עיצוב הבית הישראלי מבוסס ללא ספק על הצבע הלבן והנקי. עם זאת, מדי פעם אפשר למצוא בתים נועזים יותר, שבעליהם לא חוששים מחלל עם הבלחות צבע ואמירה. כזה הוא הפרויקט שתכנן ו"תיבל" במיטב גווני מניפת הצבעים המעצב טוביה פנפיל (46) - דירת גג מקבלן בגני תקווה, בת 180 מ"ר.
פנפיל תכנן חלל שבו דרים להם בהרמוניה גווני תכלת במטבח, ורוד וירוק בסלון ואפילו כתום עז סמוך לתקרת החלל הציבורי. כל אלה על רקע של תפאורה באפור רך ופריטי עץ מחממי לב. "זו הפעם השלישית שאני מעצב למשפחה הזו דירה, והם בסך הכל זוג צעיר", הוא מחייך. בעלי הדירה, זוג בשנות השלושים לחייהם שלהם שלושה ילדים וכלב, ביקשו לשדרג את תנאי המגורים שלהם ועברו לדירת הפנטהאוז בבניין שבו התגוררו. "הקבלן ניסה למכור את דירת הגג הרבה זמן ללא הצלחה", מספר פנפיל. "הוא השקיע במטבח מעוצב, אבל בסופו של דבר הדירה נשארה מאוד 'קבלנית' באופיה וסתמית למראה. עם נקודת תורפה בולטת בדמות הנמכת גבס מפלצתית שחוצה את החלל הציבורי".
למרות האתגרים החזותיים הקלים, הסכימו כולם שדירת הגג היא המתאימה ביותר לדרישותיהם של בני הזוג: בית מזמין, ייחודי, חי וצבעוני, מרווח ומלא בפתרונות אחסון, שכולל מטבח רחב וחלל ציבורי מזמין. "מההכירות המעמיקה שלי עם הלקוחות היה לי ברור שפלטת הגוונים תהיה צבעונית ושונה מהקלאסי והשמרני. הם אחלה אנשים, זורמים ועם ראש פתוח, לא מפחדים מצבע והסכימו להשתגע עם הגוונים ועל כל הרעיונות שלי".
פנפיל מעיד על עצמו כעל מי שאוהב לצאת מהקופסה, אך לא רק בעזרת צבע. "רוב הפרויקטים שלי הם צבעוניים, חד משמעית. צבע הוא משהו שעוזר לתבל פרויקט ולייחד אותו, ומשמש גם טקטיקה עיצובית שבעזרתה ניתן לאחד בין סגנונות ופריטים שונים". עם זאת, תעלת המיזוג התעשייתית בכתום שבחלל הציבורי לא הייתה משהו שהוא תכנן, אלא בחירה של בעלת הבית. "היא ידעה שהיא רוצה את התעלה הזאת מההתחלה. אני לא בטוח שהייתי עושה את זה בעצמי, אבל אני מאוד אוהב את התוצאה ומכבד לקוחות שיודעים מה הם רוצים".
עוד שיפוצים מרהיבים:
שיפוץ ממוקד
השיפוץ, שעלותו הסתכמה ב-350 אלף שקלים, התבצע בפרק זמן קצר. "לוחות הזמנים היו קצרים מאוד. מרגע שקיבלו את המפתח ועד שנכנסו לדירה לא עברו אפילו שלושה חודשים", נזכר פנפיל. "הכל היה 'מעכשיו לעכשיו'. מצד אחד לא רצו להיכנס לעבודת הרס מסיבית בגלל הלו"ז הצפוף, אבל מצד שני כן היה חשוב להיפטר מהנמכת הגבס, לדוגמה".
השלב הראשון בשיפוץ היה לתכנן מחדש את החלל הציבורי. "הסלון ופינת האוכל היו הפוכים, והכניסה המקורית נפתחה ממש מול הספה", מסביר המעצב. כדי ליצור מראה מרווח יותר ואלגנטי, הוא החליף בין החללים ומיקם את הסלון מול המטבח, שגם אותו תכנן מחדש. "אמרתי לבעלי הבית שבעיני מטבח הוא עניין מאוד מהותי. המטבח שהציע הקבלן השתרע על פני 6.5 מטרים, היה סתמי למראה ולא התאים לאופי שלהם".
במקום הסלון, פינת האוכל מקבלת את פני הבאים עם הכניסה לדירה. היא מייצגת את המראה הקלאסי והרגוע, שהמעצב בחר כתפאורה עבור חללי הבית: גוון אפור רך, משולב עם אלמנטים מברזל ומעץ, אך בו בעת אי אפשר שלא להבחין, כבר ממבט ראשון, בהבלחות הצבע המשמחות ש"נזרעו" בדירה. סלון רחב ידיים, בחלל אחד עם המטבח, כולל אפשרויות אירוח רבות ומגוונות. החל במזנון הטלוויזיה השחור שמהווה ספסל ישיבה, עם פינה מעוגלת למראה זורם ואורגני, וכלה באי ישיבה ענק, סביבו שישה מושבים.
דגשים בשחור מסייעים להבליט את הצבעוניות בחלל הציבורי בצורה אלגנטית ונעימה: ספריית ברזל בצורת רי"ש "מחבקת" פסנתר שחור, שולחן קטן לצד שולחן העץ שבסלון, פס תאורה במטבח ומתזי כיבוי, שבגלגולם הקודם נעטפו בגבס ואילו כעת נותרו חשופים, לצד צינור המיזוג.
