החלל המשמעותי ביותר בבית באביב ובקיץ - המרפסת

גם אחרי הסגר: טיפים למרפסת שתיתן לכם אוויר

עם המעבר לשעון קיץ ובוא האביב, הגיע הזמן לחזור לחלק שהפך בחסות מגפת הקורונה לחשוב ביותר בבית - המרפסת. איך תבחרו מערכת ריהוט נכונה? מה הדרך הטובה ביותר להצללה וכיצד כדאי לעצב את חלל הבית החיצוני? 7 טיפים מעוררי השראה שיעשו לכם סדר ויוציאו אתכם החוצה

פורסם:
בעונות האביב והקיץ הקודמות נוכחנו לדעת כמה משמעותית המרפסת בחיינו. היא שימשה אותנו בניסיון יצירתי להתקרב זה לזה בשירת המרפסות ששאלנו מהאומה האיטלקית, והפכה לאחד ממקומות המפלט העיקריים שגורמים לנו להרגיש בחוץ. שלושה סגרים אחר כך, אנחנו כבר מתורגלים, ואפילו מצליחים ליהנות מההזדמנות לטיפוח המרחב הביתי, ובכללו הגינה, החצר הפטיו או המרפסת הביתית.
19 צפייה בגלריה
מרפסת
מרפסת
צמחייה, טקסטיל וצל: כך תהפוך המרפסת לחלל האהוב עליכם
(עיצוב: הילי לזרוב. צילום: טל בן דויד)
נתונים מעידים כי מאז פרוץ מגפת הקורונה קיימת עלייה מטאורית בביקוש למרפסות פרקטיות, נוחות וגדולות. המגמה באה לידי ביטוי בצמצום שטחי הבית לטובת הגדלת שטחי החוץ ככל האפשר. למעשה, אדריכלים ומעצבי פנים מאמינים כי המגמה הזו תמשיך, ובעתיד יורחבו אף יותר מרחבי החוץ של הבית לטובת עוד קצת אוויר לנשימה.
עם המעבר לשעון קיץ, התארכות שעות היום והעלייה בטמפרטורות, הגיע הזמן לחזור לפיסת הנדל"ן החיצונית הפרטית, שהייתה עבורנו בשנה החולפת הקשר העיקרי לסביבה החיצונית ולטבע, והוכיחה לנו כי כל מה שאנחנו צריכים נמצא ממש לידנו. מה נשתנה השנה? אפשר - סוף סוף - גם לשתף אנשים אחרים בחוויה ולארח. שבעה הטיפים הבאים יעזרו לכם לחזור אל המרפסת מלאי השראה.

חלקו את המרפסת לאזורים

כמו בחדרי מגורים, גם במרפסת ניתן למקסם את השטח הנתון ולחלקו לאזורי אירוח ובילוי. באמצעות מערכות ריהוט ואביזרים שונים, נסו לארגן אזור משחקים לילדים, פינת הירגעות עבורכם ופינת ישיבה מרווחת שתתאים לאירוח.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
חלוקה לפינות ישיבה תמקסם את שטח המרפסת
(הלל אדריכלות. צילום: עודד סמדר )
החלוקה הזו תיצור "נישות" שונות שישרתו את הצרכים השונים של בני ובנות הבית, ויהפכו את השהייה במרפסת לחוויה דינאמית וזורמת. בהתאם לזמני השהייה במרפסת, השקיעו גם בתאורה שתתאים לשעות החשיכה הקיציות.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
"נישות" שונות במרפסת: שולחן אירוח ומערכת ישיבה נוחה
(באדיבות "אלוני". עיצוב: אתי איפרגן. צילום: אלעד גונן)

