת ממדית שמשחזרת את פארק הירקון משנת 2009, ולחוות את האירוע מנקודת מבטם של העדים שנשארו על גדת הנחל ולא עשו דבר.
פרח לב הזהב
יצירת וידאו צנועה ביחס לחלק מהשיגעונות המונומנטליים של שבוע העיצוב, אך נוגעת ללב ומקסימה לא פחות. במאית הפרסומות והקליפים רוני עזגד מציגה כמיהה למפגשים שלא יוכלו להתקיים, כתוצאה מהאובדן שחוותה לפני כשלוש שנים, עם פטירתו של אביה ממחלה.
הדברים שלא יוגשמו עוד, כמו המפגש בין ילדיה של היוצרת לבין אביה, מיוצרים ביצירה "כיצד ניתן לייצר זר פרחים בלתי אפשרי?". עזגד יוצרת פנטזיה עדינה, המפגישה בין פרחים שלא יזכו לפגוש אלה את אלה לעולם: פרחי חורף לצד פרחי קיץ, ופרחים שמגיעים ממרחקים גיאוגרפיים כה רבים שאין דרך שיצלחו את המסעות. כולם יוצרים יחד זר פרחים בלתי אפשרי, אוטופי, שלא יכול להתקיים במציאות, ושעליו אפשר רק לחלום.
שבוע העיצוב בירושלים, בית הנסן; גדליהו אלון 14, ירושלים, כניסה חופשית
שעות פתיחה:
חמישי 1.7 23:00-19:30
שישי 2.7 16:00-10:00
שבת 3.7 23:00-10:00
ראשון - חמישי 4-8.7 23:00-16:00