בעוד המטבח היה מורכב מארונות תחתונים, משטח שיש שחור וקלאפות עליונות שהתפרשו על אורך של יותר משישה מטרים וכללו ארונות צד עם נישות סטנדרטיות עבור המקרר והתנור, החליט המעצב לבחור בכיוון אחר לגמרי. "מצד ימין היו קולטני ביוב, והחזית הארוכה שידרה חוסר עניין וגם לא היתה פרקטית לצרכים של המשפחה", הוא מסביר.
אחרי ששבר את צורת הרי"ש הקלאסית, פנפיל עטף את קירות המטבח בגבס ויצר נישה עבור ארונות המטבח. אלמנט הגבס סייע ל"סגירת" חלל המטבח שהוריד מנפחו. הארונות, בגוון תכלת רענן, מהווים קונטרסט ומשלימים את תעלת המיזוג הכתומה. במקום הארונות הבנאליים מצד שמאל, תכנן פנפיל ארון פינתי, שמחד משמש כמזווה וכולל את מכשירי החשמל ואת המקרר, ומצדו השני, מחביא היטב את ארונות החשמל ומשמש לאחסון הפריטים, עם הכניסה אל הבית.
אופי אקלקטי
מימין לפינת האוכל מוקמה פינת המשפחה, שבעבר הייתה החדר הראשון במסדרון שנפתח ונקבע בדלתות זכוכית מקושתות. זאת כדי ליצור אשליה של חלל גדול עוד יותר. "אמנם החלל לא קטן, אבל היתה בו תחושה של 'סגירות'. הזכוכית נותנת אפשרות לעוד 'מבטים' ועושה טוויסט גם לאזור הכניסה לבית, וגם למסדרון הארוך והאינסופי", מסביר פנפיל. חדר המשפחה המרווח כולל פינת רביצה ומערכת קולנוע. "יש בו, בין היתר, מסך עולה ויורד, משהו שעשיתי להם גם בבית הקודם והיה מבחינתם 'מאסט'", הוא מוסיף.
צורת המסדרון הארוכה "נשברה" גם בעזרת עבודת נגרות מוקפדת של ארון אחסון, שבו ספסל ישיבה מובנה. גוון ורוד ייחודי וצורה מעוגלת מסייעים לו להפוך לגולת הכותרת, עם הכניסה אל הבית. בהמשך המסדרון שירותי האורחים, חדר הרחצה של הילדים ובקצהו שני חדרי הילדים וסוויטת ההורים. המעצב בחר לשדרג את חיפויי הרצפה בחדרי השינה ובחדרי הרחצה. את האריחים הגדולים, אריחי סטנדרט משודרגים של הקבלן, השאיר כבסיס עבור החלל הציבורי. בחדרי השינה הותקן פרקט עץ, ואילו בחדר הרחצה של הילדים הוחלפו האריחים לאריחי משושה בגוון ורוד ובהדפס טרצו, שלצד ארון האמבטיה מעץ עוזרים, לדברי המעצב, "להקפיץ" את העיצוב לרמה אחרת.
חדר הרחצה שבסוויטת ההורים היה קטן ולא פרופורציונלי לחלל, וחדר הארונות שבה היה כוך צר. במהלך השיפוץ, פנפיל ביטל את חדר הארונות לטובת הרחבה של חדר הרחצה והפך אותו לחלל רחב ומפנק, שבו נקבעו אריחי משושה בגווני חום-בורדו, המבליטים את ארון האמבטיה ואת אריחי הקיר הטקסטורליים שגוונם עץ עדין. את חדר הארונות החליף המעצב בארון בעבודת נגרות שבמרכזו חלון, ואת הקיר שבגב המיטה עיטר בטפט דרמטי בסגנון טרופי.
אופיו האקלקטי של עיצוב הדירה בא לידי ביטוי הן בחלל הציבורי והן בחדרי השינה, המציגים משחקי גוונים נינוחים זורמים. "ממש כמו האופי של בעלי הבית", מסכם פנפיל. "אני אישית מאוד אוהב את זה. מי שזורם איתי, אני זורם איתו עד הסוף. אם כבר אז כבר".
הטיפים של טוביה לעיצוב בצבע:
- השתמשו ברגש, התרחקו מנוסחאות ואזנו בין תעוזה לבין בלמים. זכרו שכל חלל הוא שונה וקשור מאוד באופי שלכם.
- לפני שאתם בוחרים פלטת צבעים, קחו בחשבון את כל הפריטים שברשותכם ואת הצבעוניות שמגיעה עמם כדי לא להעמיס יתר על המידה.
- כדי לשלב גוונים יחודיים יש לצאת מהקופסה ולהעניק לחלל אופי. אם בחרתם בהרבה גוונים משמחים, העדיפו ריהוט מינימליסטי כדי למנוע עומס ויזואלי בחלל.
- היעזרו בגוונים השונים כדי ליצור טוויסט עיצובי או כדי להבליט אלמנטים מעניינים. דוגמה לכך היא ארון הכניסה בפרויקט הנוכחי - הוא מודגש בגוון ורוד רך ומשתלב בצבע העץ. פריט הנגרות הזה מבליט את חלל הכניסה ויוצר מעין מבואה ייחודית.