אל תוותרו על צמחייה

כדי לחסוך בעבודה ובהשקייה, המדשאות שהיו פופולריות בשנות ה-90 ובעשור הראשון של שנות ה-2000 הפכו במרבית המרפסות לריצוף. עם זאת, מחקרים מצביעים על כך שסביבה ירוקה עוזרת לשיפור מצב הרוח, לכן, גם אם מדובר בעציצים קטנים ובאדניות תבלין - אל תוותרו על הצמחייה במרפסת.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
מיקום הצמחייה: בקירות ההיקפיים ועל המעקה
(עיצוב וצילום: מעיין פיינשטיין ל"שטיח האדום")
אדריכלי נוף ומומחי גינון מציעים לשתול את הצמחים על מעטפת המרפסת - בקירות ההיקפיים ועל המעקה - באופן שיטשטש את הסביבה האורבנית ככל הניתן וגם יפנה מקום לפעילויות נוספות בחלל עצמו.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
כמה שיותר ירוק: אל תוותרו על צמחייה, גם אם בגינות מרוצפות
(אדריכל: בועז שניר. צילום: ולרי זויז)
כדאי לבחור בצמחייה בהתאם לעונת השנה, תנאי גידולם וכיווני האוויר בבית או בדירה, כך למשל שתילת פרחי קיץ תוסיף נגיעת צבע ססגונית שתשרוד גם את חום יולי-אוגוסט הישראלי. רוצים להזמין אליכם אורחים בעלי כנף? נסו לשלב מיני מזרקה או מפל קטן לצד העציצים. הם גם יפיקו רחשי פכפוך מים מרגיעים.

שלבו ריהוט מתאים

הסביבה החיצונית אמנם חשופה לפגעי מזג האוויר, אך זה לא אומר שיש להתפשר על נוחות ואסתטיקה. בבחירת מערכת ריהוט הגינה שלכם, וודאו שאתם בוחרים בפריטי ישיבה מודולריים ונוחים, שיהיו פרופורציונליים בגודלם לגודלו של שטח החוץ.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
וודאו שריהוט הגינה מתאים פרופורציונלית לגודל השטח
(טולמנ'ס דוט. צילום: גיא כהן)
רהיטים במסגרת אלומיניום, שנחשבים לקלי משקל ועמידים בפני קורוזיה, יעמדו לרוב בסביבת החוץ ובתנאי מזג האוויר הקשים. אופציה נוספת הם רהיטים מהזרקות חומרים פלסטיים אל תוך תבניות, שמספקות מוצרים קלים, עמידים וצבעוניים. אם חשקה נפשכם במערכת ריהוט מעץ - שימו לב שהיא תזדקק לעבודת תחזוקה שוטפת הכוללת ליטוש וצביעה תקופתית בלכה.
19 צפייה בגלריה
מרפסת
מרפסת
גם רהיטי עץ אפשריים: אך דורשים טיפול
(עיצוב: הילי לזרוב. צילום: טל בן דויד)
רבים מעדיפים לבחור את מערכות הישיבה לסביבת החוץ בצבע זהה לגווני הקירות בבית – לבן או בז', אבל ישנם רהיטים בצבעוניות משובבת, שדווקא יוסיפו לסביבת החוץ מראה עדכני, עליז ונועז מתמיד. נסו לשלב בחוכמה בין גוונים בהירים לבין הבלחות צבע מעניינות, או ליצור פלטת גווני פסטל נעימה, שתשתלב היטב עם הירוק שמסביב. כדאי לקחת בחשבון את הנוף שמסביב, ולשלב את המראה בצורה הרמונית ככל האפשר.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
בחירה בחומרים טבעיים - תביא את הטבע אליכם למרפסת
(סטודיו גילה שמיע זכאי. צילום: יואב גורין)

הקפידו על הצללה ואוורור

דאגו לעזרים שיסייעו לבלות במרפסת כמה שיותר, בלי להימלט חזרה אל חללי הבית הממוזגים. שיטות הצללה שונות יעניקו הגנה מפני השמש הקופחת ויספקו גם פרטיות. כך למשל פרגולות למיניהן, סוככי זרועות ושאר מערכות הצללה - חלקן פועלות בלחיצת כפתור ואחרות מופעלות באמצעות המערכות הדיגיטליות של אמזון או גוגל הום.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
מאוורר התקרה ממשיך את העיצוב הכפרי
(הלל אדריכלות. צילום: עודד סמדר)
אלמנט נוסף וחשוב שיעזור לכם לעבור את שעות הצהריים החמות בקיץ הוא אוורור. גופי תאורה משולבי מאווררי תקרה יכולים להקל על עומס החום ולהנעים את השהייה בחוץ. מאווררי תקרה פשוטים יכולים לעבוד, אך קיימים מאווררי תקרה שיכולים לשמש גם כגופי חימום בחורף. באמצעות מאווררי התקרה תוכלו גם להשלים את סגנון העיצוב הנבחר - כפרי, תעשייתי, אקלקטי או אחר.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
פרגולה להצללה ומאוורר תקרה משולב תאורה: כך לא תימלטו אל חללי הבית הממוזגים
(הלל אדריכלות. צילום: עודד סמדר )

עצבו - גם את המרפסת

רבים משאירים את העיצוב לחלל הפנימי של הבית ומוותרים על כך במרפסת. אך כמו בכל חלל אחר, כדאי גם כאן לתכנן מראש את הקונספט העיצובי ולאבזר בהתאם. הפריטים הדומיננטיים כמו מערכת הישיבה והשולחן יכתיבו את הטון, ואביזרים נלווים ישלימו אותו.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
אביזרים נלווים ישלימו את הטון שהכתיבו הרהיטים הדומיננטיים
(צילום: הביטאט)
החל במשפך וכלה בעששיות תאורה - חשבו על פריטים שקל לנייד ממקום למקום, וגם על מקומות אחסון פשוטים בעלי פונקציות נוספות, כמו שידת צד שמהווה גם מעמד לעציצים. כדי לעצב פינה מזמינה, חשוב לשבץ מעט אביזרים ולהימנע מעומס ומאלמנטים שיש לטפל ולנקות ולאבק תדיר.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
אל תפחדו להעז - גבשו סגנון עיצובי משלכם
(עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ'. צילום: אלעד גונן)
זכרו - אתם לא צריכים להעתיק את מרפסת החלומות שראיתם בפינטרסט או באינסטגרם. גבשו סגנון עיצובי משלכם ואל תפחדו להעז ולהביא לידי ביטוי את האישיות שלכם גם במרפסת. עמלתם על עבודות יד יצירתיות במהלך הסגר? המרפסת הביתית יכולה להיות מקום נפלא להציגן לראווה. החלפתם את מערכת הרהיטים בבית? שלבו רהיטים שאהבתם בגינה. אל תחששו להביע ולאפיין את החלל לפי טעמכם האישי - זה יהפוך אותו לחלל האהוב עליכם ביותר.

אל תשכחו את הטקסטיל

אביזרי טקסטיל נדמים לעתים כזרים לסביבת החוץ, והמחשבה על הצורך לכבס ולנייד אותם פנימה לתוך הבית גורמת לרבים לוותר עליהם. אך באמצעות הטקסטיל מגיעה גם תחושת הרווחה והביתיות שאנו זקוקים לה.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
ריהוט צבעוני משולב טקסטיל נעים
(טולמנ'ס דוט. צילום: גיא כהן)
גם כאן ישנם חידושים רבים שמבטיחים התאמה מושלמת לאקלים הים תיכוני הקשוח. בדים מהונדסים עוברים תהליך צביעה מיוחד ששומר עליהם מפני קרינת השמש מבלי שידהו בן רגע. בהתאם לכך, קולקציות הריפוד לחות השתכללה - והאפשרויות הן בלתי נדלות. פינות ישיבה נמוכות ואביזרי טקסטיל משלימים יעזרו להפוך את המרפסת שלכם למעין גן קסום.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
אביזרי טקסטיל משלימים יוסיפו רוך וביתיות גם מחוץ לבית
(צילום: הביטאט)

המשיכו במרפסת את העיצוב הביתי

כבר כמה שנים שאנו עדים למגמת עיצוב לפיה המרפסת או הגינה מעוצבות כמעין המשך ישיר של העיצוב הביתי. רבים בוחרים, לפיכך, לעצב את פינת הישיבה החיצונית כהדהוד ואפילו כמעין שכפול של מערכת הישיבה בחדר המגורים. כאילו הוויטרינה רק משקפת את הריהוט בסלון. יצירת "טוטאל לוק" כזה תעניק תחושת מרחב בבית, ומעין "אוויר לנשימה" גם כשנמצאים בפנים. חשובה לא פחות האפשרות לצאת ולהתאוורר בחוץ, בנוחות שאינה נופלת מזו שבתוך הבית.
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
המשיכו את קווי העיצוב הביתיים במרפסת
(עיצוב: ספיר לוי מאורי. צילום: שירן כרמל)
19 צפייה בגלריה
מרפסות
מרפסות
פלטת הצבעים ששולטת בסלון יוצאת גם לגינה
(צילום: SIKA DESIGN)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button